Spring naar bijdragen

Geloof = zorgenkiller - toch?


Aanbevolen berichten

volgens mij is geloven in de bijbel het zeker weten dat iets goeds je gaat gebeuren, zoals redding van de hel en daardoor je geen zorgen maakt over bijv de dood.

Wat is geloof volgens jullie?

En waarom denken jullie dat God ervoor gekozen heeft om ons door geloof te redden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik las laatst in een verhaal waarin een non verzuchtte: Mensen willen altijd maar een God die geeft, geeft en geeft, maar God neemt en neemt en neemt. Hij neemt alles wat niet God is weg todat er alleen maar God overblijft.

Vind ik persoonlijk wel een leuke visie smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

volgens mij is geloven in de bijbel het zeker weten dat iets goeds je gaat gebeuren, zoals redding van de hel en daardoor je geen zorgen maakt over bijv de dood.

Nee, niet het geloven in de Bijbel, maar het geloof in God en het genadeoffer van Christus.

Quote:
Wat is geloof volgens jullie?

Hebreeën 11

1 Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien. 2 Om hun geloof werden de mensen uit vroeger tijden geprezen. 3 Door geloof komen we tot het inzicht dat de wereld door het woord van God geordend is, dat dus het zichtbare is ontstaan uit het niet-zichtbare.

Quote:
En waarom denken jullie dat God ervoor gekozen heeft om ons door geloof te redden?

Op welke andere manier zou het mogelijk zijn dan? Juist door het vertrouwen in/ op God, wat een rode draad is in de Bijbel, komt dat duidelijk naar voren. Lees eens Abraham in Genesis, waar God hem vraagt zijn zoon te offeren. Abraham weet op dat moment dat God zorg zal dragen voor een offerram, maar toch gaat hij door en twijfelt daar niet aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik las laatst in een verhaal waarin een non verzuchtte: Mensen willen altijd maar een God die geeft, geeft en geeft, maar God neemt en neemt en neemt. Hij neemt alles wat niet God is weg todat er alleen maar God overblijft.

Vind ik persoonlijk wel een leuke visie
smile.gif

Inderdaad. smile.gif

God neemt niet zomaar even al je zorgen en angsten weg. Je zou immers daarna nog gaan denken onafhankelijk van Hem te kunnen zijn. Zijn enige doel is jou geheel afhankelijk van Hem te maken, in lief en leed welteverstaan. God wil jou, honderd procent. Voor minder doet Hij niet en Hij schuwt geen middel daartoe, behalve de zonde. Want God is goed, dus alles wat hij doet is alleen maar goed.

Vrede is niet ronddobberen in een rustig, rimpeloos meertje. Het is heen en weer geslingerd worden in een woeste, beukende zee, maar toch vrede daarmee hebben, omdat je weet dat God jou vasthoudt en je niet zal laten omkomen in die zee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vrede is niet ronddobberen in een rustig, rimpeloos meertje. Het is heen en weer geslingerd worden in een woeste, beukende zee, maar toch vrede daarmee hebben, omdat je weet dat God jou vasthoudt en je niet zal laten omkomen in die zee.

Vrede is wel degelijk ronddobberen in een rustig meertje smile.gif Het kan echter zo zijn dat de wereld voor woeste rimpelingen zorgt maar gelukkig is God daar die over je waakt. Lees nog een de psalm van de goede herder, volgens mij staat daar niet dat de schapen de hele tijd in een woeste zee ronddobberen Robert, maar als een schaap besluit om het donkere dal in te gaan dan nog is de Herder er om je te beschermen. De Herder echter brengt je aan grazige weide, dat klinkt toch echt veel meer als een rustig meertje knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@dave: ik ben blij voor je als jij het ziet als ronddobberen in een rustig meertje, voor mij voelt het idd meer als heen en weer geslingerd worden in een woeste, beukende zee... maar, ik heb die vrede dan ook nog niet!

mijn vader is vorig jaar overleden, ik dacht altijd dat hij er helemaal van overtuigd was dat hij bekeerd was en vrede met god en geloof had, dat dacht hij zelf ook. hij is 8 jaar ziek geweest en wist dat hij zou overlijden, op het laatst sloeg de twijfel toe... is het wel goed, ben ik wel bekeerd.

ik denk dat dat een mens eigen is. je denkt dat je vrede hebt en dat is op dat moment misschien ook zo, maar het kan ook zo omslaan in twijfel. ik ben absoluut geen doemdenker, ik denk dat het realistisch is (voor mij iig wel)

ik weet trouwens zeker dat het wel goed zat bij mijn vader smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heftig Hanna. En erg gaaf dat je weet dat t oke is met je vader. In Romeinen 10 staat dat als iemand gelooft gered IS.

Wat een gave preek is die goed bij deze topic past (mocht je zin hebben in even halfuur lekker luisteren) :

ff koppiepeesten:

link - Geloof in de volmaakte liefde

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het eens met de stelling dat je niet in de bijbel gelooft, maar in God.

Daarnaast vind ik het verder gaan dan de geruststelling dat je niet naar de hel gaat of je zorgen maken over de dood. Dat zou lijken op geloven uit angst.

Voor mij is het de geruststelling dat ik straks op een veel mooiere plek ben, een plek waar ik naar verlang, omdat het daar volmaakt is. Als je aan zo'n plek denkt denk je niet, hehe wat ben ik blij dat ik neit in de hel ben... Verder is het ook de wetenschap dat je niet over je dood hoeft na te denken, het leven vraagt al zoveel aandacht smile.gif

Hmm lijkt een beetje negatief als ik het zo terug lees... Maar wat ik bedoel te zeggen is, geloof is meer dan een uitzicht op het hiernamaals. Het is een enorme verrijking voor het hiernumaals om te leven met een almachtige waarmee je zij aan zij staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Niet over de dood hoeft na te denken' vind ik wat kort door de bocht. Ik denk dat het heel goed is om je voor te bereiden op je dood als je oud bent, maar ook als je jong bent.

Verder ben ik het met je eens, toch wil ik nog een vraag deponeren (die wat oneerlijk is), stel dat er geen hemel en hel zouden zijn, zou je dan in God en Jezus geloven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geloof heeft me juist duizend keer meer zorgen gegeven, komt deels ook door de ontwikkeling van mijn karakter waarschijnlijk. Ik vind het heel belangrijk alles goed te doen, geen fouten te maken, zonden. Daar let ik voortdurend op en dat geeft wel eens zorgen puh2.gif

Ik weet zowiezo dat ik niet in de hel beland, want God weet hoe hard ik mijn best doe, dat ik probeer te doen wat ik kan. Daarom denk ik ook altijd als mensen commentaar hebben: ze zijn God niet, God weet dat je je best doet en wat en hoe en wie je bent.

Om de dood heb ik me nooit zorgen gemaakt, gewoon over de dingen "goed" doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'Niet over de dood hoeft na te denken' vind ik wat kort door de bocht. Ik denk dat het heel goed is om je voor te bereiden op je dood als je oud bent, maar ook als je jong bent.

Klopt, dat heb ik wat ongenuanceerd ter sprake gebracht. Een beetje omdat ik daar het accent van mijn argument niet wilde leggen smile.gif

Quote:

...toch wil ik nog een vraag deponeren (die wat oneerlijk is), stel dat er geen hemel en hel zouden zijn, zou je dan in God en Jezus geloven?

Inderdaad die vraag is een beetje oneerlijk, of liever gezegd niet helemaal realistisch... Tis net zoiets voorstellen als dat je op een flatgebouw staat dat je moet kiezen tussen naar beneden springen en overspringen naar een ander flatgebouw, terwijl je in werkelijkheid ook de mogelijkheid hebt om de trap te nemen.

Vanwaar de vraag eigenlijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'Niet over de dood hoeft na te denken' vind ik wat kort door de bocht. Ik denk dat het heel goed is om je voor te bereiden op je dood als je oud bent, maar ook als je jong bent.

Verder ben ik het met je eens, toch wil ik nog een vraag deponeren (die wat oneerlijk is), stel dat er geen hemel en hel zouden zijn, zou je dan in God en Jezus geloven?

Yup, maar voorbereiden opd e dood houdt voor mij in dat ik een verzekering voor de begrafenis/cramite afsluit

Wel, er is voor mij geen hemel en geen hel, en toch geloof ik in God en op een wat andere manier in Jezus puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wel, er is voor mij geen hemel en geen hel, en toch geloof ik in God en op een wat andere manier in Jezus
puh2.gif

Lijkt me knap zinloos, is dat dan niet meer een tijdverdrijf om de ledigheid te vullen dan?

En hoe verklaar je dit dan?

Quote:

Volgens de bijbel zijn er hemelen. Het is dus niet zozeer de vraag of ik naar de hemel of naar de hel ga, maar naar welke hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kennen we God? Door de bijbel. Gods woord. Niet in de bijbel geloven is niet in God geloven. Tenminste dat is mijn overtuiging.

Jezus liet zien hoe God is, en Jezus leren kennen kan voor het grootste deel alleen door de bijbel te lezen. Daarna zul je Hem ook kennen in je dagelijks leven.

Leuk Manu Armata: Geloven in dagelijks 'leven'. Wat is dat voor jou in de praktijk?

Ik ben op onderzoek uit naar de tekst:

De rechtvaardige zal leven door geloof (rom 1:17)

Wat houdt dat in volgens jou?

Wat ik al weet:

rechtvaardig = als Jezus ZIJN/ en door God gezien worden ((vgl 2 cor 5:21)

Leven = goddelijk leven, dus ook zoals Jezus.

Maar dan door geloof. Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

(of moet je eerst even kauwen op die tekst? kan ik me voorstellen namelijk)

Link naar bericht
Deel via andere websites

2 Kor. 5:14-18

Wat ons drijft is de liefde van Christus, omdat we ervan overtuigd zijn dat één mens voor alle mensen is gestorven, waardoor alle mensen zijn gestorven, 15 en dat hij voor allen is gestorven opdat de levenden niet langer voor zichzelf zouden leven, maar voor hem die voor de levenden is gestorven en is opgewekt. 16 Daarom beoordelen we vanaf nu niemand meer volgens de maatstaven van deze wereld; ook Christus niet, die we vroeger wel volgens die maatstaven beoordeelden. 17 Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen. 18 Dit alles is het werk van God. Hij heeft ons door Christus met zich verzoend en ons de verkondiging daarover toevertrouwd.

De rechtvaardig komt hier in een ander daglicht te staan dan iemand die recht spreekt. De rechtvaardige leeft in navolging van de gerechtigheid die Jezus preekt. Door in gerechtigheid van God te leven hoef je zelf geen recht meer te spreken, omdat dat eigenlijk al gebeurd is. Jouw stelling dat je God leert kennen door het lezen van de bijbel, sluit hier naadloos op aan.

Verder vers 21...

God heeft hem die de zonde niet kende voor ons één gemaakt met de zonde, zodat wij door hem rechtvaardig voor God konden worden.

Het lijkt alsof God hier zegt: Omdat zijn zoon heeft doorgemaakt wat jullie hebben doorgemaakt, weet hij dat hij een rechtvaardig oordeel kan spreken, want wat hij dan zegt is gebaseerd op wat hij met ons heeft meegemaakt op aarde. Alsof het nodig is, omdat hij (zichzelf) het verwijt zou kunnen maken als: "hoe kan je dat nou zeggen, je was er niet eens bij!" Misschien dat de zin wat ongelukkig geformuleerd kan overkomen, maar het is met alle eerbied bedoeld.

Volgens mij word er onderscheid gemaakt tussen een stoffelijk sterven en een geestelijk sterven.

Joh. 11: 25-17

(stukje gaat over de dood van Lazarus en heeft het tegen Marta)

Maar Jezus zei: ‘Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, 26 en ieder die leeft en in mij gelooft zal nooit sterven. Geloof je dat?’ 27 ‘Ja Heer,’ zei ze, ‘ik geloof dat u de messias bent, de Zoon van God die naar de wereld zou komen.’

En wat dat voor mij in het dagelijks leven betekent?

Ik weet dat ik mag leven in de wetenschap dat de overwinning is behaald, door zijn dood. Helaas is de gedachte dat ik geestelijk niet sterven zal, niet dusdanig in mijn denken en handelen is geintegreerd, dat ik leef alsof ik niets meer te verliezen heb. Want verliezen zal ik het niet. Maar de wetenschap dat ik geestelijk niet zal sterven maakt wel dat ik zo nu en dan even een moment rust kan nemen, waarop ik tegen God zeg: Hier ben ik, doe uw wil in mij...

Misschien geen volledige beschrijving van wat geloven in het dagelijks leven betekent voor mij, maar ik hoop dat ik je vraag enigzins heb kunnen beantwoorden smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En waarom denken jullie dat God ervoor gekozen heeft om ons door geloof te redden?

Tijdens het 24 uur durende angst moment (6-6-2006) heeft een groot deel staan – of zitten – bidden en zingen, om mij van de ondergang te redden – niet dat ik daarom gevraagd had hoor, maar men gaat er vanuit dat je gered wil worden. Niet te vergeten de mooie hoorn waarop vrolijk is getoeterd…

Waar wil ik heen? Oh ja, nu zegt die zelfde groep biddende zangers en teletoeters dat zij de wereld hebben gered. Maar wat als deze groep hun dag wat beter hadden besteed. Had “de Duivel†dan ook de macht over onze aarde genomen? Het is maar wat je geloofd en waar je heilzaam over nadenkt.

Ik geloof dat het gaat regenen, misschien dat ik beter binnen kan blijven vandaag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Tijdens het 24 uur durende angst moment (6-6-2006) heeft een groot deel staan – of zitten – bidden en zingen, om mij van de ondergang te redden – niet dat ik daarom gevraagd had hoor, maar men gaat er vanuit dat je gered wil worden. Niet te vergeten de mooie hoorn waarop vrolijk is getoeterd…

Waar wil ik heen? Oh ja, nu zegt die zelfde groep biddende zangers en teletoeters dat zij de wereld hebben gered. Maar wat als deze groep hun dag wat beter hadden besteed. Had “de Duivel†dan ook de macht over onze aarde genomen? Het is maar wat je geloofd en waar je heilzaam over nadenkt.

Ik geloof dat het gaat regenen, misschien dat ik beter binnen kan blijven vandaag.

Wat laat jij je op de kast jagen door een stel gekken zeg. widegrin.gifflower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waar wil ik heen? Oh ja, nu zegt die zelfde groep biddende zangers en teletoeters dat zij de wereld hebben gered. Maar wat als deze groep hun dag wat beter hadden besteed. Had “de Duivel†dan ook de macht over onze aarde genomen? Het is maar wat je geloofd en waar je heilzaam over nadenkt.

Ik geloof dat het gaat regenen, misschien dat ik beter binnen kan blijven vandaag.

Nou... durf je punt eens te maken! Een beetje suggestief je gal spuien, komop kom eens met argumenten. Dit soort vage dingen moeten voor zichzelf spreken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Lijkt me knap zinloos, is dat dan niet meer een tijdverdrijf om de ledigheid te vullen dan?

En hoe verklaar je dit dan?

[...]

Duh, ik zeg dat er volgens de bijbel...ik zeg niet dat ik geloof in een hemel of hemelen. Maar om het voor jou even helemaal helder te maken:

Volgens de bijbel zijn er hemelen, dus gesteld dat ik zou geloven in dat concept, dan is het niet de vraag of ik naar de hemel ga, maar naar welke hemel.

Persoonlijk vind ik het zinloos geloof als ik zou geloven omdat ik iets wens te verwerven. De hemel, eeuwig leven etc. God is er, mijn leven is er, wat zou ik nog meer wensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geloof is een aanname. Daardoor kan geloof dan ook in zuivere vorm geen wetenschap zijn. Religie is de zichtbare uiting daarvan; meestal via een instituut zoals de kerk of moskee omkleed met allerlei gebruiken en rituelen.

Geloof kan veranderen; maar een religie niet; omdat dit vaak gebonden is in een cultuur met zijn tradities.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid