Spring naar bijdragen

Waar ligt jouw Focus


Aanbevolen berichten

Heey allemaal,

Ik ben al een aantal dagen bezig met de vraag waar mijn focus eigenlijk ligt. Ik kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk mijn focus totaal anders had liggen dan dat God van mij verlangde. Ik heb mijn Focus bijgesteld, en ik ervaar meer rust en Blijdtschap in mijn leven.

Ik weet niet wat jullie denken, maar ik heb honger naar de aanwezigheid van God. Ik wou weten hoe God te bereiken viel, maar las ergens dat God niet te vangen was in technieken of trucjes.

Ook ging ik opzoek naar hoe ik God wel kon leren kennen en in zijn aanwezigheid kon zijn, en ik ontdekte het volgende:

Spreuken 8:17

Wie Hem ijverig zoeken zullen hem vinden.

Hier staat duidelijk het woord ijverig wat betekend volgens het woordenboek;

ijverig is afgeleid van ijveren wat betekend:

Krachtig werken voor, of zijn/haar best doen voor.

Wil je God ontmoeten moet je er dus hard voor werken, in mijn leven kon ik dit toepassen, door mijn focus te veranderen.

Ik geloof dat dit niet alleen voor mij geldt, maar ook voor jullie!

God heeft denk ik ook zijn plan voor mij bekend gemaakt, maar dat zal ik eerst nog even moeten toetsen.

Iemand nog kritiek of commentaar?

God houd van jou!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe veranderde je je focus? Hoe wist je wat God wél wilde?

Ik heb veel gebeden, en als ik in zijn aanwezigheid ben, krijg ik altijd een bepaalde gevoelsstroming die meestal leeg is, maar waar af en toe iets uit komt, Waar ik van denk dat God mij dingen laat merken/weten.

Quote:

hoe heb je dat dan concreet gedaan?
smile.gif

Ik ben erg van de games. Schotel me een leuke nieuwe game voor en ik ben weer 1 tot 10 weken, mischien nog wel langer verslaafd aan dit nieuwe (of oude) spel.

Ik was dus een echte Travian, en MapleStory addict.

Mijn focus heb ik dus verandert door God weer op de 1e plek te zetten, en alle tijd die ik aan Games besteede (zo'n zeker wel 6 uur per dag) probeer ik aan God te besteden, en ik moet zeggen dat het moeiteloos gaat.

Als het nog niet duidelijk is, moet je nog maar vragen.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wil je God ontmoeten moet je er dus hard voor werken, in mijn leven kon ik dit toepassen, door mijn focus te veranderen.

Volgens mij slaat de tekst niet direct op het ontmoeten van God, het gaat volgens mij nog meer over de wedergeboorte de eerste ontmoeting van een zondaar met God...

Overigens staat dit in mijn vertaling: Ik heb lief, die Mij liefhebben; en die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Volgens mij slaat de tekst niet direct op het ontmoeten van God, het gaat volgens mij nog meer over de wedergeboorte de eerste ontmoeting van een zondaar met God...

Overigens staat dit in mijn vertaling:
Ik heb lief, die Mij liefhebben; en die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden.

Is het niet gewoon een algemene uitspraak uit spreuken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat over het vinden van God, wie God gevonden heeft geloofd al reeds. Naar mijn overtuiging is dit een oproep van God aan ons om in onze jonge jaren de Heere te zoeken, bij Hem aan te klopen, om te smeken om genade, om vergeving van onze zonden..

Een van de dingen die je dan zult in gaan zien is dat je onwaardig bent voor God en dat je Hem eigenlijk helemaal niet wil vinden, tenzij Gods Geest in je gaat werken. Dan zul je zien hoe leeg je zonder Hem bent (ja inderdaad, dat is ook de werking van Zijn Geest).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb veel gebeden, en als ik in zijn aanwezigheid ben, krijg ik altijd een bepaalde gevoelsstroming die meestal leeg is, maar waar af en toe iets uit komt, Waar ik van denk dat God mij dingen laat merken/weten.

[...]

Ik ben erg van de games. Schotel me een leuke nieuwe game voor en ik ben weer 1 tot 10 weken, mischien nog wel langer verslaafd aan dit nieuwe (of oude) spel.

Ik was dus een echte Travian, en MapleStory addict.

Travian duurt half jaar tot een jaar per server.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gaat over het vinden van God, wie God gevonden heeft geloofd al reeds. Naar mijn overtuiging is dit een oproep van God aan ons om in onze jonge jaren de Heere te zoeken, bij Hem aan te klopen, om te smeken om genade, om vergeving van onze zonden..

Ik heb altijd wel geleerd dat 'vroeg' eigenlijk 'ijverig' betekent. Verder vind ik je post mooi smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Travian duurt half jaar tot een jaar per server.

Daarom gaf ik een indicatie met een nieuw spel. Bijvoorbeeld de sims 2. Ik mag dan gek zijn, maar ik vind dat soort spelletjes echt leuk, en was er bijna weer enkele weken aan verslaafd. Gelukkig heeft een vriend van mij me tegen kunnen houden, en ben ik weer vrij.

Prijs God!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Quote:

Let op: De laatste reactie in dit topic is meer dan een jaar geleden geplaatst.

Jongens... ik zit weer op hetzelfde punt als toen.. weer net gestopt met travian, maple andere smerige games... ik realiseer me net dat ik na een JAAR nogsteeds op de zelfde plek ben!!!

Ik kan het niet geloven... BID alsjeblieft voor me... bid dat ik niet weer terug zal keren. Bid dat ik niet meer zal vervallen in de zonden... het weggooien van mijn leven. Ik heb jullie hulp hard nodig.

ik heb God heel hard nodig...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Quote:

Let op: De laatste reactie in dit topic is meer dan een jaar geleden geplaatst.

Jongens... ik zit weer op hetzelfde punt als toen.. weer net gestopt met travian, maple andere smerige games... ik realiseer me net dat ik na een JAAR nogsteeds op de zelfde plek ben!!!

Ik kan het niet geloven... BID alsjeblieft voor me... bid dat ik niet weer terug zal keren. Bid dat ik niet meer zal vervallen in de zonden... het weggooien van mijn leven. Ik heb jullie hulp hard nodig.

ik heb God heel hard nodig...

Even een vraagje.. Waarom is Maplestory en Travian rotzooi en zonde? verbaasd.gif

Maar iig veel succes...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Michiel@life,

Verwachtte je dan echt dat je na een jaar helemaal heilig en zondeloos zou zijn? In dat geval heb ik slecht nieuws en goed nieuws voor je. Het slechte nieuws: met heiliging ben je een heel leven bezig en je zult nog veel vaker vallen. Het goede nieuws: als je steeds weer wilt opstaan, dan is God oneindig meer barmhartiger dan jij voor jezelf bent.

Want jongen, wat ben je toch hard voor jezelf! Zes uur per dag wil je aan God besteden en als je dan tóch weer een game pakt, wat helemaal zo ongewoon niet is, dan straf je jezelf meteen hard af en vind je dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen met heiliging en dat je het volledig verknald hebt. Zelfs de strengste monnik is volgens mij nog niet zó hard voor zichzelf.

Ik denk dat jij er heel erg voor moet waken, dat je zó intensief met God bezig wil zijn, dat het geloof je enkel energie kost, terwijl Jezus' juk toch juist zacht en licht zou moeten zijn. Christus wil je juist energie, ruimte en vrijheid geven, niet enkel frustratie en een aandrang om ongezond fanatiek bezig te willen zijn.

Dag en nacht gamen, nee, dat is inderdaad niet gezond. Maar dat geldt voor alle hobby's en activiteiten. Is een hobby hebben dan meteen slecht? Natuurlijk niet. Sterker nog: als je het als een stukje ontspanning ziet om de dag mee op te vullen, dan kan het juist heel waardevol zijn om zo je zinnen te verzetten en daarna met hernieuwde inspiratie aan je overige werk te gaan.

Ik ga jou een handreiking geven waarbij je misschien meteen je bedenkingen hebt, maar die wel echt goed voor je is. Ik ga jou dringend aanraden om vanaf nu (dus niet vanaf morgen) nog maar drie keer per dag maximaal een half uurtje te bidden, op vaste tijden. Ook mag je maar één keer per dag maximaal een uurtje uit de Schrift lezen, óók op een vaste tijd, en maar één keer per week naar de kerk. Je mag niet méér doen en ook niet minder.

Ook mag je voorlopig niet méér dan één taak voor je kerk doen. Dus dat je bijvoorbeeld één avond in de week bijvoorbeeld op een koor repeteerd, of naar een bijbelstudie gaat, in elk geval iets dat bij je past. Eigenlijk is het dan ook aan te raden om minimaal één taak voor je kerk te doen, zodat je ook onder de mensen komt en goed bezig bent. Maar niet méér dan één dus.

Ik weet niet of je naar school gaat of werkt, maar als je dat hebt, dan besteedt je daar natuurlijk een belangrijk deel van de dag aan. Voor de dan nog vrije uren (vooral in het weekend) zoek je een nuttige vrijetijdsbesteding. Dit betekent dat je een hobby zoekt en ook minimaal twee keer in de week een uurtje aan sport doet. Wandelen, zwemmen, teamsport, fitness, maakt niet uit. Als je maar dat uurtje goed beweegt en even buiten bent.

Maar dat is nog niet alles. Naast die sport en hobby sta je jezelf toe om één of twee uurtjes per dag te gamen. Je zet je wekker en als die afgaat, dan stop je meteen met gamen. Als je die discipline echter niet kunt opbrengen en bang bent meteen weer verslaafd te raken, dan laat je het gamen voorlopig even zitten. Dan is het belangrijk om je af te vragen wat het gamen zo leuk maakt en voor die leuke dingen alternatieven te zoeken.

Nog belangrijker is dat je élke dag, ook op vrije dagen, op dezelfde tijd opstaat en op dezelfde tijd weer in bed gaat. Bijvoorbeeld elke dag om 8 uur eruit en om 11 uur erin. Dus ook in het weekend slaap je niet uit, maar ga je om 8 uur eruit en om 11 uur erin. Zo krijg je een beetje regelmaat en structuur in je dag, vooral ook als je op dezelfde tijden dezelfde activiteiten verricht. Een vrije dag kan er dan zo ongeveer zo uitzien:

8 uur: opstaan, half uur gebed, omkleden en ontbijt

9 uur: uur uit de Schrift lezen en overwegen

10 uur: uur bewegen, zoals wandelen of de sportschool

12 uur: half uur gebed, lunch

13 uur: bezig met een fijne hobby, behalve gamen natuurlijk

15 uur: uur even ontspannend naar muziek luisteren (mag natuurlijk wel christelijk zijn)

17 á 18 uur: half uur gebed, avondeten

19 uur: eventueel uurtje gamen of gewoon internetten

20 uur: televisiekijken of huiswerk doen als je op school zit

22 uur: half uur gebed, omkleden, naar bed

Misschien denk je nu dat je dan wel érg weinig met God bezig bent, maar dat is niet zo. Want je kunt namelijk je dagelijkse bezigheden als het ware heiligen door ze te doen alsof je ze voor God doet. Ora et labora, zo is ook het motto van de benedictijnse monnik: door te bidden werk je en door te werken bid je.

Door nu werk en gebed af te wisselen, versterken ze elkaar alleen maar en houd je een goede balans in je dag. Het is dan helemaal niet verkeerd om tijdens werkzaamheden aan God te denken, integendeel. Maar je bent dan wel steeds afwisselend met verschillende activiteiten bezig. Nog mooier zou zijn als je door je sport en je hobby onder de mensen komt en zo vriendschappen sluit.

Ik denk dat je door zo actief bezig te zijn met een sport, een hobby en je gewone dagelijkse werkzaamheden, je juist nader tot God zult komen, zonder dat je helemaal afgemat wordt. Want juist als je jezelf helemaal afmat omdat je zo intensief met geloof bezig wilt zijn, is de kans groter dat je valt en door God daarom even stil wordt gezet. Ik kan je echt aanraden om deze handreikingen ter harte te nemen. En als je hier niets mee kan, praat er dan met de voorganger van je kerk over.

Veel zegen en rust toegewenst op je verdere weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Even een vraagje.. Waarom is Maplestory en Travian rotzooi en zonde?
verbaasd.gif

Maar iig veel succes...

Geachte Morphogenesis,

Deze spellen zijn op zich geen zonde, tenminste Travian niet. Maplestory daar in tegen is een wereld vol magie. ik heb geleerd mij verre van magie te houden, dus is het visueel gebruiken ervan naar mijn idee een zonde.

Travian speelde ik bij het beginnen van de dag en aan het einde van de dag (ik stond er mee op en ging er mee naar bed). Daartussenin checkte ik het ook nog 6 a 7 keer per dag. Ik merkte dat het een levensstijl ging worden, terwijl ik aanbidding mijn levensstijl wil laten zijn.

Mijn leven was Game-based, en ik wil een God-based leven.

Hiermee hoop ik voldoende aan je vragen te hebben beantwoord.

Gods zegen,

Michiel@life

Beste RobertF,

Ik dank je wel voor je woorden. Ze waren zacht en goed doordacht.

Ik vind dat je voor een groot deel gelijk hebt. Het moet niet zo worden dat ik krampachtig me aan God wil vasthouden en al het andere uitban.

Ik moet je wel vertellen dat ik echt geen 6 tot 8 uur per dag aan God weidt. Dit vind ik een mooi streven, maar ik snap dat dit bijna niet haalbaar is.

Eigenlijk zijn er wel verschillen sinds vorig jaar, want ik heb een enorme "honger" gekregen voor wat in het woord God's staat. Meer dan anders.

Ik heb een vriendin waarmee ik bijna elke dag samen ben (zonder samen te wonen). Ik ben nu ook nog maar 17 jaar, maar ik geloof dat ik niet vroeg genoeg kan beginnen met mee op Jezus te willen en proberen te lijken.

Heel erg bedankt voor je reactie, ik heb er wel veel aan.

Met zeer vriendelijke Groet,

Michiel van Berkum

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Geachte Morphogenesis,

Deze spellen zijn op zich geen zonde, tenminste Travian niet. Maplestory daar in tegen is een wereld vol magie. ik heb geleerd mij verre van magie te houden, dus is het visueel gebruiken ervan naar mijn idee een zonde.

Travian speelde ik bij het beginnen van de dag en aan het einde van de dag (ik stond er mee op en ging er mee naar bed). Daartussenin checkte ik het ook nog 6 a 7 keer per dag. Ik merkte dat het een levensstijl ging worden, terwijl ik aanbidding mijn levensstijl wil laten zijn.

Mijn leven was Game-based, en ik wil een God-based leven.

Hiermee hoop ik voldoende aan je vragen te hebben beantwoord.

Gods zegen,

Michiel@life

Ben het niet helemaal met je eens, maar heb er respect voor als je dit wilt\kan volhouden smile.gif

Veel succes! big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid