Spring naar bijdragen

Geestelijk groei, wat nu?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo allemaal,

Hier kom een heel erg lang verhaal dus als je niet van lezen houdt kun je dit topic misschien beter overslaan.

Ik ben 24 jaar, ik ben Christelijk opgevoed.

Mijn vader is katholiek en was vroeger priester, mijn moeder is protestant.

Mijn ouders wilde graag dat ik van beide kerken het een en ander mee kreeg dus ben ik zo tot m'n 14e braaf naar eerste communie, basiscathegese en vormsel geweest.

Het idee van mijn ouders was, je kunt er wat van opsteken, en dan kun je later een goede keuze maken.

Toen ik zo een jaar of 14 was begon ik heel erg te twijfelen aan de kerk en alles er om heen.

Aangezien mijn vader geestelijk verzorger in een ziekenhuis was gingen we daar altijd naar de kerk en ik kon me er op een gegeven moment helemaal niet meer in vinden.

De gezangen uit het Liedboek der Kerken of de Randstad bundel die tot mijn frustratie soms wel uit de 80-jarige oorlog stamden... alsof er na die tijd niets goeds meer geschreven is.

Ik ben vanaf mijn 14e of 15e eigenlijk nog maar heel weinig naar de kerk geweest, alleen met pasen en met kerst omdat mijn moeder dat vroeg.

Iets anders waar ik wel naar uit keek waren de Christelijke Jeugdkampen waar ik van mijn 14e tot mijn 20e in de zomervakantie naar toe ging.

Gewoon leuk, gezellig, maffe dingen doen en zo nu en dan gospel leidjes zingen uit bijvoorbeeld de bundel Opwekking.

Na zo'n kamp had ik het idee dat m'n geestelijke batterij weer helemaal was opgeladen en kon ik er weer een jaar tegen.

Jammer genoeg stopte het kamp er mee, ik woonde thuis en ging studeren aan het HBO.

Jarenlang eigenlijk niets meer met mijn geloof gedaan, tot dat ik ging afstuderen in Zuid Afrika.

Daar had ik eigenlijk gepland om de bloemetjes eens heeel erg buiten te gaan zetten en daarnaast nog een beetje aan m'n afstudeer verslag te werken.

Dat zou een heel feest worden...

Maar zo ging het niet, de paar Nederlanders die ik tegen kwam konden veel beter bier drinken dan ik en moesten mijn duidelijk niet hebben.

Ik stond werlijk op het punt om naar huis te gaan en dan maar in Nederland af te studeren, ik kende verder helemaal niemand.

Gelukkig was er nog een Nederlands echtpaar dat bij het zelfde huis verbeelf als waar ik woonde.

De vrouw had gemerkt dat ik niet zo'n drinkfiguur was en had gezien dat ik Christelijk was opgevoed.

Ze stelde voor dat ik een kerk zou gaan zoeken die bij me paste en waar ik dan mensen zou vinden om mee op te trekken.

Eerst had ik daar niet echt oren naar, en Zuid Afrika niet echt kennende dacht ik dat het wel een vreselijk conservatieve boel zou zijn.

Ik ben toen een aantal kerken gaan bezoeken, elke zondag een andere kerk tot ik uitkwam bij een charismatische kerk op zondagavond in het auditorium van de Universiteit waar ik mijn afstudeeropdracht van het HBO deed.

Dat was helemaal geweldig, ik heb daar toen heel veel met een van de pastors gepraat en ben daar weer tot geloof gekomen.

Jammer genoeg had ik niet de ballen om dat bij terugkomst in Nederland op een goede manier voort te zetten.

Een paar weken terug ben ik weer naar Zuid Afrika geweest, dat was heel erg gaaf.

Maar nu wil ik het beter doen..

Hoe kan ik werklijk gods wil volgen?

Het boek: "De uitdaging van een Christelijke levensstijll" van Nicky Gumbel in een paar dagen helemaal gelezen.

Het lijkt me verdomd moeilijk dat in de praktijk te gaan brengen.

Ik ga in september weer studeren in Enschede, kent iemand daar een kerk waar veel jongeren en studenten komen?

Hoe kan ik geestelijk groeien en dat ook vasthouden en volhouden?

Sorry voor het lange verhaal, ik wilde het kwijt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe kan ik werklijk gods wil volgen?

Het boek: "De uitdaging van een Christelijke levensstijll" van Nicky Gumbel in een paar dagen helemaal gelezen.

Het lijkt me verdomd moeilijk dat in de praktijk te gaan brengen.

Ik weet niet of je altijd bid tot God, vraag Hem hoe je Zijn wil kan doen.

Als je Gods wil wil doen moet je altijd eerst naar God toegaan in gebed (als je problemen of iets heb) en dan pas naar mensen en wat ik zelf geleerd heb om Gods wil te doen is om mezelf te verloochenen, je kunt Gods wil pas echt doen als je koste wat het kost Hem wil eren en niet jezelf boven God wil verheffen, dat houdt in dat je leert inzien dat God ervoor zorgt dat je alles kun doen, bijvoorbeeld hetgene wat je leer, je kunt trots zijn op jezelf dat je dat weet, maar eigenlijk moet je God ervoor danken, want Hij heeft het mogelijk gemaakt dat je kun leren, snap je?

Quote:
Hoe kan ik geestelijk groeien en dat ook vasthouden en volhouden?

probeer deze serie van John MacArthur eens te volgen als je goed engels kun: link

Scroll wat naar beneden en download de 6 series Keys to Spiritual Growth - Session (video)

(rechter muisknop, opslaan als)

Ik weet niet of je het al doe, maar vraag God je te helpen om te concentreren en dingen te leren en pak een pen en papier, daar leer je het best mee.

Als wij ons concentreren op God de glorie geven dan vervuld de Heilige Geest ons met kracht en volharding in het proces van Geestelijk groeien.

Hij legt daarin ook uit wat er in 1 Joh 2:12-14 bedoeld wordt, dat zijn 3 levels van geestelijk groeien

1e level zijn kinderen in geloof ze zijn begonnen door Jezus te erkennen als Heer, ze weten dat ze een kind van God zijn en ze hebben de basis van alles, maar weten nog niet zo veel van de bijbel en laten zich snel meeslepen door de leugens en

2e zijn de jongelingen, de jonge mensen die kennen Gods woord wel en weten dat ze satan overwonnen hebben en dat is dat ze weten dat satan een leugenaar is en dat hij kan verschijnen als een engel van licht, ziet de leugens en ze hebben een hekel aan zonde en willen dat ook vernietigen en willen op Gods kracht leven niet op hunzelf.

3e level zijn de vaders die kennen God intimenteel en diep.

De Heilige Geest brengt je van kind tot vader, Hij is het groeimiddel, jij hoef alleen God de glorie te geven in alles wat je doe (heb ik zelf nog moeite mee, maar blijf doorbidden.)

Dat is een klein gedeelte van serie 1.

Ik hoop dat je er een hoop aan heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

WOE
nosmile.gif
Bronze hangt de standenleer aan
knipoog_dicht.gif

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er (volgens mij, maar ik ben ook vrij vergeetachtig) nog nooit van gehoord heb. Past dat in een van je TULIP topics? Of is het weer heel wat anders uit een andere stroming?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je hele verhaal leest, dan haalt God je steeds terug door mensen aan te wijzen om je terug te halen. Ook al wil je graag, de verleidingen die deze wereld bieden niet helemaal niet goed kan weerstaan. Wees gerust, dat kennen er meer niet, inclusief ik. Daar pas naast "Geestelijke Groei" ook een onderhoud in je houdige relatie met God in. Vergeet dat niet. als je sochtends opstaat of savond gaat slapen. dat je met God blijf praten. Hij maak je sterk, hij zorgt voor je.

Door de relatie krachtiger te maken, kan jou muziek smaak in aanbiddingsvorm enorm mee helpen. kracht en ervaringen mee maken met de muziek, die jhij wel goed vind, die niet uit de jaren nul stammen knipoog_dicht.gif

Door de bijbel te lezen. en nee, niet zomaar een bijbel lezen en dan maar hopen, dat deed ik vroeger ook altijd. Als je vraagt of God mnet je meeleest, dan worden de woorden meer krachtig. Haal je meer uit voor je dagelijkse leven.

Proberen in alles wat je doet God erbij in je gedachte te halen. Ik weet niet of je WWJD bandjes kent, maar dat bandjes die je herrinderen of wat je nu doet, ook God/Jezus zou doen. Ik vergeet ook wel eens het bandje hoor, dus wees gerust, God word niet boosknipoog_dicht.gif

En dan de kerk of gemeente. Tja ik ga zelfs door persoonlijke reden al bijna 2 jaar niet meer naar de kerk. maar ik moet wel zeggen, ik mist het wel enorm. de kracht die je samen met broeders en zusters bouwt, voor jezelf als voor andere maak je sterk.

Ik heb een tijd naar de perfecte kerk gezocht, en ik kon deze niet vinden. het blijft een organisatie van mensen die te veel zelf willen doen knipoog_dicht.gif en het geloof is naast de krachtigheid ook best wel uitgebreid, en meningen en denkwijzes uitgebreid. Dus de perfecte kerk bestaat niet. tenminsten niet op deze aardbol, als God ons komt halen dan komt de perfecte kerk knipoog_dicht.gif

Maar ga niet zo eigenwijs als ik ermee om, maar zoek een kerk of gemeente. Ik denk, gezien je niet van oud bollige liederen houd, je meer in de richting van baptisten tot evangelisch moet zoeken. bijvoorbeeld link

of

link

Ik ken geen beide van de gemeentes, maar bezoek ze eens een stuk 4 a 5 keer voor je mening kan geven.

Ik wens je veel succes met de Heer voor je Geestelijke groei, je vinden van de kerk, en je relatie met God

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja zo als Friendlyfriend is het heel belangrijk om de bijbel te lezen, zodat je een duurzame groei in je leven kunt ervaren. Elke keer als ik er weer uit lees of bijbelstudie doe dan voel ik me weer iets dichter bij God, omdat ik kennis hebt van Zijn Woord. Iets wat niemand je meer kan afpakken. Het liefst zou ik je willen aanraden om de Statenvertaling of de King James of een andere bijbelvertaling te nemen die van de Byzantijnse schrift is afgeleid, want bij de vonst van de dode zee rollen blijken deze geschriften toch betrouwbaarder. Ik weet dat het niet de makkelijkste vertalingen zijn, maar als het even kan is het wel beter.

Het is namelijk het Woord van God de almachtige. Probeer Hem ook zo te zien en richt je niet op het leven van hier, maar op het leven straks en op de dingen van God. Wees niet bang dat het een obsessie wordt, want als het om God gaat dan is dat best gezond, want uiteindelijk is alles wat je voor God, om God of in jouw relatie met God doet het enige dat zijn waarde behoud.

Muziek kan je wel in hogere zweren brengen, maar dat je daardoor een duurzame geestelijke groei ervaart is in mijn ogen een misvatting. Ook heb ik ontdekt dat je met veel van die muziek wel moet oppassen, maar das een verhaal appart.

Begrijp me goed. Er is niks mis met oudbollig. Ik ben een jonge meid van 19 jaar en ik voel me het meest thuis in een bibliotheek met allemaal oude boeken met verscheidene profetische boodschappen en het liefst fantaseer ik er ook nog een geestelijke reus als bijbelonderwijzer bij die flink streng is, maar goed daar heb jij niks aan of toch wel.

In deze tijd zijn we het spoor helemaal bijster. Doordat men allemaal zo veel vrijheden heeft, weten we niet meer wat nederig eren is en wat het is om ontzag te hebben voor iets of iemand. We zijn gewend geraakt om op onze wenken bedient te worden en zo gaan we ook met God om. Als we een strenge heerser zouden hebben en af en toe eens flink op onze vingers getikt zouden worden, zouden we ons denk ik ook beter realiseren wat de woorden heilig en almachtig betekenen. Dus schrijf niet te snel iets wat oud is af, want de mensen in die tijden, wisten noch wel wat dat was (het lezen van kerkgeschiedenis heeft mij heel erg geholpen in mijn geloof, omdat ik daarin las over de toewijding van vele gelovigen in die tijd). In het begin zette ik me ook heel erg af tegen alles wat maar ouderwets was, maar sinds ik veel begon te bidden dat ik echt wilde groeien in mijn geloof, zorgde God er zelf voor dat ik het ging omarmen.

Verder is het denk ik ook heel goed om mensen om je heen te verzamelen die net zo graag als jij willen groeien in geloof. Kom regelmatig (meerdere keren in de week) bij elkaar om samen bijbelstudie te doen en samen te bidden. Je zult zien dat namate je meer over God leert je de vreugde in Zijn Woord zult gaan vinden, want besef je. Het is God die spreekt. Het meest heilige en maachtige wezen dat er bestaat. De allerhoogste die tegerlijkertijd van jou houdt. Hij is volmaakt. Zeg het tegen jezelf, zodat je met je hele hart en ziel gaat inzien wie God is. Op die manier zul je leren stukje bij beetje God in Zijn volle glorie te zien.

Ik zou het fijn vinden als je ons op de hoogte wilt houden van hoe het met je gaat. Ik zal voor je bidden en ik wens je Gods rijke zegen toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid