Spring naar bijdragen

evangelisatie levert onvoldoende op


Aanbevolen berichten

een paar dagen geleden stond er een artikel dat hierover ging op credible ik wou hier graag neerzetten wat ik daar had geplaatst.

ik denk dat dit te maken heeft dat er vaak een ander evangelie wordt verteld dan dat er in de bijbel staat.

Maar het kan ook zijn dat de nederlander zich verhard heeft tegen het evangelie.

ik moet er wel bij zeggen ik weet niet precies wat er wordt verteld maar ik heb wel een vermoeden hoe er wordt geevangeliseerd.

Bjvoorbeeld mensen wordt verteld jezus is liefde dat jezus van hun houdt etc.

Het is niet verkeerd, het is waar dat jezus liefde is ,alleen het heeft geeft grond waarom is jezus liefde?

Of jezus christus is voor mij gestorven. met alle eerbied gezegd Waarom is hij gestorven trouwens er zijn heel veel mensen gekruisigd.

als je in het boek handelingen gaat kijken en je tikt het woord liefde in een bijbelse zoekmachine dan kom je tot de ontdekking dat er nergens over liefde wordt gesproken. en in de evangelien kom je met dezelfde zoekmachine het woord liefde maar een paar keer tegen. Dit is toch iets om over na te denken.

de eerste hoofdstukken van de romeinen brief waarin paulus het evangelie aan de gelovigen probeert uit te leggen begint hij met het kwaad dat de mensen doen vanaf romeinen 1 vers18 uit te leggen. in romeinen 2vers1

wordt gesproken dat dit voor alle mensen geldt ja ook die denken dat ze goed zijn, die veroordelen uiteindelijk zichzelf. in romeinen 2vers17 komt de religieuze mens aan de beurt. Iemand die buiten jezus christus om god probeert te dienen op eigen kracht.

pas vanaf romeinen 3vers21 komt hierop het antwoordt

Hier wordt verteld hoe je voor god rechtvaardig kan worden.

Of het is meer zoals iemand heeft een huis een auto een gezin en daarnaast kom je eraan en zeg je wil je jezus ook erbij hebben.

vermoedelijk krijg je het antwoordt, als je ermee gelukkig bent of voor jou is dat leuk maar ik hoef het niet.

Mssichien zal hij het aannemen en na een tijdje zul je zien dat hij nog steeds dezelfde persoon is.

Er heeft geen enkele omkeer in zijn leven plaatsgevonden.

Hij zal denk ik ook die vreugde en vrede waar jij het over hebt niet hebben.

Hoe komt dit denk je?

Ik denk dat dit komt omdat hij nooit heeft ingezien dat

hij schuldig voor god is, hij heeft jezus als een soort kaartje om in de hemel te komen maar hij vindt zichelf nog steeds even goed als voordat hij jezus had aangenomen.

zie jesaja 59vers 1 tot vers 3

Hier zit het probleem iemand die zich echt in geloof aan jezus overgeeft ziet dat hij schuldig is dat hij voor eeuwig verloren gaat en dat er geen enkele hoop is als god niet genadig is.

je kunt het zo zien jezus geeft ook dat voorbeeld matteus 9 vers 11 en 12

stel iemand is ziek en hij ontkent dat hij ziek is dan gaat hij ook niet naar de dokter.

stel god is de dokter en ik ben de zieke.

Stel god zegt bekeer je hou op met het plegen van onrecht.

En ik zeg ik ben een goed mens.

Stel iemand komt naar mij toe en zegt de dokter is liefde hij heeft mij genezen dan zeg ik mooi voor jou maar ik hoef niet naar de dokter want ik ben niet ziek.

Ik hoop dat degene die dit leest snap wat ik bedoel.

mensen die verslagen waren geen hoop hadden daar was jezus barmhartig naar.

Maar mensen die van zichzelf vonden dat ze goed waren

en de mensen als slecht aan het veroordelen waren daar waren de woorden van jezus minder vriendelijk tegen.

Het punt is zonder jezus chistus heeft hij helemaal niks en gaat hij voor eeuwig verloren.

zie jesaja 61 vers1 en vers2

hier wordt gesproken over verslagenen van hart.

Pas als iemand inziet dat hij verkeerd bezig is en dat hij schuldig voor god is

ik had zelfs eens een keer een gesprek over het evangelie.

In eerste instantie probeerde ik met vragen duidelijk te maken dat hij schuldig voor god is.

Hij zei dat hij een goed mens was.

Toen zei ik nou dat stop ik want jezus is alleen voor zieke mensen gekomen als je zegt dat je goed bent hoef ik je het evangelie niet verder te vertellen want dan hoef je ook niet gered te worden.

En toen was het van jah vertel toch maar verder.

Quote


Samengevoegd:

als je naar jezus gaat kijken dat heeft hij het niet zo vaak over liefde maar je ziet het vooral in hoe hij met andere mensen omgaat.

Juist uit zijn woorden en de dingen die hij doet blijkt zijn liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

de beste manier om te evangeliseren is nog altijd door je leven als christen te leven. Mijn huisgenoot, feestbeest eerste klas, gezellige kerel is altijd bezig met school, sport en feesten. Verder reiken zijn interesses niet.

Ik heb hem de afgelopen 8 maanden goed leren kennen. Hij had natuurlijk wel door dat ik bezig was met de kerk en ik legde hem wel is wat uit, net als dat hij mij de ins en outs van kickboksen heeft uitgelegd. Verder hebben we het best gezellig. Verder hebben we het af en toe wel een beetje over elkaars achtergrond. Hij weet bijvoorbeeld dat mijn familie niet meer kerkelijk is en net zo hard feest als hij. Van de week begon hij opeens dat hij diepgang in zijn leven wilde. Toen zei ik, van ga filosofen lezen, ga literatuur lezen. Ik vroeg voor de gein, van welke kant wil je op: spiritualiteit, filosofie enz. Halverwege het gesprek zei hij dat hij het best wel knap vond dat ik naar de kerk ging terwijl mijn hele omgeving dat op dat moment niet doet. Het is verre van duidelijk of hij boedhist, filosoof of wat dan ook gaat worden. Maar ik vond het toch wel grappig, dat je prima zonder woorden toch wat uit kan dragen.

Zondebesef komt tegelijk met het besef dat God nodig is. Ik zou nooit als iemand vertelt dat hij leeft als goed mens zeggen dat het evangelie niet voor hem is. Ten eerste willen je mensen gewoon je verhaal horen, dus je manipuleert in feite als je zegt dat het evangelie niet voor hem is, omdat hij vindt dat hij leeft als goed mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

lukas 5vers 30 En de Farizeeen en hun schriftgeleerden morden tegen zijn discipelen en zeiden: Waarom eet en drinkt gij met de tollenaars en zondaars?

31 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn.

32 Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars, tot bekering.


Samengevoegd:

ze dachten dat ze rechtvaardigen waren het is natuurlijk waar dat het evangelie voor ieder mens bedoeld is.

dit is wat de farizeeen van zichzelf vonden maar dat waren ze uiteindelijk niet

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik kan geen kant en klaar pakket evangeliseren geven.

Wat inderdaad waar is is dat als mensen tot bekering komen het niet mijn werk maar dat het god is die met die mensen aan de slag gaat.

Meestal doe ik van te voren bidden en vraag ik jezus om wijsheid en inzicht om de gesprekken te leiden.

leg ik mijn vertrouwen niet in gods handen dan wordt het niks en is het in het vlees.

ik heb weleens zonder dat ik gebeden had geevangeliseerd ik kwam niet eens meer uit mijn woorden.

ik moet wel zeggen de enigste manier waarop god me kan gebruiken met het evangelie te vertellen is als ik zelf heel klein ben.

Dat ik het zelf niet meer weet om mensen te bereiken dan pas kan hij met de heilige geest gaan werken.

Ik heb weleens momenten gehad dat als ik op straat mensen aansprak en van te voren jezus had gevraagd om het gesprek te leiden.

Dat ik merkte dat de heilige geest met kracht door mij heen sprak.

en achteraf dacht ik heb ik dat allemaal gezegd het ging zo vloeiend.

Ik heb bijvoorbeeld weleens met een meisje gesproken die eigenlijk een buitenbeentje was en ze vond het zo erg dat ze naar de hel ging dat had ze namelijk van iemand anders gehoord.

Ik heb het geen moment meer over het oordeel gehad alleen nog maar wie jezus is en wat hij gedaan heeft.

Ze moest huilen en heeft jezus aangenomen.

een andere keer had ik met iemand gesproken en dat ging vooral over het oordeel.

Op een bepaald moment kwam de vraag wat moet ik doen.

En toen kon ik het hem uitleggen.

wat ik voorstel is niet om het te doen zoals ik denk dat het moet

of hoe anderen het doen of hoe je het zelf denkt te doen

Nee als je het echt wilt weten zou ik gaan bidden en aan god vragen

of hij je hierin wijsheid en inzicht kan geven en het vertrouwen

in zijn hand te leggen. Leg ook al die theologische handboeken weg

en boeken over de bijbel van hoe dit en hoe doet en lees

zelf de bijbel.

en daarnaast vooral te kijken hoe jezus het deed hij was de enigste die nooit een blunder heeft gemaakt waarvan hij moest zeggen dat was niet goed en dat niet.

hij is de volmaakte evangelist

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus je zit naast iemand op een bank en je zegt niets?

Verspreid het evangelie, desnoods met woorden smile.gif

Matthi, ookal schrijf je niet zo goed, qua interpunctie en dergelijke ik denk persoonlijk dat je de spijker op zijn kop slaat, ik kan goed vinden in wat je schrijft. Het belangrijkste is denk ik toch wel dat mensen zich hebben verhard en zich steeds meer verharden voor de boodschap van vrije genade.

Echter, willen ze heel vaak niet horen waar die vrije genade voor nodig is. Zo snel je begint over 'zonde, gerechtigheid en oordeel' praat je tegen stijfkoppige, verstokte en verharde mensen. Terwijl DAT JUIST de onmisbare werking van de Heilige Geest is.

Waar brengt de Heilige Geest je als Hij in jou gaat werken? Exact, op je knieeën smekend voor de rechtvaardige God of Hij het oordeel wil afwenden wat jij hebt verdiend vanwege de zonde en ongerechtigheid. Dat is voor mij een rijk evangelie..

Jezus is Liefde, maar dan vergeet je wel even dat we te doen hebben met een Drie-Enige God

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bezweer u ten overstaan van God en van Christus Jezus, die levenden en doden zal oordelen, ik bezweer u bij zijn verschijning en bij zijn koninkrijk: verkondig het woord, dring te pas en te onpas aan, weerleg, berisp, bemoedig, met al het geduld dat het onderricht vereist.

(2 Tim 4:1-2)

Gedraag u verstandig jegens de buitenstaanders. Benut de gunstige gelegenheid. Laat uw spreken steeds innemend zijn, met een vleugje zout erbij, zodat u iedereen het juiste antwoord weet te geven.

(Kol. 4:5-6)

Hoewel ik van niemand afhankelijk ben, heb ik me toch de slaaf gemaakt van allen, om zo veel mogelijk mensen voor Christus te winnen. Bij de Joden leef ik als Jood om de Joden te winnen. Met hen die onder de wet staan, leef ik als aan de wet onderworpen – hoewel zelf niet gebonden aan de wet – om hen die onder de wet staan, te winnen. Met de wettelozen werd ik als een wetteloze – hoewel niet zonder de wet van God en onderworpen aan de wet van Christus – om de wettelozen te winnen. Met de zwakken ben ik zwak geworden om de zwakken te winnen. Ik ben alles wat je maar wilt om in elk geval een paar mensen te redden. En ik doe alles voor het evangelie om er ook zelf deel aan te krijgen.

(1 Kor 9:19-23)

Ja, je moet aanhoudend en met geduld over het Evangelie praten. Maar wel aangepast aan de situatie en met héél veel liefde en geduld voor/met degene(n) die je voor je hebt. Met Romeinen beginnen bij mensen die christendom niet zo zien zitten, valt daar m.i. niet onder (voor mijn eigen bekering tot het orthodoxe christendom is Romeinen belangrijk geweest, maar toen zat ik al tot aan m'n oren in de christelijke fora).

Overigens, als er dan iemand zich tot de Heer en Zijn Kerk keert, dan is dat vanwege de genade van God en niet vanwege onze verdienste:

Stel, iemand van jullie heeft een slaaf die ploegt of het vee hoedt. Zal hij hem, als hij thuiskomt van het land, zeggen: “Kom meteen aan tafel� Nee, hij zal hem veeleer zeggen: “Maak het eten voor mij klaar, omgord je en bedien me, en als ik klaar ben met eten en drinken, dan kun jij gaan eten en drinken.†Hij bedankt de slaaf toch niet omdat hij heeft gedaan wat hem werd opgedragen? Zo moeten ook jullie zeggen, als je alles hebt gedaan wat je werd opgedragen: “Wij zijn maar slaven; we hebben gedaan wat we moesten doen.†’

(Lc 17:7-10)

* Deze post doet trouwens niet erg katholiek aan engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een aantal dingen vallen mij wel overigens op in de bijbel.

steeds hebben ze het over bekering, dit is wat ik door de hele bijbel zie.

Ik heb voor alle teksten de nbg vertaling gebruikt.

de profeet ezechiel

Ezechiel 18:21 Maar wanneer de goddeloze zich bekeert van alle zonden die hij begaan heeft, al mijn inzettingen onderhoudt en naar recht en gerechtigheid handelt, dan zal hij voorzeker leven; hij zal niet sterven.

de profeet jeremia

jeremia 24 vers 7 Ik zal hun een hart geven om Mij te kennen, dat Ik de Here ben, en zij zullen Mij tot een volk en Ik zal hun tot een God zijn, wanneer zij zich van ganser harte tot Mij bekeren.

de profeet jesaja

jesaja 59 vers 1 Zie, de hand des Heren is niet te kort om te verlossen, en zijn oor niet te onmachtig om te horen;

2 maar uw ongerechtigheden zijn het, die scheiding brengen tussen u en uw God, en uw zonden doen zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij niet hoort.

jesaja 30:15 Want zo zegt de Here Here, de Heilige Israels: Door bekering en rust zoudt gij verlost worden, in stilheid en vertrouwen zou uw sterkte zijn; maar gij hebt niet gewild.

opvallend is dat ze het allemaal over bekering hebben

johannes de doper.

matteus 3 vers 1 In die dagen trad Johannes de Doper op en hij predikte in de woestijn van Judea,

2 en zeide: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.

hoe is jezus zelf begonnen met prediken? juist hij had het over bekering.

Mattheus 4:17 Van toen aan begon Jezus te prediken en te zeggen: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.

lukas 24 vers 25Toen opende Hij hun verstand, zodat zij de Schriften begrepen.

46 En Hij zeide tot hen: Aldus staat er geschreven, dat de Christus moest lijden en ten derden dage opstaan uit de doden,

47 en dat in zijn naam moest gepredikt worden bekering tot vergeving der zonden aan alle volken, te beginnen bij Jeruzalem.

paulus in athene waar hij de heidenen aanspreekt op de aeropagus

handelingen 17 vers 30 God dan verkondigt, met voorbijzien van de tijden der onwetendheid, heden aan de mensen, dat zij allen overal tot bekering moeten komen;

31 omdat Hij een dag heeft bepaald, waarop Hij de aardbodem rechtvaardig zal oordelen door een man, die Hij aangewezen heeft, waarvan Hij voor allen het bewijs geleverd heeft door Hem uit de doden op te wekken.

32 ¶ Toen zij nu van een opstanding van doden hoorden, spotten sommigen, maar anderen zeiden: Wij zullen u hierover nog wel eens horen.

33 Aldus vertrok Paulus uit hun midden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

quote]

Op vrijdag 19 oktober 2007 14:35:12 schreef Rafox het volgende:

Hey Matthi, ik lees dat je hart op de goede plek zit, dus ervaar mijn vragen niet als een aanval.

Mijn eerste vraag is: 'Waarom zou je uberhaupt willen evangeliseren?'

de reden waarom ik wil evangeliseren is.

Je zou de mensen van deze wereld met antartica kunnen vergelijken, ze zijn koud en liefdeloos.

in al deze liefdeloosheid is een lichtjepuntje het vuur is jezus christus

Maar je weet ook dat als je te lang in de kou blijft je sterft.

Alleen door een vuur kan het ijs smelten.

Alleen door de liefde van jezus christus kunnen de ijskoude harten smelten.

Waarom ik evangeliseer is omdat je niet wilt dat mensen doodvriezen maar je wilt ze vertellen over dat vuur.

Het vuur is de liefde van jezus en mijn eigen hart is ook ooit gesmolten door het vuur.

Want hoe kunt je nu zwijgen als je mensen ziet doodvriezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een aantal dingen vallen mij wel overigens op in de bijbel.

steeds hebben ze het over bekering, dit is wat ik door de hele bijbel zie.[...]

hoe is jezus zelf begonnen met prediken? juist hij had het over bekering.

Weet je wat er met die bekering wordt bedoeld (lees de context er ook bij, en besef dat het - inderdaad - door heel de Bijbel heenstaat, zowel OT als NT)?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid