Spring naar bijdragen

De Tegenwoordigheid van God


Aanbevolen berichten

ow ik ben niet teleurgesteld hoor hahaha!!

Er zijn hier gewoon een paar domweg zielige personen die alleen op alles en nogwat kritiek kunnen hebben inplaats van dingen toetsen!

Begin me steeds meer af te vragen of ze uberhaupt een leven hebben!

Dacht dat dit een leuk forum was!

Maar heb ik me sterk in vergist!

Je kunt alles over me zeggen of kritiek hebben of wat dan ook!

Maar doet me niks!

Later als ik mn account kon verwijderen deed ik het meteen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lieve, lieve Aalt,

"God zegt ook: Mijn volk gaat verloren aan gebrek aan kennis"

NIet iedereen is even taalvaardig, maar het gebruik van caps lock en uitroeptekens kan iedereen afleren. Je schreeuwt zo vaak in je posts dat je boodschap verloren gaat.

Daarnaast ben je nogal kreterig aangelegd. en als laatste niet onbelangrijke eigenschap: Nogal overtuigd van je eigen gelijk, want jij wordt immers geleid door Geest. Ik zie nergens twijfel of je al de rijpheid hebt om dat wat je wordt ingegeven ook juist te verstaan.

Ik denk datje besluit om (even) te stoppen een goede is. Wordt even stil in jezelf en vraag of je de boodschap die je zo graag wilt uitdragen op een goede manier mag gaan uitdragen en of de Geest zo vriendelijk wil zijn om vooraf duidelijk te maken of de boodschap die je wordt gegeven persoonlijk is of om bedoel te delen en vraag dan ook om begeleiding in je manier van delen, zodat je effectiever wordt in het overbrengen van wat je wilt vertellen.

Ga, en vind de rust en vrede van God en oefen in het overbrengen van die rust en vrede.

Knuffel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Er zijn hier gewoon een paar domweg zielige personen die alleen op alles en nogwat kritiek kunnen hebben inplaats van dingen toetsen!

Goed mag ik even? Ik heb je gewoon een aantal vragen gesteld om je te proberen te begrijpen. Ik kom uit een wat andere gemeente dan jou en wij gebruiken dus wat andere termen dan wat jij doet. Als ik jou dan een aantal keer vriendelijk vraag om wat uit te leggen doe je dat niet of nauwelijks.

Als ik je gewoon wat vragen stel, vanuit mijn achtergrond, bijvoorbeeld over de relatie met God (die 5 punten) reageer je daar ook weinig op. Ik probeer jou gewoon te begrijpen en te zoeken naar overeenkomsten die er absoluut zullen zijn. Ik vind het als christenen onder elkaar namelijk vervelend als je langs elkaar heen zit te praten. Ik vind het ook normaal om elkaar te bevragen op je beweegredenen (te toetsen eigenlijk). Zie die 5 vragen als toetsing, waar je gewoon antwoord op kunt geven..

Ik vind het ook jammer dat je eigenlijk vlucht voor de vragen die mensen hebben, wat ik zelfs erg vind is dat je dit af doet met een Bijbeltekst uit de losse pols. Hoe kan een dwaas nou leren van een wijze als de wijzen de dwazen dwaas vinden en ze daarom de wijsheid onthouden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry als ik dingen te overhaast uitleg of vertel!

Tuurlijk wil het duidelijk hebben, maar ook zoiets als Charismatische taal...voor mij is dat een manier van spreken geworden net zoals de term talekanaans..voor mij is dat vanzelfsprekend...kan ik ook niks aan doen en wil ik ook niet! (natuurlijk wel rekening houden met anderen, sorry als ik dat niet gedaan heb)!

Raido ik ben niet meer of minder dan jou! smile.gif

Ook ik moet leren! En ik wil je best in dingen helpen of andersom!

Ik hoef niet de wijze popi-jopie uit te hangen!

Voor wie zou ik mezelf moeten bewijzen! smile.gif ben geliefd door onze liefdevolle Hemelse Vader!

smile.gif Zegen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat begrijp ik heel goed.. Wat dat betreft, ik schrijf hier toch ook 'Tale Kanaans'? En als iemand mij wat vraagt om uit te leggen doe ik dat (ja dat is een verwijt), ik snap echt dat je hier zit met de beste bedoelingen... Alleen, nu leg je nog niet uit wat ik vroeg (dat heeft Barbapapa nu ongeveer gedaan voor je) en je hebt nog geen antwoord gegeven, dat is natuurlijk niet verplicht.

Zeg dan maar gewoon dat je daar geen antwoord op wil geven smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja al heel vaak!

En ik geloof dat ik ook zo met God kan wandelen!

Heb al enkele dingen met God zo ervaren en God roept me nog steeds dieper in intimiteit met Hem!

Zoals Hij dat met ieder mens wil!

Wat mooi dat jij al meerdere keren ervaren hebt dat God ook jouw God wil zijn. Toch is het altijd belangrijk om in het oog te houden dat de relatie die je met God aangaat niet een gelijkwaardige is. Neem nou bijvoorbeeld Mozes, die op zo'n bijzondere wijze de aanwezigheid van God mocht ervaren. Juist bij hem zien we dat altijd ontzag moet gelden voor God. Tweeenveertig jaar lang heeft Mozes door de woestijn het volk Israël geleid, en één keer heeft hij een fout gemaakt door eens wat eer voor zichzelf op te eisen. Hoe begrijpelijk! Hoe menselijk! Nooit heeft hij een voet in het beloofde land mogen zetten door die fout. Moet je eens nagaan hoe schrijnend dat voor hem moet zijn geweest.

Het is belangrijk dat we God ook die eer geven. We moeten het nooit doen voorkomen alsof de relatie gelijkwaardig is. Tegelijkertijd moeten we diep dankbaar zijn voor het feit dat God door Christus ons wil redden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Wat mooi dat jij al meerdere keren ervaren hebt dat God ook jouw God wil zijn. Toch is het altijd belangrijk om in het oog te houden dat de relatie die je met God aangaat niet een gelijkwaardige is. Neem nou bijvoorbeeld Mozes, die op zo'n bijzondere wijze de aanwezigheid van God mocht ervaren. Juist bij hem zien we dat altijd ontzag moet gelden voor God. Tweeenveertig jaar lang heeft Mozes door de woestijn het volk Israël geleid, en één keer heeft hij een fout gemaakt door eens wat eer voor zichzelf op te eisen. Hoe begrijpelijk! Hoe menselijk! Nooit heeft hij een voet in het beloofde land mogen zetten door die fout. Moet je eens nagaan hoe schrijnend dat voor hem moet zijn geweest.

Het is belangrijk dat we God ook die eer geven. We moeten het nooit doen voorkomen alsof de relatie gelijkwaardig is. Tegelijkertijd moeten we diep dankbaar zijn voor het feit dat God door Christus ons wil redden.

Ik doe ook niet dat mn relatie gelijkwaardig is!

Heel veel mensen zijn bang om God te ontmoeten!

Tuurlijk Hij is een verterend Vuur!

God is Heilig, maar God zegt ook in Hebreeën, nader dan met vrijmoedigheid de Troon van Genade!

Als je leeft vanuit een hart wat dankbaar is naar God toe en je houd oprecht van Jezus wat Hij voor je heeft gedaan en je leeft intiem met de Heilige Geest dan is het allemaal heel anders!

Ja ik denk zeker dat het voor Mozes inderdaad pijnlijk geweest moest zijn!

Wel is het mooie wat er staat

Deuteronomium 34 v:

5 Toen stierf Mozes, de knecht des HEREN, aldaar in het land Moab, volgens des HEREN woord. 6 En Hij begroef hem in een dal in het land Moab, tegenover Bet-Peor, en niemand heeft zijn graf geweten tot op de huidige dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@GenW: ik waardeer je bijdrage aan de discussie 'Welvaartsevangelie bestaat niet', maar ik ben het niet helemaal met je eens. Ik geloof niet dat het gaat om een goed argumenteren/overtuigen. Dit is helemaal niet nodig. Paulus kwam ook niet met mooie woorden.

1 Kor. 2

1 Ook ben ik, toen ik tot u kwam, broeders, niet met schittering van woorden of wijsheid u het getuigenis van God komen brengen. 2 Want ik had niet besloten iets te weten onder u, dan Jezus Christus en die gekruisigd. 3 Ook kwam ik in zwakheid, met veel vrezen en beven tot u; 4 mijn spreken en mijn prediking kwam ook niet met meeslepende woorden van wijsheid, maar met betoon van geest en kracht, 5 opdat uw geloof niet zou rusten op wijsheid van mensen, maar op kracht van God.

Er zijn dingen die alleen 'geestelijk' moet worden bekeken. Misschien dat niet iedereen het gewend is om dingen (in een bepaalde zin) geestelijk te bekijken, maar er zijn mensen die er over willen vertellen hoe iemand anders/geestelijk dingen kan bekijken.

Een discussie over geloof werkt soms anders dan een discussie over de evolutie. Een discussie over evolutie gaat vaak gepaard met veel ratio en bewijzen. Maar een discussie over geloof werkt niet/minder met bewijzen, want wat voor een gelovige een overtuigend bewijs is, een 'zeker weten', is voor een andersgelovige/niet-christen: 'dwaasheid'. Een niet-gelovige/andersgelovige zal dan ook eerder reageren met rofl.gif .

Dit staat wat mij betreft allemaal los van het gebruik van hoofdletters, spelling, leestekens e.d. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik doe ook niet dat mn relatie gelijkwaardig is!

Heel veel mensen zijn bang om God te ontmoeten!

Tuurlijk Hij is een verterend Vuur!

God is Heilig, maar God zegt ook in Hebreeën, nader dan met vrijmoedigheid de Troon van Genade!

Als je leeft vanuit een hart wat dankbaar is naar God toe en je houd oprecht van Jezus wat Hij voor je heeft gedaan en je leeft intiem met de Heilige Geest dan is het allemaal heel anders!

Ja ik denk zeker dat het voor Mozes inderdaad pijnlijk geweest moest zijn!

Wel is het mooie wat er staat

Deuteronomium 34 v:

5 Toen stierf Mozes, de knecht des HEREN, aldaar in het land Moab, volgens des HEREN woord. 6 En
Hij
begroef hem in een dal in het land Moab, tegenover Bet-Peor,
en niemand heeft zijn graf geweten tot op de huidige dag.

Mij vind je zeker naast je als je zegt dat het enorm belangrijk is om te beseffen dat een levende relatie met God door de Heilige Geest enorm belangrijk is. Maar een relatie zoals Mozes dat had is van een geheel andere orde. Heel Exodus is een boek dat de exclusiviteit van God en zijn relatie met Israel en Mozes ademt. Geestelijke intimiteit met God is heel bijzonder, maar in Exodus gaat het nog een stapje verder en openbaart God zich ook fysiek, in de wolk, de braamstruik, de Tien Geboden. Dat is iets unieks, dat gebeurd eens in de geschiedenis van de mensheid, eens in de heilsgeschiedenis.

Maar laten we eens een stapje verder gaan. Als je dan zo'n relatie hebt met Christus wat is dan de concrete invloed daarvan in je relatie met anderen? En je houding ten opzichte van de wereld?


Samengevoegd:

Quote:

@GenW: ik waardeer je bijdrage aan de discussie 'Welvaartsevangelie bestaat niet', maar ik ben het niet helemaal met je eens. Ik geloof niet dat het gaat om een goed argumenteren/overtuigen. Dit is helemaal niet nodig. Paulus kwam ook niet met mooie woorden.

1 Kor. 2

1 Ook ben ik, toen ik tot u kwam, broeders, niet met schittering van woorden of wijsheid u het getuigenis van God komen brengen. 2 Want ik had niet besloten iets te weten onder u, dan Jezus Christus en die gekruisigd. 3 Ook kwam ik in zwakheid, met veel vrezen en beven tot u; 4 mijn spreken en mijn prediking kwam ook niet met meeslepende woorden van wijsheid, maar met betoon van geest en kracht, 5 opdat uw geloof niet zou rusten op wijsheid van mensen, maar op kracht van God.

Er zijn dingen die alleen 'geestelijk' moet worden bekeken. Misschien dat niet iedereen het gewend is om dingen (in een bepaalde zin) geestelijk te bekijken, maar er zijn mensen die er over willen vertellen hoe iemand anders/geestelijk dingen kan bekijken.

Een discussie over geloof werkt soms anders dan een discussie over de evolutie. Een discussie over evolutie gaat vaak gepaard met veel ratio en bewijzen. Maar een discussie over geloof werkt niet/minder met bewijzen, want wat voor een gelovige een overtuigend bewijs is, een 'zeker weten', is voor een andersgelovige/niet-christen: 'dwaasheid'. Een niet-gelovige/andersgelovige zal dan ook eerder reageren met
rofl.gif
.

Ben het helemaal met je eens dat Gods Evangelie een boodschap is die het in de basis niet van een intellectuele onderbouwing moet hebben. Ook erken ik het falen van de menselijk ratio ten opzichte van het Goddelijke volkomen. Paulus zegt in de Korinthe brief hele rake dingen over de ware wijsheid.

In die zin erger ik me ook aan de mensen die andere personen bespotten als ze tijdens het verkondigen van Gods woord een gekke opmerking maken, of een redenering hebben die niet helemaal juist is. Ik ben geen rooms-katholiek, maar de heilige Jean Marie Vianney en zijn levensverhaal zijn werkelijk bijzonder. De beste man wilde graag God dienen en priester worden, maar hij presteerde helemaal niets op de opleiding. Toch maakte hij zo'n vrome indruk dat men zijn roeping toch serieus nam. Hij werd tot priester gewijd en hij kwam door toedoen van hogerhand in een dorp waar ze dachten dat hij niet veel kwaad kon. Weinig kerkgangers, een beetje een ingeslapen dorp. Hij begon zijn prediking en binnen mum van tijd stroomden de mensen van heinde en ver toe om naar hem te luisteren. Velen kwamen tot bekering. Toch zullen er ook mensen op hem neergekeken hebben vanwege zijn beperkte intelligentie. Moraal van het verhaal is vooral dat we voorzichtig moeten zijn in aanvallen op mensen vanwege hun opmerkingen die misschien logisch of theologisch niet helemaal kloppen. Wel ben ik van mening dat we mogen proberen de ander op een subtiele en vriendelijke wijze op de problemen in de redenering te wijzen.

Aan de andere kant moeten we beseffen dat we hier aanwezig zijn op een forum waar discussie centraal staat. In debat draait het om argumenten en de manier waarop je die weet over te brengen. Je kan het daarom mensen niet kwalijk nemen als ze daarop je woorden beoordelen. Een discussie over geloof kan weinig anders werken, we kunnen slechts de logische redenering beoordelen.

Quote:
Dit staat wat mij betreft allemaal los van het gebruik van hoofdletters, spelling, leestekens e.d. .

Natuurlijk staat dat daar los van. Toch is het voor de verstaanbaarheid handig om te proberen goed Nederlands te spreken. Mij zal je echter niet zo snel daarover horen zeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Mij vind je zeker naast je als je zegt dat het enorm belangrijk is om te beseffen dat een levende relatie met God door de Heilige Geest enorm belangrijk is.

In veel dingen merk ik ook wel dat ik het met je eens ben.

Quote:
Maar een relatie zoals Mozes dat had is van een geheel andere orde. Heel Exodus is een boek dat de exclusiviteit van God en zijn relatie met Israel en Mozes ademt. Geestelijke intimiteit met God is heel bijzonder, maar in Exodus gaat het nog een stapje verder en openbaart God zich ook fysiek, in de wolk, de braamstruik, de Tien Geboden. Dat is iets unieks, dat gebeurd eens in de geschiedenis van de mensheid, eens in de heilsgeschiedenis.

Ik zie al deze dingen echt iets als wat volkomen voor alle kinderen van God is. Ik geloof dat alles wat er onder het Oude Verbond is aan goede dingen, elke zegen en heerlijkheid enz., dat wij die ook nu kunnen ervaren en zelfs meer dan dat. Sinds het volbrachte werk van Christus en de inwerkingtreding van het Nieuwe Verbond, hebben wij vrij toegang tot God.

Heb 4,16

Laten wij daarom met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid ontvangen en genade vinden om hulp te verkrijgen te gelegener tijd.

Dingen als de wolk en de de braamstruik zijn ook zaken die we nu kunnen ervaren. Het komt in de tegenwoordige tijd voor dat mensen erover spreken dat de tegenwoordigheid van God soms zo sterk is, dat ze een wolk zien/ervaren. Het vuur van de braamstruik valt misschien te vergelijken met het vuur van de Heilige Geest die mensen in hun hart kunnen ervaren.

De Tien Geboden waren onder het Oude Verbond belangrijk, maar wij hebben de wet in ons hart gekregen.

Quote:
Maar laten we eens een stapje verder gaan. Als je dan zo'n relatie hebt met Christus wat is dan de concrete invloed daarvan in je relatie met anderen? En je houding ten opzichte van de wereld?

De liefde van God heeft bij mij het volgende als gevolg.

Mijn houding ten opzichte van de wereld is dat ik mij afscheidt van de wereld. Daarnaast wil ik mensen die problemen hebben op wat voor vlak dan ook, vertellen over de oplossingen die God voor hen heeft gegeven. Daarbij ben ik ook eerlijk en probeer ergens niet om heen te draaien, maar schrijf soms dingen die voor mensen confronterend zijn.

Ook kies ik niet de makkelijkste weg. Ik zou aan allemaal leuke en makkelijke topics kunnen meedoen, maar start met en doe mee aan topics die controversieel zijn en waarmee ik mij niet populair maak.

Ik hoop dat ik hiermee een beetje antwoord heb gegeven op je vragen.


Samengevoegd:

Quote:


Samengevoegd:

In die zin erger ik me ook aan de mensen die andere personen bespotten als ze tijdens het verkondigen van Gods woord een gekke opmerking maken, of een redenering hebben die niet helemaal juist is.

Ik ben daar ook tegen. In plaats dat er op wordt gereageerd, wordt het bespot. En wat (on)juist is, is ook maar een mening. Ik geloof dat veel dingen in het geloof juist zijn, die toch door (meer) vleselijke mensen worden gezien als onjuist.

Quote:
Aan de andere kant moeten we beseffen dat we hier aanwezig zijn op een forum waar discussie centraal staat. In debat draait het om argumenten en de manier waarop je die weet over te brengen. Je kan het daarom mensen niet kwalijk nemen als ze daarop je woorden beoordelen. Een discussie over geloof kan weinig anders werken, we kunnen slechts de logische redenering beoordelen.

Maar even een (heftig) voorbeeld dan.

Puur rationeel gezien is het belachelijk dat we gered zijn doordat 2000 jaar geleden een meneer op een brute manier werd vermoord. Dus al de basis van het christendom is rationeel niet uit te leggen. Dan is het 2000 jaar later toch ook niet rationeel mogelijk om uit te leggen dat je gezond mag zijn omdat ooit een meneer werd gemarteld?

Dat staat op hetzelfde niveau. Beide zijn voor ons glorieus, maar voor de wereld een dwaasheid.

1 Kor 1,18

Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden, is het een kracht Gods.

Als laatste wil ik nog toevoegen dat ik in ieder geval bij Aalt (en anderen) een puur onvervalst christendom zie en een vurige relatie. Een aanval daarop veroordeel ik dan ook.

Hand. 7 (tussen [haakjes] mijn toevoeging)

56 En hij [stefanus] zeide: Zie, ik zie de hemelen geopend en de Zoon des mensen, staande ter rechterhand Gods. 57 Maar zij begonnen luidkeels te schreeuwen, stopten hun oren toe en stormden als één man op hem los; 58 en zij wierpen hem de stad uit en stenigden hem. En de getuigen legden hun mantels af aan de voeten van een jonge man, Saulus genaamd.

Als op dit forum iemand vertelt over de grootheid van God die hij/zij ziet/ervaart, wordt die persoon op dit forum digitaal/virtueel gestenigd knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: Ik heb enkele (soms nogal zware) persoonlijke aanvallen van Aalt verwijderd alsmede reacties daarop. Ik ben er enigszins laat mee, waarvoor excuses, waardoor een aantal best uitgebreide berichten is verwijderd. Dit topic is niet de plek om persoonlijke vetes uit te praten.

Ik wil bij deze Aalt ook waarschuwen: beperk je tot argumentatie, geef antwoord op vragen en op inhoudelijk commentaar van anderen op wat je zegt. Het geeft geen pas om inhoudelijke reacties te beantwoorden met persoonlijke aanvallen.

En nu terug naar het onderwerp.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

hoe wordt de tegenwoordigheid van God gezien in protestantse context???

Ik weet dat katholieken Gods aanwezigheid tijdens de eucharistie ervaren (zeg ik het zo goed?) en charismaten tijdens de aanbidding. Maar wanneer ervaren gereformeerden de tegenwoordigheid van God en hoe gaan baptisten en gematigde evangelischen daar mee om?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar wanneer ervaren gereformeerden de tegenwoordigheid van God

Ook tijdens het Avondmaal, zo ik begrepen heb, alleen op iets andere wijze. Als je deel neemt aan het Avondmaal, dan wordt je opgetrokken tot God i.p.v. dat God dóór de Hostie tot jou komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Alleen met de Duitse Luteranen kwam het tot een strijd rond het Avondmaal. Luther interpreteerde de aanwezigheid van Christus in het Avondmaal nog als ‘reëel’, Zwingli noemde ze ’symbolisch’, Calvijn wou beide ernstig nemen en die aanwezigheid zien als ‘geestelijk’, dwz slechts reëel voor de gelovigen bij het eten en drinken van brood en wijn. Maar deze opvatting voerde tot een definitieve breuk tussen de aanhangers van Luther en die van Calvijn.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid