Spring naar bijdragen

Prediker 4:13-16 -- help !


Aanbevolen berichten

hallo peoples.. daar ben ik weer ik heb een vraagje

Prediker 4:13 Beter is een arme, maar wijze jongeling dan een oude, maar dwaze koning, die er niet van weten wil zich te laten waarschuwen.

- Verwijst naar 1 Samuel 16:1 -

Samuel 16:1 De HERE zeide tot Samuël: Hoelang zult gij nog leed dragen over Saul, en Ik heb hem toch verworpen, dat hij geen koning meer over Israël zal zijn? Vul uw hoorn met olie en ga heen: Ik zend u naar de Betlehemiet Isaï, want onder zijn zonen heb Ik Mij een koning uitgezocht.

prediker 4:14 Want de eerste komt uit de gevangenis om koning te worden, hoewel hij onder het koningschap van de ander als een arme geboren was. –

verwijst naar Genesis 41:14, Jozef -

Genesis 41:14 Toen ontbood Farao Jozef, en zij haalden hem ijlings uit de kerker; men schoor hem en gaf hem andere klederen, en hij kwam bij Farao.

prediker 4:15 Ik zag alle levenden onder de zon meelopen met de jongeling, de opvolger, die in de plaats van de ander zou treden,

Gaat dit over david??? of over jezus ??

16 er was geen einde aan al het volk, aan allen, aan wier spits hij stond. Maar de lateren vonden in hem geen vreugde.Dus is ook dit ijdelheid en najagen van wind.

oke opzich zou je dit kunnen toepassen op het verhaal van jezus.. maar dan deze zin: Dus is ook dit ijdelheid en najagen van wind. snap ik dan weer niet

weet iemand wie de "wijze jongelin" is? ik denk david maar weet het niet zeker

Help me out!

Groet

Bob The Poet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry, maar ik heb geen idee wat je nu precies bedoeld. Je citeert een bijbeltekst en zonder enige onderbouwing verwijs je naar andere bijbelteksten en stelt dan de vraag over wie het nu precies zou gaan...

Wellicht is het handig dat je ons eerst in kennis stelt op grond waarvan je denkt dat de ene bijbeltekst naar de andere verwijst en in welke orde zij dus verband houden met elkaar, zodat we daarna de vraag omtrent de interpretatie van (een van die) tekst(en) kunnen behandelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

oke

lees de nbg vertaling en je word "doorverwezen" naar 1 samuel 16:1

de "jongelin" is (volgens mij) david..

1 Sam 17,58

Saul zeide tot hem: Wiens zoon zijt gij, jongeling? David antwoordde: De zoon van uw knecht, de Betlehemiet Isaï.

Als je verder gaat lezen in de nbg ( of de statenvertaling) word er verwezen naar genesis 41:14,en 41 )

Want de eerste komt uit de gevangenis om koning te worden

daaruit zou je kunnen halen dat dit over jozef gaat

tot zover..

ik heb het net nog eens nagelezen in de statenvertaling

13 Beter is een arm en wijs jongeling, dan een oud en zot koning, die niet weet van meer vermaand te worden.

14 Want een komt uit het gevangenhuis, om koning te zijn; daar ook een, die in zijn koninkrijk geboren is, verarmt.

15 Ik zag al de levenden wandelen onder de zon, met den jongeling(, den tweede, die in diens plaats staan zal.

16 Er is geen einde van al het volk, van allen, die voor hen geweest zijn; de nakomelingen zullen zich ook over hem niet verblijden; gewisselijk, dat is ook ijdelheid en kwelling des geestes.

Wat me opviel was vers 15

15 Ik zag al de levenden wandelen onder de zon, met den jongeling, den tweede, die in diens plaats staan zal.

de jongelin... david?

Den tweede... Jezus? als je daar Jezus in zou vullen dan zou dat voor mij vers 16 ook beter verklaren

16 Er is geen einde van al het volk, van allen, die voor hen geweest zijn; de nakomelingen zullen zich ook over hem niet verblijden; gewisselijk, dat is ook ijdelheid en kwelling des geestes.

Goed ik ben gewoon wat dingen aan het onderzoeken,tuurlijk kan ik ernaast zitten. maar dit leek me allemaal vrij logisch en bijbels onderbouwd

Groet

Bob

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Prediker 4:15-16) Ik heb alle levenden gezien die er onder de zon rondlopen, [hoe het gaat] met het kind, dat tweede is, dat opstaat in de plaats van de ander. 16 Er is geen eind aan al het volk, aan allen voor wier aangezicht hij zich bevond; ook zullen de mensen later zich niet over hem verheugen, want ook dit is ijdelheid en een najagen van de wind.

Deze tekst beklemtoond gewoon dat populariteit ook ijdelheid is ...meestal van korte duur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Beter is een arm en wijs jongeling, dan een oud en zot koning, die niet weet van meer vermaand te worden.

Ik denk niet dat je het op moet vatten als een personage. Het is meer in de richting van een spreuk. Zoals je misschien wel weet is de schrijver van Prediker dezelfde als van Spreuken (naar alle waarschijnlijkheid).

Prediker bedoelt hier, denk ik, dat je beter flexibel kan zijn in gedachten en van anderen moet leren, in plaats van te denken dat je alles weet en je eigen wil/mening probeert door te duwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hai BobThePoet, die verwijzingen betekenen niet dat de tekst op de andere tekst slaat, dat het ene (in Prediker) een soort profetie of beschrijving is van dat wat in Samuël beschreven staat.

Beter is een arme, maar wijze jongeling dan een oude, maar dwaze koning, die er niet van weten wil zich te laten waarschuwen.

Het gaat niet zozeer om de arme en wijze jongeling of om de oude maar dwaze koning. Het gaat vooral om het niet willen laten waarschuwen. Je kunt beter arm zijn en wel luisteren naar de waarschuwingen van God dan rijk zijn en niet willen luisteren. (Ik denk hierbij aan de gelijkenis van de Rijke Man en de Arme Lazarus, de ene was rijk in de wereld, maar arm in de hemel. Lazarus was arm en melaats in de wereld, maar rijk in de hemel).

Die verwijzing staat er omdat Saul (de oude, dwaze koning) niet luisterde naar wat God hem vertelde, de arme jongeling is in dat verhaal David die later koning werd. Het is dus een spreuk (of waarschuwing) met een verwijzing naar de geschiedenis van Israel.

En ja, ook dit kun je toepassen op Jezus Christus die kwam als arme, jongeling (geboren in een kribbe) die kwam om te verlossen dat wat gebonden was, om mensen op te roepen tot bekering van hun verkeerde wegen. Ze hoorden niet, omdat ze rijk in zichzelf waren. Je kunt dan denken aan de Rijke Jongeling die tot Jezus komt en vraag wat hij moet doen, Jezus zegt hem dan 'Verkoop alles wat je hebt en volg mij na', dat kan die persoon niet.. Rijk op de aarde, arm in de hemel.

Dat zie je terug bij de harde harten van de Farizeeërs en Schriftgeleerden, die in zichzelf rijk denken te zijn omdat ze 'Mozes en de Profeten' hebben, maar niet de rijkdom die in Christus is. Het is dus een waarschuwing om te luisteren naar het Woord van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid