Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen en over een jaar ongeveer gaan trouwen (geld kwestie). Nu is het zo dat ik lid ben van een kerk en mijn vriend niet meer (negatieve ervaringen uit verleden). toch willen we samen een kerk kiezen waar we ons allebei prettig in voelen en die het samenwonen niet gelijkt afkeurt en waarbij het niet vereist is dat we allebei belijdenis gedaan hebben (heb ik wel gedaan, mijn vriend niet). Wie heeft ook in zo`n situatie gezeten of heeft tips voor mij? alvast bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

het is te idioot voor woorden dat je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen om naar de kerk te mogen. iedereen mag toch naar het woord vanGod luisteren? (nou ja als je denkt dat de kerk je dat bied puh2.gif )

Jezus ging ook naar de hoeren en tollenaars. waarom mag dan niet iedereen naar de kerk van zijn/haar keuze?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

Jezus ging ook naar de hoeren en tollenaars. waarom mag dan niet iedereen naar de kerk van zijn/haar keuze?

en Hij zei ook tegen ze "ga heen en zondig niet meer" en Hij gaf ons de bergrede, en de kennis dat de weg naar de hemel een smalle weg is. Iedereen is welkom (ongeacht je zondige verleden) maar Jezus vraagt wel of je je zondige leven achter je wilt laten.

Als mensen dat niet willen, maar er wel bij willen horen, is dat m.i. zoiets als bij een voetbal-club lid worden, maar eigenlijk willen dat het met een klein balletje en houten stokken gespeeld wordt. Maar dan had die persoon gewoon bij een hockey-club moeten gaan. Als je denkt dat een bepaalde kerk niet waar is, waarom zou je er dan bij willen horen, en als je denkt dat die kerk wel de waarheid van het evangelie vertelt, dan moet je je ook willen laten veranderen door die boodschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben echt een leek qua kerken, maar ik ben al een paar keer zomaar een aantal hele verschillende kerken binnengestapt, en ik ben nog nooit om een lidmaatschapskaart gevraagd en de toegang is me ook nog nooit ontzegd omdat ik samenwoon en nog niet getrouwd ben. Dus wat wil lidmaatschap van een van de vele kerken eigenlijk zeggen?

Om in het voorbeeld van Nunc te blijven; misschien zou je wel willen om het balspel met stokken en een klein balletje te spelen, maar kun je toch eens naar een voetbalvereniging gaan om te kijken of hun spel niet meer voor jouw kwaliteiten is weggelegd? Misschien leer je wel dat voetbal veel leuker is, of misschien leer je wel dat het uiteindelijk bij ieder spel allemaal om een bal en een doel draait... Lekker vaag is dit trouwens van mezelf.

"Ga heen en zondig niet meer." Dit vind ik dan wel een heel moeilijke opdracht. Proficiat voor iedereen die dit kan. Ik zou wel willen, maar ik ben in ieder geval niet sterk genoeg om al het slechte in mijn leven vaarwel te zeggen. God helpt mij de laatste tijd om de slechte dingen te herkennen, dat is toch een mooi begin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

het is te idioot voor woorden dat je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen om naar de kerk te mogen. iedereen mag toch naar het woord vanGod luisteren? (nou ja als je denkt dat de kerk je dat bied
puh2.gif
)

Jezus ging ook naar de hoeren en tollenaars. waarom mag dan niet iedereen naar de kerk van zijn/haar keuze?

Hoezo is dat te idioot voor woorden? Als een kerk het vanuit bijbels oogpunt gezien niet eens is met samenwonen (of wat voor zonde/opvatting dan ook) en daar dus op tegen is wat is daar raar aan?

Zeker, iedereen mag naar het woord van God luisteren en ieder mens heeft zonden, dat houdt niet in dat een kerk zich aan de persoonlijke wensen/zonden/levensstijl aan moet passen.

het komt dan een beetje op me over als "we zoeken een kerk maar het mag ons niet veroordelen op onze zonden hoor!"

Gkv valt voor de topicstarter af, deze is tegen samenwonen. Maar wat pius_XII al zegt, de nederlands gereformeerden zijn dan misschien wel wat. Daar wordt veel geaccepteerd zonder dat er gelijk be/veroordeeld wordt

Vrede, Taam

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De NGK schijnt altijd wel een aardige middenweg te zijn in soortgelijke gevallen.

De NGK ligt in het midden als het gaat om reformatorisch gedachtegoed contra evangelisch gedachtengoed, maar dat wil niet zeggen dat zij wellicht wat vrijzinniger zou zijn op deze gebieden. knipoog_dicht.gif

De enige kerken die ik ken die niet moeilijk doen over dingen als samenleven zijn de meer vrijzinnige kerken. En verder zijn er natuurlijk ook nog de kerken die zo groot zijn dat dergelijke dingen niet meer echt opvallen, vanwege te weinig contact van dominee (oid) naar kerklid toe.

Kortom, als je op zoek bent naar een kerk die niet moeilijk doet over van alles en nog wat. Dingen als samenwonen en het niet nodig zijn van het doen van belijdenis oid, kom je redelijk snel uit bij een kerk die water bij de wijn doet en waarbij het soms de vraag is in hoeverre ze nog christelijk zijn.

Maar goed, de meest koosjere kerken die behoorlijk matchen met jouw omschrijving zijn sommige, vroeger gereformeerd synodale, kerken binnen de PKN denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom heeft iedereen hier het idee dat de NGK niet zoveel tegen samenwonen en dergelijke zou hebben? verbaasd.gif Voor zover ik die kerk ken ligt zij tussen de meer orthodox reformatorischen en de evangelischen in. En die zijn allebei behoorlijk tegen het samenwonen. En wat ik hoor van vrienden van mij uit die kerk, is dat daar ook gewoon de kerkleer. Maar als dat niet zo is, hoor ik daar graag meer over. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid