Spring naar bijdragen

Het normale van het bijzondere


Aanbevolen berichten

Een paar dagen geleden vatte ik het plan op om de evangelieen en handelingen opnieuw te lezen. Daar had ik mijn redenen voor, maar dat is nu offtopic. Anyway, ik begon in Mattheus.

Mattheus 1+2 is het zeer bekende kerstverhaal. Het viel me op dat wij christenen dat stuk wel denken te kennen, maar kennen we het wel echt? Elk jaar krijgen we het verhaal weer te horen. We denken het zo goed te kennen. En ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik besefde hele stukken van het overbekende niet.

Waar heb ik het dan over?

Mat 1:18 - Maria wordt zwanger van de Heilige Geest. Misschien dat de Rooms Katholieken zich er nog over verwonderen, maar bij veel protestanten is dat echt een onderwerp waar niet zo over na wordt gedacht.

Mat 1:20 - Een engel bezoekt Jozef in zijn droom en vertelt hem dat hij bij Maria moet blijven. Maar zeg nou eens eerlijk, hoe gaan we zelf met dromen om? Zien we dromen niet eigenlijk altijd als de verwerking van de prikkels die je overdag hebt gehad? Hoe vaak hoor ik niet "Je droomt het alleen omdat je het wil dromen" enzo. En daar zit wel een kern van waarheid in, sommige dromen zijn ook de verwerking van de prikkels die je overdag hebt ontvangen, maar God kan ook spreken in een droom en dat zijn we tegenwoordig bijna vergeten.

Gelukkig was Jozef het nog niet vergeten, want

Mat 1:24 - Jozef handelt naar de woorden van de engel

Mattheus 2 staat helemaal vol met geweldige dingen.

Mat 2:1 - Magiers (zeg maar de New Age mensen van nu) zagen een ster en wisten dat een Koningskind was geboren. Ofwel, zij herkenden het plan van God beter dan de gevestigde "kerk"

Mat 2:12 - God spreekt tot de Magiers (lees: God sprak tot de toenmalige New Age lui) en ze luisteren ook nog. Enerzijds luisteren wij zo vaak niet als God tot ons spreekt, anderzijds beseffen we eigenlijk niet dat God ook tot niet-christenen kan spreken. Maakten zij dan deel uit van "alle vlees" waarover Joel spreekt?

Mat 2:13 - Een engel bezoekt Jozef opnieuw in zijn slaap. De ervaring van een engel die in zijn droom hem de richting wijst is niet een once in a lifetime ervaring, maar het gebeurt relatief kort na de eerste keer opnieuw.

Mat 2:14 - Jozef luistert alweer

Mat 2:19 - Een engel bezoek Jozef opnieuw in zijn slaap om hem te vertellen wat te doen

en ja hoor

Mat 2:21 - Jozef luistert en doet meteen wat de engel hem heeft opgedragen.

Mat 2:22 - Jozef durfde niet verder te reizen (ondanks wat de engel hem had opgedragen) en krijgt nieuwe up-to-date aanwijzingen in een droom en luistert daar opnieuw naar.

Even tot zover, anders is het ook niet meer bij te houden met reageren enzo. Maar ik blijf hierin verder lezen en wil alle nieuwe dingen die me opvallen ook met jullie delen. Ik nodig je van harte uit om mee te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mat 2:1 - Magiers (zeg maar de New Age mensen van nu) zagen een ster en wisten dat een Koningskind was geboren. Ofwel, zij herkenden het plan van God beter dan de gevestigde "kerk"

Ik vind de magiërs meer te vergelijken met de wicca's, mensen die horoscopen maken en hier veel waarde aan hechten.

Het is idd verbazingwekkend dat God hen gebruikt bij Zijn plan. Dat zie je door de hele bijbel. God gebruikt vluchtelingen, prostituees, tollenaars. Of te wel de mensen die wij afschrijven, die gebruikt Hij met Zijn heilige plan! Bijzonder!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jep... Ok misschien is de vergelijking met de wicca's beter idd. En het is zo gaaf dat God juist zoveel door de mensen die wij afschrijven werkt... Soms lijkt het alleen alsof we er niets van leren en blijven we ze maar veroordelen.

Trouwens ik denk dat we in eerste instantie vaak de dingen die zo "normaal" zijn geworden weer als bijzonder moeten gaan zien, maar daarna ook weer het bijzondere als normaal, omdat God "regelmatig" bijzondere dingen deed en doet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vind de magiërs meer te vergelijken met de wicca's, mensen die horoscopen maken en hier veel waarde aan hechten.

Het is idd verbazingwekkend dat God hen gebruikt bij Zijn plan. Dat zie je door de hele bijbel. God gebruikt vluchtelingen, prostituees, tollenaars. Of te wel de mensen die wij afschrijven, die gebruikt Hij met Zijn heilige plan! Bijzonder!!!

Volgens mij zijn de magiërs meer de wetenschappers van die tijd. Het bestuderen van de sterren en dergelijken was in die tijd een hele studie. De magiërs zijn dus eerder wetenschappers dan "New Agers".

Link naar bericht
Deel via andere websites

misschien kan je hun positie in de maatschappij van toen nog zien als die van "wetenschappers", maar het waren toch meer astrologen dan astronomen. Hun conclusie dat die ster betekende dat er een koningskind was geboren en hun de plek zou wijzen, is niet een wetenschappelijke methode zoals wij die kennen. Het is eerder sterrewichelarij, een occulte bezigheid. Vandaar dat je de link met wicca's beter kan verantwoorden dan die van wetenschappers. Dat astrologie toendertijds werd beschouwd als wetenschap maakt nog niet dat je de link naar hedendaagse wetenschap kan leggen

correct me if i'm wrong

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het valt mij inderdaad altijd op hoe gemakkelijk en snel mensen zich bekeren in de verhalen uit de Schrift en die van de heiligen, hoe gemakkelijk ze God schijnbaar gehoorzamen en hoe vanzelfsprekend verschijningen en wonderen soms lijken te zijn. Of die verhalen nu helemaal conform de realiteit zijn weet ik niet, maar ze inspireren in elk geval wel tot gehoorzaamheid en vooral vertrouwen in God. En ik denk dat ze daarvoor vooral bedoeld zijn.

Overigens merk je ook dat de auteurs van de Schrift vaak tekenen als iets alledaags beschrijven, dus op sobere wijze. Ik denk dat dat ook aangeeft dat hoe fantastisch en verbazingwekkend wonderen en verschijningen ook mogen zijn, het uiteindelijk gaat om het heilsplan dat God openbaart aan zijn gelovigen. En vooral om de ultieme verkondiging en de ultieme bevrijding van ziekte en dood die God ons gegeven heeft: het Offer van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zomaar een gedachte, als ik een verhaal vertel over een keuze die ik moest maken, dan vertel ik ook kort en bondig waarom ik de keuze gemaakt heb, terwijl daar misschien een boek over vol te schrijven is over de weg die daaraan vooraf ging.

In onze kringen zijn bijvoorbeeld mensen die heel veel levensbeschrijvingen van Oudvaders lezen, hoe hun weg tot Christus is gegaan van stap tot stap. Soms geschreven door de persoon zelf, maar vaak door iemand die de persoon van dichtbij heeft meegemaakt. Ik denk dat die geschriften heel goed zijn, na ontvangen genade. Zodat je jou er in zult herkennen.

Echter wanneer iemand zich geroepen voelt door Christus en nog ' klein' gelovig is, is het misschien niet slim om boeken te lezen van de groten in de genade/geloofshelden. Omdat je misschien jezelf niet herkent en gaat twijfelen (niet om twijfel direct als slecht te bestempelen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

correct me if i'm wrong

Je moet het bekijken zoals ze het toen zagen. De magiërs, ook wel eens wijzen genoemd, werden in die tijd beschouwd als wetenschappers. Dat hun manier van kennis vergaren nu als flauwe kul wordt beschouwd zegt niks over de manier waarop Matteüs ernaar keek. In die tijd hadden ze geen wiccans en New Agers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je moet het bekijken zoals ze het toen zagen. De magiërs, ook wel eens wijzen genoemd, werden in die tijd beschouwd als wetenschappers. Dat hun manier van kennis vergaren nu als flauwe kul wordt beschouwd zegt niks over de manier waarop Matteüs ernaar keek. In die tijd hadden ze geen wiccans en New Agers.

Mjah, wat van beiden. knipoog_dicht.gif De magi waren waarschijnlijk Zoroastriaanse priesters en die religie verbood tovenarij.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Astrologie is geen tovenarij. Het is een geloof. Christenen geloven in de waarheid van de Bijbel, astrologen in de waarheid van de sterren.

Maar ik zie dat 't topic bedoeld was om 'nieuwe dingen' uit de Bijbel te posten. Ik zag nog wat leuks gisteren:

29 Toen zeide Bíleam tot de ezelin: Omdat gij mij bespot hebt; och, of ik een zwaard in mijn hand had! want ik zou u nu doden.

30 De ezelin nu zeide tot Bíleam: Ben ik niet uw ezelin, op welke gij gereden hebt van toen af, dat gij mijn heer geweest zijt, tot op dezen dag? Ben ik ooit gewend geweest u alzo te doen? Hij dan zeide: Neen!

Numeri 22:29-30

Altijd een leuk zondagsschoolverhaaltje geweest. Als ik nu terugkijk, snap ik eerlijk gezegd niet dat ik zoiets heb kunnen geloven. puh2.gif Ooit een pratende ezel gezien? Laat staan een conversatie tussen een mens en een ezel? Ja, sommige mensen zijn ezels...

Ook leuk is het dat God Bileam persoonlijk komt bezoeken:

20 God nu kwam tot Bíleam des nachts, en zeide tot hem: Dewijl die mannen gekomen zijn, om u te roepen, sta op, ga met hen; en nochtans zult gij dat doen, hetwelk Ik tot u spreken zal.

Numeri 22:20

Doet me een beetje denken aan de drie mannen die Abraham bezochten.

En dan was er nog een stukje dat ik héél vreemd vond:

22 Doch de toorn van God werd ontstoken, omdat hij heentoog; en de Engel des HEEREN stelde Zich in den weg, hem tot een tegenpartij; hij nu reed op zijn ezelin, en twee zijner jongeren waren bij hem.

Numeri 22:22

Hier wordt God boos, omdat Bileam doet wat God hem had opgedragen (vers 20)!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een koppeling naar het 'Opwekking in Nederland?'-topic. Wat ik daar lees en me aan dit topic deed denken, is het volgende.

Quote:
Ja maar we bidden al jarenlang voor opwekking, het is gewoon een kwestie van doen.

Quote:
Je kan week in week uit bij elkaar komen, conferentie houden en weetikveel wat. Toch is er ondertussen weinig tot niets gebeurd.

Je kunt heel erg bezig zijn met een Opwekking, erop hopen en ervoor bidden en dat is goed. Maar ik soms het idee dat het allemaal per se zo groots en bijzonder moet.. Wordt het wonder van bekering van een zondaar tot God zo niet teniet gedaan? Als 'normaal' afgedaan?

Het lijkt wel alsof er soms een sfeer hangt van:

Ja.. er komen wel wat mensen tot bekering, zo hier en daar, maar van een echte opwekking is jammergenoeg geen sprake..

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid