Spring naar bijdragen

kunst en cultuur


Aanbevolen berichten

ik hoop dat hier nog geen topic over is......anders hoor ik het vanzelf wel...

wat consumeren jullie op het gebied van kunst en cultuur (muziek, theater, beeldende kunst, schilderkunst, dans etc.) en hoe wordt dit beïnvloed door de kerk waar je naar toegaat?

nb. ik wil geen topic maken waarin normatieve oordelen worden gegeven over kunstsoorten/objecten

ps. als de verschillen erg groot zijn, dan heb ik een leuk scriptie-onderwerp party.gif

ik zal zelf beginnen:

op dit moment consumeer ik aan kunst en cultuur: veel muziek in allerlei soorten, voor de rest de kunstvoorwerpen (foto's, filmpjes, beeldende kunst, muziek) die binnen mijn familie geproduceerd worden en de kunstwerken die studie-object zijn. Zodra ik meer verdien zal ik zeker het theater, concerten, dans, opera en het museum gaan bezoeken.

hoe wordt dit beïnvloed door mijn kerkelijke achtergrond? ik heb een charismatische achtergrond en daar heb ik altijd braaf geleerd, dat christelijke kunst goed was en niet-christelijke kunst fout. Toen ik cultuurwetenschappen ging studeren, had ik een probleem met mijn kerk, zeker omdat ik meer kennis kreeg over kunst en cultuur en ik dus kritischer begon te worden tegenover het idee, dat alle niet-christelijke cultuur fout is. nu ga ik regelmatig naar een hervormde kerk en gelukkig ben ik via mijn studie een proefschrift over Calvijn en cultuur tegengekomen (C. Geluk, Geest en Cultuur), waarin wordt uitgelegd, dat Calvijn wel streng was binnen de eredienst, maar dat je buiten de eredienst wel mag genieten van schoonheid, omdat de gaven die kunstenaars hebben gekregen onderdeel is van de algemene genade. Dit geeft mij als kunstliefhebber wel iets meer ademruimte. Desalnietemin ben ik wel van mening dat je altijd kritisch in de wereld moet staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik studeer ook Cultuurwetenschappen widegrin.gif

Mijn visie op kunst & cultuur wordt waarschijnlijk wel bëinvloed door het katholiek-zijn, in die zin dat wij geloven dat je niet altijd maar alles kan opdelen in Christelijk/niet-Christelijk. Er is ook veel wat er tussenin zit. Neem nu Gerard Reve en de ezel die God zou moeten voorstellen. Is dat nu Godslastering of een onbegrepen mystieke tekst of een onvolmaakte mystieke uiting?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mjah, mijn visie en voorkeur is misschien wel beinvloed door het katholiek zijn. Maar het is absoluut niet zo dat niet-katholieke of niet-christelijke kunst als fout werd gezien. Integendeel zelfs...

Het is nou niet zo dat ik nou opeens alle architectuur van Bernini geweldig vind omdat hij toevallig katholiek was. Mozart was weliswaar katholiek en werd later vrijmetselaar. Toch blijft Die Zauberfloete een meesterwerk van jewelste. Dat geld overigens ook voor kunst uit de pre-christelijke periode. Mijn familie stimuleerde het lezen van Homerus en Herodotus net zo hard als Dante Alighieri of Ernest Hemingway.

Maar goed, wat consumeer ik...hmm, qua muziek eigenlijk alles, behalve metal en rap. Theater eigenlijk niet veel, maar als ik wel ga dan meestal wel 'klassieken' Beeldende kunst varieert van pre-christelijk tot modern. En dans weet ik absoluut niks vanaf... helaas widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik consumeer tegenwoordig niet zoveel meer aan kunst & cultuur.... Het zal wel liggen aan werk, werk, werk, en andere belangrijke dingen zoals een relatie hebben en 'oom'-zijn.

Een paar jaar geleden ging ik regelmatig naar voorstellingen van bijv.: She Got Game, She Got Game Too, Ricky Koole, The Glory of Gospel, Big, Black & Beautiful, een expo/lezing van Anneke Kaai...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Poezie, Schripties, Verhalen, Theater, Musicals, Muziek, Kleding, Architectuur, Beeldhouwwerk, Schilderijen, Collages en zo veel meer.

Ik, opgegroeid met kunst, kan hart en ziel kwijt in wat ik maak. Ik kan genieten van wat anderen maken. Soms gepaard met een stukje jaloezie clown.gif

Wat moet ik me overigens voorstellen bij christelijk?! Het eerste wat in me opkomt zijn de Jezus-/Mariabeeldjes, Visje-leuzen en Dokus-stripjes. Maar is het gebruiken van je gave door God gegeven dan niet christelijk?! Zeker wel! Ook artiesten die niet beseffen dan hun gave van God komen hebben ze volgens mij wel van God gekregen. Waren de kinderen van Kaïn niet de mensen die dergelijke van dit hebben verzonnen?

Ik snap dus niet dat er mensen zijn die zeggen dat niet-christelijke (zoals jij het noemde) kunst fout is. Zelf kan ik langer kijken naar een niet-christelijk schilderij wat me aanspreekt dan een christelijke die me niet aanspreekt. Maar ook andersom.

Mijn voorkeur is heel breed wat er in m?n schoot word geworpen ben ik vrijwel altijd enthousiast over. Kan me niet anders herinneren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het een bijzonder vreemde uitdrukking om kunst te 'consumeren', alsof je naar de delhaize gaat en even een beetje kunst aan de kassa afrekent?

Nu, ik hou wel van kunst, in verschillende vormen. Afhankelijk van hoe breed we kunst nemen is literatuur allicht mijn favoriete vorm, gevolgd door muziek en film, maar ik kan ook genieten van een goede toneelvoorstelling, of van een mooi schilderij, of bijzondere architectuur. Helaas weet ik van de meeste dingen gewoon te weinig af om echt favoriete genres te kunnen benoemen, maar qua schilderkunst neig ik wel nogal naar magisch realisme en dat soort spul. Qua architectuur heb ik een groot zwak voor groteske dingen, gigantische gotische kathedralen kunnen mij zeker bekoren, maar ik ben bvb ook best gek op Gaudi.

Ik denk dat mijn katholieke achtergrond toch wel ergens invloed gehad heeft, ik heb in kerken heel wat mooie kunst gezien en leren waarderen. Dat vind ik het prachtige aan katholieke kerken! De kerk van mijn parochie stelt op dat vlak weinig voor, helaas. Het meest fascinerende dat ik me kan herinneren is een kerk die ik ooit gezien heb in Zwitserland of Oostenrijk toen ik een jaar of 12 was. De kerk was enorm overdadig versierd, met overal goud, en doorheen de hele kerk waren doodskoppen verwerkt in de versiering. Dat beeld is me altijd bijgebleven, die vergankelijkheid, uitgebeeld in alle schoonheid.

Ik ben zelf een erg visueel ingesteld persoon, ik vind esthetiek enorm belangrijk. Ik vind het zelf ook belangrijk dat er in kerken met kunst gewerkt wordt, omdat je zoveel kan meegeven via beelden. Omgekeerd is kunst ook een manier om Datgene wat niet onder woorden te brengen valt kenbaar te maken. Het is meermaals gebeurd dat ik onbewogen bleef bij een stuk theologie, of dat een bijbeltekst me niet zei, maar dat iets pas echt doordrong door het te lezen in een gedicht, te zien in een schilderij, of te voelen in een stuk muziek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...

Quote:

ik ben gisteren naar het Van Gogh-museum geweest. Ondanks dat je over de hoofden van de toeristen kon lopen zowat, was het een zeer geslaagde middag.

Ben ik paar weken eerder geweest, ik vond de thema-tentoonstelling een beetje tegenvallen. De paar nachtschilderingen van Van Gogh waren mooi, de rest niet echt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hou van theater, opera, shakespeare, maar ook cabaret, theo maassen , youp van 't hek 20 jaar geleden toen ie nog leuk was (alles of nooit) Een hans teeuwen vind ik dan weer voor 50% te grof, voor 40% te absurd en voor 10% leuk. Dus die sla ik over, en kijk dat ene leuke stukje wel op youtube.

Laatst naar King Lear (Jack Wouterse)in de Rotterdamse Schouwburg geweest, dat was wel erg mooi. (op een tragische manier)

Verder hou ik van een heleboel soorten muziek.

Beeldende kunst interesseert me minder, misschien omdat ik teveel in Italie ben geweest en daar hebben zo zo'n insane hoeveelheid franse, engelse, hollandse, en italiaanse meesters aan de muur van elk dorpskerkje hangen dat ik er immuun voor ben geworden. Moderne kunst begrijp ik vaak niet, dus dat is ook niet echt aan mij besteed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

schopperdeschop. Speciaal voor Caesarion

Zo aardig big-smile.gif

Hierbij gelijk een lustobject van me big-smile.gif :

tuschinski_hall.jpg

Over het algemeen valt (semi) figuratieve kunst bij mij goed in de smaak. Maar zelf beweeg ik me meer op het nonfiguratieve vlak; Hierin kan ik me helemaal uitleven en geeft me de ruimte om mijn fantasie en de beleving van het scheppen op de loop te laten gaan. 3D vind ik helemaal te gek, of soms 2d, maar wel voelbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We zijn niet allemaal student met een zee aan tijd! smile.gif

Daarbij komt dat als jij iets als lustobject beschouwd je er ook bij zou kunnen vertellen waarom. Mij komt het gewoon over als een foyer van een bioscoop, tja smaken verschillen nu eenmaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf ben ik liefhebber van Jugendstil/Art Nouveau, Bauhaus en de Stijl zowel voor exterieur als interieur. Daarmee vind ik de periode eind 19e eeuw begin 20e eeuw verreweg de interessantste door de integrale manier van ontwerpen zoals door Horta en later ook in de Bauhausstijl en de Stijl. Overigens is in Tjechië ook nog het nodige te vinden, kwam ik achter toen ik naar Praag ging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om nog eens terug te komen op de openingspost.

Ergens vermoed ik dat mijn muzikale ontwikkeling gelijk is opgetrokken met mijn geloofsinrichting. Zowel mijn muziek als mijn voorkeur voor formuleren van geloofszaken zijn redelijk abstract, zonder franje en gestript tot de kern. De muziek neemt hierin wel een duidelijkere positie in.

Qua muziek houd ik van de stijlen die het verst staan van muziek die verwijst naar de werkelijkheid, zoals klassieke muziek die altijd een scenario uit de werkelijkheid poogt uit te beelden. De vormen van muziek die ik voornamelijk luister(funeral doom metal, depressive/ambient black metal, brutal death metal, terror, speedcore) doen hier niet aan en zijn opzichzelf aangewezen als zijnde synthetische klankvorming en een beperkt assortiment aan melodische intervallen. Waar in de klassieke muziek de viool met zijn geluid dicht bij de menselijke stem poogt te komen, proberen elektrische gitaren met distortion zo ver mogelijk van ieder ander vergelijkbaar geluid te komen en zoveel mogelijk te komen in de buurt van witte ruis(een willekeurige klankloze verzameling van allerlei frequenties). Ook de klanken in de elektronische muziek worden door vele filters, al dan niet in combinatie met LFO's, ontdaan van hun benadering van de werkelijkheid. In deze klanken vind ik mijn werkelijkheid en verwoording van emoties, de klanken opzichzelf hebben voor mij waarde, niet omdat ze verwijzen, maar in zichzelf kenbaar zijn en zichzelf verklaren. Ze staan onafhankelijk.

Ook in het geloof zoek ik de hogere abstracte niveau's en leid daaruit mijn kennen van de werkelijkheid af. Ik hou niet van metaforen die verwijzen naar een op zichzelf staande werkelijkheid, maar wil het liefst direct op dat vlak opereren en datgene waarnaar verwezen wordt vanuit de metafoor kennen en waarderen om zichzelf, niet om de emotionele ondersteuning vanuit de metafoor die als (her)kenbaar zou moeten doorgaan.

Deze ontwikkeling heeft er wel voor gezorgd dat ik een kerk heb opgezocht die wat meer op het abstractere niveau opereert of in ieder geval aanbod heeft, in plaats van telkens met verwijzingen vanuit de emotie als metafoor naar een abstracte werkelijkheid(en hier mijns inziens niet helemaal in slaagt) te verwijzen, te benaderen en op een bepaalde afstand radicaal omdraait en terug rent naar de veiligheid van datgene wat zonder na te denken vertrouwd aanvoelt door gewenning.

Da's zo'n beetje hoe ik in elkaar steek en hoe ik zowel mijn geloof als kunstvormen benader en waardeer. Noem het hoogdravend, maar voor mij werkt het.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid