Spring naar bijdragen

Jezus in een Psalmboek


Aanbevolen berichten

Quote:

Nou ja kijk, de poetische waarde zie ik persoonlijk wel in hoor, maar de benadering doe ik persoonlijk anders. En dat heeft met uitgangspunten te maken. Je zou het schematisch kunnen weergeven.

Een protestant (zoals ik) bid tot God, en dus automatisch tot de Vader, Zoon en Heilige Geest omdat het 'sub'klassen zijn van de superklasse God.

Bezien vanuit de Object-Oriented Theology klopt dit niet. Wat je hier beschrijft is in feite Object-Oriented Theologisch gezien multi-Object en daarmee politheistisch (tritheistisch in dit geval). 'subclassen' zijn namelijk instantiaties van de superclasse God, en omdat het verschillende instanties zijn, zijn het verschillende Objecten.

Verder is die superclasse ('God') is ofwel abstract, wat betekent dat er geen Objecten zijn die instanties zijn van deze superclasse, of ze is niet abstract. In het eerste geval heb je drie Objecten, Vader, Zoon en Geest die alledrie instantiaties van verschillende subclassen zijn, terwijl 'God' zelf niet geinstantieerd is (tritheisme zonder opperGod) en in het andere geval heb je zowel Vader, Zoon als Geest en ook nog een instantiatie van de superclasse God, dus dat zijn er 4, waarbij één (God) de hoogste is, en daarnaast nog 3 andere Objecten. Object Oriented Theologisch gezien zou je dit als 'quatrarisch' kunnen beschrijven, wellicht henotheistisch (als de God als enige hoogste erkend wordt, en de andere drie Ojecten van lager orde zijn).

Misschien moet je bij 'God' eerder denken aan een java-classe die veel statische (dus classe-afhankelijke) methoden en variabelen heeft. Elke instantiatie van die classe (elk Object dus) deelt die statische methoden en variabelen, omdat die voor elk Object hetzelfde zijn (zelfde geheugenadres enz). De losse Objecten hebben echter óók enkele eigen variabelen (omdat de classe 'God' niet alleen statische variabelen heeft) die elk hun eigen waarde kunnen hebben. We hebben dus geen 'superclasse' en 'subclasse' nodig, maar enkel één classe ('God') die een groot aantal gedeelde (static) eigenschappen heeft, en een limiet op het aantal instantiaties (namelijk 3). Omdat de instantiaties de eigenschappen van de classe delen, en omdat die eigenschappen bepalen wat het Object is, zijn ze in feite hetzelfde.

Quote:

* Raido zit al weer twee dagen te programmeren in Java, dit is dus Object-Oriented Theology
knipoog_dicht.gif

stuutje.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Te lang niet meer gekeken hier... maar goed, ik zie hier dingen als 'bidden tot de Heilige Geest'. Ik vraag me af of die term eigenlijk correct is, aangezien de Heilige Geest hier gewoon op aarde is, in tegenstelling tot Jezus en de Vader. Spreken met de Heilige Geest kan uiteraard wel gewoon, maar bidden tot vind ik toch iets anders...

Maar goed, het ging in feite over Jezus in de psalmen, dus wellicht is dit toch net iets té offtopic knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat je zo kunt stellen dat de heilige Geest 'hier op aarde is', God is trancendent en immanent dat geld ook voor de heilige Geest. De heilige Geest woont in de harten van mensen, dat is het koninkrijk der hemelen.

Als spreken tot de heilige Geest gewoon kan, dan is dat gewoon bidden. Bidden is namelijk niets anders dan spreken met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid