Spring naar bijdragen

lezing popmuziek koos de jong


Aanbevolen berichten

Ik ben het helemaal eens met Koos, popmuziek is troep, ik luister liever naar goede rock knipoog_dicht.gif

Nou ken ik Koos niet, maar ik heb het vermoeden dat hij alle moderne muziek terzijde schuift. Oftewel, hij laat liever heel veel mensen letterlijk buiten de kerk staan omdat hij bijvoorbeeld geen moderne muziek wil gebruiken om mensen te bereiken.

Waarom is hij trouwens gestopt als DJ, er zijn toch genoeg christelijke radioprogramma's/zenders?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben dus niet de enige die dat niet kan bijhouden
widegrin.gif

Dan is inderdaad christen, hoewel het gros van de Nederlandse huis-tuin-en-keukenchristenen daar vermoedelijk anders over denkt.

Dat zeker. De man heeft van die tattoo's, earplugs en lang haar. Dat kan niet goed zijn. knipoog_dicht.gif

Quote:

Tot en met The Funeral waren ze christelijk, nu willen ze, naar ik me kan herinneren, als seculiere band gezien worden. Daarom is The Fear waarschijnlijk ook zo afwijkend: een nieuwe periode moet beginnen met een ander stijl.

Het wisselt van tijd tot tijd. Volgens mij weten ze het

zelf ook niet. knipoog_dicht.gif

Ik denk niet dat ze de style daarom veranderen. Om tekstuele redenen hoeft dat niet. Liberate had immers ook net zo goed door een seculiere band gemaakt kunnen worden die het leuk vindt om thema's van Dante's Goddelelijke komedie te gebruiken.

En qua style zit in de band ook altijd een evolutie. Self titled klinkt ook weer anders dan when blood and fire. En over The Splinter maar niet te spreken.

Verder hebben ze wel zelf gezegd dat er zat ruimte is voor dergelijke teksten. Dat is aan de schrijvers zelf, en aangezien Dan het meeste schrijft en de meerderheid in de band nog steeds christen is (of ja, de laatste keer dat ik keek puh2.gif).

Besides, The fear is qua lyrics ook niet religie loos (zei het dat 't wel kritische teksten zijn, maar ja, dat had S/T, parade, etc. ook al)

Quote:
The Funeral heeft volgens mij ook niet echt een christelijke boodschap. Een christen zal de teksten met een christelijke bril lezen, maar ze kunnen met hetzelfde gemak met een agnostische bril bekeken worden. Wat dat betreft zat er bij The Funeral al een ommekeer aan te komen.

The funeral vond ik sinds 'When blood and fire' juist weer de meest religieuze cd.

Voor die boodschap zou een jood of moslim het ook mee eens kunnen zijn. Maar de thematiek is wel christelijk. De thema's zou je zo uit de bijbel kunnen halen, zij het dat dit album de goede afloop mist.

Quote:
Eens. Ik vond het een aardig experiment, maar The Fear heeft bij lange na niet de kracht van Liberate en The Funeral. Die laatste twee waren zeker qua opzet enig in hun soort, terwijl The Fear meer [vloek]als dertien in een dozijn[/vloek] aanvoelt.

Ben ik het zeker mee eens.

Maar over parade ben ik ook niet zo positief. S/T vind ik lekker klinken, maar had net zo goed een side B van liberate kunnen zijn.

When blood and fire vind ik zelf erg goed. Was als album qua muziek erg innovatief (heeft in de metalcore scene ook gezorgd voor inspiratie/jatwerk). En ik vind textueel ook een geweldig album. Zeker als je het achtergrond verhaal kent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
      [8]       Babel, weldra word je verwoest.

Gelukkig hij die wraak zal nemen

en jou doet wat jij ons hebt gedaan.

      [9]       Gelukkig hij die jouw kinderen grijpt

en op de rotsen verplettert.

Snap je het met meer context erbij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee klopt, wat wordt er bedoeld met die tekst?

ArjenV haalde het al aan.

Het is een lied uit de Babylonische ballingschap. Ik zelf haal er voor mezelf uit met betrekking tot ons dat je niet alleen je blijdschap, maar ook je verdriet en boosheid en wellicht zelfs gevoelens van haat bij God kunt neerleggen.

Maaruh, hier staat wel een stukje over geschreven:

link

Met deze psalm bedoelde ik meer dat ook het eerste gezicht dit een gruwelijke tekst is. Ik denk dat als de tekst niet in de bijbel zou staan er ook veel kritiek op zou zijn geweest. Wellicht zou iemand zelfs roepen dat de schrijver ons allemaal oproept tot kindermoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

oke, nu snap ik het veel beter. sorry dat ik dacht dat dat lied verkeerd was,

waar gaat dat lied in het geheel over die jij liet zien, gorthaur?

Het is een concept album, dat wil zeggen dat de cd een bepaald verhaal verteld. Elk nummer verteld een stukje van het verhaal.

Het verhaal gaat over de mensheid die zich tegen God keert en die denkt zonder te kunnen en God ook dood wenst.

In dit verhaal geeft God de mensheid hun zin en verdwijnt, "sterft".

Vervolgens breekt de verwoesting en vernietiging uit en krijg je een soort van apocalyptische toestand waarin de mensheid zichzelf loopt te vernietigen (dat stukje is te lezen in 'praise the warmachine, wat ik poste'). Er is geen hoop meer, gebeden worden niet meer beantwoord, etc.

De achterliggende gedachte (ook door ZAO zelf uitgelegd) is dat het je aan het denken zet. Er zijn zelfs ongelovigen die als ze in grote ellende komen in hun wanhoop tot God bidden. Stel, je voor, als zelfs dat weg is?

Mensen denken nu soms wel zonder God te kunnen, maar als God er werkelijk niet meer zou zijn die mensen toch gruwelijk spijt zullen krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Gast Anon_phpbb

Van alle bomen moogt gij eten, maar niet van de boom van de kennis van goed en kwaad...

Ome Koos moest zich maar opsluiten in zijn kelder, geen radio en zéker geen tv.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid