Spring naar bijdragen

Manipulatie in de kerk


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb zeer sterke gevoelens en feiten dat er gemanipuleert wordt bij mij in de gemeente. Ik vind dit persoonlijk zeer moeilijk en ben erg in tweestrijd. Al veel mensen zijn opgestapt en je zou al wel kunnen spreken van een scheuring. Heel rot allemaal.

Ik zou zelf ook graag weg gaan maar vind ik dit lastig omdat ik veel mensen achter laat en ik zou graag willen dat iedereen inziet wat er gebeurd. Nou snap ik wel dat de Heilige Geest hen moet overtuigen maar toch.

Heeft iemand hier ervaring met manipulatie? Heb je gemanipuleert en hoe ben je daar achter gekomen dat je dat deed? of wordt je gemanipueert en hoe ben je daarmee omgegaan. Bestaat er iets (een organisatie ofzo) die mij hierbij zou kunnen helpen?

Ik ga hier overigens niet in de details treden over wat er gebeurd binnen de gemeente, dit vind ik overbodig.

groeten,

Angelique

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het beeld wat bij me opkomt is uiteraard beperkt omdat je niet alles wilt vertellen (geheel begrijpelijk overigens knipoog_dicht.gif) maar ik zie er wel een stukje herkenning in.

In mijn gemeente heb ik ook regelmatig last van manipulatie. Dit gaat zelfs zover dat ik tot mijn spijt al een lange tijd niet meer geweest ben. Dit omdat ik geen zin heb om toe te moeten kijken hoe een klein groepje een grote groep op een, in mijn ogen, verkeerde manier bezig is. Het frustreerd me mateloos, want aan de ene kant is het mijn gemeente, ik ben erin opgegroeid en ik heb zo het vermoeden dat ik nergens een gemeente ga vinden als deze. Want in de basis ben ik het volledig met ze eens. De uitwerking ervan is alleen minder. Ik sta in mijn gemeente ook een beetje bekend als het zwarte verloren schaapje omdat ik altijd iemand ben die mijn bek opentrekt als er dingen gebeuren die ik niet vind kunnen.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb is een mail sturen naar mijn voorganger, heel mijn hart uitgestort en gevraagd om een afspraak. We hebben hierin lang en veel gepraat. In mijn geval ben ik daar helaas niet uit gekomen. Maar wie weet lukt het jou wel of kan je op z'n minst een mosterzaadje planten. Je weet maar nooit waar het op uitdraait.

Zelf ga ik niet meer, maar aan de andere kant zijn er nu ontwikkelingen waardoor ik misschien toch weer ga. Want het is mijn thuisgemeente, en als iedereen die net als ik verbitterd is vertrekt, dan blijft er niemand over die af en toe op de rem trapt. En hoe moet het dan verder?

Het is absoluut niet handig. Je gemeente is, in ieder geval, toch ook een stukje thuis en het is heel erg als er daar dingen gebeuren die je niet zomaar over je heen kan laten gaan.

Praat er eens over met wat mensen in je gemeente. Wie weet vind je bijstanders en kan er over gepraat worden?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat jij de enige bent smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

dank je voor het reageren, het doet me goed dat mijn situatie herkend wordt door iemand.

Er zijn al heel wat gesprekken gevoert door verschillende mensen met de raad (we hebben geen voorganger) en onder andere ook door mij. Ook een algemene ledenvergadering gehad en ook een vergadering met alle mensen die aan de gemeente twijfelen. De raad houd voet bij stuk. Ook het woord manipulatie is al genoemt onder andere door mij en dit wordt ontkent (uiteraard).

In een gesprek heb ik geen zin meer en ook ik ga sinds een paar weken (ongeveer 3) niet meer naar de gemeente, ik vind dit heel erg en het doet me heel veel pijn. Des te meer omdat ik tot geloof ben gekomen in deze gemeente en nu moet ik constateren dat er iets mis is. Vaak komt dan de twijfel bij mij of ik alles wel goed zie. Maar veel mensen binnen de gemeente (eigenlijk inmiddels buiten de gemeente) bevestigen wat ik zie en vullen het aan met nog meer voorbeelden. Helaas ziet de raad het niet en misschien willen ze het ook wel niet zien...

Voor jou sterkte in elk geval ook binnen jou gemeente!

groetjes,

Angelique

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heeft iemand hier ervaring met manipulatie? Heb je gemanipuleert en hoe ben je daar achter gekomen dat je dat deed? of wordt je gemanipueert en hoe ben je daarmee omgegaan. Bestaat er iets (een organisatie ofzo) die mij hierbij zou kunnen helpen?

groeten,

Angelique

Ja, ik herken dit ook, en het zou me niets verbazen als ik jou al ken en dat jij dus die Angelique bent uit mijn regio devil.gif , wie weet. Ik ken dit probleem. Telkens wordt er gezegd: 'Dit moét... en dat màg niet', terwijl het evangelie een boodschap van de vrijheid is.

Zelf ben ik nu ook al een hele tijd kerkloos en ik kan je zeggen dat ik in mijn regio (= Parkstad) op zoek ben gegaan naar verschillende andere gemeenschappen, maar raad eens, overal hetzelfde. Ik wil nu helemaal niet meer gaan.

En in het verdere verloop van je leven zullen er nog heel wat mensen op de proppen komen die je dingen kunnen zeggen waardoor je je schuldig voelt, maar ik zeg je dat je je daar maar niet door moet laten inpalmen. Want de huidige tijdsgeest is om op andermans angst in te spelen en daarvoor zul je eerst iemand moeten raken op zijn schuldgevoelens. Ook adviseer ik je om op jezelf te letten en je niet gelijkvormig te maken aan de huidige tijdsgeest.

Als je met je herders gepraat hebt, dan heb je, dat waar je verantwoordelijk voor was, vervuld en nu kunnen ze niet meer zeggen dat ze het niet geweten hebben. Zoals ik het al hoor, zijn ze in jouw gemeente mogelijk burocratisch of misschien opgeblazen, want ze achten andere dingen belangrijker dan jou gevoelens. Wat typerend is voor burocraten, is om mensen te negeren.

In mijn gemeente ging het ook zo dat de een de ander steeds napraat. Uiteindelijk zegt iedereen hetzelfde waardoor er een groep ontstaat die zich sterk afkeert tegen andersdenkenden. Dit verschijnsel doet zich ook voor in sekten. Toen ik eruit stapte, viel ik ook in een gat, omdat ik aanvankelijk tot die napraters behoorde, waardoor veel buitenstaanders (van de kerk) mij niet meer serieus namen. Momenteel ben ik ook zwaar gefrustreerd. Ik kan je zeggen dat God wil dat wij omgang hebben met ongelovige mensen. Het is zelfs toegestaan om kinderen te nemen met een ongelovige. God heiligt jouw geliefde en kinderen door jouw geloof.

Er is geen enkele rede om God te vrezen en zij die anderen steeds oordelen, hebben een groot probleem, want zij oordelen zichzelf. Want als je een ander de wet oplegt, dan betekent dat dat je jezelf daar ook aan te houden hebt, want anders dan ben je hypocriet. Nu dan, zij die ons oordelen bij de wet, oordelen zichzelf, want niemand kan de wet houden. Bovendien verheffen zij zich ook nog boven God met dit gedrag, want God oordeelt ons, die van Christus zijn, niet eens bij de wet.

God oordeelt alleen de mensen van slechte wil bij de wet. Toen de herders op weg waren naar het kindje Jezus, zagen zij een schare engelen en dezen riepen: 'Vrede aan mensen van goede wil'. Of je Jezus nu wel of niet kent; wanneer je van goede wil bent, zal God genadig voor je zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik kan je zeggen dat God wil dat wij omgang hebben met ongelovige mensen. Het is zelfs toegestaan om kinderen te nemen met een ongelovige. God heiligt jouw geliefde en kinderen door jouw geloof.

God oordeelt alleen de mensen van slechte wil bij de wet. Toen de herders op weg waren naar het kindje Jezus, zagen zij een schare engelen en dezen riepen: 'Vrede aan mensen van goede wil'. Of je Jezus nu wel of niet kent; wanneer je van goede wil bent, zal God genadig voor je zijn.

Hallo!

Ik herken wel veel van wat je zegt, dat doet mij goed. Ik voel me soms echt zo verward soms. Maar met 2 dingen ben ik het niet met je eens. Omgang met ongelovigen op vriendschappelijk gebied is ok maar trouwen en kinderen krijgen niet, er staat geschreven dat je geen ongelijk span moet vormen (in de bijbel)

Door het bloed van Jezus kan je genade en verzoening met God ontvangen en absoluut niet door een goede wil want dan zou Jezus voor niets gestorven zijn.

En of wij elkaar kennen weet ik niet, maakt ook niet veel uit toch?

Dank je voor je reactie in elk geval!

greetz,

Angelique

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, wat je zegt over dat ongelijke span, klopt ook. Maar wat ik bedoelde heb je nu eigenlijk al gezegd: omgang op vriendschappelijk gebied. En dan mag er best een verbintenis zijn en ook mogen er dan kinderen genomen worden. Althans zo begrijp ik hoe het er staat geschreven. Misschien dat ik het dan verkeerd begrijp, maar dan hoop ik dat er mensen zijn die me dat eens duidelijk willen uitleggen.

En dat andere waarover je van mening verschilt, gaat nogal diep. Als ik je daar mijn visie over moet uitleggen, dan zal dat heel wat nemen. De rede waarom ik dat zei, is omdat er in de kerk vaak gesuggereerd wordt dat er geëvangeliseerd 'moét' worden, want anders gaan er velen verloren (zeggen ze) en dan zou dat onze verantwoordelijkheid zijn (bedoelen ze). Als kerk-leden dit precies zo geloven, dan kan dat tot gevolg hebben dat zij zich al schuldig gaan voelen zodra ze slechts één keer niet over Heer Jezus gepraat hebben bij iemand.

Maar volgens mij kan dit niet juist zijn, want als ik de bijbel lees, dan weet ik dat ik mij nergens meer schuldig bij hoef te voelen... althans zoals ik me Jezus inbeeld, heb ik echt niet het gevoel dat Hij mij op één van mijn zonden gaat aankijken. Hij zal alleen maar naar ons kijken, omdat Hij ons zo lief heeft. En wij zullen onze zonden weten, maar Hij zal er niet eens aan probéren te denken.

Zodra wij voor Hem staan, zullen wij de enigen zijn waar Hij aan denkt. Terwijl onze zonden dan door onze herinneringen krioelen, zullen wij Zijn gezicht zien en Zijn uitstraling zal zo zachtmoedig zijn, dat wij van Hem niet zullen verwachten dat Hij ook maar één van onze misdaden benoemen zal. Zo is hoe ik de bijbel begrijp en hoe ik de persoonlijkheid van Jezus zie.

Als je er voor open staat om mijn visie daarover te horen, dan wil ik er best aan beginnen met jou. En zo niet dan wil ik je zeggen dat er niets aan de hand is en dat wij gewoon van mening mogen verschillen. Het is normaal dat er verschillen zijn en niemand hoeft zich daar schuldig onder te voelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Manipulatie en machtsconflicten....

Ik ken het wel, heb vanaf mijn geboorte in een evangelische kerk gezeten, welke ik niet ga noemen omdat er volgens mij hier iemand rondloopt die er nog steeds zit. Mijn ouders hebben daar heel veel tijd en moeite ingestoken. Op een gegeven moment zijn ze oudsten geworden (ook zonder voorganger bij ons). Die functie hebben ze 11 jaar vervuld en de gemeente in de richting van de PKN gestuurd qua denkbeelden, samen met de andere oudsten, maar dan wel met een charismatisch evangelische inslag.

Uiteindelijk kwam er een nieuw oudstenstel met wat later bleek zeer conservatief evangelische ideeën bij. Deze betwijfelden het geloof van mijn ouders en werkten structureel tegen. Langzaamaan trok de voorzitter van de oudstenraad naar hen toe en uiteindelijk zetten ze mijn ouders voor de keus: of jullie stappen op, of we zetten jullie af.

Mijn ouders wilden juist niet op een scheuring aansturen, omdat ze van vele mensen wisten dat die dan helemaal ontheemd zouden raken. Wat ze gedaan hebben is een brief naar alle leden te sturen (op elk adres een) waarin ze de situatie vertelden en zeiden dat ze stopten.

Uiteindelijk is daar grote onrust over geweest, want ze hadden het vertrouwen van zo ongeveer iedereen en waren zeer geliefd. De andere oudsten hebben toen heel schijnheilig alle schuld in mijn ouders schoenen geschoven, nee zij hadden alles wat ze konden gedaan.....

Uiteindelijk zijn een paar mensen van hun oude kring mee weggegaan, maar bijna iedereen is blijven zitten in de kerk, al kregen we wel bijna honderd kaartjes, op 1 na allemaal heel positief en meelevend (de gemeente had 750 leden incl kinderen, en op zondagen waren er zeker 500 als het er niet meer waren).

Ik ken dus ook zo een verhaal van macht en manipulatie boosrood.gif

Het blijkt in evangelische gemeenten heel erg veel voor te komen dat er gemanipuleerd wordt en machtsgrepen gebeuren. Mijn ouders hebben manipulatie samen met de oudstenraad juist steeds meer op afstand weten te krijgen, bij zulk gedrag grepen ze juist in. Hoe het er nu is weet ik niet.

Ik weet niet of dit paste in je vraag maar ik associeerde het ermee.

Mvg,

EE

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heeft iemand hier ervaring met manipulatie? Heb je gemanipuleert en hoe ben je daar achter gekomen dat je dat deed? of wordt je gemanipueert en hoe ben je daarmee omgegaan. Bestaat er iets (een organisatie ofzo) die mij hierbij zou kunnen helpen?

Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee.Ik ben heel slecht in manipuleren (ik ben meer het type die brokken maakt omdat die te direct is en z'n mening met moeite voor zich kan houden). Manipulatie heb ik zelf ook nooit in de kerk waar ik altijd kerk ondervonden (een evangelische trouwens). Voor manipulatie heb ik sowieso een enorme allergie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hey vrijefreddy,

Ik vind het leuk dat je hier reageert maar waar jij het nu over hebt daar gaat dit topic niet over. Ik wil graag meer verhalen over manipulatie en ervaringen ermee, advies wat ik moet of kan doen en wat anderen gedaan hebben.

groeten,

Angelique

Ow sorry, Angelique... ik wilde je alleen maar helpen.

Maar als je wilt weten hoe mijn verhaal gaat, dan is het dat ik op een gegeven moment steeds zelfstandiger de bijbel ben gaan lezen (met name de herziene Statenvertaling). In het begin ging ik nogal eens corrigeren of datgene wat de ouden zeggen ook strookt met de bijbel, maar het nadeel is dat het veel tijd en moeite kost.

Het viel me op dat, hoe meer ik zelfstandig las (zonder invloed van andermans aanwijzingen), hoe meer ik de boodschap begon te begrijpen. De Geest maakte me ineens duidelijk dat Jezus de vrijheid zeer hoog aanprijst in Zijn woorden. En zo ben ik er achter gekomen dat er in sommige kerken iets niet klopt.

En zoals je uit meerdere reacties misschien al hebt kunnen opmaken, is er niet veel dat je ertegen kunt doen. Je kunt de manipulatie wel in kaart brengen, maar meestal loop je dan toch tegen een muur aan, die ik al eerder burocratisch noemde.

Het belangerijkste wat ik vind dat je kunt doen, is staande blijven in het geloof. Even iets meer op jezelf letten en stand houden in het geloof dat je ontvangen hebt.


Samengevoegd:

Quote:

Ik sta in mijn gemeente ook een beetje bekend als het zwarte verloren schaapje omdat ik altijd iemand ben die mijn bek opentrekt als er dingen gebeuren die ik niet vind kunnen.

flower.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

(ik ben meer het type die brokken maakt omdat die te direct is en z'n mening met moeite voor zich kan houden).

party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb mensen nu al een paar keer een link horen leggen tussen manipulatie en de zonde van tovenarij. Ik kan alleen niet meer uitleggen hoe ze die link nu precies legden.

Van tovenarij kon ik geen duidelijke definitie vinden. Maar iedereen denkt toch wel aan dingen als: bezweren, iemand (of iets) in je macht krijgen en dingen laten doen of gebeuren. Vanuit die definitie kom je bij tovenarij. Alleen klinkt 'manipulatie' minder zweverig. Maar we weten niet wat er in het geestelijke gebeurt als iemand gemanipuleerd wordt. Duidelijk is wel dat mensen de controle over zichzelf lijken kwijt te raken. In de praktijk komt het daarop neer bij manipulatie, bij machtsmisbruik, bij hypnose en dergelijke therapieen... Zou het allemaal dezelfde zonde en dezelfde geest zijn?

Kom je manipulatie niet heel veel tegen in (occulte) sektes?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ja, ik herken dit ook, en het zou me niets verbazen als ik jou al ken en dat jij dus die Angelique bent uit mijn regio
devil.gif
, wie weet. Ik ken dit probleem. Telkens wordt er gezegd: 'Dit moét... en dat màg niet', terwijl het evangelie een boodschap van de vrijheid is.

Zelf ben ik nu ook al een hele tijd kerkloos en ik kan je zeggen dat ik in mijn regio (= Parkstad) op zoek ben gegaan naar verschillende andere gemeenschappen, maar raad eens, overal hetzelfde. Ik wil nu helemaal niet meer gaan.

En in het verdere verloop van je leven zullen er nog heel wat mensen op de proppen komen die je dingen kunnen zeggen waardoor je je schuldig voelt, maar ik zeg je dat je je daar maar niet door moet laten inpalmen. Want de huidige tijdsgeest is om op andermans angst in te spelen en daarvoor zul je eerst iemand moeten raken op zijn schuldgevoelens. Ook adviseer ik je om op jezelf te letten en je niet gelijkvormig te maken aan de huidige tijdsgeest.

Als je met je herders gepraat hebt, dan heb je, dat waar je verantwoordelijk voor was, vervuld en nu kunnen ze niet meer zeggen dat ze het niet geweten hebben. Zoals ik het al hoor, zijn ze in jouw gemeente mogelijk burocratisch of misschien opgeblazen, want ze achten andere dingen belangrijker dan jou gevoelens. Wat typerend is voor burocraten, is om mensen te negeren.

In mijn gemeente ging het ook zo dat de een de ander steeds napraat. Uiteindelijk zegt iedereen hetzelfde waardoor er een groep ontstaat die zich sterk afkeert tegen andersdenkenden. Dit verschijnsel doet zich ook voor in sekten. Toen ik eruit stapte, viel ik ook in een gat, omdat ik aanvankelijk tot die napraters behoorde, waardoor veel buitenstaanders (van de kerk) mij niet meer serieus namen. Momenteel ben ik ook zwaar gefrustreerd. Ik kan je zeggen dat God wil dat wij omgang hebben met ongelovige mensen. Het is zelfs toegestaan om kinderen te nemen met een ongelovige. God heiligt jouw geliefde en kinderen door jouw geloof.

Er is geen enkele rede om God te vrezen en zij die anderen steeds oordelen, hebben een groot probleem, want zij oordelen zichzelf. Want als je een ander de wet oplegt, dan betekent dat dat je jezelf daar ook aan te houden hebt, want anders dan ben je hypocriet. Nu dan, zij die ons oordelen bij de wet, oordelen zichzelf, want niemand kan de wet houden. Bovendien verheffen zij zich ook nog boven God met dit gedrag, want God oordeelt ons, die van Christus zijn, niet eens bij de wet.

God oordeelt alleen de mensen van slechte wil bij de wet. Toen de herders op weg waren naar het kindje Jezus, zagen zij een schare engelen en dezen riepen: 'Vrede aan mensen van goede wil'. Of je Jezus nu wel of niet kent; wanneer je van goede wil bent, zal God genadig voor je zijn.

Prachtig gesproken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo,

Ik heb zeer veel aan jullie verhalen, ik heb nog steeds veel herkenning en dat doet mij goed big-smile.gif (ook in jouw verhaal E.e.)

VrijeFreddy, ik zou best over die andere onderwerpen door willen praten maar start dan even een ander topic of stuur me een prive berichtje er over.

groetjes

Angelique

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo,

Ik heb zeer sterke gevoelens en feiten dat er gemanipuleert wordt bij mij in de gemeente. Ik vind dit persoonlijk zeer moeilijk en ben erg in tweestrijd. Al veel mensen zijn opgestapt en je zou al wel kunnen spreken van een scheuring. Heel rot allemaal.

Ik zou zelf ook graag weg gaan maar vind ik dit lastig omdat ik veel mensen achter laat en ik zou graag willen dat iedereen inziet wat er gebeurd. Nou snap ik wel dat de Heilige Geest hen moet overtuigen maar toch.

Heeft iemand hier ervaring met manipulatie? Heb je gemanipuleert en hoe ben je daar achter gekomen dat je dat deed? of wordt je gemanipueert en hoe ben je daarmee omgegaan. Bestaat er iets (een organisatie ofzo) die mij hierbij zou kunnen helpen?

Ik ga hier overigens niet in de details treden over wat er gebeurd binnen de gemeente, dit vind ik overbodig.

groeten,

Angelique

ja ik ken het wel.

Ik kom uit de bediening van link

Een bediening die echt krachtig was begonnen maar waar wij constateerde dat inderdaad manipulatie en hoogmoet binnen kwam en meer dan dat.

Ik wil niet in details gaan omdat ik verder niet negatief wil spreken over bedieningen omdat je bij niemand in het hart kan koekeloeren.

Maar ik en mijn vrouw hebben gewoon de knoop doorgehakt en onze bediening als pastors neergelegt in deze beweging en we zijn vertrokken. Nu hebben we een nieuwe gemeente gevonden sinds 4 jaar en we zijn dolgelukkig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo,

Als ik dit zo allemaal lees wordt er gewoon verschrikkelijk veel gemanipuleert op een onaceptabele manier... vrij trietst boosrood.gif Ik heb inmiddels al geleert dat manipuleren onze tweede natuur is bijna en dat kinderen dat al vanaf baby af aan zichzelf aan leren...

Maar het blijft lastig en onaceptabel als je gemanipuleert wordt...

*zucht*

Angelique

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet je, wat is manipulatie nou eigenlijk?

Volgens vandale : ma·ni·pu·la·tie (de ~ (v.), ~s)

1 het toepassen van kunstgrepen, meestal om iem. te bedriegen

2 het ongemerkt beïnvloeden

Vaak is het zo dat als het financieel is, iemand je onbedoelt of bedoelt chanteert! Als je niet je tienden geeft dan kan je ook niet vervuld worden (bijvoorbeeld)

Ook kan er duidelijk worden gemaakt dat er een bepaalde groep of voorganger de macht heeft en dat hij geen tegenspraak verwacht, want anders ga je in tegen God bijvoorbeeld en even plat, dan ga je naar de hel.

Als het onbedoelt is, kan je daar wat van zeggen en rustig een gesprek aanvragen.

Als het bedoelt is, is het sektarisch en dan zou ik keihard gaan bidden en binden elke macht van manipulatie (en eventueel chantage).

Wij zijn in Jezus naam MEER dan Overwinnars!

Of je moet weggaan, maar ik denk dat je goed moet kijken, is het bewust of onbewust en vanuit dat antwoord gaan handelen. Bid dat de Heilige Geest je leidt en weet dat je niet alleen strijdt en nooit alleen bent!

Gods Zegen, Gods Liefde,

Liefdevol

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik ken het ook...in mijn oude kerk is ook veel gemanipuleerd, en wij ( een aantal vrienden van mij en ik ) zijn opgestapt,.

het is rot dat mensen die zich Christenen noemen zich zo schandelijk gedragen als de mensen die in die kerk de boel leiden...

ik begrijp het als je met een tweestrijd zit en ik raad je aan om het aan te kaarten bij mensen die je kan vertrouwen in de kerk, internet is helaas te beperkt hiervoor....anders had ik het hier met je besproken.

als je het herkent en erkent, ben je al een heel eind.

ik begrijp het... en er moet iets aan gedaan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

dank je voor het reageren, het doet me goed dat mijn situatie herkend wordt door iemand.

Er zijn al heel wat gesprekken gevoert door verschillende mensen met de raad (we hebben geen voorganger) en onder andere ook door mij

Daarom laat Paulus ook zien hoe een gemeente dient te werken. Een gemeente zonder voorganger lijkt me om eerlijk te zijn een reden voor de problemen die jullie hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daarom laat Paulus ook zien hoe een gemeente dient te werken. Een gemeente zonder voorganger lijkt me om eerlijk te zijn een reden voor de problemen die jullie hebben.

Gniffel, nog afgezien van de grote exegetische problemen die je jezelf op de hals haalt als je pleit voor een eenmansbediening, is het hebben van zo'n bediening nooit een garantie tégen manipulatie, maar veel meer het vergroten van de kans óp manipulatie, zeker bij het veel losser georganiseerde evangelische deel van de christenheid.

Beter een gemeente mét een raad en zonder voorganger, dan een gemeente met een voorganger zonder raad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik weet wat je bedoelt, Raido, maar helaas is het echt zo, hoewel ik niet weet of ze echt geloven...

ik moet wel eerlijk zeggen, ik had die post eigenlijk niet moeten posten.

het is niet mijn bedoeling om mensen in een kwaad daglicht te stellen.

echter de feiten liegen er niet om, en ik ben als Christen genoodzaakt om ze te zien zoals ze zijn.

anders bouw ik een systeem in mijn hoofd op met en voorgeprogrammeerde stelling, zoals: de oudsten zijn niet ter kwader trouw, terwijl de feiten dit tegenspreken.

dit is niet reeel.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Daarom laat Paulus ook zien hoe een gemeente dient te werken. Een gemeente zonder voorganger lijkt me om eerlijk te zijn een reden voor de problemen die jullie hebben.

Paulus beschrijft beide methoden...lees 1 korinthe en de timotheusbrieven...


Samengevoegd:

Angelique, naar aanleiding van je reactie op mijn mailtje:je bent dus niet de persoon die ik dacht dat je was, en het gaat ook niet over de zelfde kerk?

sorry dan voor de harde woorden ik dacht het te hebben over mijn eigen kerk...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Gast Anon_phpbb

Volgens mij moet je functies zoals voorganger en oudste meer zien in de werkwoordsvorm. Iemand is je oudste wanneer hij ouder en volwassener in het geloof is dan jij. Een voorganger is iemand die jou voorgaat in het volgen van Jezus. Als functie op zich, is het leeg. Want er zijn voorgangers die als je het zo bekijkt eigenlijk helemaal geen voorgangers zijn.

De 'geestelijke hiërarchie' bestond niet in de eerste gemeenten. Jezus waarschuwde de Kerk hier zelfs tegen (ten de leer van de Nicolaïeten - betekent rule over lay people). Het is in de kerk gekomen toen staat en kerk niet meer gescheiden werden. De kerk moest net zo georganiseerd worden als de maatschappij.

Ik denk dat het goed is om dwars door functies heen te kijken, om te zien of de geestelijke principes er zijn. Dat voorkomt een hoop vatbaarheid voor manipulatie (en one-man-shows).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid