Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hay~!

Ik ben Michiel van Berkum,

en ik Zit op het ichthus college

Dronten.

Ik Ga met een paar (christelijke)vrienden dit jaar een Christelijke Groep starten op mijn school, onder het motto: My school My Responsebility. De bedoeling van de groep is dat we gaan bidden voor de mensen (leerlingen maar ook leraren) op onze school. Maar ook met ze gaan praten.

Das best wel eng vind ik, maar ik ben er van overtuigd dat God dit van mij vraagt. Ik houd vast aan zijn beloftes en ik ga er voor, ik ben immers niet alleen.

We hebben hard gewerkt aan de dingen die we nodig hebben, en vooral veel gebeden. er moeten nog veel dingen gebeuren, maar we hebben er alle geloof in dat God door ons heen wil werken en dat Hij niet wil dat er ook maar iemand verloren Gaat~!

Mijn vraag aan jullie is of jullie Nog Tips, Vragen of op/aanmerkingen hebben?

Zo ja Doe ze dan alstjeblieft!

We kunnen alle hulp hierbij gebruiken,

Maar vooral Bid voor ons!!

Bidden is het meest krachtige wapen wat jij je voor kan stellen... in ieder geval bedankt,

Michiel ~! party.gifparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben ook een gebedsgroep op school gehad. We hingen posters op en hadden een e-mailadres. Wat je moet proberen denk is om het karakter open te houden. Er zijn bij ons ook wel eens niet christelijke mensen bij geweest, die gewoon eens wilden zien wat we deden. Laat dat mogelijk zijn.

Wat wij ook deden is elke week een lijst met gebedspunten opsturen naar alle mensen die meededen in de gebedsgroep (we kwamen 1x per week in de pauze bij elkaar). Zodat we ook thuis konden bidden voor dingen die speelden in de school.

Verder wil ik je zeggen vol te houden. Je zult best wat tegenslagen en kritiek krijgen. Succes!

even een btw'tje: in welke klas zit je ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp even niet waarom je met de schoolmensen gaat praten, maar als advies kan ik je wel meegeven dat je discussies over geloven maar beter zo veel mogelijk zou kunnen vermijden.

Ook begreep ik niet goed wat je uiteindelijke doel is met je gebedsgroep, maar als je bedoelt dat je meer eenheid wilt creeëren, en andermans problemen wilt achterhalen, dan adviseer ik je om zo veel mogelijk over jezelf te praten met die schoolmensen en nogmaals: discussies over geloven zoveel als mogelijk vermijden!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik begrijp even niet waarom je met de schoolmensen gaat praten, maar als advies kan ik je wel meegeven dat je discussies over geloven maar beter zo veel mogelijk zou kunnen vermijden.

ik snap eerlijk gezegd niet wat je daar mee bedoeld. Discussies over het geloof vermijden? Waarom?

Ik denk eerlijk gezegd dat de enige reden waarom je discussies over geloof zou willen vermijden is dat je niet zeker bent van je eigen geloof, en bang bent dat je er vanaf wordt geholpen.

Ik denk dat het heel erg belangrijk is om te blijven discuseren met atheisten als gelovige, en ook andersom. Ik ben er van overtuigd dat juist discussies houden de ogen van mensen opent. Hoe denk je anders dat Jezus Zijn woord heeft kunnen verspreiden? Denk je dat Hij alle discussies heeft vermeden om maar de confrontatie niet aan te gaan? Nee! Natuurlijk niet, hij ging praten met de ongelovigen om ze te overtuigen. En ik denk dat dat nu in de moderne wereld nogsteeds belangrijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij begrijpen wij elkaar verkeerd. Bij mij heeft het woord 'discussiëren' niet bepaald een positieve betekenis. En ik denk dat als we er de verhalen over Jezus op na houden, er geen plaatsen in het NT gevonden worden waar gediscussiëerd wordt. Er van uit gaande dat discussiëren betekent dat je aan de hand van gedachtenwisseling probeert uit te zoeken wie gelijk heeft. Als je met mensen praat omwille van het gelijk hebben, dan denk ik dat dit een onjuiste motivatie is en dat je medemensen dat ook heel goed aanvoelen en jou daardoor gaan negeren. Nee, ik geloof niet dat Jezus discussies voerde. Ik geloof dat Jezus heel erg betrokken was met iedereen.

Verder weet ik nog steeds het einddoel van Michiel niet, maar mijn advies blijft (in welke situatie dan ook) om discussies over geloven te mijden. Ik persoonlijk zou wachten tot ik een teken van God kreeg of, doordat ik merk dat iemand ineens echt geïnteresseerd raakt in het geloven. Pas dan zou ik er voorzichtig iets over los laten. En ik zou ook vooral goed opletten of hij geïnteresseerd blijft, want het is natuurlijk zonde wanneer ik iemand prikkel zonder dat dat hem behaagt.

Zie Hooglied 3 : 5

Ik bezweer u, gij dochters van Jeruzalem! die bij de reeën of bij de hinden des velds zijt, dat gij de liefde niet opwekt, noch wakker maakt, totdat het haar luste!

Mijn advies blijft dus om daarmee op te letten!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn einddoel is dat God,

Door mij heen zoveel mogelijk mensen

kan bereiken, Zodat ze Niet Voor eeuwig

in de hel hoeven doorbrengen maar dat ze voor

eeuwig mogen leven bij hun schepper.

Intressant.

Hoe zit het dan met mensen die nooit in aanraking zijn gekomen met het christendom? Krijgen die ook een enkeltje hel?

En ga je als christen zeker weten naar de hemel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Intressant.

Hoe zit het dan met mensen die nooit in aanraking zijn gekomen met het christendom? Krijgen die ook een enkeltje hel?

En ga je als christen zeker weten naar de hemel?

Op je eerste vraag heb ik geen antwoord, Dat heeft God alleen, hij Weet alles en ik neit noparty.gif

Maargoed op die tweede vraag heb ik wel een leuk antwoord.

Bij de zondeval Werd de mens zondig, en Kon niet meer voor eeuwig leven bij God. Maar God had al een plan klaar om de mensen tog niet verloren te laten gaan.

Joh 3,16

Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

duidelijk? flower.gif

Michiel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

uhmmm.... ben jij jongere? o_O wat is eucomenisch?

Ik ben 26, kerkelijk gezien ben ik dus nog een jongere. smile.gif

Eucomenisch (of hoe je het dan ook schrijft) wil zeggen dat alle christelijke stromingen welkom zijn en dus ook als gelijkwaardig worden gezien. Dat wil dus zeggen dat zowel katholieken als protestanten mee kunnen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er van uit gaande dat discussiëren betekent dat je aan de hand van gedachtenwisseling probeert uit te zoeken wie gelijk heeft.

Ik denk dat een discussie houden negatief KAN zijn, maar dat bijna nooit is. Volgens mij is discuseren jou Mening (over een feit KUN je namelijk niet discuseren) geven, en de mening van een ander aanhoren. Je probeert je mening te onderbouwen met goede argumenten, en probeerd de ander jou mening te laten waarderen, en er misschien zelfs voor te zorgen dat hij/zij het met je eens is. Ik vind proberen uit te zoeken wie er gelijk heeft niet kloppen, omdat je niet over een feit kunt discuseren.

Quote:

Nee, ik geloof niet dat Jezus discussies voerde. Ik geloof dat Jezus heel erg betrokken was met iedereen.

vanzelf sprekkend was Jezus betrokken met iedereen. Maar vooral op het begin zullen de mensen met vragen zijn gekomen of niet? En ookal staan er misschien in de bijbel geen verslagen van discussies van Jezus, dat betekend niet dat ze niet hebben plaats gevonden. Ik denk niet dat Jezus Zijn visie ooit goed zou hebben kunnen over brengen als hij nooit met ze in discussie zou zijn gegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan vind ik het wel typisch dat die discussies niet in de bijbel vermeld staan. Bij mij was er in ieder geval geen discussie nodig om van Jezus overtuigt te raken. Zijn woorden en daden waren mij genoeg.


Samengevoegd:

Quote:

Mijn einddoel is dat God,

Door mij heen zoveel mogelijk mensen

kan bereiken, Zodat ... ze voor

eeuwig mogen leven bij hun schepper.

Dat is een goed doel ja. Dus je wilt evangeliseren? Zolang je God's wil doet hoef je niets te vrezen.

Vergeet nooit dat je het allerbelangrijkste al gedaan hebt en dat evangeliseren niet belangrijker is dan dat allerbelangrijkste!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dan vind ik het wel typisch dat die discussies niet in de bijbel vermeld staan. Bij mij was er in ieder geval geen discussie nodig om van Jezus overtuigt te raken. Zijn woorden en daden waren mij genoeg.


Samengevoegd:

[...]Dat is een goed doel ja. Dus je wilt evangeliseren? Zolang je God's wil doet hoef je niets te vrezen.

Vergeet nooit dat je het allerbelangrijkste al gedaan hebt en dat evangeliseren niet belangrijker is dan dat allerbelangrijkste!

Helemaal mee eens,

Maar de mensen moeten dat dus wel te weten krijgen~!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kon in die bediening niet staande blijven. Dit kwam doordat ik bezorgd was naar mensen die buiten het geloof leken te staan. Nu is die bezorgdheid geen slechte eigenschap, maar als je op een bezorgde manier met mensen gaat praten, dan kan dat een deprimerende uitwerking op zoiemand hebben.

Uiteindelijk ben ik alleen komen te staan en ben nu zelf waarschijnlijk depressief of anders op het randje ervan. Nu voel ik hoe het is als men zich zorgen over mij maakt. Het voelt heel vervelend. Doordat anderen hun zorgen over mij uitspreken, voel ik me zelfs geoordeeld.

Ik wil je daarom meegeven om alleen over geloven te praten, zodra God je een teken geeft of zodra mensen daar ook echt in geïnteresseerd zijn. Als je dingen gaat zeggen zonder dat een ander dat verlangt, dan kun je een heleboel forceren in andermans geest.

Ãls mensen dan interesse tonen door vragen over geloven te stellen, dan zou ik ook een zo kort mogelijk antwoord geven en verder geen toevoegende verhalen bij dat antwoord vertellen. Ik zou kort antwoord geven en peilen of die persoon geïnteresseerd blijft. Als je je bijv. meer richt op iemands achtergrond dan zul je misschien nog vrienden maken, want misschien blijkt uit andermans levensverhaal wel dat het klikt tussen jullie. Alleen God kan aan iemand het geloof schenken... je kunt praten als brugman tegen iemand, maar als God geen geloof geeft, dan zal diegene niet kunnen geloven.

Daarom geldt dat: spreken zilver is, maar zwijgen is goud.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Alleen God kan aan iemand het geloof schenken... je kunt praten als brugman tegen iemand, maar als God geen geloof geeft, dan zal diegene niet kunnen geloven.

Daarom geldt dat: spreken zilver is, maar zwijgen is goud.

Oke, jij bent dus van mening dat God iemand het geloof schenkt. Waarom zijn er dan ongelovige? Waarom schenkt God het niet aan iedereen? Je hoort van andere mensen (in de meeste gevallen iemand zijn/haar ouders) over God, Jezus en Zijn daden. Vervolgens voel je pas echt God, je moet Hem eerst toelaten in je leven.

Even voor de duidelijkheid, jij bent dus van mening dat Jezus nooit tegen iemand heeft gepraat over het geloof, dat hij alleen maar zijn mond hield en dat mensen hem spontaan gingen volgen?

In de bijbel staan genoeg voorbeelden van Jezus die met iemand praat en hem overtuigd van Zijn gedachten. Het staat niet in de vorm van een tegensprekende man tegen Jezus, maar als je goed leest komt het daar volgens mij wel een beetje op neer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn gewoon gesprekken gevoerd door Jezus, daar ben ik het mee eens. En je hebt ook gewoon de vrijheid om te spreken zoals je wilt. Ik wilde alleen adviseren om geen discussies aan te gaan. In sommige situaties kan een gesprek over geloof in een discussie vervallen. In dat geval is er vanuit de gesprekspartner geen interesse meer voor het geloof.

Daarom vind ik het belangrijk om steeds het schild van het geloof te gebruiken en mijn overtuiging dus niet als absoluut over te brengen. Als ik bijv. ga zeggen; 'Dat is zo', dan kan de ander dat ontkennen en ontstaat er een discussie. Maar als ik zeg; 'Ik geloof dit of dat', dan kan de ander mijn geloof niet ontkennen. Hij kan hooguit zeggen dat hij dat zelf niet gelooft, of dat hij dat ook gelooft.

Ik bedoelde om niet al te snel met de boodschap van de liefde op de proppen te komen. Sommige mensen zijn er simpelweg nog niet klaar voor om die te horen. En dan is het ook aan ons om respect te tonen en te wachten tot diegene bereid is. Begrijp me niet verkeerd, Floris, want ik brand zelf ook van verlangen om het evangelie uit te delen. Daarom wacht ik tot de situatie het toe laat. De bijbel spreekt hierover als 'deuren openen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In dat geval is er vanuit de gesprekspartner geen interesse meer voor het geloof.

Deze opmerking begrijp ik niet helemaal. Als je ergens over in discussie gaat, dan heb je er geen intresse in? Juist wel toch? Of vergis ik me?

Quote:

Maar als ik zeg; 'Ik geloof dit of dat', dan kan de ander mijn geloof niet ontkennen. Hij kan hooguit zeggen dat hij dat zelf niet gelooft, of dat hij dat ook gelooft.

Sorry, maar dat vind ik vrij zwak. Ik kan me vreselijk vergissen, maar ik heb het idee dat je niet erg stevig in je schoenen staat wat betreft je geloof. Als je het soort discussies ontwijkt waar je over kunt gaan nadenken, dan zeg je dus gewoon: "Ik geloof het gewoon" en klaar? Ik ken persoonlijk ook een aantal mensen die dat doen, en die twijfelen enorm aan hun eigen geloof.

Quote:

Ik bedoelde om niet al te snel met de boodschap van de liefde op de proppen te komen. Sommige mensen zijn er simpelweg nog niet klaar voor om die te horen. En dan is het ook aan ons om respect te tonen en te wachten tot diegene bereid is. Begrijp me niet verkeerd, Floris, want ik brand zelf ook van verlangen om het evangelie uit te delen. Daarom wacht ik tot de situatie het toe laat. De bijbel spreekt hierover als 'deuren openen'.

Ja, dit ken ik ook en hier ben ik het ook mee eens, maar ik denk dat onze meningen verschillen over het moment dat de "deuren" bij iemand zijn geopend. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarschijnlijk kun jij aan de hand van je geweten verantwoorden dat er een deur geopend is door God.

Ik snap niet precies wat je daar mee bedoeld.

Quote:

Ik geef toe dat ik een klein geloof heb.

Maar nee, ik twijfel niet aan mijn geloof.

En wat bedoel je met een klein geloof? En goed dat je niet twijfeld. Persoonlijk twijfel ik wel... ik denk namelijk dat je het nooit zeker Kunt weten, maar dat terzijde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid