Spring naar bijdragen

Tot God bidden in de naam van Jezus


Aanbevolen berichten

Gistermorgen was ik even bezig met een soort van stille tijd. Ik was vroeg van bed af hamer.gif en ben toen maar eens verder gegaan met Johannes 14 tot en met 17. Het opmerkelijke, wat me al een tijdje bezighoud, is dat ik deze teksten tegen kwam:

Johannes 14:14

"Wanneer je iets in Mijn naam vraagt, zal ik het doen."

Johannes 15:7

"Als jullie in Mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren".

Johannes 15:16

"Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik jullie, en ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht. Wat je de Vader in mijn naam vraagt, zal hij je geven."

Johannes 16:23-24

"Dan hoeven jullie mij niets meer te vragen. Maar ik verzeker jullie: wat je de Vader ook vraagt in mijn naam - hij zal het je geven. 24| Tot nu toe hebben jullie niets in mijn naam gevraagd, maar vraag het en je zult het ontvangen."

Dit houdt me dus al een tijdje bezig omdat we het binnen onze gemeente hier ook eens over gehad hebben. Wanneer en wat kun je in de naam van Jezus vragen?

Een predikant bij ons zei dat je alleen dingen in iemand zijn naam kunt vragen als diegene dat zelf ook zou kunnen en willen doen. Op zich ben ik het daarmee

helemaal eens, wat wij kunnen geen wereldse verlangens die zondig zouden kunnen zijn aan God kunnen vragen in de naam van Jezus.

Maar het vraagstuk waar ik dan persoonlijk zo op vastloop, is als volgt. Als ik God vraag (in de naam van Jezus) dat Hij een goede vriend van mij wil aanraken (die is ongelovig) zodat deze vriend Zijn grootheid mag ervaren en zich tot Hem mag richten, waarom gebeurd dat dan niet.

Zo staat het namelijk wel in de Bijbel volgens mij:

Johannes 16:23-24

"Dan hoeven jullie mij niets meer te vragen. Maar ik verzeker jullie: wat je de Vader ook vraagt in mijn naam - hij zal het je geven."

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat het niet zo werkt, want dan zou het een makkelijke wereld worden, zou je gewoon kunnen bidden dat God de hele wereld wil bekeren. Zo werkt het ook weer niet.

Maar is er iemand die me hier meer over kan vertellen? Dit onderwerp houdt me dus al een tijdje bezig.

Graag alleen serieuse reacties

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Jeroen,

Wat je in die teksten leest is juist. Als je in Jezus blijft, kun je alles vragen wat je wil, en het zal gebeuren. Het probleem is alleen het in Jezus blijven. Wat Jezus daarmee bedoelde is dat wij dicht bij Hem moeten blijven, Hem steeds beter leren kennen, steeds meer op Hem gaan lijken, dan zul je zien dat jouw wil en die van God zullen gaan samensmelten, en alles wat je vraagt zal gebeuren. Het hart van God en jouw hart worden als het ware 1, en God zelf zal vertellen wat Hij wil dat je bid.

Dat is de kern van deze teksten, blijf in Jezus, en dan zal Hij in jou blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar het vraagstuk waar ik dan persoonlijk zo op vastloop, is als volgt. Als ik God vraag (in de naam van Jezus) dat Hij een goede vriend van mij wil aanraken (die is ongelovig) zodat deze vriend Zijn grootheid mag ervaren en zich tot Hem mag richten, waarom gebeurd dat dan niet.

Hoi Jeroen,

Wie zegt dat hij niet aangeraakt wordt? Vergeet niet dat ieder mens de vrije keuze heeft om voor God te kiezen of niet. Wat veel belangrijker is dat die vriend mag gaan ervaren wie God voor jou is en wat Hij in jou leven doet. De beste getuigenis voor ongelovigen is niet met woorden staan preken maar de glorie van God in jou zien. Alleen de Geest kan mensen aanraken en ze tot God brengen, wij mogen laten zien hoe groot en fantastisch onze Vader is smile.gif

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid