Spring naar bijdragen

Modellen voor hart, ziel, geest


Aanbevolen berichten

Iets wat ik toch met enige regelmaat tegenkom in studies, preken, gesprekken zijn modellen van het innerlijk van een mens, je weet wel, van die cirkels met verschillende lagen die het antwoord moeten geven van ingewikkelde kwesties.

Zijn deze modellen eigenlijk wel bijbels? Maakt de bijbel wel onderscheid tussen die drie en zo ja welk model is dan het beste?

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Tess 5,23

      

Moge de God van de vrede zelf uw leven in alle opzichten heiligen, en mogen heel uw geest, ziel en lichaam zuiver bewaard zijn bij de komst van onze Heer Jezus Christus.

      Heb 4,12

      

Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden.

Onderscheid tussen lichaam en [ziel + geest] lijkt me duidelijk.

Voor het onderscheid tussen ziel en geest, hier een kort artikel:

link

Citaat:

Zoals de zielse mens gericht is op emotie, zo is de geestelijke mens gericht op waarheid.

Over die modellen: ik zou me gewoon afvragen, hoe komt men erop? Je kan wel een leuk model verzinnen, maar daar moet wel een aanleiding voor zijn lijkt me.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat er, lijkt mij, dan niet zozeer om of het model wel christelijk is, maar of het antwoord achter het model christelijk is. Een model is niet méér dan een schematische, vereenvoudigde voorstelling van een theologisch antwoord. Als het antwoord juist is, dan kan het model dus ook gewoon juist zijn. Nadeel van modellen is dat ze de illusie wekken dat het allemaal heel eenvoudig zou zijn, terwijl het wezen van de mens niet in één modelletje is te vangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Audiophile

Ik heb ooit eens een preek gehoord over

Quote:
Jeremia 17:10

Ik, de HERE, doorgrond het hart en toets de nieren, en dat, om aan een ieder te geven naar zijn wegen, naar de vrucht zijner daden.

De predikant heeft een soort geestelijke biologieles gegeven toen, welke ik zo treffend vond, dat ik de preek heb opgevraagd bij de beste man. Vanuit die preek de volgende samenvatting gemaakt van de biologieles.

Quote:
Vlees staat voor de manier waarop we deel uitmaken van de wereld om ons heen.

Bij ziel in het Oude Testament gaat het vooral om jou als levend mens, met jouw levenswijze van buiten en van binnen. Je gedrag, je ideeën, je normen en waarden.

Onderdeel van je ziel is ook je geest. Daarmee mag je vooral denken aan de manier waarop je met de buitenwereld in contact komt en daarop reageert. Zeg maar de zintuigen van je ziel.

Het hart is de kern van een mens. Zijn identiteit. In het hart neemt een mens de beslissingen die bepalend zijn voor wie hij is en wil worden. Hart staat dus voor meer dan voor gevoel, ook voor overleg, voor verstand en voor geweten en wil.

Nieren hebben in het bijbels hebreeuws ook de betekenis van zoiets als het diepste innerlijk van een mens.

Iemand is bijvoorbeeld een boer in “hart en nierenâ€. De uitdrukking hebben we in ons Nederlands overgenomen van de bijbel. Wij denken dan ook aan een de diepere lagen bij een mens. Als je in hart en nieren een schipper bent, dan kun je jaren aan de wal wonen, maar vroeg of laat ga jij iets doen met jouw liefde voor een leven op het water. In die richting kun je denken bij die dubbele term “hart en nierenâ€. De toevoeging van de nieren voegt iets toe. Bij de nieren komt je onder het hart, in de diepste lagen van een mens.

Vlees=lichaam

Ziel=levenswijze, gedrag, ideeën, normen/waarden

Geest=zintuigen van de ziel, contactmaker met buitenwereld

Hart=identiteit, interne communicator

Nieren=diepste innerlijk

Weliswaar geen schijf van vijf of een andere cirkel, maar misschien heb je er iets aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Iets wat ik toch met enige regelmaat tegenkom in studies, preken, gesprekken zijn modellen van het innerlijk van een mens, je weet wel, van die cirkels met verschillende lagen die het antwoord moeten geven van ingewikkelde kwesties.

G’d heeft Zelf model gestaan toen Hij de mens ontwierp en samenvoegde ( we zijn immers geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis ) , dus het uiteindelijke antwoord op ingewikkelde kwesties vind je het beste in jezelf. Ieder mens is voorzien van G’ds Geest ( Genesis 6:3 ). Daarom is er altijd wel een kern van waarheid te vinden in wat mensen zeggen of schrijven. Het is dan aan jou om die parel er uit te vissen en te bewaren.

Modellen en voorgekauwde antwoorden ontaarden meestal in cirkels waar je je niet buiten mag begeven, maar een vrij mens kiest het luchtruim en laat zich dragen op de wind van G’ds Geest. Ik heb net het boek “ Tao onderweg†van Osho gelezen, zeer leerzaam. Dit gaat dan over neergeschreven Chinese gedachten die dateren van enkele eeuwen voor het begin van onze jaartelling.

De 81 teksten van Tao vind je hier: link

Citaat:

“ Waar een leger voorbij is getrokken, schieten doornenstruiken op.

Na een grote oorlog volgen magere jaren.

Geweld leidt altijd tot een verlies aan kracht.

Geweld is niet de weg van de Tao.

Wat tegen de Tao ingaat, komt vroegtijdig aan zijn eind. “

Einde citaat.

Waar wij G’d zeggen, hebben vele Chinezen het dus over Tao. Mogen we nog veel van leren. In het boek van drs. Bioloog Ben Hobrink kun je dan ook nog lezen dat er in de Chinese taal ( tekens ) OudTestamentische feiten verscholen zitten. Voorbeeld: het Chinese woord voor ‘ boot ’ is opgebouwd uit drie tekens die staan voor: vaartuig + acht + monden.

Dit stemt overeen met: de ark van Noach, zijn vrouw, en zijn drie zonen met hun vrouwen.

Wees dus flexibel in je denken, onderzoek alles en behoud het goede. Wat mijzelf betreft keer ik steeds weer terug naar het Oude Testament, want ik heb nog nooit een mooie hartveroverende waarheid gehoord die ik niet op de een of andere manier terugvind in ons Oude Testament. Het joodse volk stond dus vooraan toen de gaven van G’d uitgedeeld werden en ook alle personen in het Nieuwe Testament BEVESTIGEN dat de Schriften ( TeNaCH c.q. Oude Testament ) uitzonderlijk zijn. flower.gif

Quote:
Zijn deze modellen eigenlijk wel bijbels? Maakt de bijbel wel onderscheid tussen die drie en zo ja welk model is dan het beste?

Is een model wel menselijk, met een hart en compassie? Dat lijkt mij een veel juister en waarachtiger criterium, want er zijn al velen geweest die met de bijbel in de hand de meest gruwelijke daden tegen de medemenselijkheid begaan hebben, dus is ‘ bijbels’ of ‘ christelijk ’ voor mij allang geen betrouwbaar criterium meer.

In Genesis 17 sluit G’d een eeuwig verbond met Abraham en de besnijdenis staat hier model voor. Wie kan dit ongedaan maken? Niemand. Maar de brieven van Paulus halen dit volledig onderuit: de besnijdenis heeft voor niemand meer enig nut. In mijn ogen pertinent onwaar dus, maar dit soort dingen durf je pas te zeggen als je tot het besef komt dat G’ds Geest ook in jou woont en dat jouw mening bij G’d dus wel degelijk meetelt, minstens net zoveel als die van Paulus, want die is al te ruste gegaan bij zijn voorvaderen. Maar wij leven en mogen ons eigen geluid nu laten horen. smile.gif

In de joodse Talmoed schijnt te staan: een rabbijn debatteert met God en verslaat Hem. God geeft toe dat de rabbijn het debat won.

Dit getuigt van lef i.p.v. steeds als een geslagen hond naar G’d toe kruipen.

Maar persoonlijk kies ik liever voor: Vader G’d, U weet het natuurlijk het beste, maar mag ik nu eens een poging wagen?

Shalom, Pier.

Spreuk van de dag: In G’ds Huis kan een kind de was doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid