Spring naar bijdragen

Goa/Psytrance


Aanbevolen berichten

Zijn hier ook crediblers die fan zijn van deze elektronische muziekstroming? En hoe erg is het nou echt met het gedachtengoed wat af en toe verwijst naar boeddhisme en oosterse religies? Ik heb af en toe het idee, ook omdat goa roots heeft in het hippie gebeurem dat Boeddhisme voor goa is wat satanisme is voor black metal.

Is het verantwoord om als christen goa te luisteren, of moet je een andere benadering op de muziek toepassen? En wat trekt mensen zo aan in de muziek?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Persoonlijk merk ik weinig van boeddhistische invloeden en ik vind het gewoon lekker weg luisteren.

Sowieso, hoeveel slechts kan (voornamelijk) instrumentale muziek hebben?

Omdat muziek ook meer kan zijn dan alleen noten en woorden. Muziek kan ook een bepaalde 'magie' hebben en het is juist die 'magie' die de 'gewone' muziek onderscheidt van de geniale muziek. Maar ook los daarvan kan muziek in mijn ogen zeker een bepaalde lading hebben die niet in noten of in woorden te vatten is. Noem het de emotionele lading van muziek, de geestelijke lading van muziek of wat anders dan ook. Maar muziek zonder lading is er in mijn ogen best weinig en als zij bestaat, waarschijnlijk behoorlijk oninteressant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Omdat muziek ook meer kan zijn dan alleen noten en woorden. Muziek kan ook een bepaalde 'magie' hebben en het is juist die 'magie' die de 'gewone' muziek onderscheidt van de geniale muziek. Maar ook los daarvan kan muziek in mijn ogen zeker een bepaalde lading hebben die niet in noten of in woorden te vatten is. Noem het de emotionele lading van muziek, de geestelijke lading van muziek of wat anders dan ook. Maar muziek zonder lading is er in mijn ogen best weinig en als zij bestaat, waarschijnlijk behoorlijk oninteressant.

Absoluut, maar ik zou die lading geen intrisieke kracht of waarde willen toeschrijven. Dat is toch een behoorlijk subjectief gegeven, sterk samenhangend met je ervaringen en gevoelens. Muziek die vanuit zichzelf een Boedhistische of andere religieuze boodschap meedraagt vind ik behoorlijk vergezocht.


Samengevoegd:

Quote:

Ik luister zelf ook af en toe psytrance. Vooral Infected Mushroom is supervet. Ik zie niet in hoe doorgaans instrumentale muziek al te slecht kan zijn. Daarnaast het een album van Infected Mushroom 'Converting Vegetarians', dus dat vind ik dan meteen al leuk.

De titel alleen al he? big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Absoluut, maar ik zou die lading geen intrisieke kracht of waarde willen toeschrijven. Dat is toch een behoorlijk subjectief gegeven, sterk samenhangend met je ervaringen en gevoelens. Muziek die vanuit zichzelf een Boedhistische of andere religieuze boodschap meedraagt vind ik behoorlijk vergezocht.

Die intrinsieke waarde leg ik er dus vaak wel in. knipoog_dicht.gif Maar er valt inderdaad niet te bewijzen of het 'overeenstemmende gevoel' veroorzaakt wordt doordat maker en luisteraar los van elkaar dezelfde waarde aan iets toekennen (of juist niet), of dat het is omdat het gevoel dat in muziek wordt gelegd ook daadwerkelijk zelfstandig zo overkomt is een lastige.

Het voorbeeld van de swastika is in deze wellicht interessant. Is zij slecht, omdat zij een nazisymbool is? Is zij slecht omdat zij een hindoeïstisch symbool is? Is zij onschuldig, want een losse flodder van een krassende kleuter? Context is in deze het geheim en de context is volgens mij iets dat grotendeels uitgaat van de verzender. Maar die context kan ook zozeer door tijd en ruimte van de ontvanger zijn verwijderd dat die context niet meer bekend is. Wat is er dan nog over van de betekenis van die swastika?

Of een ander voorbeeld. Je ziet in redelijk wat Nederlandse huizen nog wel eens maskers voorbij komen die in Afrika gebruikt worden door medicijnmannen bij bijvoorbeeld hun voodoorituelen. Is dat masker dan onschuldig, omdat zij door tijd en ruimte te zeer is verwijderd van haar oorspronkelijke context? Ik denk zelf dat een lading die aan iets gegeven wordt niet zomaar kan verdwijnen, wellicht kan zij sluimeren, maar het blijft wellicht een voodoomasker en daar bijkomend heeft het dan ook die negatieve lading.

En zo denk ik ook dat het in behoorlijke mate is met muziek. De lading die er eenmaal aan is gegeven, is niet weg te nemen. Zij zal altijd blijven, sluimerend, actief, vermomd of wat dan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Die intrinsieke waarde leg ik er dus vaak wel in.
knipoog_dicht.gif
Maar er valt inderdaad niet te bewijzen of het 'overeenstemmende gevoel' veroorzaakt wordt doordat maker en luisteraar los van elkaar dezelfde waarde aan iets toekennen (of juist niet), of dat het is omdat het gevoel dat in muziek wordt gelegd ook daadwerkelijk zelfstandig zo overkomt is een lastige.

Het voorbeeld van de swastika is in deze wellicht interessant. Is zij slecht, omdat zij een nazisymbool is? Is zij slecht omdat zij een hindoeïstisch symbool is? Is zij onschuldig, want een losse flodder van een krassende kleuter? Context is in deze het geheim en de context is volgens mij iets dat grotendeels uitgaat van de verzender. Maar die context kan ook zozeer door tijd en ruimte van de ontvanger zijn verwijderd dat die context niet meer bekend is. Wat is er dan nog over van de betekenis van die swastika?

Of een ander voorbeeld. Je ziet in redelijk wat Nederlandse huizen nog wel eens maskers voorbij komen die in Afrika gebruikt worden door medicijnmannen bij bijvoorbeeld hun voodoorituelen. Is dat masker dan onschuldig, omdat zij door tijd en ruimte te zeer is verwijderd van haar oorspronkelijke context? Ik denk zelf dat een lading die aan iets gegeven wordt niet zomaar kan verdwijnen, wellicht kan zij sluimeren, maar het blijft wellicht een voodoomasker en daar bijkomend heeft het dan ook die negatieve lading.

En zo denk ik ook dat het in behoorlijke mate is met muziek. De lading die er eenmaal aan is gegeven, is niet weg te nemen. Zij zal altijd blijven, sluimerend, actief, vermomd of wat dan ook.

Maar je gaat er vanuit dat psytrance dan altijd andere invloeden hebben, afhankelijk van de afkomst. Infected Mushroom komt uit Israël, maar Hallucinogen komt weer uit Engeland. Het is in zekere mate natuurlijk waar dat er andere invloeden zijn, maar het genre is toch echt hetzelfde en dan neem ik aan de invloeden ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het verantwoord om als christen goa te luisteren, of moet je een andere benadering op de muziek toepassen? En wat trekt mensen zo aan in de muziek?

Goa thumbsup.gif

Ik denk dat het een kwestie is van de stralen van waarheid herkennen in de muziek, dat kan op verstandelijk, maar ook op gevoelsmatig niveau. Dan is het niet zo'n probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

widegrin.gif

Het zal wel te maken hebben met mijn minachting jegens conservatoria en hun studenten die een dooie scene in leven houden met pretentieus muzikaal egotripperij. Er zal vast en zeker geniale jazz bestaan, of invloeden daarvan(Defeated Sanity - Psalms Of The Moribund gaat hier straks er weer keihard tegenaan!) maar ik vind het allemaal een beetje overdreven. Maar de meeste jazzliefhebbers zijn net als wat Manowar is voor heavy metal, een beetje overdreven(Jazz leeft, spreekt, poept, ademt, jawel, Deelder aan het orakelen)

Proef ik hier animo voor een jazztopic trouwens? :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken er niet zo veel van (te hard naar mijn zin, ik ben nogal wussy op vlak van muziek), maar naar wat ik hoor van vrienden is er op feestjes niet zo veel merkbaar van het hele spirituele gedoe en is het gewoon een leuk feestje met harde muziek en grappige decoratie. En veel drugs, dat is voor een christen misschien eerder een probleem dan vage referenties aan hippe oosterse religies. En de muziek zelf, sjah, ik weet niet, daar kan je ook in horen wat je wilt. Een groot deel ervan is uiteindelijk gewoon beats, kan je bezwaarlijk echt religieus noemen.

(En eum, wat dat jazz-snobisme betreft, ik zit op kot met een aantal muzikanten en blijkbaar zit er toch nog een soort conservatorium-rangorde in ofzo, mijn kotgenootjes zijn klassiek geschoold en vinden die jazzers maar een vreemd clubje. widegrin.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ken er niet zo veel van (te hard naar mijn zin, ik ben nogal wussy op vlak van muziek), maar naar wat ik hoor van vrienden is er op feestjes niet zo veel merkbaar van het hele spirituele gedoe en is het gewoon een leuk feestje met harde muziek en grappige decoratie. En veel drugs, dat is voor een christen misschien eerder een probleem dan vage referenties aan hippe oosterse religies. En de muziek zelf, sjah, ik weet niet, daar kan je ook in horen wat je wilt. Een groot deel ervan is uiteindelijk gewoon beats, kan je bezwaarlijk echt religieus noemen.

(En eum, wat dat jazz-snobisme betreft, ik zit op kot met een aantal muzikanten en blijkbaar zit er toch nog een soort conservatorium-rangorde in ofzo, mijn kotgenootjes zijn klassiek geschoold en vinden die jazzers maar een vreemd clubje.
widegrin.gif
)

Je kunt veel over psytrance zeggen, maar hard is het niet. Check bijvoorbeeld dit nummer -

.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk nummer. En inderdaad niet erg hard. Een pak minder hard dan alle psytrance die ik al gehoord heb, misschien houden mijn vrienden die van psytrance houden toevallig net allemaal van de superharde nummers ofzo, want zo goed als alles wat zij me al hebben laten horen klonk voor mij nogal als boenk-boenk-boenk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

waarom zou het uberhaupt slecht zijn om muziek te luisteren die beinvloed zijn door andere religies? God zal nooit gezegd hebben dat andere religies slecht zijn.

Jij moet er achter komen welke religie bij jou past en als jij toevallig via goa/psytrance boeddhisme helemaal geweldig vind denk ik niet dat je je daar voor moet afsluiten. Het idee dat je als Christen je moet afsluiten voor andere religies en nooit van religie mag veranderen, vind ik echt nergens op slaan. Maar goed ik dwaal af.

Ik denk niet dat goa/psytrance onverantwoordelijke muziek is om te luisteren als christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het niet weten, misschien wel, de bijbel is inmiddels al zo vaak aangepast dat het er misschien is uitgehaald.

Het was sowieso een mening. Ik denk alleen niet dat God je zal bestraffen omdat je toevallig geen christen bent. Als God je zou straffen omdat je ander geloof aanhangt dan dat hij zou willen zou dat niet heel rascistisch zijn? Beetje hypocriet aangezien rascisme slecht is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou het niet weten, misschien wel, de bijbel is inmiddels al zo vaak aangepast dat het er misschien is uitgehaald.

Het was sowieso een mening. Ik denk alleen niet dat God je zal bestraffen omdat je toevallig geen christen bent. Als God je zou straffen omdat je ander geloof aanhangt dan dat hij zou willen zou dat niet heel rascistisch zijn? Beetje hypocriet aangezien rascisme slecht is.

Als een christen alle boeddhisten duivelsdienaars vind is daar niks racistisch aan. Boeddhist zijn is nog steeds geen ras.

Ik zal jou even helpen (dat doen we op dit forum graag):

ra·cis·me (het; racistisch, racist)

1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde

2 rassentheorie

Als ik jou een onbenul vind(stel he, stel, dalijk noem je me nog een racist) omdat jij een andere levensbeschouwing hebt dan mij, kan dat discriminerend zijn. Dit is echter nog geen racisme. Stel je voor, jij bent een Turk. Weinig Turken die Martyn heten zul je zeggen, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.als ik jou een onbenul vind vanwege je gedrag, is dat nog geen racisme omdat ik niks over Turk zijn gezegd hebt. Als ik jou een goor Anatolisch varken vind is dat racisme(stel).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid