Spring naar bijdragen

Tekst deze week: 1 Korintiërs 8


Aanbevolen berichten

Zalig kerstfeest iedereen. smile.gif

Onder de kerstboom ligt dit jaar, wel heb je ooit, een nieuwe Bijbeltekst van de week! Dat cadeau is zo tof dat we even vergeten dat het eigenlijk een dag te laat is. bloos.gif

Hoofdstuk 8

Eten van offervlees

[1] Wat* nu het offervlees* betreft: ‘Wij allen bezitten de gave van de kennis*’, maar kennis alleen leidt tot eigenwaan; het is de liefde die opbouwt. [2] Als iemand kennis meent te bezitten, weet hij nog niet op de juiste wijze te kennen. [3] Maar* wie God liefheeft, die wordt door Hem gekend. [4] Wat dus het eten van offervlees betreft: wij weten dat er in de hele wereld geen afgod bestaat en dat er geen God is behalve de Ene. [5] Want ook al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op aarde – en in deze zin zijn er vele goden en heren – [6] toch is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alles voortkomt en voor wie wij bestemd zijn, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles er is, en door wie wij leven.

[7] Maar niet allen bezitten die kennis. Sommige mensen waren tot voor kort nog zo gewend aan afgoderij, dat ze vlees dat aan goden is geofferd, nog altijd als zodanig beschouwen; en hun geweten, zwak* als het is, wordt erdoor besmet als zij het eten. [8] Voedsel brengt ons niet dichter bij God; wij verliezen er niets bij als wij het niet eten, en als wij het wel eten, worden wij er niet beter van. [9] Maar zorg ervoor dat uw vrijheid van handelen de zwakken geen aanstoot geeft. [10] Als zo iemand u, die daar geestelijk boven staat, in een afgodstempel aan een maaltijd ziet deelnemen, zal hij er dan, met zijn zwakke geweten, niet toe aangezet worden om ook offervlees te gaan eten? [11] Dan gaat ten gevolge van uw beter inzicht de zwakke verloren, een broeder voor wie Christus is gestorven. [12] Door zo te zondigen tegen de broeders, en hun angstvallige geweten te kwetsen, zondigt u tegen Christus. [13] Daarom, als mijn voedsel aanstoot geeft aan mijn broeder, zal ik in eeuwigheid geen vlees meer eten, want ik wil mijn broeder geen aanstoot geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(1 Korinthiërs 8:13) . . . Indien daarom voedsel mijn broeder tot struikelen brengt, zal ik nooit en te nimmer meer vlees eten, om mijn broeder niet tot struikelen te brengen.

Zouden we dit beginsel ook op andere dingen kunnen toepassen?

Wanneer mijn ik mijn broeder zou doen struikelen wanneer ik een militaire functie bekleed ,oorlog voer...?

....wanneer ik voor een beeld neerkniel...

...wanneer ik Maria de moeder van God noem...

wanneer ik deelneem aan sommige processies wetende dat mijn broeder dat niet apprecieert...?

...mijn voet tussen de voordeur steek?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(1 Korinthiërs 8:13) . . . Indien daarom voedsel mijn broeder tot struikelen brengt, zal ik nooit en te nimmer meer vlees eten, om mijn broeder niet tot struikelen te brengen.

Zouden we dit beginsel ook op andere dingen kunnen toepassen?

Wellicht, maar de voorbeelden die je vervolgens noemt, vind ik nogal vergezocht.


Samengevoegd:

Quote:

Wanneer mijn ik mijn broeder zou doen struikelen wanneer ik een militaire functie bekleed ,oorlog voer...?

Wellicht, als die broeder daar direct bij betrokken is.

Quote:
....wanneer ik voor een beeld neerkniel...

Moet die broeder daarnaar kijken?

Quote:
...wanneer ik Maria de moeder van God noem...

Moet die broeder daarnaar luisteren?

Quote:
wanneer ik deelneem aan sommige processies wetende dat mijn broeder dat niet apprecieert...?

Moet die broeder daarheen gaan?

Quote:
...mijn voet tussen de voordeur steek?

Nou, daar heb je een punt! flower.gif

Paulus spreekt duidelijk over mensen die in dezelfde gemeente zitten en dus ook van elkaar dat eten van zien en er direct mee te maken hebben. Nagenoeg alle voorbeelden die jij noemt (in ieder geval de 'katholieke') voldoen daar alvast niet aan. Als een protestant of JG in een katholieke kerk of processie komt, is hij daar als gast en heeft hij maar te accepteren dat daar zulke dingen gedaan cq. gezegd worden. Anders moet hij er gewoon wegblijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wellicht, maar de voorbeelden die je vervolgens noemt, vind ik nogal vergezocht.


Samengevoegd:

[...]

Wellicht, als die broeder daar direct bij betrokken is.

[...]

Moet die broeder daarnaar kijken?

[...]

Moet die broeder daarnaar luisteren?

[...]

Moet die broeder daarheen gaan?

[...]

Nou, daar heb je een punt!
flower.gif

Paulus spreekt duidelijk over mensen die in dezelfde gemeente zitten en dus ook van elkaar dat eten van zien en er direct mee te maken hebben. Nagenoeg alle voorbeelden die jij noemt (in ieder geval de 'katholieke') voldoen daar alvast niet aan. Als een protestant of JG in een katholieke kerk of processie komt, is hij daar als gast en heeft hij maar te accepteren dat daar zulke dingen gedaan cq. gezegd worden. Anders moet hij er gewoon wegblijven.

En als het nou gebeurt in Noord Ierland?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(1 Korinthiërs 8:13) . . . Indien daarom voedsel mijn broeder tot struikelen brengt, zal ik nooit en te nimmer meer vlees eten, om mijn broeder niet tot struikelen te brengen.

Zouden we dit beginsel ook op andere dingen kunnen toepassen?

Wanneer mijn ik mijn broeder zou doen struikelen wanneer ik een militaire functie bekleed ,oorlog voer...?

....wanneer ik voor een beeld neerkniel...

...wanneer ik Maria de moeder van God noem...

wanneer ik deelneem aan sommige processies wetende dat mijn broeder dat niet apprecieert...?

...mijn voet tussen de voordeur steek?

Tja, wat jammer dat jullie dus nu verloren zijn aangezien jullie er zo over struikelen puh2.gif

(Net zo flauw als jouw opemerkingen, ik weet het, sorrie)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Tja, wat jammer dat jullie dus nu verloren zijn aangezien jullie er zo over struikelen
puh2.gif

(Net zo flauw als jouw opemerkingen, ik weet het, sorrie)

dus dit beginsel kan volgens jouw niet ergens anders op worden toegepast.

Dus leef er maar op los ...en trek het je niet aan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Lukas 17:1-2) . . . „Het is onvermijdelijk dat er oorzaken tot struikelen komen. Maar wee degene door wiens toedoen ze komen! 2 Het zou voordeliger voor hem zijn dat hem een molensteen aan de hals werd gehangen en hij in de zee werd geworpen, dan dat hij een van deze kleinen tot struikelen brengt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En als het nou gebeurt in Noord Ierland?

Bij mijn weten gaat het daar de laatste tijd anders best wel goed. Bovendien is dat altijd al veel meer een etnisch conflict en conflict m.b.t. loyaliteit dan een godsdienstconflict geweest, mgoed.


Samengevoegd:

Quote:

(Lukas 17:1-2) . . . „Het is onvermijdelijk dat er oorzaken tot struikelen komen. Maar wee degene door wiens toedoen ze komen! 2 Het zou voordeliger voor hem zijn dat hem een molensteen aan de hals werd gehangen en hij in de zee werd geworpen, dan dat hij een van deze kleinen tot struikelen brengt. 

Ik hoop echt dat dat niet voor diegene geldt die toendertijd die JG-vrouw die laatst bij mij op bezoek was, heeft overtuigd. Ze was/is nl. katholiek en is - bewust of onbewust - van het juiste pad afgeleid. Maar daar staat tegenover een oude internetvriend van mij die nog niet zo lang geleden heeft ontdekt dat er toch meer is dan het Wachttorengenootschap wat de klok slaat party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Bij mijn weten gaat het daar de laatste tijd anders best wel goed. Bovendien is dat altijd al veel meer een etnisch conflict en conflict m.b.t. loyaliteit dan een godsdienstconflict geweest, mgoed.


Samengevoegd:

[...]

Ik hoop echt dat dat niet voor diegene geldt die toendertijd die JG-vrouw die laatst bij mij op bezoek was, heeft overtuigd. Ze was/is nl. katholiek en is - bewust of onbewust - van het juiste pad afgeleid. Maar daar staat tegenover een oude internetvriend van mij die nog niet zo lang geleden heeft ontdekt dat er toch meer is dan het Wachttorengenootschap wat de klok slaat
party.gif

Ik ben gestruikeld over de duizenden doden die in West-Vlaanderen begraven liggen op militaire begraafplaatsen...allemaal jongemannen van 18-30 jaar..

vermoord door hun broeders.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben gestruikeld over de duizenden doden die in West-Vlaanderen begraven liggen op militaire begraafplaatsen...allemaal jongemannen van 18-30 jaar..

vermoord door hun broeders.

Vooral ook zo lekker ontopic.

Anyway, ik ga afnokken (ja, Verity, nu verily knipoog_dicht.gif) en wens jou en de andere crediblers een mooi uiteinde (voor zolang 't nog duurt) en gezegend 2008 big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(1 Korinthiërs 8:13) . . . Indien daarom voedsel mijn broeder tot struikelen brengt, zal ik nooit en te nimmer meer vlees eten, om mijn broeder niet tot struikelen te brengen.

Zouden we dit beginsel ook op andere dingen kunnen toepassen?

Wanneer mijn ik mijn broeder zou doen struikelen wanneer ik een militaire functie bekleed ,oorlog voer...?

....wanneer ik voor een beeld neerkniel...

...wanneer ik Maria de moeder van God noem...

wanneer ik deelneem aan sommige processies wetende dat mijn broeder dat niet apprecieert...?

...mijn voet tussen de voordeur steek?

Dan dien je de andere zaken wel in hetzelfde perspectief te zien als het voorbeeld dat Paulus geeft. En Paulus spreekt hier specifiek over het eten van vlees dat aan afgoden gewijd is. Probeer gerust nog eens wat van je eigen voorbeelden uit om te zien of het werkelijk in dezelfde lijn ligt.

Overigens denk ik zeker dat er wel andere mogelijkheden zijn om de zwakke in verleiding te brengen. Een voorbeeld dat mijns inziens aansluit op het voorbeeld van Paulus is samenwonen voor het huwelijk, maar je zou ook kunnen denken aan bepaalde bestedingspatronen, zoektochten naar status etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoofdstuk 8

Eten van offervlees

[1] Wat* nu het offervlees* betreft: ‘Wij allen bezitten de gave van de kennis*’, maar kennis alleen leidt tot eigenwaan; het is de liefde die opbouwt. [2] Als iemand kennis meent te bezitten, weet hij nog niet op de juiste wijze te kennen. [3] Maar* wie God liefheeft, die wordt door Hem gekend. [4] Wat dus het eten van offervlees betreft: wij weten dat er in de hele wereld geen afgod bestaat en dat er geen God is behalve de Ene. [5] Want ook al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op aarde – en in deze zin zijn er vele goden en heren – [6] toch is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alles voortkomt en voor wie wij bestemd zijn, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles er is, en door wie wij leven.

[7] Maar niet allen bezitten die kennis. Sommige mensen waren tot voor kort nog zo gewend aan afgoderij, dat ze vlees dat aan goden is geofferd, nog altijd als zodanig beschouwen; en hun geweten, zwak* als het is, wordt erdoor besmet als zij het eten. [8] Voedsel brengt ons niet dichter bij God; wij verliezen er niets bij als wij het niet eten, en als wij het wel eten, worden wij er niet beter van. [9] Maar zorg ervoor dat uw vrijheid van handelen de zwakken geen aanstoot geeft. [10] Als zo iemand u, die daar geestelijk boven staat, in een afgodstempel aan een maaltijd ziet deelnemen, zal hij er dan, met zijn zwakke geweten, niet toe aangezet worden om ook offervlees te gaan eten? [11] Dan gaat ten gevolge van uw beter inzicht de zwakke verloren, een broeder voor wie Christus is gestorven. [12] Door zo te zondigen tegen de broeders, en hun angstvallige geweten te kwetsen, zondigt u tegen Christus. [13] Daarom, als mijn voedsel aanstoot geeft aan mijn broeder, zal ik in eeuwigheid geen vlees meer eten, want ik wil mijn broeder geen aanstoot geven.

Laat duidelijk zijn dat de sterke broeder degene is die echt begrijpt waar het omdraait terwijl de zwakke broeder degene is die onkundig is. Maar om het behoud van de zwakke broeder moet de sterke dus nederig zijn, ook al weet de sterke broeder dat het geen probleem is om het vlees te eten omdat zijn geloof niet berust op menselijke regels en wijsheden maar op de wijsheid en liefde van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid