Spring naar bijdragen

Vragen betreft Christendom, Exodus


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Beste mensen, Ik kamp met een klein probleem, Ik heb binnenkort een tentame van Wereldreligies. Ik heb een aantal oefenvragen maar kan helaas niet de antwoorden vinden, zouden jullie mij hierbij willen helpen? Dat zou ik erg op prijs stellen:

1      Bij ieder die in Egypte het eerste paasoffer niet bracht:

A      stierf een eerstgeborene

B      veranderde het drinkwater in bloed

C      werd de oogst door sprinkhanen opgegeten

D      bleef het 3 dagen donker

E      kwamen ontstekingen en puisten

F      kwam een zware regenbui

2      De Israeliten spraken na de doortocht door de Rietzee tegen mozes over het leven in Egypte. Daarbij hadden ze het over

A      de Nijl die hem water gaf

B      de vleespotten waaruit ze aten

C       het vee dat ze daar bezaten

D      De stenen die ze moesten bakken

E      Het stro dat ze moesten verzamelen

F      de plagen die hen teisterden

3      De Israelieten mochten een geitenbokje niet

A       Eten

B      Offeren

C       Braden in dierlijk vet

D      braden in Palmolie

E       koken in water uit de Rietzee

F      koken in melk van zijn moeder

4      Besaleel en Oholiab hadden het toezicht op het maken van heilige voorwerpen behalve van:

A      de tabernakel

B      de Ark

C       de stenen platen met de verbondtekst

D      Het brandofferaltaar

E      priesterkleding

F      het Reukofferaltaar

5      In de Voorschriften die God aan Mozes gaf, was de ervaring van de Israelieten in Egypte uitdrukkelijk de motivatie voor de regels mbt

A      Slavenij

B       Weduwen en wezen

C      Sabbatrust

D      Vreemdelingen

E      Eerstgeboorterecht

F      het slaan van een naaste

6      De Priesterkleding was bedoeld om te worden gedragen door

A      Aaron

B       Aaron en zijn zonen

C      Aaron en zal zijn mannelijke nakomelingen

D      Mozes

E      Mozes en zijn zonen

7      Van de bekende ingredienten van het kerstverhaal is bij Mattheus alleen te vinden het thema van:

A      het zoeken naar een plaats in de Herberg

B      de kribbe

C      de stal

D      de engelenzang

E      de herders

F      de wijzen uit het oogsten

8      Johannes de Doper wordt oa door Jezus een paar maal vergeleken met

A      Elia

B      Jesaja

C      Abraham

D      Jakob

E      Mozes

F      David

9      In de beroemde bergrede verklaart Jezus een aantal groepen zalig. Daarbij noemt hij niet

A      Wie hongeren naar gerechtigheid

B      wie vervolgd worden

C      Wie hun broeders liefhebben

D      de barmhartigen

E      de zachtmoedigen

F      de vredestichters

10      Matteus was een

A      timmerman

B      tollenaar

C      tentenmaker

D      visser

E      wetgeleerde

F      Priester

11      In de bergrede formuleert Jesuz een gebed dat begint met:

A      Mijn Heer

B      Onze heer

C      mijn God

D      onze God

E      mijn Vader

F      Onze vader

12      Nadat Jezus onder toejuichening Jeruzalem was binnegekomen ging hij de tempel binnen om

A      te bidden

B      het paasfeest te vieren

C      niet-joden uit de tempel weg te sturen

D      handelaren uit de tempel te verdrijven

E      een confrontatie aan te gaan met wetgeleerden

F      de joodse hogepriester op te zoeken

13      De eerste getuigen van Jezus’s opstanding was/waren

A      Jakobus en Johannes

B      Petrus

C      Maria van Magdala en Maria de moeder van Jakobus

D      Thomas en Thaddeus

E      Matteus

ISLAM

14      In de Koran worden herhaaldelijk een aantal profeten genoemd die de mensen hebben gewaarschuwd maar naar wie niet of onvoldoende is geluisterd. Daartoe behoort / behoren NIET.

A      Noeh(Noach) en Samoed

B      Loet (Lot)

C      Jadjoedj en Madjoedj (Gog en Magog)

D      Haroen (Aaron)

E      Ishaak (Izaak) en Isma’iel (Ismael)

F      Jahja (Johannes)

Link naar bericht
Deel via andere websites

voor vraag 1 t/m 3 moet je even in Exodus lezen. Zo dik is dat boek niet.

voor 4 moet je even op www.biblija.net op al die woorden zoeken, en kijken wat erover geschreven staat.

voor 5 zul je denk ik de tien geboden vooral moeten bekijken.

vraag 6 over de priesterkleding: zoek even uit wie de priesters waren smile.gif

vraag 7: vergelijk Matteus 1-2 even met Lukas 1-2 dan vind je 'm snel genoeg.

vraag 8: google (of op biblija.net) even op Johannes d.D.

de bergrede (vr.9 + 11) staat in Matteus 5-7

vraag 10 zal lastiger te vinden zijn. Weet uit m'n hoofd ook niet waar dat staat, maar wikipedia kan uitkomst bieden!?

vraag 12 staat in alle evangelien vlak voor het kruisigingsverhaal, dus op 3/4 van het totaal.

vr.13 staat uiteraard in een van de laatste hoofdstukken van elk evangelie

vr.14: geen idee, aangezien in de islam zo ongeveer elke bijbelse persoon veranderd is in een profeet die waarschuwt terwijl niemand naar hem luistert, en met hellevuur dreigt.

nou ja, ik heb wel een idee, maar je zou het moeten opzoeken in een encyclopedie zoals wikipedia.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Hoi bedankt voor de informatie, maar kunnen jullie mij niet gewoon antwoord geven? Ik ben niet zo handig met die dingen.. Gewoon antwoord zou fijn zijn..

bedankt

Siemen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoi bedankt voor de informatie, maar kunnen jullie mij niet gewoon antwoord geven? Ik ben niet zo handig met die dingen.. Gewoon antwoord zou fijn zijn..

bedankt

Siemen

wij zijn gewoon erg pedagogisch verantwoord bezig stuutje.gif

Als je de teksten die ik aanwees even leest (half uurtje werk oid) en wat woorden op www.biblija.net opzoekt, ben je er zo. Sterker nog, dan heb je de teksten gelezen, en kun je dus ook niet verrast worden door net iets andere vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Jullie weten de antwoorden gewoon niet, als je ze weet poste ze dan ff, dan heb ik er wat aan.. ik type toch niet al die vragen over voor niets.. ik poste het hier omdat ik ervan uit ga dat deze mensen er iets van af weten, is een keuze, net zoals ik de keuze neem om mij er niet in te verdiepen op dit moment, als je de antwoorden wel weet en mij wel wilt helpen ipv mij proberen iets te leren poste dan iets, dank jullie wel..

mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. a

2. a

3. a

4. a

5. a

6. a

7. a

8. a

9. a

10 a

11 a

12 a

13 a

14 a

Zo, ff snel uit mn hoofd hoor.., voor de zekerheid moet je het maar even contoleren verbaasd.gifhamer.gif

-----

Serieus nu; je wilt de antwoorden, maar hoe weet je nou of het klopt?

Je kan, zoals reeds gezegd, toch ècht beter zèlf opzoek.

Jij bent immers de student 'Wereld religies'. Beetje interesse kan geen kwaad toch?!

Dan weet je èn zeker dat de antwoorden kloppen èn heb je ook daadwerkelijk zèlf iets geleerd. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jullie weten de antwoorden gewoon niet,

Je hebt ons door. knipoog_dicht.gif

Quote:
net zoals ik de keuze neem om mij er niet in te verdiepen op dit moment,

Als het voor je studie is, lijkt me het handig dat jij je er wel in verdiept. Ze geven je dit vast niet voor niets.

Als je je er niet in wilt verdiepen maar een makkelijke weg kiest, dan is dat je keuze idd. Een keuze die imo dan ook tot het niet behalen zou moeten leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Hopelijk past mijn vraag in deze topic smile.gif

In Exodus staat dat de eerstgeborene werden gedood.

Waren alle eerstgeborene dan zoveel zondiger dan andere?

Want God dood nooit zomaar mensen >daar vertrouw ik op,en dat heb ik ook zo geleerd)?

Wie kan het me uitleggen? waarom alle! eerstgeborene....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hopelijk past mijn vraag in deze topic
smile.gif

In Exodus staat dat de eerstgeborene werden gedood.

Waren alle eerstgeborene dan zoveel zondiger dan andere?

Want God dood nooit zomaar mensen >daar vertrouw ik op,en dat heb ik ook zo geleerd)?

Wie kan het me uitleggen? waarom alle! eerstgeborene....

Ik ben bang dat de wereld toch minder eenduidig in elkaar zit dan je geleerd hebt. In het OT vallen bosjes doden, zonder dat daar nu individuele extra-zondigheid tegenover staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klik gewoon even in dit topic op het blokje reageer en voila, je krijgt een zoek functie om in de bijbel te zoeken....

Kies je zoekwoorden dan wel goed....

om je even te helpen, hier de resultaten voor het woord "geitenbokje"

1. Gen 38,17

‘Ik zal je een geitenbokje uit mijn kudde laten brengen,’ antwoordde hij. ‘Goed,’ zei ze, ‘als ik dan maar een onderpand van u krijg.’

2. Gen 38,20

Juda vroeg zijn vriend uit Adullam een geitenbokje naar de vrouw te brengen om het pand in te lossen, maar hij kon haar niet vinden.

3. Ex 23,19

De allereerste opbrengst van je akker moet je naar het heiligdom van de HEER, je God, brengen. Je mag een geitenbokje niet koken in de melk van zijn moeder.

4. Ex 34,26

De allereerste opbrengst van je akker moet je naar het heiligdom van de HEER, je God, brengen. Een geitenbokje mag je niet koken in de melk van zijn moeder.’

5. Deut 14,21

U mag geen vlees eten van dieren die dood gevonden zijn. Laat het aan de vreemdelingen die bij u in de stad wonen, of verkoop het aan een buitenlander. Want u bent een volk dat aan de HEER, zijn God, gewijd is. U mag een geitenbokje niet koken in de melk van zijn moeder.

6. Re 6,19

Gideon ging snel naar huis, maakte een geitenbokje klaar en bakte ongedesemd brood van een efa tarwebloem. Hij legde het vlees in een mand en goot het kookvocht in een kom, bracht het naar degene die onder de terebint zat te wachten en bood het hem aan.

7. Re 13,15

Toen zei Manoach tegen de engel van de HEER: ‘Wij zouden graag zien dat u nog bleef, zodat we voor u een geitenbokje kunnen klaarmaken.’

8. Re 13,19

Manoach nam een geitenbokje en wat brood en bracht dit op een rotsblok ten offer aan de HEER. Toen gebeurde er voor de ogen van Manoach en zijn vrouw iets wonderbaarlijks:

9. Re 14,6

Toen voer de geest van de HEER in hem en met zijn blote handen verscheurde hij de leeuw, alsof het een geitenbokje was. Maar tegen zijn vader en moeder sprak hij er met geen woord over.

10. Re 15,1

Niet lang daarna, in de tijd van de tarweoogst, wilde Simson zijn vrouw een bezoek brengen. Hij had een geitenbokje voor haar meegenomen. ‘Ik wil graag mijn vrouw bezoeken in haar eigen vertrek,’ zei hij, maar haar vader weigerde hem de toegang.

11. 1 Sam 16,20

Isaï gaf zijn zoon David voor Saul een ezel beladen met brood mee, en ook een zak wijn en een geitenbokje.

12. Luc 15,29

Hij zei tegen zijn vader: “Al jarenlang werk ik voor u en nooit ben ik u ongehoorzaam geweest als u mij iets opdroeg, en u hebt mij zelfs nooit een geitenbokje gegeven om met mijn vrienden feest te vieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. A (Alleen was dat volgens mij zo omdat er geen bloed aan de deurposten was gestreken).

2. B (Ik herinner me vooral de vleespotten, volgens mij klagen de Israelieten bij Mozes omdat ze geen vlees hebben, maar alleen manna)

3. F

4. C (denk ik)

5. D (Slavernij was verbonden in Israel, omdat God niet wilde dat zijn volk slaaf zou zijn)

6. C

7. A

8. A

9. C

10. B

11. F

12. B

13. C

Zo uit mijn hoofd...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

maar hoe is dat dan te rijmen met rechtvaardigheid?

Op vele manieren. Wat mij altijd wel helpt in het verstaan van de Bijbel, is te bedenken dat het in de allereerste plaats een boek VAN mensen, OVER mensen en hun ervaringen met God is. Het toont ons vooral de menselijke geschiedenis, het is geen "bouwplan van God".

Vervolgens helpt het te bedenken dat het overgrote deel van de Bijbel niet uit historische verslagen bestaat. Er zijn vrij goede redenen om aan te nemen, bijvoorbeeld, dat Exodus werd geschreven tijdens de Babylonische ballingschap. Dat mag je natuurlijk afwijzen, maar als je dat even niet doet, zal je opvallen dat Exodus heel goed te begrijpen is als een deels mythologische vertelling van een volk met een groot verleden, een belazerd heden, en hoop op de toekomst. Hoewel Exodus vast historische elementen zal bevatten, hoeft het niet volstrekt historisch te zijn. En het is ook niet noodzakelijk zo dat de joodse priesters e.d. die Exodus eeuwen na de verhaalde "feiten" schreven, oog hadden voor de mogelijkheid dat nog eens eeuwen later wij ons druk zouden maken over allerlei gevolgtrekkingen die je uit dat boek kan trekken.

Kortom, mogelijk bedoelde de auteur van Exodus niet zozeer te zeggen "God maakte alle eerstgeborenen dood, en aangezien God rechtvaardig is, betekent dat dat er met die eerstgeborenen iets aan de hand was" maar, bijvoorbeeld: "God stond zijn volk, dat zijn wij dus, al bij toen we in Egypte waren, en Hij zal ons ook hier in Babylon bij staan. En Zijn macht is zo groot dat Hij de erfopvolgers van ieder huis in Egypte met de dood sloeg, zo machtig is onze God, dat Hij Egypte ahw onthoofde, en dat kan Hij weer doen, als Hij dat wil, dus put moed voor de toekomst!"

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid