Spring naar bijdragen

Waarom is God zo moeilijk zichtbaar


Aanbevolen berichten

Quote:

Gegroet,

Ik vroeg me af waarom God zo moeilijk zichtbaar is?

mvg,

Quercus

Als je gelooft is God erg zichtbaar hoor knipoog_dicht.gif

Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven.(Johannes 14:19)

Ook Paulus zag Jezus in een visioen:

Toen hij onderweg was en Damascus naderde, werd hij plotseling omstraald door een licht uit de hemel. Hij viel op de grond en hoorde een stem tegen hem zeggen: ?Saul, Saul, waarom vervolg je mij?? Hij vroeg: ?Wie bent u, Heer?? Het antwoord was: ?Ik ben Jezus, die jij vervolgt.(Handelingen 9:3-5)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is maar hoe je dat opvat Quercus. Mark1987 zei ook al:

Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven.(Johannes 14:19)

Je kunt God op verschillende manieren zien. Kijk alleen maar eens om je heen als je ergens fiets of autorijdt, of wt je vervoermiddel ook is. Ik woon zelf boven in friesland. Genoeg natuur dus. God heeft dit allemaal gemaakt, en je kunt Hem daar dan ook in zien vind ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ontken ze niet, ik erken ze niet; dat is een wezenlijk verschil.

Deut 32:16-17

16 Zij verwekten Hem tot naijver door vreemde goden,

met gruwelen krenkten zij Hem;

17 zij offerden aan de boze geesten, die geen goden zijn,

aan goden, die zij niet hebben gekend,

nieuwe goden, die kort tevoren opgekomen waren,

voor welke uw vaderen niet gehuiverd hadden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ontken ze niet, ik erken ze niet; dat is een wezenlijk verschil.

Leg mij het verschil eens uit tussen het 'niet erkennen van het bestaan van een god', het 'niet geloven in het bestaan van een god' en het 'ontkennen van het bestaan van een god'.

En wat doet volgens jou een Christen met de duizenden goden aan de zijlijn, en wat doet volgens jou een atheist?

Link naar bericht
Deel via andere websites

bij het ontkennen van goden zeg je dat ze niet bestaan.. dat ze er helemaal niet zijn.. als je goden niet erkent, zeg je daarmee dat ze er wel zijn, maar dat jij ze niet ziet als god; dat jij ze niet erkent als zijnde een (de) hogere macht.. het niet geloven in het bestaan van een god valt voor mij onder hetzelfde als het ontkennen van een bestaan van een god..

een atheist ontkent God/gelooft niet in God

een christen met duizend goden aan de zijlijn erkent die andere goden niet als machthebbers (als hij/zij dat wel doet is t geen christen meer knipoog_dicht.gif)

(misschien niet de beste woordkeus.. machthebbers en hogere macht.. ze hebben natuurlijk wel degelijk een bepaalde macht, maar wat ik bedoel te zeggen is dat ze veel minder machtig zijn dan God)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

bij het ontkennen van goden zeg je dat ze niet bestaan.. dat ze er helemaal niet zijn.. als je goden niet erkent, zeg je daarmee dat ze er wel zijn, maar dat jij ze niet ziet als god; dat jij ze niet erkent als zijnde een (de) hogere macht.. het niet geloven in het bestaan van een god valt voor mij onder hetzelfde als het ontkennen van een bestaan van een god..

een atheist ontkent God/gelooft niet in God

een christen met duizend goden aan de zijlijn erkent die andere goden niet als machthebbers (als hij/zij dat wel doet is t geen christen meer
knipoog_dicht.gif
)

(misschien niet de beste woordkeus.. machthebbers en hogere macht.. ze hebben natuurlijk wel degelijk een bepaalde macht, maar wat ik bedoel te zeggen is dat ze veel minder machtig zijn dan God)

Dus Christenen gaan er vanuit dat er meerdere goden zijn, ze erkennen ze enkel niet als machthebbers? Een soort van oppositiepartijen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

het eerste van de Tien Geboden:

Vereer naast mij geen andere goden.

dat zou al niet eens kunnen als er niet meerdere goden zouden zijn.. dus ja, er zijn wel degelijk meerdere goden.. ok wel afgoden genoemd.. (volgens mij noemen sommige mensen ze ook demonen, ik weet alleen niet of dat nou hetzelfde is of niet..)


Samengevoegd:

volgens mij gaan we overigens n beetje offtopic.. t gaat tenslotte niet over t wel of niet aanwezig zijn van meerdere goden, het gaat erom waarom God zo moeilijk zichtbaar is..

mijn mening: God is moeilijk zichtbaar als jij je ogen ervoor sluit.. ik heb ook momenten dat ik denk dat God er niet is.. of dat Hij heel ver weg is. Maar als ik dan later terugkijk, merk ik dat Hij juist ook op die momenten heel dicht bij me was..

God is wel degelijk zichtbaar, maar ja, zoals eerder gezegd: je moet Hem wel wíllen zien..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gegroet,

Als ik jullie moet geloven is god niet moeilijk te zien, enkel je moet hem willen zien.

Hem zien als je hem wilt zien is vast geen probleem voor de meeste mensen op dit forum. Echter, tot voor enkele honderden jaren was de Bijbel veel minder verspreid dan nu. Hoe slaagden mensen die nog nooit van het Christelijk geloof gehoord hadden er toen in om God te zien?

mvg,

Quercus

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet. Ze zagen God niet, hooguit zijn werken, en zijn werken werden vaak aanbeden. De zon, de maan of de sterren. Op basis van die natuurfenomenen werden daar goden bij bedacht, de Zonnegod of Maangod.

Deze goden waren vaak de belangrijkste goden in een pantheon, van welke religie dan ook. Binnen het christendom is het idee van de verschillende openbaringen breed geaccepteerd.

1. Het bestaan van een God is te zien in de natuur.

2. Wie die God is, kan men alleen weten uit de Bijbel.

3. Het kennen van die God kan alleen door de genadegift van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Pardon, ik verwarde de quote-knop met de edit-knop, vandaar deze extra posting)

De antwoord op de vraag weet ik niet. 1 Timoteus 6:16 zegt:

Hij alleen is onsterfelijk en hij woont in een ontoegankelijk licht; geen mens heeft hem ooit gezien of kan hem zien. Aan hem zij de eer en de eeuwige kracht. Amen.

Geen mens heeft ooit God gezien!

Verder werkt God nu in de verborgenheid om het lichaam van Christus op te bouwen onder de natiën. Dit zal allemaal zichtbaar worden wanneer Christus terugkomt.

Kolossenzen 3

1 Als u nu met Christus uit de dood bent opgewekt, streef dan naar wat boven is, waar Christus zit aan de rechterhand van God. 2 Richt u op wat boven is, niet op wat op aarde is. 3 U bent immers gestorven, en uw leven ligt met Christus verborgen in God. 4 En wanneer Christus, uw leven, verschijnt, zult ook u, samen met hem, in luister verschijnen.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Een beetje een dooddoener op fora.. aangezien dat morgen, overmorgen of over 2000 jaar kan zijn.

Ik snap best dat dat een dooddoener is, maar ik denk dat het eerder morgen dan over 2000 jaar is. In elk geval, daar hoop ik sterk op. Het precieze tijdstip weten we niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Zoals jij het bestaan van duizenden anderen goden ontkent, 'ontken' ik er slechts eentje meer.

'ontkennen' = je WILT Hem niet zien.

maar dan je KUN God ook niet zien omdat je Jezus niet in je hart hebt.

Door Jezus in je hart te laten, ontvang je de Heilige Geest en dán zul wel zéker in staat zijn om God te zien..!

('zien' is in deze natuurlijk niet letterlijk 'zien' maar 'ervaren/kennen')

- "Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen". (Joh.1:18)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gegroet,

Ik vroeg me af waarom God zo moeilijk zichtbaar is?

mvg,

Quercus

(Exodus 33:20) . . . En hij voegde eraan toe: „Gij kunt mijn aangezicht niet zien, want geen mens kan mij zien en nochtans leven.â€

Over de verheerlijkte Jezus Christus wordt ook gezegd:

(1 Timotheüs 6:16) . . . die alleen onsterfelijkheid heeft, die in een ontoegankelijk licht woont, die geen der mensen gezien heeft of zien kan. Hem zij eer en eeuwige macht. Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid