Spring naar bijdragen

Hoe ga je de lauwheid te lijf?


Aanbevolen berichten

Zevende brief: aan Laodicéa

En schrijf aan den engel van de Gemeente der Laodicenzen: Dit zegt de trouwe, en waarachtige Getuige, het Begin der schepping Gods:

Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet!

Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.

Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.

Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte

klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt. Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u. Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij. Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon. Die oren heeft, die hore, wat de Geest tot de Gemeenten zegt.

De vraag van dit topic is dus eigenlijk vrij simpel, maar eigenlijk heel complex. Ik ben ervan overtuigd dat veel geloofscrises terug te voeren zijn op lauwheid. Ik heb zelf ook wel van die periodes, wat bij mij wel helpt is om me op de één of andere wijze te verdiepen in de Passie van Christus en om werken van barmhartigheid te verrichten om zo de liefde van Christus te aanvaarden. En bidden natuurlijk.

En jullie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zevende brief: aan Laodicéa

En schrijf aan den engel van de Gemeente der Laodicenzen: Dit zegt de trouwe, en waarachtige Getuige, het Begin der schepping Gods:

Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet!

Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.

Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.

Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte

klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt. Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u. Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij. Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon. Die oren heeft, die hore, wat de Geest tot de Gemeenten zegt.

De vraag van dit topic is dus eigenlijk vrij simpel, maar eigenlijk heel complex. Ik ben ervan overtuigd dat veel geloofscrises terug te voeren zijn op lauwheid. Ik heb zelf ook wel van die periodes, wat bij mij wel helpt is om me op de één of andere wijze te verdiepen in de Passie van Christus en om werken van barmhartigheid te verrichten om zo de liefde van Christus te aanvaarden. En bidden natuurlijk.

En jullie?

Probeer eens 10 dagen van huis tot huis te gaan prediken.

Dat is een goede graadmeter om vast te stellen hoe lauw je bent,en om de lauwheid te lijf te gaan!

(Romeinen 2:21) . . . gij echter die een ander onderwijst, onderwijst gij uzelf niet? . . .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik ergens binnen kom, dan heeft dat meestal wel gevolgen voor de sfeer, maar ik wil niet meteen beweren dat dat altijd maar ten goede is. rofl.gif

Quote:

Probeer eens 10 dagen van huis tot huis te gaan prediken.

Dat is een goede graadmeter om vast te stellen hoe lauw je bent,en om de lauwheid te lijf te gaan!

(Romeinen 2:21) . . . gij echter die een ander onderwijst, onderwijst gij uzelf niet? . . .

Om het wat breder te trekken; ja, het praten over het geloof zorgt er niet zelden voor dat het bij jezelf ook weer gaat leven. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik moet eerlijk zijn, soms dan ga ik lauwheid niet eens te lijf, want het is wel lekker makkelijk. Maar als ik dat wel doe dan doe ik het door veel te lezen, mij goed te concentreren op bidden en veel aan God te denken, Hem te herinneren bij alles wat ik zie en doe en mij niet teveel laten afleiden door wereldse zaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet of ik kan zeggen dat lauwheid, als ik er last van heb, me bevalt. Maar direct gevolg van lauwheid is vaak ook de onwil/ onmacht er iets aan te doen. De "het is allemaal wel best zo" mentaliteit. Ik hou wel van principes en dergelijke, denk dat onverschilligheid een groot kwaad is, maar net als Pius val ik er wel eens aan ten prooi. Gelukkig is er genoeg wat mij wakker schudt. Zo houdt de berichtgeving in Trouw over bisschop Eijk het vuur in mij brandend, puur omdat het zulke ontzettende onzin is. Ik raak zwaar opgefokt van die krant. Dus misschien is een abonnement wel een goede manier om mijn lauwheid te lijf te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zo houdt de berichtgeving in Trouw over bisschop Eijk het vuur in mij brandend, puur omdat het zulke ontzettende onzin is. Ik raak zwaar opgefokt van die krant. Dus misschien is een abonnement wel een goede manier om mijn lauwheid te lijf te gaan.

Trouw heeft ook hele goede berichtgeving en besteed veel aandacht aan religie, filosofie en maatschappij, dus een abbonement zou ik ook van harte willen aanraden. Daarnaast hebben ze toch een wat linkse signatuur, wat voor een communist als jou prettig moet zijn.

Mocht je nog student zijn dan kun je een goedkoper abbonement krijgen. smile.gif

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben ervan overtuigd dat veel geloofscrises terug te voeren zijn op lauwheid.

In mijn eigen geval zijn geloofscrises eigenlijk steeds opnieuw terug te voeren op dat ik er juist te véél mee bezig ben geweest.


Samengevoegd:

Quote:

Ik weet niet of ik kan zeggen dat lauwheid, als ik er last van heb, me bevalt. Maar direct gevolg van lauwheid is vaak ook de onwil/ onmacht er iets aan te doen. De "het is allemaal wel best zo" mentaliteit. Ik hou wel van principes en dergelijke, denk dat onverschilligheid een groot kwaad is, maar net als Pius val ik er wel eens aan ten prooi. Gelukkig is er genoeg wat mij wakker schudt. Zo houdt de berichtgeving in Trouw over bisschop Eijk het vuur in mij brandend, puur omdat het zulke ontzettende onzin is. Ik raak zwaar opgefokt van die krant. Dus misschien is een abonnement wel een goede manier om mijn lauwheid te lijf te gaan.

Bespaar je het geld en stort je op de Metro. Eigenlijk was dat de reden dat ik nu de computer had aangezet: om te reageren op een belachelijke brief over Mgr Eijk in de Metro van afgelopen vrijdag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In mijn eigen geval zijn geloofscrises eigenlijk steeds opnieuw terug te voeren op dat ik er juist te véél mee bezig ben geweest.

Nee, ik denk het toch niet. smile.gif Lauwheid zou ik het ook niet willen noemen nee, eerder iets in de trant van 'op een verkeerde manier' ermee bezig zijn. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, ik denk het toch niet.
smile.gif
Lauwheid zou ik het ook niet willen noemen nee, eerder iets in de trant van 'op een verkeerde manier' ermee bezig zijn.
smile.gif

Ja, en die heb ik gehoord, maar ik snap 'm alleen niet verbaasd.gif Enfin, is hier offtopic en te persoonlijk, dus we bellen er nog wel over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Trouw heeft ook hele goede berichtgeving en besteed veel aandacht aan religie, filosofie en maatschappij, dus een abbonement zou ik ook van harte willen aanraden. Daarnaast hebben ze toch een wat linkse signatuur, wat voor een communist als jou prettig moet zijn.

Mocht je nog student zijn dan kun je een goedkoper abbonement krijgen.
smile.gif

Ik heb gisteren een proefabonnement van 3 weken afgerond, en was erg tevreden. Op één punt na dus, namelijk dat Trouw op een tenenkrommend bevooroordeelde manier schrijft over alles wat orthodoxer is dan de gemiddelde PKN-gemeente.

Verder een prima krant, en ik heb er ook het geld voor, dus daar hoeft het niet aan te liggen.

@weg2: bekend fenomeen lijkt me, ik heb wel van die fases waarin ik 2 pakken stroopwafels per dag eet, en na een week kan ik die dingen niet meer zien. Overkill.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid