Spring naar bijdragen

Mattheus 16:28


Aanbevolen berichten

Mattheus 16:28

28 Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.?

Dit vind ik zelf een lastige tekst. De context, de versen eromheen, maken het mij ook niet echt duidelijker. Hoe denken jullie hierover?

Gaat het over de wederkomst? Of over de opstanding? Wat heeft het te maken met Gods koninkrijk? Ik ben benieuwd!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mattheus 28:16:

28 Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.’

Dit vind ik zelf een lastige tekst. De context, de versen eromheen, maken het mij ook niet echt duidelijker. Hoe denken jullie hierover?

Gaat het over de wederkomst? Of over de opstanding? Wat heeft het te maken met Gods koninkrijk? Ik ben benieuwd!

p.s. het gaat om Matteus 16:28... voordat iedereen zich een ongeluk zoekt!

Het zou kunen gaan over de vernietiging van Jeruzalem (70 na Chr.). Ik ben er nog niet helemaal uit of het klopt, maar de preteristische verklaring (o.a. hier) van het boek openbaring is, dat wat daar beschreven is, (bijna) allemaal beeldspraak is voor Gods oordeel over Jeruzalem (vanwege de verwerping van Jezus) (*)

Sommige discipelen zullen dat oordeel meemaken (n.b. Petrus en Paulus zijn in 64 na Chr. op last van Nero gekruisigd en onthoofd, Johannes heeft bijna het einde van de 1e eeuw gehaald. De rest zou ik zo ff niet weten)

Een andere optie is dat het slaat op de verheerlijking op de berg, maar dat gebeurt vrij kort erna, en de kans dat de discipelen in die tijd zouden overlijden, lijkt me erg klein.

----

(*) Preteristen staan in die zin lijnrecht tegenover millenialisten (1000-jarig rijk, etc) en het is m.i. allemaal een stuk minder spectaculair, maar ze lijken wel een punt te hebben. Wat in Openbaring staat, lijkt op de oordelen die in het OT (Jesaja, Jeremia, etc) over steden als Babel werden afgekondigd, en ook daarbij was beeldspraak rijkelijk aanwezig (sterren die vallen, etc). Het zou dus goed op de verwoesting van Jeruzalem in 70 na Chr. kunnen slaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

p.s. het gaat om Matteus 16:28... voordat iedereen zich een ongeluk zoekt!

Het zou kunen gaan over de vernietiging van Jeruzalem (70 na Chr.). Ik ben er nog niet helemaal uit of het klopt, maar de preteristische verklaring (o.a. hier) van het boek openbaring is, dat wat daar beschreven is, (bijna) allemaal beeldspraak is voor Gods oordeel over Jeruzalem (vanwege de verwerping van Jezus) (*)

Sommige discipelen zullen dat oordeel meemaken (n.b. Petrus en Paulus zijn in 64 na Chr. op last van Nero gekruisigd en onthoofd, Johannes heeft bijna het einde van de 1e eeuw gehaald. De rest zou ik zo ff niet weten)

Een andere optie is dat het slaat op de verheerlijking op de berg, maar dat gebeurt vrij kort erna, en de kans dat de discipelen in die tijd zouden overlijden, lijkt me erg klein.

----

(*) Preteristen staan in die zin lijnrecht tegenover millenialisten (1000-jarig rijk, etc) en het is m.i. allemaal een stuk minder spectaculair, maar ze lijken wel een punt te hebben. Wat in Openbaring staat, lijkt op de oordelen die in het OT (Jesaja, Jeremia, etc) over steden als Babel werden afgekondigd, en ook daarbij was beeldspraak rijkelijk aanwezig (sterren die vallen, etc). Het zou dus goed op de verwoesting van Jeruzalem in 70 na Chr. kunnen slaan.

Oops, ik wist dat ik iets fout had gedaan...matthijs 28:16 bestaat overigens ook, maar dat bedoelde ik inderdaad niet.

en bedankt voor het wijzigen van de titel, michiel.

Hmm, interessant. Maar ik vind de verwoesting van Jeruzalem nou niet echt overeen komen met 'de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij' Daarbij zie ik eerder dat de Mensenzoon, losstaand van de manier op, terugkomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vaak kan de betekenis van een vers uit de context worden opgemaakt.

Ongeveer een week nadat Jezus de in Matthéüs 16:28 opgetekende woorden uitsprak, nam hij „sommigen†van de apostelen (Petrus, Jakobus en Johannes) met zich mee een hoge berg op, waarschijnlijk de berg Hermon.

Daar onderging hij een transfiguratie ten einde in een visioen met Mozes en Elia te verschijnen. En God zei: „Dit is mijn Zoon, degene die is uitverkoren. Luistert naar hem.†— Luk. 9:28-35; Matth. 17:1-15; Mark. 9:2-6.

De transfiguratie was een visioen van Jezus in Koninkrijksmacht en hemelse heerlijkheid, zoals Petrus later bevestigde. Toen Petrus naar de transfiguratie verwees, legde hij uit dat zij aldus „ooggetuigen van zijn luister†waren geworden. Hij voegde hieraan toe dat Jezus in de transfiguratie „van God, de Vader, eer en heerlijkheid†had ontvangen (2 Petr. 1:16-18).

Toen Jezus zei dat sommigen van de apostelen hem vóór hun dood in zijn koninkrijk zouden zien, verwees hij dus klaarblijkelijk naar het transfiguratietafereel waarvan sommigen van hen kort daarna getuige waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

Hmm, interessant. Maar ik vind de verwoesting van Jeruzalem nou niet echt overeen komen met 'de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij' Daarbij zie ik eerder dat de Mensenzoon, losstaand van de manier op, terugkomt.

je zult het hele artikel wat ik linkte moeten lezen, het is te lang om hier uit te leggen (zonder gewoon in de praktijk een vertaling van het artikel te geven smile.gif ). In het kort komt het er wel op neer dat de wederkomst (en oordeel, etc) uiteraard niet in 70 na Chr. waren. Wat preteristen stellen, is dat er 2 zaken door elkaar lopen: aan de ene kant Gods oordeel over Jeruzalem (omdat het Jezus verwierp) en aan de andere kant profetieën over de wederkomst. 'De zoon des mensen die komt met macht' (etc) slaat dan op de verwoesting van Jeruzalem. Maar goed, lees het artikel zou ik zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid