Spring naar bijdragen

Gehoorzaamheid aan authoriteiten


Aanbevolen berichten

Ik was nog niet zo heel lang geleden op bezoek bij een bevindelijk-Gereformeerde vriend, en daar zat ik wat te geinen over het authoriteitsbegrip in de Protestantse kerken. Zo charcheerde ik dat de hele kerk de dominee loopt te controleren of 'ie het wel goed doet, omdat iedereen de Bijbel erbij pakt, en sommigen zelfs allerlei aantekeningen maken bij de preek. clown.gif

Diakio verwoorde het elders zo:

Quote:
Min of meer van dezelfde soort: mijn vrouw zat een tijdje terug bij een gelegenheid waar een dominee en een pastoor het woord voerden, in de zaal katholieken en protestanten. Toen de pastoor klaar was een aplausje, verder niks. Toen de dominee klaar was kritische vragen, eigen visies, etc., etc. van de aanwezigen. Bij de uitgang: diezelfde vragen en visies over het verhaal van de pastoor.

En verbijstering bij alle aanwezigen. De katholieken snapten niet hoe de protestanten zo bot hadden kunnen zijn tegen hun dominee. De protestanten snapten niet waarom de katholieken zo achterbaks waren om hun commentaar achter de rug van de pastoor te geven.

Nu was inderdaad een stukje gein, want juist in deze hoek van het Christendom heeft men veel respect voor gezag, de dominee staat er in het algemeen in hoog aanzien, je moet van goede huize komen om tegen z'n mening in te gaan, en ook voor het wereldlijk gezag heeft men veel respect. Zo maakte ik mee dat deze vriend ook daadwerkelijk stopte voor een voetgangerslicht, iets wat ik zelden doe, tenzij het te druk is. Eerst vond ik het wel een beetje grappig, want ik ben nogal anti-authoritair ingesteld, en dat zit er diep in, maar o.m. Rom. 13 wijst ons er weldegelijk op dat we de wereldlijke authoriteiten moeten gehoorzamen, en bij de katholieke ethiek is dat niet anders. Er zijn weliswaar grenzen aan die gehoorzaamheid. Benedictus XVI legt in zijn boek 'Waarden in tijden van ommekeer' een verband tussen Rom. 13 en Op. 13. In het laatste geval heeft de staat zélf de rol van God overgenomen en handelt dus in strijd met God's wetten. Dat is dus de grens.

Maar goed, het neemt allemaal niet weg dat oversteken door rood bijv. toch min of meer een zonde is.

Voor kerkelijke authoriteiten zou je dezelfde spanningsboog kunnen hanteren denk ik, als een pastoor duidelijk ketterij leert, dan moet je hem niet volgen, maar hem via de ge-eigende wegen laten terechtroepen.

In deze postmoderne tijden is denk ik ook voor Christenen, in ieder geval voor mij, het volgen van danwel de wereldse, danwel de Kerkelijke authoriteiten toch altijd weer een moeilijk iets.

Dat is in ieder geval de insteek van dit topic, hoe ga je om met authoriteiten die iets anders beslissen dan wat jij voelt en denkt dat juist is? Hoe breng je voor jezelf het dagelijks gehoorzamen van authoriteiten in verband met het volgen van Christus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

't ja wat ga je doen als de koning van je land vraagt je geweer te richten op het hoofd van je broeder aan de andere kant van het front?

Dit is een topic die mij echt boeit,de geschiedenis heeft daar allesinds veel over te zeggen.En zo heel veel is er niet veranderd.

Want nu leven we blijkbaar in een tijd dat iedereen in slaap is gesust...met de democratisch gekozen politieke leiders die ervoor gezorgd hebben dat de in de verdokenheid opgestelde kernwapens hun werk doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

't ja wat ga je doen als de koning van je land vraagt je geweer te richten op het hoofd van je broeder aan de andere kant van het front?

Dat zijn morele kwesties die voorgelegd moeten worden aan de Kerk.

Quote:
Dit is een topic die mij echt boeit,de geschiedenis heeft daar allesinds veel over te zeggen.En zo heel veel is er niet veranderd.

Zoveel is er idd niet veranderd. De mensheid zal zelden leren van haar fouten.

Quote:
Want nu leven we blijkbaar in een tijd dat iedereen in slaap is gesust...met de democratisch gekozen politieke leiders die ervoor gezorgd hebben dat de in de verdokenheid opgestelde kernwapens hun werk doen.

Ik denk dat we nu juist in een tijd leven dat de mensen wakker worden uit de droom van wereldvrede. Ministeries van defensie krijgen weer financiële injecties en legers worden weer opgebouwd sinds de koude oorlog. Landen maken zich klaar voor de strijd die gaat komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zo maakte ik mee dat deze vriend ook daadwerkelijk stopte voor een voetgangerslicht, iets wat ik zelden doe, tenzij het te druk is.

Die krengen staan er dan ook niet voor niets he. JP II wees er al eens op dat misdragingen in het verkeer al snel een doodzonde zijn. Maar minstens zo belangrijk is de zonde van ergernis. Als jij door rood loopt, en verderop lopen moeder en kind van 5, en moeder probeert kind wat verkeersregels bij te brengen, hoe zou het dan helpen dat jij zichtbaar je derriere reinigt met die regel? Wat je dan doet is ergernis geven, en dat is vele malen erger dan het je niet aan een stoplicht-regeltje houden.

Quote:
Maar goed, het neemt allemaal niet weg dat oversteken door rood bijv. toch min of meer een zonde is.

Min of meer een bloody doodzonde, als iemand het ziet, en je ergernis geeft, broeder.

Quote:
Voor kerkelijke authoriteiten zou je dezelfde spanningsboog kunnen hanteren denk ik, als een pastoor duidelijk ketterij leert, dan moet je hem niet volgen,

Je moet een pastoor nooit volgen. Je volgt Christus. En dat is géén zout op de slak.

Quote:
In deze postmoderne tijden is denk ik ook voor Christenen, in ieder geval voor mij, het volgen van danwel de wereldse, danwel de Kerkelijke authoriteiten toch altijd weer een moeilijk iets.

De monastieke geloften, kuisheid, armoede en gehoorzaamheid, zijn spirituele waarden, die voor iedereen goed zijn. Maar weinig is zo moeilijk als de gehoorzaamheid. Katholieken die geloofsgehoorzaamheid nog serieus nemen, worden zowel in de moderne takken van de eigen kring, als in de gehele niet-katholieke takken van het christendom vrij algemeen benaderd als nogal domme stumperds, maar het is noch makkelijk, noch bijzaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag is meer als je in zo'n situatie zit, wat kan jij doen?

Wat kan je in zo'n situatie doen? Teneerste weggaan, wat veel leden ook deden en doen (een vriend van mij uit die tijd grapte wel eens dat de kerk een net zo'n grote voordeur als achterdeur had), tentweede als je niet weggaat, moet je op z'n minst zorgen dat je zelf blijft nadenken. Ten derde kun je niet zoveel andere dingen dan zorgen dat je op Christus gericht blijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je moet een pastoor nooit volgen. Je volgt Christus. En dat is géén zout op de slak.

In persona Christi toch? Die hele 'chain of command' begint, of liever gezegd, eindigt bij de pastoor, maar wat nou als die ketters is? Dan moet je 'm enerzijds aangeven toch? Maar anderzijds toch blijven volgen waar het wél kan?

Quote:
De monastieke geloften, kuisheid, armoede en gehoorzaamheid, zijn spirituele waarden, die voor iedereen goed zijn. Maar weinig is zo moeilijk als de gehoorzaamheid. Katholieken die geloofsgehoorzaamheid nog serieus nemen, worden zowel in de moderne takken van de eigen kring, als in de gehele niet-katholieke takken van het christendom vrij algemeen benaderd als nogal domme stumperds, maar het is noch makkelijk, noch bijzaak.

Het is het moeilijkst van allemaal, zondermeer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]In persona Christi toch?

Dat betreft de sacramentele bediening

Quote:
Die hele 'chain of command' begint, of liever gezegd, eindigt bij de pastoor, maar wat nou als die ketters is? Dan moet je 'm enerzijds aangeven toch? Maar anderzijds toch blijven volgen waar het wél kan?

Je moet altijd je verstand blijven gebruiken, en naar een pastoor luisteren is nooit fout, maar zomaar aannemen wat hij zegt, lijkt me geen goed plan. Iedere geestelijke, dwz iedereen die de heilige wijdingen heeft ontvangen, mag weliswaar de homilie verzorgen, maar heeft daarmee nog niet volledig deel aan het levend Magisterium he.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag ik even heel lekker bot reageren? smile.gifZo charcheerde ik dat de hele kerk de dominee loopt te controleren of 'ie het wel goed doet, omdat iedereen de Bijbel erbij pakt, en sommigen zelfs allerlei aantekeningen maken bij de preek. Vind ik wel de meest ongelofelijk onware onzin wat je ooit bedacht hebt. Aangezien het niet zo is (vaak helaas!) dan zouden er in mijn kerkverband ook meer mensen de woorden van de predikant vergelijken met die van de Bijbel en zou er meer geestelijke leven zijn in onze gemeenten.

Daarnaast is het ook gewoon niet zo dat de gehele goegemeente zit mee te schrijven (ik gok dat ik de enige ben) en dat alle mensen wat aan te merken hebben op de predikant, ook dat zijn de uitzonderingen. In bevindelijk-gereformeerde kring is het ambt zo heilig dat je daar niet aankomt. Helemaal het predikantschap waar een roeping aan vooraf gaat, waar je voor het curatorium moet komen zodat men weet of de roeping en de werking van de heilige Geest echt is. In de gemeente is het dan al heel moeilijk om kritiek te hebben op een predikant, omdat hij geleid wordt door Gods Geest (daar kun je uiteraard aan twijfelen, zoals ik nogal eens doe).

Maar de schets van kritiekhebbende-protestanten die hun predikanten continue de Schrift voor houden en hem aanvallen na een dienst, is totaal in tegenspraak met alles wat in de bevindelijke hoek 'te doen gebruikelijk' is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mag ik even heel lekker bot reageren?
smile.gif
Zo charcheerde ik dat de hele kerk de dominee loopt te controleren of 'ie het wel goed doet, omdat iedereen de Bijbel erbij pakt, en sommigen zelfs allerlei aantekeningen maken bij de preek.
Vind ik wel de meest ongelofelijk onware onzin wat je ooit bedacht hebt.

Vandaar ook: chargeren. Dit soort dingen heb ik in een GKV en een NGK meegemaakt. Ik ben nog nooit in een GerGem dienst geweest he? En je laatste zin klopt uiteraard geheel en al, maar neem deze zin:

Quote:
Nu was inderdaad een stukje gein

dan ook bloedserieus, want het bevat wel de clue van het verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt in Amsterdam een mooi kruispunt waar als de tram voorbijkomt alle stoplichten op rood gaan. Dus ook de stoplichten parallel aan de trambaan. Dan heb ik zoiets van 'slecht afgestelde stoplichten' en rijd door. Ik heb overigens diverse moeders met kind achterop de fiets door rood zien rijden ook als er geen tram langskomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mag ik even heel lekker bot reageren?
smile.gif
Zo charcheerde ik dat de hele kerk de dominee loopt te controleren of 'ie het wel goed doet, omdat iedereen de Bijbel erbij pakt, en sommigen zelfs allerlei aantekeningen maken bij de preek.
Vind ik wel de meest ongelofelijk onware onzin wat je ooit bedacht hebt. Aangezien het niet zo is (vaak helaas!) dan zouden er in mijn kerkverband ook meer mensen de woorden van de predikant vergelijken met die van de Bijbel en zou er meer geestelijke leven zijn in onze gemeenten.

Daarnaast is het ook gewoon niet zo dat de gehele goegemeente zit mee te schrijven (ik gok dat ik de enige ben) en dat alle mensen wat aan te merken hebben op de predikant, ook dat zijn de uitzonderingen. In bevindelijk-gereformeerde kring is het ambt zo heilig dat je daar niet aankomt. Helemaal het predikantschap waar een roeping aan vooraf gaat, waar je voor het curatorium moet komen zodat men weet of de roeping en de werking van de heilige Geest echt is. In de gemeente is het dan al heel moeilijk om kritiek te hebben op een predikant, omdat hij geleid wordt door Gods Geest (daar kun je uiteraard aan twijfelen, zoals ik nogal eens doe).

Maar de schets van kritiekhebbende-protestanten die hun predikanten continue de Schrift voor houden en hem aanvallen na een dienst, is totaal in tegenspraak met alles wat in de bevindelijke hoek 'te doen gebruikelijk' is.

De bevindelijken zijn, zeker spiritueel, heel wat katholieker, dan je van buiten soms zou denken. Of het katholicisme is heel wat bevindelijker dan je van buiten soms zou denken, dat is een kwestie van perspectief.

Ik ben dan ook blij niet-verrast door je reactie flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid