Spring naar bijdragen

verliefd zijn, of niet


Aanbevolen berichten

hoi,

ik had zo een vraagje aan jullie.

ik ben benieuwd wat de meningen zijn over dit onderwerp.

een relatie,

moet die naar jullie idee persé beginnen met verliefd zijn?

of zal God ook andere wegen langs kunnen gaan,

en mensen geestelijk bij elkaar brengen,

waardoor de liefde groeit, wat overgaat naar een hechte band en relatie?

ben benieuwd.

xx Pony.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

verliefd als in: vlinders in je buik, zenuwen, diegene aantrekkelijk vinden, etc.

Ja, het is allemaal redelijk subjectief eigenlijk. Naarmate je wat ouder wordt veranderen dat soort dingen ook wat denk ik. Maar je moet zo'n gevoel hebben van; dat is 'm/'r. Maar goed, tegelijkertijd moet je de waarde van verliefdheid ook niet overdrijven. De gevoelens die daarbij horen zijn nogal biologisch van aard, gemixt met wat geiligheid en na een paar maanden gaat het weg. Als het goed is komt daar dan iets veel mooiers voor in de plaats.

Ik spam even wat ongelofelijk goede topics. clown.gif

link

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

verliefd als in: vlinders in je buik, zenuwen, diegene aantrekkelijk vinden, etc.

Deze hoorde ik laatst trouwens: wat voelt een vlinder in z'n buik als ze verliefd is. widegrin.gif

Maar verliefdheid is wel iets heel speciaals. Het kan jezelf ook goed bedriegen. En in de war schoppen.

Maar je merkt het wel als je echt iemand tegenkomt die bij je past. De mate van verliefdheid kan flink variëren. Ik moet even denken aan een voetballer (van Basten) die zei dat hij z'n beste wedstrijden speelde wanneer hij verliefd was.

Overigens, ik denk dat het wel mogelijk kan zijn dat je later pas verliefd wordt om iemand. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, maar het zou wel kunnen.

Maar het nadeel is dat je dat van tevoren niet weet. Dus een relatie beginnen met de hoop dat je er later wel verliefd op wordt zou ik niet doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

nee relatie beginnen in de hoop dat het 'nog komt', dat lijkt mij ook niet goed.

maar zal God uit een vrienschap liefde kunnen laten groeien,

omdat Hij wil dat je bij elkaar hoort?

dus dat vriendschap en genegenheid omgaat naar liefde, in de vorm van m/v liefde?

ik vraag me dat af,

vroeger bracht God ook mensen bij elkaar, en zorgde Hij dat ze van elkaar gingen houden toch?

ik vraag me dan af op welke manier Hij dat doet,

maakt Hij mensen verliefd op elkaar, of zal Hij ook juist genegenheid en vertrouwen in elkaar kunnen brengen en laten uitgroeien naar meer?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat zou wel kunnen. Als je bijvoorbeeld nu nog niet klaar bent voor die relatie. Het gebeurd wel vaker dat vriendschap van het ene op het andere moment, onverklaarbaar, veranderd in verliefdheid.

Overigens het risico daarvan is dat als de relatie verbroken wordt, dat je dan ook een vriend kwijt bent.

Quote:

nee relatie beginnen in de hop dat het 'nog komt', dat lijkt mij ook niet goed.

maar zal God uit een vrienschap liefde kunnen laten groeien,

omdat Hij wil dat je bij elkaar hoort?

dus dat vriendschap en genegenheid omgaat naar liefde, in de vorm van m/v liefde?

ik vraag me dat af,

vroeger bracht God ook mensen bij elkaar, en zorgde hij dat ze van elkaar gingen houden toch?

ik vraag me dan af op welke manier hij dat doet,

maakt Hij mensen verliefd op elkaar, of zal Hij ook juist genegenheid en vertrouwen in elkaar kunnen brengen en laten uitgroeien naar meer?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Van wie moet dat en waarom?

ja en wat ik mij dan afvraag,

moet je daarin op je eigen gevoel afgaan,

of (ook) op Gods leiding vertrouwen, en Hem daarin ook de ruimte geven?

dat laatste lijkt mij veiliger, of zal het één en het ander samengaan dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

of zal het één en het ander samengaan dan?

Sowieso gaan die twee niet samen, op jezelf én God vertrouwen. Ik zou alles bij God neerleggen, aan Hem vragen wat Zijn bedoeling er over is, als ik een leuke jongen tegenkom waar ik me toch wel heel erg goed bij voel. Ik zou niet mijn eigen gevoel volgen zónder God eerst raad te vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een relatie kunnen beginnen met degene waar je verliefd op bent, is in veel culturen toch eerder een gelukkige uitzondering dan de regel. Dat wij nu alle keus hebben (of denken te hebben, of zouden willen hebben), wil niet zeggen dat een relatie per definitie moet ontstaan uit verliefdheid. Want al die miljoenen stellen die aan elkaar uitgehuwelijkt zijn, die geen keus hadden, die gewoon geen betere partner kunnen vinden.... nou ja, die hebben dus ook gewoon een relatie. Over het succes van een relatie wil het ook niet al te veel zeggen, schijnt. Verliefden kunnen elkaar na een tijdje vreselijk gaan haten, terwijl mensen die uit dwang gehuwd zijn desondanks een gelukkig huwelijk kunnen hebben. Wat "moet" is zo relatief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik denk dat een relatie met iemand krijgen ook via andere wegen kan gaan. Zoals je al zei, God kan mensen ook bij elkaar brengen met een andere reden, en dat er dan een hechte band ontstaat die overloopt in een relatie. God’s wegen zijn zo wonderbaar!

Ik denk niet dat als je een relatie krijgt met iemand je eerst hoteldebotel bent. God heeft veel wegen, veel manieren.

Liefs Hadassa

Link naar bericht
Deel via andere websites

bedankt voor de reacties.

ik heb inmiddels mogen ervaren dat ik veel in gebed ben geweest,

en we allebei echt een gevoel van zekerheid hebben; we horen bij elkaar.

echt heel fijn om mee te maken,

ik zocht, en zocht, naar wat God wilde,

en meende Hem niet te verstaan..

totdat bleek dat hij vlak naast me stond, en me al die tijd geleid heeft..

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid