Spring naar bijdragen

banformulier in de protestantse lit


Aanbevolen berichten

ik heb even een vraagje over het banformulier in de protestantse liturgie. Wordt dat echt gebruikt en zo ja, wanneer, hoe erg moeten je zonde zijn? Verschilt dat per kerkelijke stroming hoe ze omgaan met dit banformulier?

Ik heb de issues over wat er in de gergem aan bannen is uitgesproken ook gehoord en ik snap dat dat in de media wordt uitgemeten omdat het schrijvers zijn, maar ik had toch wel de vraag of dat mij ook zou kunnen overkomen. En ik voel me nog niet zeker genoeg om gewoon ff zondag na de dienst op een ouderling af te stappen met zo'n vraag, want ja dan vraag je zo ongeveer om een gesprek en een berisping en dat was nou ook niet de bedoeling.

Maar als ze in mijn kerk echt moeilijk zouden willen doen en dogmatisch zouden handelen, dan zouden ze me kunnen bannen en van het avondmaal kunnen weren (als ik straks belijdenis heb gedaan) omdat ik me niet aan het vijfde gebod zou houden, wegens bijna onherstelbare beschadigde familierelaties.

ps. ik kon met de zoekoptie niets vinden behalve 3000000topics over credible-bans, maar als hier al een topic over is, dan hoor ik het graag.

pps. de topictitel paste niet helemaal, maar ik hoop dat het duidelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn statenvertaling bevat naast de bijbel, psalmen, catechismus DL ook nog een hoofdstukje met liturgie, waar de gebeden instaan als iemand gaat trouwen, als er ambtsdragers worden ingezegend, voor het avondmaal en de doop etc. Daar zit ook een formulier bij om iemand in de ban te doen. En daar gaat mijn vraag over...........ik ga ff kijken of ik hem ook online kan vinden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ban formulier? Kan je even aangeven waar we dat kunnen vinden?

Tucht in de Gereformeerde Gemeenten dat zo ongeveer knipoog_dicht.gif

En natuurlijk De Dordtse Kerkorde


Samengevoegd:

Quote:
ik heb even een vraagje over het banformulier in de protestantse liturgie. Wordt dat echt gebruikt en zo ja, wanneer, hoe erg moeten je zonde zijn? Verschilt dat per kerkelijke stroming hoe ze omgaan met dit banformulier?

De ban of afsnijding heb ik nog nooit mee hoeven maken in mijn gemeente (Gereformeerde Gemeenten). Het gebruik en de toepassing van de tucht is inderdaad verschillend. Een van de redenen waarom predikanten uit de oude Hervormde Kerk zijn gestapt/gezet was hun kritiek op de toepassing van de tucht. Ik heb laatst van iemand gehoord die Gereformeerd is (in de PKN) dat daar de tucht nog wel bestaat maar het eigenlijk niet meer wordt toegepast..

In ons kerkverband wordt de tucht niet extreem veel toegepast, vaak wel een stille vorm, maar dat merk je dus niets van (stil puh2.gif) Toch worden er indien er grove (uittredende) zonden begaan worden door belijdende leden wel eens stappen ondernomen. Over het algemeen wel de geboden '6, 7, 8, 9 en 10'. Wat het meest voorkomt is 'heeft schuldbelijdenis afgelegd van wege het overtreden van het zevende gebod' (ergo: is ongehuwd zwanger en moet trouwen).

Let wel, het gaat duidelijk om de uittredende zonden die weloverwogen gedaan worden. Stel dat jij op straat je ouders of familieleden wel zo verschrikkelijk hebt uitgescholden, vernederd, je vader wat aangedaan hebt of wat dan ook, en dat gebeurd in de openbaarheid dan maak je kans op een openbare schuldbelijdenis. Is het in het verborgende gebeurd, dan ook schuldbelijdenis in het verborgen.

Nogmaals, via de kerkrechtelijke weg kom je eerst onder de stille censuur, dat weet niemand dan jij en je kerkenraad. Als men het nodig acht om jou op basis van het 5e gebod onder censuur te stellen, zal de gemeente dat niet weten. Pas wanneer jij willens en wetens alsnog, door gaat in die zonde (grove, uittredende) zullen er volgende stappen worden ondernomen. Ik geloof echter niet dat dit het geval is. Het is een gebod om je ouders te eren, maar niet kost wat het kost.

Paulus schrijft ergens bijvoorbeeld dat ouders hun kinderen niet tot toorn moeten verwekken. Het eren van je ouders kan en mag niet in gaan tegen de geboden van God. Eer God boven alles, niet je ouders. God vraagt in het 5e gebod geen slavendienst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

hmmm tis niet zo dat ik een van mn ouders wat aangedaan heb, meer andersom en dat ik daarom afstand heb genomen, omdat het anders ten koste gaat van mijn psychische gezondheid. Maar ik had altijd geleerd dat contact verbreken met je ouders een overtreding van het vijfde gebod was en dat dat ten allen tijde verboden is. En ja, dan ga je je een beetje verdiepen in je nieuwe hervormde gemeente.....en dan kom je dingen als tucht tegen en dan denk je van hmmmm ga ik toch ff uitzoeken.

Maar Raido, dank je wel voor je antwoord, hier heb ik zeker wel wat aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ok dat was te sarcastisch.......ik zal hem ff wissen

flower.gif

wat betreft je openingspost: Ik zou er wel een gesprek over aangaan met je ouderling/dominee denk ik. Gewoon om te kijken wat de visie van de kerk hierop is.

Ze zullen je echt niet zomaar van het avondmaal weren hoor knipoog_dicht.gif

Maar misschien haal je er wel wat nuttigs uit. En het is iig goed om open te zijn tegenover je gemeente. Het is toch een soort van familie smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
hmmm tis niet zo dat ik een van mn ouders wat aangedaan heb, meer andersom en dat ik daarom afstand heb genomen, omdat het anders ten koste gaat van mijn psychische gezondheid. Maar ik had altijd geleerd dat contact verbreken met je ouders een overtreding van het vijfde gebod was en dat dat ten allen tijde verboden is.

Voorwaar, Ik zeg ulieden, dat er niemand is, die verlaten heeft huis, of ouders, of broeders, of vrouw, of kinderen, om het Koninkrijk Gods

Efeze 6

Gij kinderen, zijt uw ouderen gehoorzaam in den Heere; want dat is recht.

(...)

En gij vaders, verwekt uw kinderen niet tot toorn, maar voedt hen op in de lering en vermaning des Heeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voorwaar, Ik zeg ulieden, dat er niemand is, die verlaten heeft huis, of ouders, of broeders, of vrouw, of kinderen, om het Koninkrijk Gods

Efeze 6

Gij kinderen, zijt uw ouderen
gehoorzaam in den Heere
; want dat is recht.

(...)

En gij vaders, verwekt uw kinderen
niet tot toorn
, maar voedt hen op in de lering en vermaning des Heeren.

Hoever moet dat vijfde gebod standhouden in het geval van mishandeling?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je alles in het juiste perspectief moet bekijken knipoog_dicht.gif

God kan moeilijk een heel wetboek vol schrijven met alle uitzonderingssituaties en de manier waarop dan gehandeld moet worden puh2.gif

De 10 geboden zijn volgens mij meer richtlijnen op basis waarvan je moet leven. Dit betekent niet dat ze in elke situatie volledig zwart-wit toegepast moeten worden

In de 10 geboden staat ook: gij zult geen valse getuigenis spreken.

Toch werd bijvoorbeeld Rachab beloond omdat ze loog tegen haar stadgenoten om 2 vreemdelingen te beschermen.

We hebben ook nog een geweten en een gezond verstand gelukkig knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het christendom doet wel uitspraken over andere zaken, hoe je die aan moet pakken. Bid voor de mensen die jou haten, zegen je vijanden. Haat de zonde, haat niet de persoon.

Jezus Sirach 41

10 Een goddeloze vader schelden zijn kinderen, overmits zij om zijnentwil gesmaad worden.

11 Wee u, gij goddeloze mannen, gij die de wet des Allerhoogsten verlaten hebt.

12 Want indien gij vermenigvuldigt, het is tot verderfenis, en indien gij geboren wordt, zo wordt gij tot een vloek geboren, en indien gij sterft, zo wordt gij de vloek tot een deel.

13 Al wat uit de aarde is, zal weder in de aarde keren; gelijk gaan de goddelozen naar het verderf.

14 De mensen dragen rouw vanwege hun lichamen, doch de boze naam der mensen zal uitgewist worden.

15 Draag zorg om een goede naam te verkrijgen, want die zal u bijblijven meer dan duizend grote schatten gouds.

16 Een goed leven heeft een. zeker getal der dagen, maar een goede naam blijft in eeuwigheid.

17 Mijn kinderen, bewaart de tucht in vrede.

Men zegt wel eens dat het ouderschap een ambt is, gegeven van God, daar zul je later ook rekenschap over af moeten leggen. De ouders zijn de van God ingestelde machthebbers net als de overheid. Als je het zo ziet de ouders als overheid zou je een link kunnen leggen tussen de omgang van jou richting de overheid..

Quote:

Nederlandse Geloofsbelijdenis Artikel 23

Wij geloven dat onze goede God, uit oorzaak der verdorvenheid des menselijken geslachts, koningen, prinsen en overheden verordend heeft; willende dat de wereld geregeerd worde door wetten en politiën*, opdat de ongebondenheid der mensen bedwongen worde en het alles met goede ordinantie onder de mensen toega. Tot dat einde heeft Hij de overheid het zwaard in handen gegeven tot straf der bozen en bescherming der vromen. En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie*, maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkendienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen, het woord des Evangelies overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt. Voorts, een ieder, van wat kwaliteit, conditie of staat hij zij, is schuldig zich den overheden te onderwerpen, schattingen te betalen, hun eer en eerbied toe te dragen, en hun gehoorzaam te zijn in alle dingen die niet strijden tegen Gods Woord; voor hen biddende in hun gebeden, opdat hen de Heere stieren wille in al hun wegen, en dat wij een gerust en stil leven leiden in alle godzaligheid en eerbaarheid. En hierin verwerpen wij de wederdopers en andere oproerige mensen, en in het gemeen al degenen die de overheden en magistraten verwerpen en de justitie omstoten willen, invoerende de gemeenschap der goederen, en verwarren de eerbaarheid, die God onder mensen gesteld heeft.

Ik heb nog wat gevonden op internet, ik weet niet wat voor kerkelijke achtergrond de schrijver heeft maar het is een wonderbaarlijk goed onderbouwd schrijfsel link

Ik citeer even kort:

Kinderen moeten "in de Here" gehoorzamen, dat betekent dat ze geboden moeten gehoorzamen die overeenstemmen met de wil van God. De meeste jongere kinderen kunnen niet inzien of een ouderlijke opdracht met Gods wil overeenstemt. Maar als ze ouder worden, moeten ze gaan begrijpen dat ook zij onder de autoriteit van de levende Christus staan.

&

Met de volwassenheid kan de tijd aanbreken dat het voor iemand niet langer nodig of juist is zijn ouders stipt te gehoorzamen. Maar de eis van God hen te eren blijft altijd van kracht. Deze plicht keert dividend uit door ons toegang te geven tot de wijsheid van jaren.

Eren heeft een ruimere toepassing dan gehoorzamen. Eren uit zich in beleefdheid, bedachtzaamheid, barmhartigheid en vriendelijke daden. We zullen nauwelijks denken dat iemand zijn ouders eert, als die ziek, zwak of op latere leeftijd misschien blind worden, als hij niet zijn uiterste best voor hen zal doen om in al hun behoeften te voorzien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...

Quote:

[...]

flower.gif

wat betreft je openingspost: Ik zou er wel een gesprek over aangaan met je ouderling/dominee denk ik. Gewoon om te kijken wat de visie van de kerk hierop is.

Ze zullen je echt niet zomaar van het avondmaal weren hoor
knipoog_dicht.gif

Maar misschien haal je er wel wat nuttigs uit. En het is iig goed om open te zijn tegenover je gemeente. Het is toch een soort van familie
smile.gif

ik heb het eindelijk aangedurft. Ik heb overmorgen een gesprek met de dominee over het vijfde gebod en mijn vader. Ik vind het stiekem toch nog doodeng, ook al weet ik dat ik een goed gesprek ga krijgen....

Maar ik wil gewoon dat er mensen in de kerk zijn die weten hoe de vork in de steel zit, omdat het toch een beetje bij het kerkzijn hoort, ook al ben ik daar binnen mijn potentiële vriendschappen in de kerk nog lang niet aan toe om zulke intieme zaken te vertellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik heb het eindelijk aangedurft. Ik heb overmorgen een gesprek met de dominee over het vijfde gebod en mijn vader. Ik vind het stiekem toch nog doodeng, ook al weet ik dat ik een goed gesprek ga krijgen....

Maar ik wil gewoon dat er mensen in de kerk zijn die weten hoe de vork in de steel zit, omdat het toch een beetje bij het kerkzijn hoort, ook al ben ik daar binnen mijn potentiële vriendschappen in de kerk nog lang niet aan toe om zulke intieme zaken te vertellen.

Jij bent écht groeiende yes.gifthumbsup.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik heb even een vraagje over het banformulier in de protestantse liturgie. Wordt dat echt gebruikt en zo ja, wanneer, hoe erg moeten je zonde zijn? Verschilt dat per kerkelijke stroming hoe ze omgaan met dit banformulier?

Ik heb de issues over wat er in de gergem aan bannen is uitgesproken ook gehoord en ik snap dat dat in de media wordt uitgemeten omdat het schrijvers zijn, maar ik had toch wel de vraag of dat mij ook zou kunnen overkomen. En ik voel me nog niet zeker genoeg om gewoon ff zondag na de dienst op een ouderling af te stappen met zo'n vraag, want ja dan vraag je zo ongeveer om een gesprek en een berisping en dat was nou ook niet de bedoeling.

Maar als ze in mijn kerk echt moeilijk zouden willen doen en dogmatisch zouden handelen, dan zouden ze me kunnen bannen en van het avondmaal kunnen weren (als ik straks belijdenis heb gedaan) omdat ik me niet aan het vijfde gebod zou houden, wegens bijna onherstelbare beschadigde familierelaties.

ps. ik kon met de zoekoptie niets vinden behalve 3000000topics over credible-bans, maar als hier al een topic over is, dan hoor ik het graag.

pps. de topictitel paste niet helemaal, maar ik hoop dat het duidelijk is.

bedoel je bannen ik de PKN? Bannen in de orthodox reformatische kerk?

of welke andere Protestantse stroming?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Holy feaces batman! Zijn er kerken waar dit actief wordt gebruikt? Als je bij ons in de kerk dingen flikt waarvoor je ge-excommuniceerd wordt is het meestal zo erg dat er ook nog wat strafrechtelijke maatregelen op de persoon in kwestie worden losgelaten. En dat gebeurt gelukkig bijna nooit

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Binnen evangelische gemeenten worden mensen die samenwonen ook aardig met de nek aangekeken en op het matje geroepen, waarbij het gevolg kan zijn dat ze uit de gemeente geplaatst worden.

Ben ik blij dat ze bij ons gewoon vriendelijk worden aangekeken en slechts niet in aanmerking komen voor toelating tot het lidmaatschap

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ben ik blij dat ze bij ons gewoon vriendelijk worden aangekeken en slechts niet in aanmerking komen voor toelating tot het lidmaatschap

dus in jouw gemeente mogen mensen die samenwonen geen lid worden?????? Wat is nou erger, de kerk uitgezet worden of geeneens lid mogen worden van een kerk???

Wie zonder zonde is....


Samengevoegd:

Quote:

Holy feaces batman! Zijn er kerken waar dit actief wordt gebruikt? Als je bij ons in de kerk dingen flikt waarvoor je ge-excommuniceerd wordt is het meestal zo erg dat er ook nog wat strafrechtelijke maatregelen op de persoon in kwestie worden losgelaten. En dat gebeurt gelukkig bijna nooit

gisteren bij catechesatie hebben we het over de tucht gehad en volgens mij valt het wel mee in protestantse kerken hoor. Als je een publieke zonde doet (dus iets doet wat de hele gemeente kan zien en horen) dan krijg je eerst een gesprek onder vier ogen. Als je daar niet naar luistert, dan krijg je een gesprek met een aantal anderen erbij, werkt dat niet, dan ga je onder stille censuur, wat ook inhoud dat je niet meer aan het avondmaal mag. Ben je dan nog niet bekeerd, dan komt het tot openbare censuur en uiteindelijk uitsluiting. Wat ik er van begreep, duurt zo'n proces jaren en komt het heel erg weinig voor dat mensen werkelijk de kerk uitgezet worden hoor. Verder wordt zo'n proces alleen bij publieke zondes in gang gezet, dus dat zijn idd zaken waar je ook strafrechtelijk vervolgd wordt.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

ik heb het eindelijk aangedurft. Ik heb overmorgen een gesprek met de dominee over het vijfde gebod en mijn vader. Ik vind het stiekem toch nog doodeng, ook al weet ik dat ik een goed gesprek ga krijgen....

Maar ik wil gewoon dat er mensen in de kerk zijn die weten hoe de vork in de steel zit, omdat het toch een beetje bij het kerkzijn hoort, ook al ben ik daar binnen mijn potentiële vriendschappen in de kerk nog lang niet aan toe om zulke intieme zaken te vertellen.

ik lees dit nu terug.......dat gesprek was zo ongeveer het beste gesprek wat ik ooit over mijn vader heb gehad met iemand anders widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Verder wordt zo'n proces alleen bij publieke zondes in gang gezet, dus dat zijn idd zaken waar je ook strafrechtelijk vervolgd wordt.

Volgens mij klopt dat niet helemaal, ongehuwd samenwonen valt ook onder een publieke zonde en dat is strafrechtelijk niet te vervolgen.

Maar goed, helemaal zeker weten doe ik het ook niet, dat zou ik eens moeten navragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Volgens mij klopt dat niet helemaal, ongehuwd samenwonen valt ook onder een publieke zonde en dat is strafrechtelijk niet te vervolgen.

Maar goed, helemaal zeker weten doe ik het ook niet, dat zou ik eens moeten navragen.

ik geloof dat dat per kerk verschilt, de mening over ongehuwd samenwonen. Er zit een meisje bij mij op cat, die belijdenis gaat doen en samenwoont. En echtscheiding is volgens mij wel een publieke zonde.

* marliesje weet het ook allemaal even niet

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid