Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,ik ben altijd al gelovig geweest,maar sindskort zit ik me er echt helemaal in te verdiepen. Ik ben dan ook erg blij dat ik dit forum gevonden heb. Nou heb ik een vraagje ik heb van mijn moeder voor mijn verjaardag een ketting met een kruisje gehad,ik voel mijzelf hier erg gelukkig mee en ik had het gevoel dat dit niet tegen mijn geloof indruisde. Nu vroeg ik me af, zo'n ketting valt toch niet onder verafgoding? Want ik weet dat, dat niet mag en ik zou geen regels willen overtreden. Als iemand mij kon helpen met deze vraag, graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik had trouwens ook deze uitleg gevonden, deze vond ik ook wel mooi:

Rooms-Katholieken gebruiken vaker de crucifix om de opoffering van Christus te benadrukken, maar protestanten verkiezen doorgaans het lege kruis, om de wederopstanding te symboliseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan alleen een verafgooding worden als jij denkt dat dit kruisje jou helpen kan, als je het gaat zien als een geluksbrenger of dergelijke.

Anders is het gewoon een symbool van je religie smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou graag toch eens een andere noot willen laten horen.Want miljoenen mensen delen de volgende zienswijze:

Het Griekse woord dat gewoonlijk met „kruis†wordt vertaald, is stau′ros. Het betekent in wezen „een rechtopstaande paal of staakâ€.

Volgens een bijbelcommentaar betekent het „nooit twee stukken hout die onder een bepaalde hoek dwars over elkaar geplaatst zijn . . . In het Grieks van het [Nieuwe Testament] wordt zelfs geen enkele zinspeling gemaakt op twee stukken hout.†— The Companion Bible.

In een aantal teksten gebruiken bijbelschrijvers een ander woord voor het strafwerktuig waaraan Jezus stierf. Dat is het Griekse woord xu′lon (Handelingen 5:30; 10:39; 13:29; Galaten 3:13; 1 Petrus 2:24). Dit woord betekent gewoon „een balk†of „een stok, knots of boomâ€.

In het boek Das Kreuz und die Kreuzigung van Hermann Fulda wordt uitgelegd waarom er voor terechtstellingen vaak gewoon een paal werd gebruikt: „Bomen waren niet overal beschikbaar op de voor openbare terechtstellingen uitgekozen plaatsen. Daarom plantte men een eenvoudige balk in de grond. Daaraan werden de vogelvrijverklaarden met omhooggeheven handen en dikwijls ook met de voeten vastgebonden of genageld.â€

Het overtuigendste bewijs komt echter uit Gods Woord zelf. De apostel Paulus zegt: „Christus heeft ons losgekocht van de vloek der Wet door voor ons in de plaats een vloek te worden, want er staat geschreven: ’Vervloekt is een ieder die aan een paal [„een houtâ€, Statenvertaling] is gehangen’†(Galaten 3:13).

Paulus haalt hier Deuteronomium 21:22, 23 aan, waar duidelijk wordt gesproken over een paal, en niet over een kruis. Aangezien een dergelijke terechtstelling de persoon tot „een vloek†maakte, zou het voor christenen juist zijn kruisbeelden in huis of om je nek te hangen?

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is inderdaad tot vloek geworden...

...voor ons.

Dat is wat er in elk geval duidelijk wordt uit het verhaal van Jezus, ongeacht of dat een tweebalkig systeem is geweest of een paal, rond of vierkant...

Quote:
Galaten 3

13 Christus heeft ons verlost van de vloek van de Wet, door voor ons tot vloek te worden; —want er staat geschreven: "Vervloekt wie hangt aan het hout;"

14 opdat door Jesus Christus de zegen van Abraham over de heidenen zou komen, en wij door het geloof de beloften van den Geest zouden ontvangen.

Zo is onze vloek tot zegen geworden. Dankzij Jezus.

En zo kunnen mensen met trots als symbool dat kruisje (bij voorkeur een lege knipoog_dicht.gif) dragen.

Quote:
1 Cor 1

18 Immers de prediking van het Kruis is wel een dwaasheid voor hen, die verloren gaan, maar voor ons, die behouden worden, is ze een kracht Gods.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ag.. of het nou 1 lat was of 2 latten op elkaar.. Wat maakt het uit?

Het gaat erom dat het allebei een verschikkelijke pijnlijke dood was, waarmee Hij onze straf op zich nam. Wat maken die latten dan uit?

Die twee latten maken wel heel veel uit,want de geschiedenis leert ons dat dit heidense symbolen waren die men in heel veel culturen heeft terug gevonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Jood Christus werd gekruisigd door de Romeinen aan een kruis, ja waarom? Omdat dat nou eenmaal makkelijk was. Waar Aimé op doelt is bijvoorbeeld het Keltische Kruis (met die cirkel er in) dat had niets met 'het kruis van christus' te maken van oorsprong, nu wordt het in sommige hoeken van het christendom gebruikt, net als veel andere kruisvormen.

Die symbolen waren eerst dus heidens, ze zijn nu 'gekerstend' net als nu het kruis ook weer ontkerstend wordt door bijvoorbeeld GSUS en de Modebrance, men gaat aan de haal met symbolen. Ik en mijn vriendin hebben dit kruisje besteld:

huguenot-cross.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Die twee latten maken wel heel veel uit,want de geschiedenis leert ons dat dit heidense symbolen waren die men in heel veel culturen heeft terug gevonden.

En daarmee zou het offer van Jezus ook meteen teniet gedaan worden? Want daar staat het voor ons christenen symbool voor en daar ga je verder niet op in, terwijl het toch het meest essentiële van mijn reactie is.

Laat ik nog even een voorbeeld nemen van een teken dat op twee manieren gebruikt wordt: het swastika-teken. Dit teken. Voor mn Hindoes is het een teken van geluk. Daar komt de naam ook vandaan, want het betekent 'iets dat algeheel welzijn of geluk brengt'. De NSDAP, de partij waar Hitler later ook lid van werd, heeft het symbool vanaf 1920 ook in gebruik en sinds WOII staat het voor ons westerlingen voor geweld en verderf. Is daarmee de waarde voor de Hindoes ineens teniet gedaan? Want dat is de lijn die je volgt wat betreft het kruis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Men zou het ook als volgt even kunnen bekijken:

Hoe zou u het vinden als een van uw dierbaarste vrienden op grond van valse beschuldigingen was terechtgesteld? Zou u een reproduktie van het terechtstellingsinstrument maken? Zou u het graag in uw bezit hebben, of zou u het liever uit de weg gaan?

Ter info ook nog even dit:

In het oude Israël weenden ontrouwe joden over de dood van de valse god Tammuz. Jehovah noemde wat zij deden ’iets verfoeilijks’ (Ezech. 8:13, 14). Volgens de geschiedenis was Tammuz een Babylonische god en werd het kruis als zijn symbool gebruikt.

Na ongeveer 3OOj christenheid en onder invloed van Constantijn (die politieke motieven had) werd het kruis populair.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Aime" schreef het volgende:

Men zou het ook als volgt even kunnen bekijken:

Hoe zou u het vinden als een van uw dierbaarste vrienden op grond van valse beschuldigingen was terechtgesteld? Zou u een reproduktie van het terechtstellingsinstrument maken? Zou u het graag in uw bezit hebben, of zou u het liever uit de weg gaan?

Dan moet je er wel bij zeggen dat die dierbare vriend moest sterven, dat dat een goddelijk plan was en dat hij met zijn offer de mensheid zou gaan redden. Zou je dat offer dan willen herdenken door bijvoorbeeld het terechtstellingsinstrument te dragen, Aime? Ik wel.

Verder moet je goed beseffen dat de meeste historici, wetenschappers van mening zijn dat Jezus hoogstwaarschijnlijk niet aan een paal, maar daadwerkelijk aan een kruis is gestorven. Het griekse "stauros" betekent naast "paal", ook "kruis".

Eigenlijk vind ik het commentaar op het kruisteken een van de vreemdste standpunten van de JG omdat er zo weinig grond voor is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou zelf niet gauw met een kruisje om mijn nek willen lopen. Niet om mensen nu te kwetsen die dit wel doen, maar ik vind het kruis een walgelijk martelwerktuig en beeld van onze zonde tegen God en zijn Zoon. Dat God juist door, of beter ondanks, deze overtreding onze zonden vergeeft is, toegegeven, iets om elke dag weer op je in te laten werken. Desondanks vind ik het kruis niet iets om als sieraad om te hangen, hier krijg ik zeer gemengde gevoelens bij.

Laatst heb ik gehoord dat het kruis zelf niet het offer is, maar de slachting die vooraf gaat aan het offer.

Het offer is de welriekende geur voor God, maar God stelde geen behagen in het slachten van een vlekkeloos lam. God keerde zijn aangezicht hier van af en het werd donker in de wereld.

Het offer was de opstanding waardoor onze Heer het ware Leven aan het licht bracht. Dat was de aangename geur die omhoog steeg naar God en het is het beste bewijs van Zijn Liefde om het juist door de weg van het kruis te bewerkstelligen. Het kruis is namelijk het beeld van onze rebellie tegen God en Christus. De opstanding is het beeld van het onvergankelijke Leven dat God ons gaat geven. Hij rekent ons onze zonden niet toe. Wat een Liefde!

Meer hierover: link

Ik kan het aan de andere kant wel begrijpen dat mensen het kruis omhangen als sieraad, als teken van Gods liefde. Het heeft er namelijk wel veel mee te maken, namelijk dat Christus zich vrijwillig heeft gegeven in de handen van zondaars, om ons het Leven te geven.

Vriendelijke groet,

Michiel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dan moet je er wel bij zeggen dat die dierbare vriend moest sterven, dat dat een goddelijk plan was en dat hij met zijn offer de mensheid zou gaan redden. Zou je dat offer dan willen herdenken door bijvoorbeeld het terechtstellingsinstrument te dragen, Aime? Ik wel.

Verder moet je goed beseffen dat de meeste historici, wetenschappers van mening zijn dat Jezus hoogstwaarschijnlijk niet aan een paal, maar daadwerkelijk aan een kruis is gestorven. Het griekse "stauros" betekent naast "paal", ook "kruis".

Eigenlijk vind ik het commentaar op het kruisteken een van de vreemdste standpunten van de JG omdat er zo weinig grond voor is...

In het klassieke Grieks betekende het woord stau′ros louter een rechtopstaande paal of staak, of een funderingspaal.

Het werkwoord stau′ro‧o betekende omheinen met palen, om een ompaling of palissade te vormen. De geïnspireerde schrijvers van de christelijke Griekse Geschriften schreven in het algemene (koi′ne) Grieks en gebruikten het woord stau′ros in dezelfde betekenis als in het klassieke Grieks, namelijk voor een eenvoudige paal of staak, zonder enige dwarsbalk die er onder een bepaalde hoek op was aangebracht.

Waar is het bewijs voor het tegendeel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid