Spring naar bijdragen

Identiteit in Christus


Aanbevolen berichten

Niet. Ik heb wel in een vorige post al gezegd:

Quote:
Overigens lijkt het me tijd worden een verband te leggen met het topic, waar we reeds van zijn afgeweken, zoals ik al vermoedde.

Overigens heb ik nog wel een reactie gegeven op Karin, te summier helaas. Bovendien heb ik in mijn tweede post en later nogmaals mijn inbreng onder woorden gebracht.

Maar ik heb reeds een nieuwe topic ingediend waar de discussie die hier is ontstaan kan worden gevoerd, zodat hier kan worden doorgegaan op het onderwerp waar het eigenlijk om ging. Sorry, Karin, voor de hinderlijke onderbreking...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Quote:

bye.gif

Nadat dit topic gekaapt werd (
puh2.gif
) door Anomalie en Pius ben ik er maar even weggebleven.

Is het juist om te concluderen dat het vinden van mijn identiteit in Christus alles te maken heeft met ontdekken wie ik zelf ben?

Hahaha, ja, sorry daarvoor knipoog_dicht.gif

Maar je vraag lokt bij mij een verwijzing naar het Evangelie van Thomas uit, dus daar zal ik voorzichtig mee zijn. Maar ik neem aan dat ik in ieder geval een antwoord op je vraag mag geven.

Mijn antwoord op je vraag, en het antwoord van Jezus in Thomas zou zijn:

"Als gij uzelf zult kennen, dan zult gij gekend worden, en gij zult beseffen dat gij zonen van de levende Vader zijt. Als gij uzelf echter niet zult kennen, dan zijt gij in armoede, en gij zijt zelf die armoede." - Logion 3

Als je Thomas niet aanvaardbaar vindt, moet ik je een antwoord schuldig blijven, maar dan zijn er vast anderen die je er een kunnen bieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geloof je dat de Heilige Geest in je zit? geloof je dat God liefde is? geloof je dat de Heilige Geest God is?

dan mag je ook geloven dat er een stukje van die onvoorstelbare goddelijke liefde in jou zit!! party.gif is toch super?

wanneer je je dat beseft, dan ga je je automatisch anders gedragen (althans dat was bij mij zo) ik wil die liefde die God is uitstralen naar de mensen om mij heen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het begrip "identiteit in Christus" kom je in elk geval niet in de Schrift of Traditio tegen. Nu is dat geen probleem, zolang het begrip maar wel staat voor een verzameling chrístelijke aannames. En zolang het begrip dan wel enige helderheid verschaft, zodat mensen metéén weten waar je het over hebt.

In de Schrift lees je vooral over het navolgen van Christus, je vlees kruisigen, de goede strijd strijden, leven in gehoorzaamheid, God in jou en jij in God en het dragen van vrucht. Maar bovenal over het liefhebben van God met alles wat je hebt en je naasten als jezelf. Onder andere de tien geboden, de bergrede en de apostolische brieven geven daartoe vele handreikingen.

Het gaat erom dat je Christus navolgt, met Hem een relatie aangaat, vertrouwend op Gods hulp en genade, en zo zelf als het ware een klein Christusje wordt. Christus verwacht niets minder dan dat jij heilig wordt. Dus zúl je ook heilig worden, wat Hij daarvoor ook moet doen. En hoe je dat alles moet noemen, dat maakt niet uit. Volg Christus maar gewoon, in liefde en gehoorzaamheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij de laatste maanden erg bezighoudt is dat ik een 'nieuwe schepping' ben in Christus. Zie het oude is voorbijgegaan en het nieuwe is gekomen. In 2 Kor. 5 staat dat. Nu kennen wij dan vanaf nu niemand meer naar het vlees. Alhoewel je bij de context bij 2 Kor. je kan afvragen of je het individueel kan opvatten, zie ik het wel terug in andere brieven van Paulus. Want zijn maaksel zijn wij in Christus Jezus geschapen, om goede werken te doen, die God van tevoren heeft bereid, opdat wij daarin zouden wandelen. Ef. 2:10.

Hij zegt verder Met Christus ben ik gekruisigd en toch leef ik, dat wil zeggen, niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. Gal. 2

Maar gij geheel anders, gij hebt Christus leren kennen...

Uiteindelijk betekent deze identiteit in Christus dat onze oude ik is gekruisigd en we met Christus zijn opgestaan in een nieuwe schepping. Je bent het al, en toch is het ook een proces (wat een paradox)...

Dat is wat je leest in Efeze, wat achter Maar gij geheel anders, gij hebt Christus leren kennen komt...

gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen, gelijk dit de waarheid is in Jezus, dat gij wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten, dat gij verjongd wordt door de geest van uw denken en de nieuwe mens aan doet die naar Gods wil geschapen is in waarachtige heiligheid en gerechtigheid.

Tot eer en glorie van Zijn Naam!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe ging je je concreet anders gedragen?

meer met een 'open mind'. iedereen is een kind van God, dat realiseren enzo.. lastig te zeggen. ik loop nu vaak ook met een smile op m'n kop. 't is makkelijker om in een zinloze discussie de ander gelijk te geven dan persé mijn zin door te drijven. ja, liefde proberen uit te stralen. God zit in je! laat het zien. dat zit zo'n beetje ook in mijn hoofd. party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid