Spring naar bijdragen

wat is geloof?


Aanbevolen berichten

Quote:

Wie onnozel is, hecht aan ieder woord geloof, wie verstandig is, let op elke stap.

maar soms zet ik stap uit geloof blijkt de verkeerde te zijn

Hebreeën 11:1 Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien. (NBV)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wie onnozel is, hecht aan ieder woord geloof, wie verstandig is, let op elke stap.

maar soms zet ik stap uit geloof blijkt de verkeerde te zijn

(Hebreeën 11:1) 11 Geloof is de verzekerde verwachting van dingen waarop wordt gehoopt, de duidelijke demonstratie van werkelijkheden die echter niet worden gezien.

NWV.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

Geloof = vertrouwen

Amen. Het klinkt vaak zo eenvoudig, maar in de praktijk vind ik het ook gewoon moeilijk om voor 100 procent om Hem te vertrouwen. Ik moet gelijk denken aan die zieke vrouw die Jezus aanraakte.

Marcus 5:31 - Zijn leerlingen zeiden tegen hem: 'U ziet dat de menigte zich om u verdringt en dan vraagt u: "Wie heeft mij aangeraakt?"'

Marcus 5:33-34 - De vrouw, die bang was geworden en stond te trillen omdat ze wist wat er met haar was gebeurd, kwam naar hem toe en viel voor hem neer en vertelde hem de hele waarheid. Toen zei hij tegen haar: 'Uw geloof heeft u gered; ga in vrede en wees genezen van uw kwaal.'

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Het hangt natuurlijk eerst ervan af wat je wilt gaan geloven, dus welke weg je neemt. Er zijn verschillende geloven dus je moet eerst weten wat je echt gelooft en dan bijv. binnen de christendom kan je ook verschillende dingen volgen.

Hoe meer kennis je hebt over het geloof dat je volgt des te zekerder bent van je keus. Daardoor kan je ook standvastiger worden.

Dus je kan een sterke of een zwakke geloof bezitten, en dat heeft te maken dan met je overtuiging hoe zeker die is.

Want als je zekerheid hebt bijv dat iets echt slecht voor je is dan word je erin standvastig en doe je het niet (dus een zonde begaan).

Het is ook hoe je je voelt bijv bij een slechte handeling: Als je het niet zo erg vind en het raakt je niet echt van binnen, dan is het makkelijker voor je om het nog een keer te doen.

Dus geloof is denk ik zekerheid en daardoor kan je God/Allah ook vertrouwen. En hoe sterker je geloof erin is des te meer vertrouwen je dan hebt.

Zo zie ik het :-)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
de eerst stap van geloven is geloven

de 2de stap is
J
ezus Volgen

Ik zou dat niet zo verwoorden..

Geloof is in eerste instantie een schenking van God, dat is Het Geloof daaruit voort komt het geloven (wat te kennen is aan zijn vruchten). Ergo, wie het geloof geschonken heeft gekregen zal Jezus Christus volgen. Wie Jezus Christus niet volgt heeft dus het Geloof niet gekregen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geloven is niet zeker weten, maar hopen dat het waar is en dan het liefst regeltjes hebben die je houvast geven zodat je kunt geloven dat dat wat je niet zeker weet toch iets is waar je op kunt vertrouwen.

Als dat zo zou zijn was ik agnost geworden.

Ik geloof omdat ik weet dat Hij bestaat. Niet omdat ik hoop dat Hij bestaat, terwijl ik niet zeker er van ben en graag houvast aan regeltjes zou willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Quote:

Ik zie ieder geloof als bijgeloof. Ik weet het: hoe generaliserend en zo, maar het maakt mijn leven wat dat betreft makkelijker

Dan gebruikt je die termen wel in een andere context dan men er mee bedoelt. knipoog_dicht.gif

Maaruh, afhankelijk van de definitie gelooft iedereen en kan men er niet zonder mee.

Mensen stellen toch altijd hun vertrouwen op iets waar ze zelf van overtuigd zijn, al dan niet op grond van bewijs. Want in tegenstelling tot wat Dawkins zegt, geloof (althans als we het over 't christendom hebben) is niet blind.

Maaruh, wil je uberhaupt ergens kennis over bezitten, dan zul je toch ergens in moeten geloven. Als is het maar het vertrouwen op je zintuigelijke waarneming.

Maar ik vermoed dat jij geloof vooral in de context van religie bedoelde? Ik denk dat mensen toch ook niet met een leegde op dat vlak kunnen omgaan. Een bewijs wat mij betreft daarvoor is dat een hoop Nederlanders het ietsisme aanhangen. Maar ook de echte atheïst of agnost zal toch vaak zoeken naar zingeving en een wereldbeeld proberen te vormen, al was het maar op een hele materialistische/naturalistische wijze. Dan kom je denk ik toch vaak uit, niet op een god, maar een soort geloof van een al dan niet metafysische wet, geloof in de mensheid en natuurprocessen.

Echte nihilisten zijn denk ik zeldzaam en de postmodernist is toch ook overtuigd van z'n eigen gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid