Spring naar bijdragen

terzake/canvas Docu Beperkt houdbaa


Aanbevolen berichten

Wie heeft de docu van beperkt houdbaar gezien? Ik vond ze echt geweldig.

Je kan ze hier bekijken, ik raad het aan iedereen aan.

link

Woensdag 11 juli 2007

Beperkt houdbaar

Documentairemaakster Sunny Bergman is 33 en worstelt met een heel simpele vraag: 'Waarom fluiten de werkmannen op een bouwwerf niet meer naar mij wanneer ik voorbij loop?'.

Die vraag is het uitgangspunt voor een boeiende reportage over veranderende schoonheidsidealen, maatschappelijke druk, misleidende reclame en het succes van plastische chirurgie.

Vinden we over een aantal jaren rimpels even vies zoals we nu behaarde benen vies vinden? Zijn vrouwen die hun voorhoofd niet laten volspuiten met botox binnenkort een uitzondering? En waarom mogen mannen wel rimpelig zijn en vrouwen niet? Sunny Bergman trekt naar Amerika om antwoorden te vinden. (VPRO, 2006)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ann, dit is een verdo? (excuus) goed topic. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat de maatschappij verantwoordelijk is voor deze opdringerige manier van ?erbij? horen.

Een paar maanden geleden heb ik op nostalgie TV een heel verhaal zitten bekijken over o.a. kleurpatronen in de mode die aangeven hoe bijvoorbeeld onze economie er voor staat. Na de oorlog was dat voornamelijk zwart.

Ik ga deze topic zeker volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vind dit een erg lastige vraag. Zelf denk ik wel dat mensen (en zeker vrouwen!!) tegenwoordig erg doorslaan op het gebied van uiterlijk. Toch is dat niet de eerste keer in de geschiedenis, denk aan de korsetten begin negentiende eeuw, die werden alleen gedragen omdat het "mooi" zou zijn... misschien is dit gewoon een soort ontwikkeling waar ik zo 1.2.3. geen naam voor heb, net als induvidualisme en groepsgevoel, bijvoorbeeld. Toch vind ik dit soort vragen ook wel interssant smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja maar het wordt steeds extremer. Zoals de vrouw zegt, wie weet is het binnen een paar jaar de gewoonste zaak om je te laten inspuiten met botox :S En in Amerika op elke hoek een plastische chirurg.

Het is zeker interessant om over na te denken.Maar het draait allemaal om winst. Zoals ze ook hebben gezegt; de personen die die schoonheidsidealen promoten zijn tegelijk degene die de "oplossing" aanbieden, de productjes en operaties etc...

En vele vrouwen worden er gewoon doodongelukkig van.

Ik persoonlijk voel er niks bij maar ik kan me wel in de plaats stellen van vele vrouwen die dat niet doen. En als je dat van jongsafaan ingeprent krijgt dan is het een soor tvan brainwashing.

ZO moet je er uitzien.

Mijn lerares is sociaal werkster en het jongste geval dat ze tegenkwam met anorexia was 8 jaar. Hoe kwam het? Door de reclame.

Kijk hier ook nog een leuke video over de impact op meisjes:

link

Het aantal gevallen met anorexia stijgt ook steeds en ze worden als maar jonger. Ik vind het toch vrij verontrustend.

Als ik mijn oma's en opa's vraag over hoe dat was in hun tijd zeggen ze dat dat niet bestond, dat ze nooit zo iemand gezien hadden of ervan gehoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch zie je tegenwoordig wel een beetje een tegenreactie ontstaan op al die 'perfecte' mensen. Kijk bv naar de Dove reclames. Ik hoop dat die trend verder door gaat zetten.

Bovendien denk ik dat Amerika wel en geval apart is....

Ben maar weer blij dat ik gewoon in Nederland woon, waar ik nog kan rondlopen zonder make-up puh2.gifpuh2.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Die Dove reclames spelen alleen maar weer in op de Anti-Anorexia-Hype in de modewereld, je mag nog wel mager zijn, maar niet graatmager. Kortom, ik geloof het niet zo..

Dan begrijp jij de reclame niet, omdat dit zich afspeelt ver voor onze anna-meisjes. Daarnaast heeft deze topic niets met geloven te maken.

Quote:

Waarom zou je, niemand wordt verplicht met Botox-verlamd..

Nee, maar het is wel mooi meegenomen als je aan het ideale straatbeeld wil voldoen.

Heb jij nooit je nagedacht bij het zien van de verschillende recycle bandjes die niet van elkaar zijn te onderscheiden qua uiterlijk en geluid. Of in de sport wereld, neem tennis, dat het uiterlijk zeer belangrijk is voor je commerciële waarde? Puur Kapitalisme.

Ik kan zo nog wel even doorgaan.

Waarom word ik wel vriendelijk geholpen als ik mijn “pak†aan heb en niet, in de zelfde winkel trouwens, als ik in vrije tijdskleding kom opdraven. Het is een moment tot men het gezicht herkend.

Dus, dit geheel speelt zeer zeker een grote rol in onze maatschappij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt. Maar kweeni, ik heb altijd het gevoel alsof mensen alles teveel willen relativeren. Willen doen of het niet zo erg is, niet echt iets willen veranderen en denken: ach tis altijd zo geweest en soortgelijke zaken.

Relativeren is goed maar niet teveel, het is best om gewoon realistisch te zijn. De realiteit is dat het meerendeel van de jonge meisjes (en ook oudere nog) heel beinvloedbaar is.

Meisjes zien ook tot hun 17 jaar al blootgesteld aan zo'n 250.000 beelden van schoonheid gezien in de media.

Dat effect wordt echt onderschat hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vrees dat extreme schoonheidsidealen iets van alle tijden en culturen zijn. Zoals al eerder opgemerkt werd waren korsetten bijvoorbeeld ook geen pretje, meisjes moesten al van jongs af aan een speciaal kinderkorset dragen, en de gevolgen waren niet min: je ribben vergroeiden ervan, organen werden samengedrukt, je kreeg ademhalingsmoeilijkheden,... Een ander behoorlijk extreem voorbeeld dat ik laatst in een reportage gezien heb (ik geloof dat het ook op canvas was) ging over een bepaalde streek in Afrika waar dik zijn een must is als vrouw, alleen dikke vrouwen werden er gezien als aantrekkelijk. Meisjes werden dan ook van jongs af aan gedwongen om veel te veel te eten, waardoor ze allerlei ziektes hadden. Net iets anders dan anorexia, maar daarom niet minder ongezond. Nog een leuke: het was ooit een statussymbool en een teken van schoonheid om zo bleek mogelijk te zien (ik geloof dat dat nu in bepaalde delen van de wereld nog zo is, in bepaalde Aziatische landen bijvoorbeeld is bleek zijn helemaal in), en je wil niet weten wat voor ongezonde middeltjes er allemaal gebruikt worden om de huid te bleken.

Kortom, ik denk niet dat de hedendaagse westerse cultuur op zich extremer is in haar schoonheidsidealen. Wat wél extremer is is de schaal waarop die idealen verspreid worden door talloze media, en die hebben inderdaad een erg grote impact. Ik vind het dan ook heel positief wanneer er een ander beeld gegeven wordt, de reclamecampagnes van Dove zijn daar een mooi voorbeeld van. Ok, het blijft natuurlijk reclame, en dan nog voor schoonheids- en verzorgingsproducten, maar het is toch een stap in de goede richting.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooie docu inderdaad Ann. Kende je DEZE reportage van Zembla al? Was onlangs op tv en ook al zo schokkend, dit gaat over Nederland, dus het is hier allang aan de gang.

‘Met dit soort operaties verbeteren wij de kwaliteit van het leven,’ zegt plastisch chirurg Martin Janssen van de Boerhaave Kliniek Amsterdam in ZEMBLA. De jonge meisjes weigeren of naar een psycholoog sturen vindt hij onzin: ‘Dan neem ik de patiënt niet serieus.’ Een psycholoog had hierop als antwoord: "De psychiatrische instellingen zitten vol met mensen die zeggen dat ze Napoleon zijn, die geef je dan toch ook niet een eiland en een leger?".

Zondagavond jl. besteedde het tv-programma ZEMBLA aandacht aan het fenomeen dat steeds meer jonge meisjes/vrouwen naar de plastisch chirurg gaan voor een borstoperatie en/of schaamlipcorrectie. Vaak betaalt moeders 17, 18, 19-jarig dochterlief in de hoop dat haar kroost door de operatie gelukkiger wordt. In de uitzending stond een dodelijk ongeval centraal waarbij tijdens een liposuctie-behandeling een patiënte overleed. De patiënte was een 21-jarige vrouw van 54 kg, vier-én-vijftig-kilogram...

boosrood.gifmuur.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap ook niet dat ouders hun kinderen zo'n operatie betalen, die moeten toch ook best inzien dat zoiets niet de oplossing is? Ik vind het ook ziekelijk dat sommige chirurgen gewoon iedereen aannemen. Ik weet niet of ze in Nederland het programma Beautiful uitzenden, maar ik kijk er hier wel eens naar, de moeder van een ex-vriend van mij heeft er zelfs aan meegedaan. Ik heb de indruk dat de meeste van die mensen veel meer gebaat zouden zijn bij psychologische begeleiding, een vertekend zelfbeeld en zelfhaat die er al jaren inzit verhelp je volgens mij echt niet door hier en daar wat bij te snijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als robotontwikkelaars robots willen maken die zo natuurgetrouw mogelijk op mensen lijken, dan weten ze dat ze de robots enkele imperfecties moeten meegeven. Enkele pukkeltjes, een paar rimpels, of gewoon een niet zo symmetrisch gezicht. Dat soort dingen. Maak je een robot-mens helemaal perfect en gaaf, dan zal hij er toch heel onnatuurlijk uitzien. Hetzelfde zie je ook bij bleekmiddelen voor tanden: je moet ze nooit te wit maken, dan wordt het namelijk onnatuurlijk.

Hoe fascinerend is het dan om te zien hoe echte mensen juist die imperfecties willen verwijderen. Geen pukkels, geen rimpels, gladde gezichten en vooral niet teveel vet hier en daar. Gevolg is dat de mens daardoor juist veel onnatuurlijker gaat uitzien. Want wat voor robots geldt, geldt natuurlijk ook voor mensen: hoe gaver en volmaakter, hoe onnatuurlijker. Mensen willen er eigenlijk steeds meer als robots uitzien, terwijl robots steeds meer als mensen gaan uitzien.

Het schoonheidsideaal wordt dus steeds mechanischer. Dit past naadloos in het tijdsbeeld van vandaag, waarin het mechanische de boventoon voert. Efficiëntie, management, procedures, computers, technische termen voor verschillende gedragingen en het lichaam als machine met vervangbare onderdelen (transplantatie). Sowieso is de mens altijd gefacineerd geweest door de mechanie, maar ik heb het idee dat deze fascinatie in deze tijd van computers en elektronica veel meer tot bloei komt.

Deze fascinatie kan echter inderdaad problemen gaan opleveren. Mensen die niet aan het mechanische schoonheidsideaal voldoen, worden vooral aangespoord even naar de chirurg te gaan voor een correctie. De van oorsprong al heel mechanisch ingesteld geneeskunde gaat dus ook meehelpen aan het behalen van het schoonheidsideaal. Alsof het lichaam een machine is die gewoon hersteld, bijgeschroeft of vervangen kan worden. Een machine, los van de geest.

Je kunt je tegen die mechanische mentaliteit verzetten door vooral níét mechanisch te denken. Dat is moeilijk, omdat elk mens van nature dat doet, maar Christus leert ons ook dat we een nieuwe natuur mogen ontvangen, namelijk Zijn natuur. Dat houdt in dat het goed is om orde na te streven, maar dat geen enkele orde mechanisch mag worden. Want mensen zijn geen mechanieken, maar echte persoonlijkheden met gevoelens, littekens en idealen. En volkomen één met hun lichamen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb de documentaire ook bekeken, en vond het eerlijk gezegd best wel schokkend nosmile.gif .

Waar komt het idee in onze samenleving vandaan dat we onze zwakheden niet meer mogen laten zien? En dan bedoel ik zowel innerlijk als uiterlijk. Maar 1% van de vrouwen schijnt zich mooi te vinden, als we dat met z'n allen hebben bereikt kun je nagaan hoe ziek de maatschappij is. In het verlengde daarvan licht ook het in andere opzichten perfect moeten zijn. Hoeveel mensen leiden niet aan sociale angsten en onzekerheden en durven er niet over te praten met anderen? vanwege het perfect moeten zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een aanstellerij, ze word niet meer nagefloten omdat ze 33 is en nu langzamerhand een beetje esthetisch uitgedaagd wordt door moedertje natuur. Tenzij je je geld met je uiterlijk moet verdienen heb je er toch niks aan dus wat boeit het? Is er iemand hier die het serieus erg vind om rimpels te krijgen?

Voor degenen hier die een wel belangrijke documentaire willen zien zonder gezeur over uiterlijk:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Wat boeit het?' vind ik wel net iets te makkelijk gezegd. Uiteindelijk gaat het toch om je lichaam, om jezelf (of althans het deel van jezelf dat je aan iedereen toont). Ik snap best dat dat voor de meeste mensen wel boeit. Ok, de manier waarop een 'perfect' uiterlijk centraal lijkt te staan in onze maatschappij vind ik ronduit ongezond, maar het is nu eenmaal wel zo, je wordt op vele vlakken behandeld zoals je eruit ziet, en dit kan een grote impact hebben op je zelfbeeld. Het lijkt me al even zeer ongezond om het belang van je uiterlijk totaal te bagatelliseren en te doen alsof dat toch niets uitmaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'Wat boeit het?' vind ik wel net iets te makkelijk gezegd. Uiteindelijk gaat het toch om je lichaam, om jezelf (of althans het deel van jezelf dat je aan iedereen toont). Ik snap best dat dat voor de meeste mensen wel boeit. Ok, de manier waarop een 'perfect' uiterlijk centraal lijkt te staan in onze maatschappij vind ik ronduit ongezond, maar het is nu eenmaal wel zo, je wordt op vele vlakken behandeld zoals je eruit ziet, en dit kan een grote impact hebben op je zelfbeeld. Het lijkt me al even zeer ongezond om het belang van je uiterlijk totaal te bagatelliseren en te doen alsof dat toch niets uitmaakt.

Ja, het maakt niks uit, als je er niet aantrekkelijk uitziet kun je alsnog succesvol worden hoor. Er zijn genoeg rijke of machtige mensen die er lelijk uitzien. Ik zal niet beweren dat uiterlijk nooit belangrijk is, want als je fotomodel wilt worden of acteur moet je wel mooi zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het draait toch niet alleen om succes, het draait veel meer om eigenwaarde. Los van welke job je doet enzo merk je zelf ook wel hoe je eruit ziet, en hoe mensen je op basis van je uiterlijk behandelen. Dat kan 'm in hele kleine dingen zitten, en is niet meteen merkbaar, het hoeft zich niet te vertalen in echt duidelijk aanwijsbare dingen zoals rijk of machtig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het draait toch niet alleen om succes, het draait veel meer om eigenwaarde. Los van welke job je doet enzo merk je zelf ook wel hoe je eruit ziet, en hoe mensen je op basis van je uiterlijk behandelen. Dat kan 'm in hele kleine dingen zitten, en is niet meteen merkbaar, het hoeft zich niet te vertalen in echt duidelijk aanwijsbare dingen zoals rijk of machtig zijn.

Ja, in nagefloten worden door bouwvakkers. Heel nuttig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid