Spring naar bijdragen

Christelijke vs niet-christelijke vereniging


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik had een vraag mbt het lid worden van verenigingen. Is het noodzakelijk dat je als christen altijd lid moet worden van een christelijke vereniging. Stel je wilt lid worden van een zeilvereniging en je hebt de keuze tussen een christelijke en een niet-christelijke vereniging...is het dan noodzakelijk dat je lid wordt van de christelijke vereniging als christen? En stel dat je lid wil worden van een politieke partij? Is het dan noodzakelijk dat je lid wordt van een christelijke partij en kun je ook lid worden van bijvoorbeeld GroenLinks? Ik dacht zelf dat dat niet noodzakelijk was, maar weet het niet helemaal zeker...Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

als je het gaat hebben over studentenverenigingen, tja dan is de vraag wat wil je, wil je lekker zuipen, leuke dingen doen met je jaarclub dan zou ik een reguliere studentenvereniging doen, maar wil je daarnaast ook nog bijbelstudie doen tijdens je studie dan, is een christelijke vereniging wel handig. Dus daar zit meestal wel verschil in.

Wat is trouwens het verschil tussen een christelijke en een nietchristelijke zeilvereniging?

Wat de politiek betreft, welke politieke partij past het beste bij jouw standpunten?

De vraag blijft, wat wil je ermee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vind niet dat het hoeft, ik had ook de keus uit een christelijke school (MBo) en gewoon een school waar niks aan het geloof werd gedaan, heb uiteindelijk voor de laatste gekozen omdat die veel beter op me over kwam.

zo raak je ook nog eens in contact met niet christelijke mensen, en kan je misschien wel iets doorgeven van het geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je alleen maar bij christelijke verenigingen zou mogen en op christelijke scholen zitten enzo zou ik redelijk geïsoleerd zitten op het moment puh2.gif Maargoed.

Ik denk niet dat het nodig is. Wat heeft zeilen met geloof te maken? En wat heb je er aan als je wiskundeleraar weet hoe de 12 apostelen heetten?

Als je lid wilt worden van een politieke partij moet je achter hun standpunten staan, en wellicht sluiten standpunten van christelijke partijen beter bij de jouwe aan. Op school bijbellezen kan heel nuttig zijn voor je geloofsopbouw, evenals discussies met klasgenoten, maar naar mijn mening kan die geloofsopbouw net zo goed in groepen buiten school plaatsvinden. Sterker nog: ik zie het meer als een taak van de gemeente/parochie dan als een taak van school om je te helpen te groeien in geloof.

En daarnaast, als je met alle christenen bij elkaar gaat zitten ben je een zoutpotje. Jij kent niets anders dan dit zout, en de rest van de wereld smaakt niet. Wanneer dit zout verspreid wordt en christenen het evangelie naleven zal de rest van de maatschappij daar misschien nog wel iets van leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja opzich al zou je dit stuk lezen uit de bijbel dan zou ik er ook wel aan kunnen gaan twijfelen:

2 Kor 6,14

Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen. Wat is de verwantschap tussen gerechtigheid en wetteloosheid? Wat heeft licht met duisternis te maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je die dingen voor jezelf samen met God moet besluiten. Stel je wilt lid worden van:

a) de plaatselijk voetbalvereniging

B) schaakvereniging

c) zeilsportvereniging

Ik denk dat je bij de eerste eens goed moet nadenken of je dat wilt, als volwassene zou ik denken. Joah, dat zou nog kunnen. Gaat het echter over je kinderen, dan zou ik liever een andere keuze maken. Het voetbalveld is de plek waar het meest gevloekt wordt, wil je jou kind dat zomaar 'aan doen' kinderen volgen gedrag erg snel.. Stel dat er een christelijke voetbalvereniging zou zijn, direct doen.

De schaakclub is van een totaal ander karakter, ik denk dat je dat rustig kunt doen. Hooguit de schaaktoernooien op zondag kunnen een probleempje zijn. Zal vast over te praten zijn.

Zeilclub, idem dito. Geef aan dat je op zondag andere bezigheden hebt en niet met 'da club' gaat zeilen. Misschien kun je dan geen lid worden omdat die dingen verplicht zijn. Helaas dan. Anders zullen ze daar vast begrip voor hebben. Het hangt dus wat af van de identiteit van een bepaalde club. Voor sommige clubs zou ik absoluut voor een christelijk gaan, als een soort verplichting. Andere vallen onder 'zou leuk zijn als het christenen waren' en andere maakt het weer weinig uit (of is het misschien juist leuker als het niet allemaal christenen zijn)..

Debatingclub? Leuker met 'andersdenkenden', Zangvereniging hoeft geen probleem te zijn genoeg nietchristelijke liederen, Shantykoor? Geen probleem, Bikerclub, nou ja... lijkt me heerlijk als dat christelijk zou zijn... Heavens Angels ofzo knipoog_dicht.gif Etc..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"mackie" schreef het volgende:

Hallo allemaal, ik had een vraag mbt het lid worden van verenigingen. Is het noodzakelijk dat je als christen altijd lid moet worden van een christelijke vereniging.

Ik heb Paulus daar nooit over gehoord eigenlijk. smile.gif Het voornaamste bij een vereniging is dat je er tijd insteekt, terwijl het bij het christendom eigenlijk de bedoeling is dat je juist tijd steekt in de dingen 'van boven'. Voor de rest is er geen bezwaar tegen seculiere verenigingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu, lid worden van GroenLinks is, Christelijk of niet, eigenlijk altijd uit den boze. Verder denk ik niet dat het een noodzakelijk iets is.

een vriend van mij kent een theologiestudent die al bijna op de kansel mag. hij is homo en lid van groen-links...

wat is er toch verkeerd aan die partij?

beter t groen dan wilders

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarin heb je m.i. gelijk martha. Ik ben een tijdje proeflid geweest van GroenLinks en kan moeilijk onder woorden brengen waarom ik dat niet heb omgezet in een echt lidmaatschap. Enerzijds is het de "liefste" partij van Nederland, dat waardeer ik. Wat me ook aanspreekt is dat GL haar eigen geluid blijft laten horen, bijvoorbeeld het multiculti-standpunt, terwijl alle andere partijen dat sinds Fortuyn hebben afgezworen. Dan sta je ergens voor! Wat me er wegdreef was het totale onbegrip dat binnen GL heerst voor het christelijke geluid. Ooit was er Ab Harrewijn en was een platform als De Linker Wang (waarvan ik nog steeds lid ben) nog enigszins gezaghebbend binnen de partij. Mijn indruk is dat dit de laatste vijf jaar is veranderd. De tolerantie tov religieuze standpunten is nihil. Daarnaast merk ik een verschil in houding bij GroenLinks als het gaat om moslims, of christenen: het is bij uitstek de partij waarin men het "normaal" vindt dat het christendom beledigd kan worden, terwijl men in het geval van de islam juist tegen dit beledigen is. GroenLinks wil de verharding in de maatschappij tegengaan en die verharding uit zich de laatste jaren vooral in het kwetsen van moslims. Wat de partij echter vergeet is dat christenen al decennia lang even hard worden gekwetst, en ik verwijt GL dat zij haar standpunt niet consequent toepast op alle religies.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar om het weer wat algemener te trekken: ik zou wel lid kunnen zijn van andere partijen die niet-christelijk zijn. Ik had ook lid kunnen worden van Cleopatra ipv Ichthus toen ik naar een studentenvereniging zocht. Niet alleen christelijke verenigingen zijn goed, en ook binnen andere verenigingen kan je christen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid