Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik maak een verslag over Maria Magdalena. Ik vind dit eigenlijk wel een goed onderwerp om over te doen. Om haar te bestuderen via verschillende kanten. Ik zou graag willen weten wat jullie van haar vinden, en tips waar ik zou moeten zoeken om aan haar informatie te komen. Ik neem aan dat iedereen wel weet wie ze is. Ook zou ik graag willen weten of jullie het eens zijn met de Bijbel die zegt dat Maria Magdalena niet getrouwd was met Jezus. Want in die tijd zou dat bijna niet kunnen. Maar mijn mening weet ik nog niet ik kom daar op terug als er reacties zijn geweest.

Alvast echt héél erg bedankt!

Groetjes Eline

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ook zou ik graag willen weten of jullie het eens zijn met de Bijbel die zegt dat Maria Magdalena niet getrouwd was met Jezus. Want in die tijd zou dat bijna niet kunnen.

Wie heeft jou dit wijs gemaakt? Het zal toch eens niet Dan Brown zijn. puh2.gif

Ik zie inderdaad dus geen enkele reden om aan te nemen dat Maria met Jezus getrouwd zou zijn. Ik ben inderdaad ook wel benieuwd welke baanbrekende bronnen daarvoor dan wel gevonden zouden zijn, ik heb ze iig nog nooit gezien. Het punt dat er twee vrijgezellen in de Bijbel voorkomen, wat niet zou kunnen, betekent iig nog niet dat ze automatisch met elkaar getrouwd zouden moeten zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ha! Dan Brown's boeken zijn FICTIE nep,verzonnen onzin,belachelijk(wel spannend widegrin.gif )

In die tijd was het vreemd en gek dat een joodse man van die leeftijd niet getrouwd was,dus het zou kunnen.

Maar het is gewoon niet zo.

Ze kunnen er leuke boeken over schrijven,en het is goede stof voor fabeltjes,maar daar blijft het ook bij.

Het was paus Gregorius I die zei dat Magdalena een zondenares was,niet de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is geen Dan Brown, dan vraag ik mezelf gelijk af na deze antwoorden. Zouden jullie open staan voor een andere kijk op Maria Magdalena. En als iemand zegt zoek naar de bronnen. Ik heb al erg veel gezocht naar bronnen. Alleen ze wijzen vaak iets anders aan. Dan Brown is fictie, het magdalena mysterie, is fictie. Vaak ook wel leuk om te lezen. Maar ik geloof daar niet in. Ook weet ik dat de paus dat zei. En ze hebben het ook weer teruggetrokken. Maar dan heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag:

'Wie was Maria Magdalena volgens jullie?'

Ik heb graag meningen,

Bedankt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is geen Dan Brown, dan vraag ik mezelf gelijk af na deze antwoorden. Zouden jullie open staan voor een andere kijk op Maria Magdalena. En als iemand zegt zoek naar de bronnen. Ik heb al erg veel gezocht naar bronnen. Alleen ze wijzen vaak iets anders aan. Dan Brown is fictie, het magdalena mysterie, is fictie. Vaak ook wel leuk om te lezen. Maar ik geloof daar niet in. Ook weet ik dat de paus dat zei. En ze hebben het ook weer teruggetrokken. Maar dan heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag:

'Wie was Maria Magdalena volgens jullie?'

Ik heb graag meningen,

Bedankt.

over MM staat heel weinig in de bijbel. Ze was bezeten door zeven demonen, en Jezus heeft haar daarvan genezen:

Lukas 8: 1 Kort daarop begon hij rond te trekken van stad tot stad en van dorp tot dorp om het goede nieuws over het koninkrijk van God te verkondigen. De twaalf vergezelden hem, 2 en ook enkele vrouwen die van boze geesten en ziekten genezen waren: Maria uit Magdala, bij wie zeven demonen waren uitgedreven, 3 Johanna, de vrouw van Chusas, de rentmeester van Herodes, en Susanna – en nog tal van anderen, die uit hun eigen middelen voor hen zorgden.

na haar genezing volgde ze Jezus, samen met een flink aantal anderen.

Als Jezus gekruisigd wordt, staat o.a. MM erbij (samen met een aantal andere Maria's... het was een vrij populaire naam en ongeveer 1 op de 4 vrouwen in die tijd heette Maria!):

Mat.27: 55 Vele vrouwen, die Jezus vanuit Galilea gevolgd waren om voor hem te zorgen, stonden van een afstand toe te kijken. 56 Onder hen bevonden zich Maria uit Magdala, Maria de moeder van Jakobus en Josef, en de moeder van de zonen van Zebedeüs. (idem Mar.15:40 en Joh.19:25)

MM hoort ook bij het groepje vrouwen wat 's ochtends bij het (lege) graf gaat kijken:

Mat.28: 1 Na de sabbat, toen de ochtend van de eerste dag van de week gloorde, kwam Maria uit Magdala met de andere Maria naar het graf kijken. (idem Mar.16:1,9 en Luk.24:10)

Het is MM aan wie Jezus als eerste verschijnt:

Joh.20: 11 Maria stond nog bij het graf en huilde. Huilend boog ze zich naar het graf, 12 en daar zag ze twee engelen in witte kleren zitten, een bij het hoofdeind en een bij het voeteneind van de plek waar het lichaam van Jezus had gelegen. 13 ‘Waarom huil je?’ vroegen ze haar. Ze zei: ‘Ze hebben mijn Heer weggehaald en ik weet niet waar ze hem naartoe gebracht hebben.’ 14 Na deze woorden keek ze om en zag ze Jezus staan, maar ze wist niet dat het Jezus was. 15 ‘Waarom huil je?’ vroeg Jezus. ‘Wie zoek je?’ Maria dacht dat het de tuinman was en zei: ‘Als u hem hebt weggehaald, vertel me dan waar u hem hebt neergelegd, dan kan ik hem meenemen.’ 16 Jezus zei tegen haar: ‘Maria!’ Ze draaide zich om en zei: ‘Rabboeni!’ (Dat betekent ‘meester’.) 17 ‘Houd me niet vast,’ zei Jezus. ‘Ik ben nog niet opgestegen naar de Vader. Ga naar mijn broeders en zusters en zeg tegen hen dat ik opstijg naar mijn Vader, die ook jullie Vader is, naar mijn God, die ook jullie God is.’ 18 Maria uit Magdala ging naar de leerlingen en zei tegen hen: ‘Ik heb de Heer gezien!’ En ze vertelde alles wat hij tegen haar gezegd had.

that's it. Veel meer is er over haar niet bekend.

Wat we wel weten, is dat Jezus niet getrouwd was, want Paulus maakt ergens de opmerking:

1 Kor.9: 3 Dit is mijn verdediging tegen hen, die zich een oordeel over mij aanmatigen. 4 Hebben wij geen bevoegdheid om te eten en te drinken? 5 Hebben wij geen bevoegdheid om een zuster als vrouw mede te nemen gelijk ook de andere apostelen en de broeders des Heren en Kefas? 6 Of hebben alleen ik en Barnabas geen bevoegdheid om vrij te blijven van handenarbeid? 7 Wie doet ooit dienst in het leger en betaalt zijn eigen soldij? Wie plant een wijngaard zonder van de vrucht daarvan te eten? Of wie weidt een kudde en geniet niet van de melk der kudde?

Paulus moet zich verdedigen tegen mensen die zijn apostelschap ontkennen en andere problemen opwerpen. Hij verdedigt zich met een beroep op de andere apostelen die óók hun vrouwen ("zuster" is net als "broeder" vaak een term voor medegelovige (m/v)) meenemen. Hij werkt daar naar een climax toe. De andere apostelen doen dat, de (letterlijke) broers van Jezus (Judas, Jacobus) doen dat, en zelfs Kefas (Petrus) doet het, dus waarom zou Paulus of zijn medewerker Barnabas dat niet mogen? Als Jezus getrouwd was geweest, dan was die hier ongetwijfeld als climax vermeld. Waarom genoegen nemen met: "Petrus nam z'n vrouw mee op reis" als hij had kunnen zeggen: "de Heer Jezus Zelf nam Zijn vrouw mee op reis!".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ha! Dan Brown's boeken zijn FICTIE nep,verzonnen onzin,belachelijk(wel spannend
widegrin.gif
)

In die tijd was het vreemd en gek dat een joodse man van die leeftijd niet getrouwd was,dus het zou kunnen.

Maar het is gewoon niet zo.

Ze kunnen er leuke boeken over schrijven,en het is goede stof voor fabeltjes,maar daar blijft het ook bij.

Het was paus Gregorius I die zei dat Magdalena een zondenares was,niet de Bijbel.

Maar als ultra-montaan katholiek trek je de woorden van de heilige paus en kerkvader Gregorius de Grote natuurlijk niet zomaar in twijfel. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel erg bedankt Nunc. Ik weet dat het in de Bijbel zo beschreven staat. Mijn eigen mening is ook zo gevormd. Ik denk dat voor in die tijd Maria Magdalena een duidelijke afdruk heeft gezet, op het feit dat zij zo door haar geloof in Jezus gestimuleerd werd om Hem te blijven volgen. Om terug te komen op de boeken die over dit onderwerp worden geschreven. Als je niet gelovig bent, komen ze wel overtuigend over, vooral omdat de schrijvers zich erg verdiept hebben in de fictie kloppent te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid