Spring naar bijdragen

Vergeet niet mensen zijn imperfect


Aanbevolen berichten

Wat sommige mensen misschien wel een vergeten, is dat er in de kerk mensen zitten. En dat de mensen die in de kerk zitten je wel eens pijn kunnen doen, ook als zijn ze christenen.

Christenen zijn ook maar mensen! Laten we dat niet vergeten! We kunnen boos zijn op deze mensen, dat is een natuurlijke reactie, maar zondig niet in je boosheid. Je moet de mensen ook kunnen vergeven.

Denk niet dat ik maar makkelijk kan praten omdat ik het nog nooit meegemaakt heb, want dat is niet waar.

3 of 4 jaar geleden zag ik de kerk waarin ik opgegroeit was, uit elkaar getrokken worden, door 1 persoon. Ik ben lang boos geweest op die man, maar heb hem uiteindelijk vergeven.

Geloof me... dat bied vrijheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

is deze post tegen mij gericht? Tuurlijk zitten in de kerk mensen en dat weet ik, maar maakt ervaringen niet minder heftig. En vergeven is niet hetzelfde als vergeten. Verder ben ik allang niet meer boos op de mensen uit mijn g12gemeente, maar dat maakt de herinneringen aan die gemeente nog niet in een keer positief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

is deze post tegen mij gericht? Tuurlijk zitten in de kerk mensen en dat weet ik, maar maakt ervaringen niet minder heftig. En vergeven is niet hetzelfde als vergeten. Verder ben ik allang niet meer boos op de mensen uit mijn g12gemeente, maar dat maakt de herinneringen aan die gemeente nog niet in een keer positief.

het is toch juist vergeven en vergeten?

tuurlijk zul je er wel aan terug denken maar ik denk na dat je vergeven hebt meer met een gerust hard kan terug kijken.

en dus niet meer de kwade gevoelend zal hebben dan voor heen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

het is toch juist vergeven en vergeten?

tuurlijk zul je er wel aan terug denken maar ik denk na dat je vergeven hebt meer met een gerust hard kan terug kijken.

en dus niet meer de kwade gevoelend zal hebben dan voor heen.

Vergeven en vergeten is een uitdrukking verzonnen door mensen. Mensen die vergeven zijn willen natuurlijk dat hun stupiditeit vergeten wordt. De praktijk blijkt moeilijk, alhoewel ik niet denk dat Marliesje iedere dag minstens een kwartier met gebalde vuisten eventjes hartstochtelijk met haar tanden knarst en wrok koestert. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, mensen zijn slecht, mensen zijn oneerlijk, vals, onbetrouwbaar, op zelfverheerlijking, zelfgenot en eigen gewin uit. Mensen maken gebruik en misbruik van anderen, zolang ze er zelf maar blij van worden. En ohja, ik ben ook een mens, blegh, eigenlijk wil ik er niet bijhoren.

"Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen. Deze dingen zijn het, die den mens ontreinigen", zei Jezus al.

Jammergenoeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelukkig zijn er ook mensen die hun best doen, maar zelfs dat is jammer genoeg niet genoeg. Ik probeer wel zoveel mogelijk op Jezus te lijken, maar daar faal ik vaak genoeg in.

@marliesje

Nee hoor, niet specefiek op jouw, ik ken wel meer mensen die net als jij een slechte ervaring hebben met een kerk of gemeente, voor hen is dit topic ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

"Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen. Deze dingen zijn het, die den mens ontreinigen"
, zei Jezus al.

Jammergenoeg.

Waar staat dat ? En staat er ook bij wat we ermee moeten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen. Deze dingen zijn het, die den mens ontreinigen; maar het eten met ongewassen handen ontreinigt den mens niet. - Matteüs 15:19-20 (SV)

Maar Jezus vergat iets. Uit het hart komen ook: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Dat zeg ik (Gamma).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit zijn inderdaad 'de vruchten van de Geest' zoals beschreven in Galaten 5. Maar dat krijg je met het dualisme: scheiding van goed en kwaad. Maar men vergeet dat zowel 'goed' als 'slecht' van de mens zelf komt. Jezus zegt wel zo mooi dat al die slechte dingen uit het hart van de mens komen, maar de goede dingen komen daar ook vandaan. Dat is precies de reden dat ik dat specifieke rijtje van negen noem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit zijn inderdaad 'de vruchten van de Geest' zoals beschreven in Galaten 5. Maar dat krijg je met het dualisme: scheiding van goed en kwaad. Maar men vergeet dat zowel 'goed' als 'slecht' van de mens zelf komt. Jezus zegt wel zo mooi dat al die slechte dingen uit het hart van de mens komen, maar de goede dingen komen daar ook vandaan. Dat is precies de reden dat ik dat specifieke rijtje van negen noem.

Ik weet het niet, als ik de lijn van vruchten in de Geest doortrek, moet ik tot de conclusie komen dat de vruchten inderdaad van de Geest zijn, jouw rijtje, en dat de mens wel in en in slecht moet zijn volgens het rijtje wat Jezus opsomde. Voorlopig is mij dat iets te zwart wit, ik ga der eens wat over opzoeken, in mijn optiek is menselijkheid inderdaad neit veel goeds, maar dat het echt zo slecht gesteld is is naar mijn persoonlijk gevoel iets te overdreven, er moet volgens mij zoals jij zegt ook iets vanuit de mens zelf komen uit het rijtje van negen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat sommige mensen misschien wel een vergeten, is dat er in de kerk mensen zitten. En dat de mensen die in de kerk zitten je wel eens pijn kunnen doen, ook als zijn ze christenen.

Christenen zijn ook maar mensen! Laten we dat niet vergeten! We kunnen boos zijn op deze mensen, dat is een natuurlijke reactie, maar zondig niet in je boosheid. Je moet de mensen ook kunnen vergeven.

Denk niet dat ik maar makkelijk kan praten omdat ik het nog nooit meegemaakt heb, want dat is niet waar.

3 of 4 jaar geleden zag ik de kerk waarin ik opgegroeit was, uit elkaar getrokken worden, door 1 persoon. Ik ben lang boos geweest op die man, maar heb hem uiteindelijk vergeven.

Geloof me... dat bied vrijheid.

Michiel, kun je ook serieuze topics openen ipv steeds dit soort leuzen en one-liner achtige dingen op het forum te plaatsen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@AndreasJ: Volgens Jezus uit het betreffende tekstgedeelte ben jij belust op boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen en lasteringen. Ik neem aan dat dat niet het geval is? knipoog_dicht.gif

Je kan het echter ook zien als dat Jezus niet bedoelt dat alleen dit uit het hart voortkomt, maar dat hij gewoon aangeeft dat dát is wat de mens verontreinigt i.p.v. het eten. In dat geval spreekt het gedeelte uit Matteüs 15 niet tegen dat ook het goede uit de mens voort kan komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Michiel, kun je ook serieuze topics openen ipv steeds dit soort leuzen en one-liner achtige dingen op het forum te plaatsen?

1) ik heb geen id wat je nu bedoelt.

2) deze posts blijf ik posten, omdat ik nou zo eenmaal ben.

3)ik vind dat je het lulig brengt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1) Ik heb ook geen idee, maar om wat discussie te krijgen is het misschien wel goed als AT zich nader verklaart.

2) Ik zou niet anders verwachten. knipoog_dicht.gif Maar probeer het wel te combineren met een duidelijk discussiepunt. Dat ontbreekt in dit topic, het is meer een soort van "verklaring". Credible is een discussieforum, dus waarover wil je het eigenlijk hebben?

3) Dat vind ik ook. Je hebt een vrij excentrieke manier van uiten, die weerstand opwekt bij sommige mensen. Je zult er vrees ik mee moeten leren leven. Negeer het of probeer het om te buigen in het voordeel van je topic. Probeer iig te voorkomen dat jouw topic straks ontaardt in een discussie over hoe lomp AT zich uit. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Vergeet niet mensen zijn imperfect"

Met dank aan de broeders Alex en Michiel die ons zo'n beeldende demonstratie geven van dit topic rofl.gif

Even OT: dat mensen binnen gemeenten ook maar mensen zijn lijkt me duidelijk. Toch verwacht ik van die mensen ander gedrag dan van niet-christenen. Ik vind het te gemakkelijk om te zeggen dat mensen nu eenmaal niet perfect zijn.

Christenen kiezen bewust voor een bepaalde manier van leven en omgaan met hun medemens. Daar mag je dus ook best iets meer van verwachten. Zeker waar het de omgang binnen de gemeente betreft.

Als je in een restaurant gaat eten verwacht je ook dat je iets smakelijks op je bord krijgt. Als het dan niet te vreten is, neem je dan ook genoegen met het excuus: "de kok is ook maar een mens"?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"Vergeet niet mensen zijn imperfect"

Met dank aan de broeders Alex en Michiel die ons zo'n beeldende demonstratie geven van dit topic
rofl.gif

Precies. Ik heb de post van Michiel met niet-zo-net taalgebruik verwijderd alsmede de reacties erop.

Alex, je eerste bericht in dit topic is min of meer een persoonlijke aanval, dat heeft zoals je ziet averechts gewerkt.

Michiel, probeer je taalgebruik netjes te houden, je woordgebruik richting Alex was dat niet. Verder vraag ik je nogmaals: wat is je discussiepunt voor dit topic? Waarover wil je het hebben?

Oja, enne, terug naar het onderwerp dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat sommige mensen misschien wel een vergeten, is dat er in de kerk mensen zitten. En dat de mensen die in de kerk zitten je wel eens pijn kunnen doen, ook als zijn ze christenen.

Christenen zijn ook maar mensen! Laten we dat niet vergeten! We kunnen boos zijn op deze mensen, dat is een natuurlijke reactie, maar zondig niet in je boosheid. Je moet de mensen ook kunnen vergeven.

Denk niet dat ik maar makkelijk kan praten omdat ik het nog nooit meegemaakt heb, want dat is niet waar.

3 of 4 jaar geleden zag ik de kerk waarin ik opgegroeit was, uit elkaar getrokken worden, door 1 persoon. Ik ben lang boos geweest op die man, maar heb hem uiteindelijk vergeven.

Geloof me... dat bied vrijheid.

Dat we mensen zijn a la, het zij zo. Maar waarom mensen dan altijd zo verrekte schijnheilig zijn, anderen ver/beoordelen op hun uiterlijk, gedrag, weet ik veel wat...dat maakt dat ik me er af toe verschrikkelijk voor schaam mens te zijn en af en toe me er zo onwijs leeg door voel en nog veel vaker niet thuis voel...

Moet ik dat allemaal maar niet zien en doen of het niet bestaat? Fijne vrijheid noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat sommige mensen misschien wel een vergeten, is dat er in de kerk mensen zitten. En dat de mensen die in de kerk zitten je wel eens pijn kunnen doen, ook als zijn ze christenen.

Christenen zijn ook maar mensen! Laten we dat niet vergeten! We kunnen boos zijn op deze mensen, dat is een natuurlijke reactie, maar zondig niet in je boosheid. Je moet de mensen ook kunnen vergeven.

Denk niet dat ik maar makkelijk kan praten omdat ik het nog nooit meegemaakt heb, want dat is niet waar. 3 of 4 jaar geleden zag ik de kerk waarin ik opgegroeit was, uit elkaar getrokken worden, door 1 persoon. Ik ben lang boos geweest op die man, maar heb hem uiteindelijk vergeven.

Geloof me... dat bied vrijheid.

Hoi Michiel@live,

Om te beginnen vind ik het “discussie onderwerp†vaag en heb ik geen idee waar je heen wilt en wat je preciese punt is, dus misschien sla ik de plank wel helemaal mis met deze post, maar ik neem aan dat je daar wel op zult reageren. smile.gif

Interessant onderwerp vind ik dat â€vergevenâ€, maar ook een hele moeilijke, want het betekend best veel. Het is zelfs zo belangrijk, dat het in het â€Onze Vader†genoemd wordt:

en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.(Matt. 6: 12)

Dit is een punt die mij soms best wel aan het denken zet, want, als God mij vergeeft zoals ik een ander vergeef, dan heb ik nog wel een weg te gaan... het gaat niet zo makkelijk als we soms zeggen.

Het eerste punt uit je post, vind ik altijd een leuk excuus, wellicht bedoel je het niet zo, maar zo komt dat wel op mij over. Mensen kunnen elkaar pijn doen en soms denk ik in het bijzonder de christenen. Ik denk dat er echter bij een christen een extra punt in dit geheel is, want ik kan een christen vergeven en toch besluiten om bijvoorbeeld contact te verbreken. Op het moment dat een christen iets doet wat niet goed is, dan vind ik het normaal dat een christen die dit gedaan heeft, ook om vergeving komt vragen op het moment dat het besef er is dat het niet goed gedaan heeft. (ik laat even buiten de discussie dat “goed†een subjectief begrip is en dat er aan beide kanten bekend is van het niet goed doen van wat gedaan is).

Op het moment dat die christen geen vergeving vraagt, zal ik die persoon alsnog moeten leren vergeven, want ik denk dat het vergeven van elkaar niet een vrijstaand iets is maar een opdracht van God. Wel kan ik in zo'n geval contact verbreken, omdat ik op dat moment van mening ben, dat die persoon blijkbaar de opdracht van God niet uitvoert en dus in zonde blijft.

Dit is niet wat ik “zomaar†schrijf, maar vanuit ervaringen van een gemeente die uiteen viel. Toch is dit niet een geheel sterk onderbouwde visie, omdat ik zelf nogal eens met dit onderwerp worstel. Dus ik zou erg blij zijn wanneer mensen erop zouden willen reageren. smile.gif

Quote:

hihi nee dat denk ik ook niet.

maar na vergeven komt ook vergeten, spreek ik naar eigen ervaring
knipoog_dicht.gif

Misschien, het hangt denk ik van de ervaring af. Ik denk dat wij mensen sommige dingen nooit zullen vergeten, hoe hard we dat misschien ook zouden willen. Ook vraag ik me af of het vergeten noodzakelijk is, belangrijker lijkt mij het vergeven... Ik kan me voorstellen dat bepaalde traumatische ervaringen in je geest gegrift kunnen staan die je niet kunt vergeten....

Quote:

Gelukkig zijn er ook mensen die hun best doen, maar zelfs dat is jammer genoeg niet genoeg. Ik probeer wel zoveel mogelijk op Jezus te lijken, maar daar faal ik vaak genoeg in.

Gaat het erom dat we ons best doen of dat we goed doen?

Ik vraag me regelmatig af of het daadwerkelijk zo in de bijbel staat “wanneer je je best maar doetâ€... Wat ik wel weet, is dat er in de bijbel staat dat je goed moet doen. Ik denk dat wanneer iets niet goed gaat wat je met de beste bedoeling doet, nog steeds niet goed is.

Quote:

Even OT: dat mensen binnen gemeenten ook maar mensen zijn lijkt me duidelijk. Toch verwacht ik van die mensen ander gedrag dan van niet-christenen. Ik vind het te gemakkelijk om te zeggen dat mensen nu eenmaal niet perfect zijn. Christenen kiezen bewust voor een bepaalde manier van leven en omgaan met hun medemens. Daar mag je dus ook best iets meer van verwachten. Zeker waar het de omgang binnen de gemeente betreft.

Hier kan ik me helemaal in vinden. Ik krijg vaak het idee dat met deze opmerking mensen zichzelf vrijpleiten, wat je overigens in mijn ogen pas doet wanneer je er vergeving over vraagt, aan God en de mensen die erbij betrokken waren. Het is geen goedmaker om dan te zeggen dat je maar een mens bent...

Liefs Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid