Spring naar bijdragen

Het aanvoelen van stemmingen e.d.


Aanbevolen berichten

Quote:

ff een stom vraagje aan alle mannen. Dit snap ik nou echt niet.

Laatst stond ik in mijn studentenhuis in de keuken, ik zat met mijn boodschappenlijstje in mijn hoofd, maar ik was nog niet van plan boodschappen te doen. Ik gil naar mijn huisgenoot: "...., hoeveel rollen wcpapier zijn er nog?" Roept hij terug: "ik ga morgen wel halen".

Dat snap ik niet....als ik aan mijn mannelijke huisgenoot vraag hoeveel rollen wcpapier er nog zijn, dan wil ik informatie, waarom vat hij het dan op als een indirecte boodschap dat hij wcpapier moet gaan halen.....terwijl ik zelf wcpapier wilde gaan halen.

(en ik heb wel meer van dit soort voorbeelden de laatste tijd gehad, waarvan ik zoiets heb van, spreek ik chinees ofzo...)

Dat is taaleconomisch denken widegrin.gif

De man in kwestie slaat in de stappen

'Hoeveel rollen wcpapier zijn er nog?'

'twee'

'wil je dan morgen even bijhalen?'

'okee'

de middelste twee over. Scheelt tijd puh2.gif

Non-verbaal communiceren doe ik met mensen die ik goed ken veel. Wanneer ik mijn gesprekspartner minder goed ken voel ik het ook wel aan, maar ga ik er niet automatisch van uit dat ik het goed heb, dus vraag ik het na of doe er niets mee.

Dit nadat eigen interpretaties wel eens de mist ingingen..

Verder ben ik zelf ook wel een open boek voor mensen die me goed kennen puh2.gif

Toen ik na een dagje uit met m'n ex weer thuis kwam wist m'n zusje meteen dat we gezoend hadden bijvoorbeeld... Voor haar en vriendinnen kan ik gewoon niets verborgen houden omdat ze toch wel af te lezen zijn puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind indirect communiceren bijzonder handig en efficient.

Op mijn werk kan ik bijvoorbeeld uitstralen:"op dit punt ben ik hier de baas en ik bepaal wat er gebeurt" terwijl ik zeg "Zus en zo lijkt me als je het mij vraagt, - ik kan me vergissen hoor - toch de beste oplossing"

In de liefde is het ook erg praktisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En van die zaken die non-verbaal of heel indirect gecommuniceert worden

Nou ja, ik heb dat dus totaal niet. Vooral bij vrouwen (dat is dus mijn ervaring he?) merk ik vaak dat ze voor een groot gedeelte 'tussen de regels door' communiceren. Ik heb dan vaak zoiets van: \"zeg gewoon wat je bedoelt\", dan is een probleem veel sneller opgelost. Nu wil ik best geloven dat ik dit misschien wat in het extreme heb, en een heel groot drama is het ook niet omdat m'n ratio weer een groot gedeelte compenseert, maar niettemin, zou het niet gewoon wat handiger zijn als we heel wat 'onuitgesproken ergernissen' enzo gewoon uitspraken? Dat scheelt volgens mij juist heel wat ruzies, wrijvingen enzo.
puh2.gif

En wat ligt er aan ten grondslag eigenlijk? Is het een vorm van angst? Dat men iets niet durft te zeggen uit angst voor de reactie?

Ik denk dat je hier een van de klassieke verschillen tussen man en vrouw aanhaalt. Hoe graag we ook anders zouden willen: sommige eigenschappen, vaardigheden en eigenaardigheden zijn nou eenmaal typisch (kenmerkend, bepalend) voor mannen en andere weer voor vrouwen.

Ik denk dat het juist verstandig is om deze verschillen te herkennen en erkennen. Sommige dingen kun je wel willen veranderen maar het zal nooit lukken.

Wat dat betreft ben ik een aanhanger van het Mars vs Venus-denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat mannen eraan wennen dat vrouwen meestal iets anders bedoelen dan ze zeggen.
knipoog_dicht.gif

zeg dan gewoon wat je bedoeld hamer.gif

Ik zie vaak ook dat iets aan de hand is zonder dat er wat gezegt word. Vaak speel ik daar op in maar soms denk ik ook wel eens: als je het dan niet wil vertellen nou dan niet puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is dan hoog sensitief. Toch?

Ook weer zo een woord waar ik jeuk van krijg, maar je hebt gelijk.

Ook leuk en moeilijk mee om te gaan:

Hoogbegaafdheid als kwaliteit (EMOTIONELE XI & XO)

1.      Intellectueel vaardig:

-      Kan niet tegen onbegrijpelijke stupiditeiten.

-      Kan gemakkelijk complexe problemen hanteren, maar legt ze te compact uit aan andere.

-      Reageert niet effectief op onbegrip.

2.      Structureel nieuwsgierig:

-      Grenzeloze hekel aan dat wat saai of routineus is.

-      Wil altijd weten wat er achter zit.

-      Stelt routine klusjes vaak uit of maakt fouten.

3.      Behoefte aan autonomie:

-      Vechten of maakt zich klein als die wordt aangetast.

-      Kan goed zelfstandig werken

-      Een controle gerichte baas leidt snel tot disfunctioneren.

4.      Grenzeloos en mateloos:

-      Na jagen interesse, moeite met het los laten daarvan of met onbegrijpelijke ongeïnteresseerdheid.

-      Kan zich in een probleem vastbijten, maar ook te veel energie in dingen steken (de verkeerde).

5.      Emotionele onzekerheid of intellectuele zelfverzekerdheid:

-      Onhandig of kwetsbaar in de confrontatie met harde zelfverzekerdheid of politiek macht vertoon.

-      Kan lijden aan faalangst.

-      Is snel geneigd tot betweterig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ook weer zo een woord waar ik jeuk van krijg. Men noemt het ook wel eens EQ.

Niet helemaal waar. stuutje.gif

EQ is

link

HSP is

link

En dat jij er jeuk van krijgt is iets waar ik als gemiddeld sensitief persoon dan weer niets aan kan doen en me daar vervolgens weer niet schuldig over voel. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoogbegaafdheid als kwaliteit (EMOTIONELE XI & XO)

1.      Intellectueel vaardig:

-      Kan niet tegen onbegrijpelijke stupiditeiten.

-      Kan gemakkelijk complexe problemen hanteren, maar legt ze te compact uit aan andere.

-      Reageert niet effectief op onbegrip.

2.      Structureel nieuwsgierig:

-      Grenzeloze hekel aan dat wat saai of routineus is.

-      Wil altijd weten wat er achter zit.

-      Stelt routine klusjes vaak uit of maakt fouten.

3.      Behoefte aan autonomie:

-      Vechten of maakt zich klein als die wordt aangetast.

-      Kan goed zelfstandig werken

-      Een controle gerichte baas leidt snel tot disfunctioneren.

4.      Grenzeloos en mateloos:

-      Na jagen interesse, moeite met het los laten daarvan of met onbegrijpelijke ongeïnteresseerdheid.

-      Kan zich in een probleem vastbijten, maar ook te veel energie in dingen steken (de verkeerde).

5.      Emotionele onzekerheid of intellectuele zelfverzekerdheid:

-      Onhandig of kwetsbaar in de confrontatie met harde zelfverzekerdheid of politiek macht vertoon.

-      Kan lijden aan faalangst.

-      Is snel geneigd tot betweterig.

pff, daar kan iedereen zich in herkennen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid