Spring naar bijdragen

psalm 22:4


Aanbevolen berichten

Ps22:4 U bent de Heilige,

die op Israëls lofzangen troont.

Deze tekst wordt in de kringen waaruit ik afkomstig ben (charismatische kringen dus) nogal letterlijk genomen. Als ik dit vers context van de hele psalm bekijk, dan denk ik dat er een andere betekenis uit haal dan dat God letterlijk aanwezig zou zijn als ik Hem prijs, wat in sommige charismatische kringen wel geleerd wordt. De psalm spreekt volgens mij meer van een diep verlangen en vertrouwen naar God ondanks rotte omstandigheden. Ook bevat deze psalm heenwijzingen naar het lijden en sterven van Christus.

Wat maken jullie eigenlijk van dit vers? Vorige week hadden we het met catechesatie over dat er teksten in de bijbel zijn die door sommigen compleet uit z'n verband worden gerukt, dus vandaar deze vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmm, er blijkt frappant genoeg een vertaalverschil te zijn tussen protestantse vertalingen en katholieke vertalingen. Protestanten, op de Groot Nieuws Bijbel na, zeggen dat God op Israëls lofzangen troont, katholieken slechts dat de Heer is daar waar Israël Hem looft. De Naardense Bijbel geeft de katholieken gelijk, de Nieuwe Bijbelvertaling de protestanten.

Drie protestantse vertalingen:

Doch Gij zijt heilig, wonende onder de lofzangen Israëls. (Statenvertaling)

U bent toch de heilige God,

Israël brengt u hulde,

zonder ophouden. (Groot Nieuws Bijbel)

Nochtans zijt Gij de Heilige,

die troont op de lofzangen Israëls. (Nederlands Bijbelgenootschap 1951)

Drie katholieke vertalingen:

Toch troont Gij in het heiligdom, Gij, Israëls hoop! (Petrus Canisiusvertaling 1975)

Toch woont Gij in uw heiligdom;

Gij roem van Israël (Willibrordvertaling 1975, uit het getijdenboek)

U bent de Heilige, hoog op uw troon,

en Israël zingt uw lof: (Willibrordvertaling 1995)

En de twee laatstgenoemde vertalingen:

U bent de Heilige,

die op Israëls lofzangen troont. (Nieuwe Bijbelvertaling)

Gij, héilige Gód,

die zetelt

daar waar Ãsraél u lóoft, (De Naardense Bijbel)

Ik denk dat de letterlijke Naardense Bijbel weer prima uitsluitsel kan geven: het psalmvers zegt niets anders dan daar waar Israël Hem looft, Hij in het bijzonder aanwezig is. Hij luistert dus graag naar Israëls, en dus ook onze, lofzangen, net zoals iemand over het algemeen graag naar het liefdesgedicht of de serenade van zijn of haar geliefde luistert. En het tronen op Israëls lofzangen is daar een mooie poëtische uitdrukking van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoi marliesje

als je het joodse geloof bekijkt dan blijkt dat men Jeruzalem en vooral de tempel zag als de plaats waar de hemel de aarde raakt. De joden kennen geen grote scheiding tussen Gods realiteit (hemel) en de onze (aarde). Er is eerder sprake van een soort vervlechting.

In veel profetische geschriften "ziet" de profeet een stukje van Gods realiteit, vaak beschreven in poetische taal: een troon of een brandende oven, cherubs, etc. Waarschijnlijk is het een soort besef dat de heilige God woont te midden van het volk en dat de tempel een soort afspiegeling is van de hemelse eredienst.

Kijk ook eens naar openbaringen 4 en 5: daar krijgt Johannes ook een kijkje in de hemel en ziet een troon en hoort lofzangen. Dit visioen beschrijft de tempel: troon = ark, zee = waterbekken, zeven geesten = menorah, 24 oudsten zijn 24 priesterklassen uit 1 kronieken 24 etc.

Dus het is niet vreemd om de "woonplaats" van God daar te localiseren waar de aanbidding plaatsvindt. Tegelijk is de tempel geen realiteit meer, en is de hele wereld Gods heilige land geworden en de taak van de tempel overgegaan op de vergadering van volgelingen van Jezus (zie bijv Efese en Handelingen)

Dus je zit er als pinkster-gelovige wat mij betreft niet ver naast als het gaat om de vraag: waar is God Koning?

Maar of dit letterlijk uit ps 22 genomen moet worden weet ik niet. Daar staat het in de context van verlaten zijn door God terwijl God zich toch aan het voorgeslacht had verbonden. Het gaat meer over Gods verbondstrouw met het volk Israel. Hoe kan God deze persoon dan verlaten hebben?

Zelf denk ik niet dat we altijd Gods Heerschappij kunnen claimen door aanbiddingsliederen te zingen. Het gaat om de hele mens en gemeenschap die een leven van aanbidding leidt.

Succes met je zoektocht!

Johan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

je mag deze tekst dus wel letterlijk nemen zeg je dus????

En hoe pas je deze tekst dan toe? En wat is de reformatorische exegese van deze tekst?

Sjaloom marliesje,

Is het dan vreemd dat God aanwezig is daar waar hij wordt geprezen? Nee, ik zie bij deze psalmvers niet letterlijk een hele stapel zangbundels voor me, die een troon vormen waarop God dan zit. Maar ik geloof wel dat Hem loven toch ook tot Hem bidden is, en dat Hij aanwezig is daar waar mensen tot Hem bidden.

Voor de reformatorische exegese moet je uiteraard bij onze reformatorische broeders en zusters zijn. Overigens ben ik wel benieuwd hoe dat letterlijk-nemen zich dan in de praktijk uit in zo'n charismatische gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom marliesje,

Overigens ben ik wel benieuwd hoe dat letterlijk-nemen zich dan in de praktijk uit in zo'n charismatische gemeente.

Nou binnen de charismatische stroming wordt geloofd dat als men God aanbidt, dat Hij tastbaar in de ruimte aanwezig is en de ruimte vult. Ik heb kerkdiensten meegemaakt (o.a. op Soulsurvivor) dat men in een spontaan applaus uitbarste voor Jezus wat zeker 10 minuten duurde (staat nog op een van de cd's van Soulsurvivor als bonustrack). En als God dan aanwezig is, dan kunnen er wonderen en tekenen gebeuren. Daarom is muziek zo ontzettend belangrijk in charismatische kringen. En als we voorbede deden voor de charismatische kerkdiensten waar ik in het muziekteam heb gespeeld, dan werd echt gebeden dat God zou tronen op de lofzangen......Nu ik niet meer charismatisch ben, vraag ik me toch wel af, wat ik met ps.22:4 aanmoet bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

"waar 2 of 3 in Mijn naam vergaderd zijn, daar ben Ik aanwezig."

dus God is er, of je Hem nu toezingt of niet. maar door Hem toe te zingen, geef je Hem de eer die Hem toekomt en ik denk ook dat muziek als hulpmiddel kan dienen om Hem ook echt te voelen.

ik heb de grondtekst even opgezocht:

:3 22

(22:4) ä È Çà Àå

u·athe

and·you

ã È÷

qdush

holy-one

áÅé

iushb

one-dwelling

ú& Ää À

theluth

praises-of

ì Åà Èø À'Äé

ishral

Israel

But thou [art] holy, [O

thou] that inhabitest the

praises of Israel.

3

bronnetje: link

muziek heeft veel invloed en door (verkeerde) muziek kan je demonen laten verschijnen. maar je kan ook God laten verschijnen! muziek brengt je in een sfeer van aanbidding, opener voor God, zodat God er echt goed aanwezig kan zijn. zoals ik al zei muziek is een hulpmiddel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Nou binnen de charismatische stroming wordt geloofd dat als men God aanbidt, dat Hij tastbaar in de ruimte aanwezig is en de ruimte vult. Ik heb kerkdiensten meegemaakt (o.a. op Soulsurvivor) dat men in een spontaan applaus uitbarste voor Jezus wat zeker 10 minuten duurde (staat nog op een van de cd's van Soulsurvivor als bonustrack). En als God dan aanwezig is, dan kunnen er wonderen en tekenen gebeuren. Daarom is muziek zo ontzettend belangrijk in charismatische kringen. En als we voorbede deden voor de charismatische kerkdiensten waar ik in het muziekteam heb gespeeld, dan werd echt gebeden dat God zou tronen op de lofzangen......Nu ik niet meer charismatisch ben, vraag ik me toch wel af, wat ik met ps.22:4 aanmoet
bloos.gif

Sjaloom marliesje,

Bedankt voor de verduidelijking. smile.gif

Ik kan je aanraden om niet te zwaar op één psalmvers te leunen, maar gewoon de hele psalm te lezen. Het is de bekende "Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten?"-psalm. Vergeet daarbij ook niet dat de psalmen poëzie zijn, geen letterlijk verslag van wat er nu precies in de hemelse gewesten gebeurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom marliesje,

Bedankt voor de verduidelijking.
smile.gif

Ik kan je aanraden om niet te zwaar op één psalmvers te leunen, maar gewoon de hele psalm te lezen. Het is de bekende "Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten?"-psalm. Vergeet daarbij ook niet dat de psalmen poëzie zijn, geen letterlijk verslag van wat er nu precies in de hemelse gewesten gebeurt.

bah........mijn hele vroegere geloofsbeleving is dus gebasseerd op een foutieve uitleg van de bijbel bloos.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Statenvertaling zegt imho hetzelfde als de Naardense Bijbel..


Samengevoegd:

Dat is, in uw huis, hetwelk de plaats is, waar uw volk uwen naam prijst vanwege de genadige hulp en verlossing, die Gij aan hen pleegt te bewijzen. Anders, nochtans zijt Gij heilig, zittende; [dat is, altijd blijvende] o gij lofzangen [de menigerlei of volkomen lof] Israëls.

Kanttekening bij de SV knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid