Spring naar bijdragen

Liefde en haat in de bijbel


Aanbevolen berichten

Door het topic : gelovigen tactvol bekeren, kreeg ik een vraag. Ik las daar teksten en ik meende dat die mekaar tegenspraken. Maar Tom zei van niet dus vroeg ik af of er mensen zijn die me die teksten dan kunnen uitleggen, en laten zien dat ze mekaar niet tegenspreken.

De teksten van liefde:

De apostel Paulus schreef in Romeinen 13:8-10

8 Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft,

heeft de gehele wet vervuld. 9 Want: 'Pleeg geen overspel, pleeg geen moord,

steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is' - deze en alle

andere geboden worden samengevat in deze ene uitspraak: 'Heb uw naaste lief

als uzelf.' 10 De liefde berokkent uw naaste geen kwaad, dus de wet vindt

zijn vervulling in de liefde.

43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.

44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;

45 Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.

46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?

En dan de andere tekst over haat en ruzie

Mattheüs 10:34-39

‘Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader en tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn. Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig. Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.’

Dus de eerste teksten van liefde die zeggen dat je zelfs je vijanden moet liefhebben en hen geven wat je aan degene geeft die jou liefhebben.

En de laatste tekst, daarin staat plots dat Jezus haat brengt tussen mensen, en ruzie en vijanden maken.

Of staat dit los van de eerste tekst en moeten de mensen die vijanden worden van elkaar, dan ook nog steeds elkaar liefhebben en helpen als ze kunnen?

Of is het puur gewoon wat er tussen mensen zal gebeuren als ze Jezus volgen, en de reactie van anderen erop?

Maar dan zou het niet iets zijn wat Jezus wil maar eerder wat hij voorspeld dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja ik weet dat hij dat zei, maar dus bedoelde hij dan met die tekst als: mensen zouden dat doen en niet: ik kom hier om jullie vijanden te maken?

Ik vraag het gewoon hoor, omdat ik het zelf niet goed begrijp, anders zou ik de vraag niet stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze alinea komt uit het stuk waarin Jezus de apostelen uitzendt om 'arbeiders voor de oogst' (Mattheus 9:37) te verzamelen. Altijd waar de boodschap van God wordt gebracht, zijn er mensen die deze accepteren en mensen die dat niet doen. Jezus waarschuwt in het stuk uit Mattheus dat jij aanhaalt, voor de gevolgen van het brengen van deze boodschap. Ik denk dat het gedeelte uit Mattheus duidelijk laat zien, wat Jezus eerder ook zei in de bergrede. Jezus geeft ons daar het gebod dat we Hem lief moeten hebben boven alles. Dus Hij komt op nr 1. Om hem die plaats te geven, zal er onenigheid kunnen ontstaan tussen jou en mensen die dat niet doen.

Wat Paulus over liefde schrijft, is een streven voor ons naar perfecte liefde. Om liefdevol naar iedereen te zijn. Ook naar mensen die niet in God geloven. Dat is gebod nr 2 van de bergrede: heb een ander lief zoals jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ok dus dan is het een voorspelling van wat gebeurd als we Jezus volgen en anderen kunnen daar niet tegen. ok dan is dat ook weer duidelijk
smile.gif
thx

En vergelijk het met het volgende; als m'n zusje abortus wil plegen, en ik ben de enige in het gezin die daar bezwaar tegen maakt, dan zal ik haat en verdeeldheid brengen, toch is het een daad van liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

oh ok dat is wel een goed voorbeeld Pius smile.gif en ik ken het wel. Bepaalde principes van mij stuiten ook vaak op discussies bij mijn familie


Samengevoegd:

Ik bedacht me net iets raars...

kmoet nu de pil nemen wegens hormoonproblemen, ik heb geen seks dus het heeft bij mij dus geen abortus werking. maar stel, dat ik verkracht wordt en ik neem de pil... is het dan volgens het Katholieke geloof goed om te stoppen zodat je toch zwanger kan worden, of verder nemen wat je voordien al deed..

ja ik weet dat het raar is maar ik moest er plots aan denken door dat ene topic puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even off-topic door

De pil waar je over spreekt is een voorbehoedsmiddel en geen morning-afterpil. Het verschil? De eerste heeft geen abortuswerking, maar een preventieve werking. De tweede is de abortuspil. Het dilemma dat je schetst is in die zin niet aan de orde bij jou, want doorslikken of stoppen heeft geen dodende invloed. Wel zou het zo kunnen zijn dat bij het direct stoppen de kans op bevruchting iets groter wordt, aangezien je dan de preventie wegneemt en zaad 24 uur 'vers' in je lichaam schijnt te blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dan ga ik ook nog even offtopic doorsmile.gif

het idee van wetten (en in dit geval ook de katholieke leer) is natuurlijk niet louter de regel zelf, maar de gedachte erachter.

Het katholieke 'verbod' over dat je bewust wel sex wilt, maar bewust geen kinderen, heeft natuurlijk gelukkig niets te maken met een verkrachting of de mogelijke gevolgen daarvan.

Ik vermoed echter dat het stoppen met de pil in deze situatie redelijk te laat is, en ik vermoed ook dat in zo'n situatie je gedachten bij hele andere dingen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Een beetje research in het Hebreeuws kan soms erg handig zijn:

"Ahav" is Hebreeuws voor "liefhebben". "Sana" is Hebreeuws voor "haten". Maar wij Westerse denkers anno 2007 hebben bij deze woorden een hele andere gevoelswaarde dan dat de woorden eigenlijk bedoelt zijn.

"Jakob heb ik lief gehad en Esau heb ik gehaat" betekend slechts: "Mijn voorkeur gaat uit naar Jakob."

En als je dat toepast in deze teksten, betekend het niet meer dan dat Jezus wil dat jouw voorkeur naar Hem uitgaat, boven je moeder, vader, broer, zus, schoonmoeder et cetera. En dat is net zo duidelijk als de tien geboden samengevat: "Heb uw naasten lief als uzelf en God boven alles."

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid