Spring naar bijdragen

Geloof(2).. Beperkte toekomst!


Aanbevolen berichten

Laat ik er een stelling tegenover zetten.

Geloof is een enorme verrijking van je leven. En niet alleen voor jezelf, maar voor de gehele samenleving. Daar waar mensen het geloof aannemen wordt het egocentrisme teruggedrongen en is er meer saamhorigheid, mensen steunen elkaar meer en zijn zo meer in staat om een rechtvaardige en stabiele samenleving in stand te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Laat ik er een stelling tegenover zetten.

Geloof is een enorme verrijking van je leven. En niet alleen voor jezelf, maar voor de gehele samenleving. Daar waar mensen het geloof aannemen wordt het egocentrisme teruggedrongen en is er meer saamhorigheid, mensen steunen elkaar meer.

Over stellingen gesproken; zou je het niet idem egocentrisch kunnen noemen dat mensen 'goede daden' doen om maar een plek in de hemel veilig te stellen? En doen we goede dingen niet altijd uit eigen belang; dat 'goede gevoel' dat we krijgen als we iemand helpen.. en die saamhorigheid waar je het over hebt.. sluit die in veel gevallen ook niet grote groepen mensen buiten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een ander thema uit mijn serie stellingen 'Geloof'. Het christelijke geloof is een enorme beperking van je eigen toekomst op aarde. Soms moet je zelfs je dromen nalaten, waar je achteraf gezien enorm spijt van kan krijgen of vaak krijgt.

Wij zullen aan God gelijk worden, en met Jezus zijn.

Dat is het waard elke droom te laten varen in deze wereld, het is het waard een ellendig leven te leiden voor God en voor onze medemensen zoals in de jungle of ergens in Afrika.

Jezus is alles en zonder Hem hebben we toch alleen dingen die verloren gaan, Jezus is voor eeuwig, Amen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een ander thema uit mijn serie stellingen 'Geloof'. Het christelijke geloof is een enorme beperking van je eigen toekomst op aarde. Soms moet je zelfs je dromen nalaten, waar je achteraf gezien enorm spijt van kan krijgen of vaak krijgt.

Hebben wij mensen veel toekomst op deze aarde? Misschien degene die een topcarriere nastreven en die ook werkelijk bereiken? Die éne procent van de wereldbevolking? Wat zie jij als "veel toekomst" en "weinig toekomst"?

Als je ziet dat zoveel mensen op deze wereld in uitzichtloze situaties leven... dan is er voor deze mensen het Evangelie, dat hun hoop op Jezus gesteld kan worden. Die belooft hen, wanneer ze onvoorwaardelijk in Hem geloven en in zijn verzoening aan het kruis, een eeuwig leven. Geen gemakkelijk leven hier op aarde, maar: zoals Romeinen 8 het zo mooi stelt:

vs 17 en 18:

17 En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister.

18 Ik ben ervan overtuigd dat het lijden van deze tijd in geen verhouding staat tot de luister (andere vertaling: heerlijkheid) die ons in de toekomst zal worden geopenbaard."

Dus mocht ik me iets moeten ontzeggen op deze aarde dan zit ik daar niet mee, of in ieder geval, zou ik daar niet mee moeten zitten...

Markus 8: 35-37:

35 Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij en het evangelie, zal het behouden. 36 Wat heeft een mens eraan als hij de hele wereld wint, maar er het leven bij inschiet? 37 Wat zou een mens niet overhebben voor zijn leven?

Maar ja, dit moet je wel geloven... knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een ander thema uit mijn serie stellingen 'Geloof'. Het christelijke geloof is een enorme beperking van je eigen toekomst op aarde. Soms moet je zelfs je dromen nalaten, waar je achteraf gezien enorm spijt van kan krijgen of vaak krijgt.

Klopt. Geheel eensch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een ander thema uit mijn serie stellingen 'Geloof'. Het christelijke geloof is een enorme beperking van je eigen toekomst op aarde. Soms moet je zelfs je dromen nalaten, waar je achteraf gezien enorm spijt van kan krijgen of vaak krijgt.

In beperking, onthouding, ontzegging ligt ontplooiïng. Zelfs al was ik geen christen, en zou ik niet geloven in God, dan nog snap ik niet waarom je je welzijn alleen maar zou uitdrukken in het doen of krijgen van wat je wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welke dromen moet ik opgeven voor mijn geloof? Ik snap dat niet. Er zijn dingen die ik niet meer doe, dromen die ik ooit had die ik niet heb nageleefd, maar dat komt juist omdat ik nieuwe dromen heb. Het is niet zo dat ik beperkt wordt door mijn geloof, maar er gaat juist een wereld voor me open. Juist omdat er voor God niets onmogelijk is.

In de wereld kun je je dromen beter beperkt houden. Er zijn maar weinig mensen met wilde dromen die echt werkelijkheid worden. Kijk naar al die programma's als Idols. Duizenden mensen die de droom hebben een wereldberoemd popster te worden, maar uiteindelijk is er nog maar een handjevol die daadwerkelijk doorbreken, en dan is de vraag nog of ze er ook echt gelukkig van worden.

Ik weet dat ik bij God mag dromen wat ik wil, de grootste dromen mag hebben die ik kan bedenken, en dat ze stuk voor stuk werkelijkheid kunnen worden, omdat voor God niets onmogelijk is. Ik droom er van om full time voor God te mogen werken, duizenden en duizenden mensen tot Jezus mag leiden, zieken mag genezen en doden mag opwekken, en ik weet dat het allemaal gaat gebeuren. Waarom? Omdat ik geloof dat God die dromen en verlangens in mij heeft gelegd.

Ik heb een aantal dromen gehad vroeger, en ik ben echt heel erg blij dat ik het geen dromen maar eerder nachtmerries zou noemen nu. Er is geen enkele manier waarop ik terug zou willen en kunnen naar toen, en ik dank er God elke dag voor dat dat zo is.

Ik denk dat het 1 van de grootste misvattingen is dat je beperkt wordt door regeltjes als christen, maar dat is echt zo'n onzin. Zodra je God in je leven laat werken, in je hart toelaat, dan zal Hij je zo ontzettend gaan veranderen dat je niet anders meer wilt dan meer van Hem in je leven, en steeds hongeriger wordt en steeds wilder gaat dromen, en steeds meer een hekel gaat krijgen aan je oude leven.

Ik hoop dat ik duidelijk ben knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een ander thema uit mijn serie stellingen 'Geloof'. Het christelijke geloof is een enorme beperking van je eigen toekomst op aarde. Soms moet je zelfs je dromen nalaten, waar je achteraf gezien enorm spijt van kan krijgen of vaak krijgt.

jij suggereert dat het een paradijs is hier op aarde. Plus jij doet alsof wij dit paradijs zelf kunnen creëren. En dat zijn al twee punten waar ik het niet mee eens ben. Ten eerste het leven is niet altijd leuk, het leven is soms best wel heel rot. Ten tweede naast het feit dat de mens heel veel kan doen om zijn eigen geluk te bewerken, zijn er nog meer zaken in het leven die de mens niet in hand heeft en waar je geen controle op kan uitoefenen.

Het leven behelst nou eenmaal een heleboel dingen die je niet in de hand hebt en ja, de negatieve zaken hierin, denk aan de dood van je naaste, ziekte, pijn, scheiding van geliefden, rampen, maar ook gewoon je omgeving (denk aan al die kinderen in afrika) etc. kunnen je toekomst enorm beperken. Geloof heeft mijnsinziens maar een relatief klein aandeel in alle zaken die je toekomst kunnen beperken.

Geloof heeft volgens mij zeker als de zaken in het leven gaan zoals ze niet zouden moeten gaan een enorm relativerende werking. Het christelijk geloof is namelijk wel een godsdienst van hoop. Ten eerste is er hoop op een leven in het hiernamaals. Ten tweede biedt het evangelie altijd een mogelijkheid opnieuw te beginnen. En ten derde mocht er geen mogelijkheid komen in dit leven om opnieuw te beginnen dan is er altijd nog het uitzicht op de eeuwigheid. Maar deze hoop krijg je alleen door te gaan vertrouwen op God.

Nu snap ik dat voor iemand die niet gelooft, het idee van de hemel maar een doekje voor het bloeden is en dus geen aantrekkelijk idee. En ten tweede snap ik ook dat het ook geen aantrekkelijke gedachte is om op iets anders dan jezelf te steunen.

Ik snap eigenlijk niet waarom het christelijk geloof een beperking zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]dan nog snap ik niet waarom je je welzijn alleen maar zou uitdrukken in het doen of krijgen van wat je wil.

Jeremy Bentham is je antwoord: utilitarisme. Dit is een ethisch systeem gebaseerd op het idee dat mensen slechts te maken hebben met (gradaties van) pijn en genot. Een handeling is goed als deze pijn minimaliseert en genot maximaliseert. Zaken als mededogen, opoffering, en dat soort waarden, hebben geen enkele plaats in het utilitarisme.

Het aardige van deze filosofie is dat er weinig tegen in te brengen valt. Je moet er wat dingen voor accepteren, bijvoorbeeld dat de mens feitelijk een nogal simpel beest is. God bestaat vanzelfsprekend niet, voor de utilitarist. En weke verschijnselen als naastenliefde zijn voor sukkels.

Maar daar staat veel moois tegenover: je mag je eigen genot najagen, ten koste van alles en iedereen. Nu doet alles en iedereen dat, volgens de utilitarist, natuurlijk ook, zodat je uiteindelijk uitkomt bij het recht van de sterkste. (Bentham was politiek gezien niet zo consequent widegrin.gif ) Bentham moet je dus welhaast brengen bij Nietzsche en diens machtsfilosofie.

Zeker, wie tot de weekdieren van het christendom wil behoren, zal veel dromen moeten loslaten. En erger: er is helemaal geen goede reden voor, niets of niemand die je dwingt, alleen een vaag geloof in een onzichtbare God.

En wat zijn dat voor dromen die je moet loslaten? Dromen van een leven waar je jouw pijn kan afwentelen op anderen. Waar jouw genot prevaleert over het lijden van anderen.

Want laten we er nu geen doekjes om wikkelen, geen slappe aftreksels verkondigen van wat hier werkelijk tegenover elkaar staat. Dit is geen debat over nuances, dit is de keuze tussen de dromen van de autonome mens, de eenling in een eeuwige doodstrijd met andere eenlingen, waarbij de prijs voor de enkele overwinnaar een leven van genot is over de miljoenen lijken van de verliezers, en de dromen van de slappe, halfzachte zemelaars over naastenliefde, broederschap, mededogen, lijden met wie lijden, zelfgave.

Ja, TS heeft volledig gelijk. Maar hij vergeet te vertellen om welke dromen het gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ons economisch systeem is toch gebaseerd op nutsmaximalisatie en utilitarisme? Althans dit verhaal komt me bekend voor van mijn kunsteconomie-colleges. Het recht van de sterkste geldt nogal in de kunstwereld.
boosrood.gif

Ons economisch systeem is inderdaad redelijk utilitaristisch, maar dat is dan wel een erg beperkte visie op onze economie. Het is vele malen complexer. Maar ook nogal off topic knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jeremy Bentham is je antwoord: utilitarisme. Dit is een ethisch systeem gebaseerd op het idee dat mensen slechts te maken hebben met (gradaties van) pijn en genot. Een handeling is goed als deze pijn minimaliseert en genot maximaliseert. Zaken als mededogen, opoffering, en dat soort waarden, hebben geen enkele plaats in het utilitarisme.

Het aardige van deze filosofie is dat er weinig tegen in te brengen valt. Je moet er wat dingen voor accepteren, bijvoorbeeld dat de mens feitelijk een nogal simpel beest is. God bestaat vanzelfsprekend niet, voor de utilitarist. En weke verschijnselen als naastenliefde zijn voor sukkels.

Ja, maar dit is slechts een de van de vele keuzes. Het afwijzen van het christelijk geloof, leidt niet automatisch tot deze opvatting. Volgens mij zijn vele humanisten overtuigd van het goede in de mens, en zien altruïsme als een bewonderenswaardig ideaal. Dus ook los van een godsgeloof, hoeft het opgeven van zaken geen beperking te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, maar dit is slechts een de van de vele keuzes. Het afwijzen van het christelijk geloof, leidt niet automatisch tot deze opvatting. Volgens mij zijn vele humanisten overtuigd van het goede in de mens, en zien altruïsme als een bewonderenswaardig ideaal. Dus ook los van een godsgeloof, hoeft het opgeven van zaken geen beperking te zijn.

Vanzelfsprekend. Ik zeg niet dat alleen christenen weekdieren zijn widegrin.gif

Maar TS verwijst impliciet wel degelijk naar deze opvatting, door immers geloven te plaatsen tegenover het opgeven van je eigen dromen. Zijn bezwaar tegen geloven, als reden om dromen op te geven, kan slechts om die dromen gaan die niet samen gaan met geloof, inclusief een humanistisch geloof in de naaste: dromen van eigen genot ten koste van anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid