Spring naar bijdragen

Verbod godslastering op Elsrock 200


Aanbevolen berichten

Quote:
Vrijheid van meningsuiting staat er in de wet, en ik vind dat vooral op muziekgebied dat gewoon ge-uit mag worden.

Dus jij zou het best vinden van Combat18 of Landser in jou woonplaats zou komen (Neonazi punk)? Dat soort bands verbieden we maar wat graag omdat Nazïsme gewoon fout zou zijn..

Quote:
En als christenen hoeven we het niet goed te keuren, maar moeten we die mensen wel in hun waarde laten.

Tot op zekere hoogte, Jezus joeg ook aardig wat mensen uit de tempel, hij gaf de Farizeërs op hun dak, in het Oude Testament waarschuwden veel profeten het volk en de koningen voor de Godslastering in het land. God noemde dat 'Jullie hebben met andere goden gehoereerd'..

Quote:
Godslastering gebeurt overal, op straat, op TV, etc.

Ik vind het wel goed dat er wat van gezegd wordt, maar om het te verbieden gaat veels te ver.

Dus als er op straat Gods naam wordt gelasterd is dat ook geoorloofd op een metalfestival, omdat er nou eenmaal toch overal gebeurd. 'Iedereen heeft seks voor zijn huwelijk, dan mag ik dat ook wel'..

Quote:
Hoe zouden wij het vinden als Flevo niet door mag gaan door een islamitische partij die de boodschap "Godslasterlijk" vindt?

Dat zou inderdaad jammer zijn, maar het is wel democratie en daar heb jij je als christen aan te houden. Overigens is de vergelijk enorm scheef. De vergelijking zou opgaan als in een islamitische plaats/wijk/land het festival alleen zou door laten gaan als Allah niet belachelijk wordt gemaakt. En dat lijkt mij gewoon een kwestie van beleefdheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...

Ik vond het wel een grappige uitspraak met een kern van waarheid. Welke kern? De kern dat dit een totaal belachelijke non-discussie is zonder eind. Daarbij maakt dat soort mensen (de bezwaarmakers) zich natuurlijk weer onsterfelijk belachelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vond het wel een grappige uitspraak met een kern van waarheid.

het is bepaald niet door mij bedacht hoor. De originele uitspraak dateerd uit de klassieke tijd. En verder let mij niets om een bijvoorbeeld religie op te richten die het van mij eist om het christendom als godslasterlijk voor mijn god te beschouwen en die mij daarnaast verplicht om 666 x per dag Jezus te vervloeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ze zouden beter kunnen afspreken dat er christelijke bands komen. Een welkome tegemoetkoming denk ik. Wat ze nu doen bevestigd alleen maar de vooroordelen over de kerk en "gristenen".

Die zijn waarschijnlijk van mening dat dat even Godslasterlijk is, God kan niet gediend worden met zulke heidense herrie.

We leven hier in een vrij land waar je via politieke of rechterlijke macht dat mag doen. Dat is democratie pur sang, democratie is de dictatuur van de meerderheid ten opzichte van een minderheid. In dit geval dus metallievend Rijssen en omgeving.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien moeten ze volgend jaar In Flames eens neerzetten daar op dat podium. Of Bloodgood. Of The Crucified. Dat zijn nou niet direct christelijke namen, dus moeten we eens kijken of ze dan ook bezwaar zouden maken tegen de vergunningen. Ik heb namelijk het idee dat die mensen niet eens de teksten checken of ze wel echt antichristelijk zijn..

Sowieso vind ik dit een non-discussie. Als je het beledigend vind luister je er toch niet naar. Leer ermee leven man. En dat zegt iemand die jaren is gepest en daar ook mee heeft leren leven als ze op straat word uitgescholden. Dus ik weet hoe het is om beledigd te worden.

Al geef ik wel toe dat mijn mening op niet erg veel gebaseerd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou, Harm-Jan heeft gewoon gelijk denk ik. Al zou het christelijke van die bands er zelfs zo van afdruipen dat je misselijk van wordt, dan nog zullen die mensen vermoed ik het al satanisch vinden om de muziek style.

Zie back-masking als je helemaal geen stok kunt vinden. Satan kun je werkelijk overal in vinden als je maar goed genoeg zoekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Die zijn waarschijnlijk van mening dat dat even Godslasterlijk is, God kan niet gediend worden met zulke heidense herrie.

Dit herken ik dus heel erg vanuit mijn eigen kerk.

Ik las laatst ergens, "waarom zou God die onbegrenst is, begrenst zijn aan een muziekstyle..?"

Vond ik wel een goeie puh2.gif

Quote:
We leven hier in een vrij land waar je via politieke of rechterlijke macht dat mag doen. Dat is democratie pur sang, democratie is de dictatuur van de meerderheid ten opzichte van een minderheid. In dit geval dus metallievend Rijssen en omgeving.

Ja, maar ook in een wereld van vrije meningsuiting. Ik geloof dat meer dan de helft van al die "refo's" de titanic heeft gezien..

Werd ook een keer op mijn vorige school laten zien. Op de website, flyers, etc staat groots: "Op gereformeerde grondslag".

In de 5 min. dat we keken werd 5x voluit gevloekt.

Ik dus heel verhaal naar de afdelingsleider gebracht met àlle vloeken uit de film. Het waren er 43..

Dus wat is nu godslasterend...

Disclaimer: Dit zijn geen vooroordelen dat elke "refo" de titanic zou kijken. Ik spreek uit ervaring dat heel veel "refo's" de titanic kijken, en vervolgens de tv etc afkeuren...

Bah..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Misschien moeten ze volgend jaar In Flames eens neerzetten daar op dat podium. Of Bloodgood. Of The Crucified. Dat zijn nou niet direct christelijke namen, dus moeten we eens kijken of ze dan ook bezwaar zouden maken tegen de vergunningen. Ik heb namelijk het idee dat die mensen niet eens de teksten checken of ze wel echt antichristelijk zijn..

Die mensen gaat het helemaal niet om of een band nou satanistisch is, voor hen is die muziek hoe dan ook van de duivel. God wordt in het gros van de popmuziek niet geeërd, gospelmuziek is een aftreksel van popmuziek (en je kunt God niet dienen met dingen van de satan, geen oude wijn in nieuwe zakken). En dan helemaal een metalfestival, metal heeft nou niet echt het imago prochristelijk te zijn, de metalscene staat niet echt bekend om hun standaardoutfit, ze staan er niet bekend om dat ze weinig geluid maken of weinig bier drinken.

We kunnen er veel woorden aan vuilmaken, maar wanneer een bevolkingsgroep ergens in Nederland een bepaalde meerderheid heeft, of de macht/recht aan zijn kant heeft staan dan is het binnen een democratisch systeem mogelijk dat zoiets verboden wordt. Het doet er niet toe waar hun mening op gebaseerd is, ze hebben die mening en op basis daarvan handelen ze.

Quote:
Sowieso vind ik dit een non-discussie. Als je het beledigend vind luister je er toch niet naar. Leer ermee leven man. En dat zegt iemand die jaren is gepest en daar ook mee heeft leren leven als ze op straat word uitgescholden. Dus ik weet hoe het is om beledigd te worden.

Dan begrijp je de intentie niet. Niemand van die bezwaarmakers zet een voet op dat terrein, maar ze kunnen het niet over hun hart krijgen dat hun God daar gelasterd wordt. Of dat nou impliciet is of onder het motto 'Laten we eten zuipen en metal luisteren wat morgen sterven wij'.

Quote:
Al geef ik wel toe dat mijn mening op niet erg veel gebaseerd is.

Nee, inderdaad.

Quote:
Disclaimer: Dit zijn geen vooroordelen dat elke "refo" de titanic zou kijken. Ik spreek uit ervaring dat heel veel "refo's" de titanic kijken, en vervolgens de tv etc afkeuren... Bah..

Dat zijn wel vooroordelen, het is in elk geval een schandelijke generalisatie van de bovenste plank. Dat 'duh refo' geen TV heeft komt voornamelijk omdat het niet mag van de kerk en dat de oudere mensen een iets andere kijk hebben op de wereld dan bijvoorbeeld de jongere generatie. Die jongere generatie kijkt inderdaad de Titanic, of wat dan ook. Wanneer jij zo makkelijk een stempel zet op mensen met het woord 'REFO' weet jij blijkbaar beter dan mij wat een 'REFO' nu exact is.

P.S. Het Ichtus is een christelijke school op reformatorische grondslag, niet op gereformeerde grondslag. Dat is net een tikkie anders. Het gros van de 'REFO's wat daar zit zijn überhaupt iets vrijer, anders werden ze wel naar Amersfoort (Lodensteyn) gestuurd, een uitzondering daargelaten. Op het Ichtus zitten bosjes Vrijgemaakten, die niet tot 'REFO' behoren bijvoorbeeld, op een echte Refoschool kom je dan niet eens binnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, maar ook in een wereld van vrije meningsuiting.

Nou, Nederland is in theorie een vrij land, wat zoveel betekent als dat iedereen alles mag zeggen.

(Behalve 1 dorpje wat dapper stand hield tegen de overheersing)

In Rijssen hanteren ze een andere norm, namelijk de vrijheid om niet beledigd te worden. Dat betekent automatisch dat diegene die de belediging maakt, niet vrij is, want die moet blijkbaar z'n mond houden.

Maarja, hoe weet je nu of dat wat jij zegt, een belediging is?

In een vrij land leven, betekent ook dat je dingen zal moeten tolereren, waar jij niet persee op zit te wachten.

We kunnen wel een referendum houden om festivals in Nederland te gaan verbieden, maar als daar een meerderheid Ja op zegt, houden we op met een vrij land te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat zijn wel vooroordelen, het is in elk geval een schandelijke generalisatie van de bovenste plank. Dat 'duh refo' geen TV heeft komt voornamelijk omdat het niet mag van de kerk en dat de oudere mensen een iets andere kijk hebben op de wereld dan bijvoorbeeld de jongere generatie. Die jongere generatie kijkt inderdaad de Titanic, of wat dan ook. Wanneer jij zo makkelijk een stempel zet op mensen met het woord 'REFO' weet jij blijkbaar beter dan mij wat een 'REFO' nu exact is.

Eerst even dit. Refo staat bekent als scheldwoord misschien, en zo te zien vatte je dat ook zo op. Dat was echter niet mijn bedoeling, maar reformatorische mensen is wat langer om te schrijven, en dit is een soort van afkorting. Ik hoopte eigenlijk dat dat duidelijk zou zijn door die haakjes. Maar goed, sorry als je beledigd bent knipoog_dicht.gifflower.gif

Die vooroordelen zijn overigens wel enigzins gegrond. Ik woon in een buurt met veel reformatorische mensen, waar we contact mee hebben. Aarige lui, en dan komen ze op visite, en dan leen je nog wel is een dvd'tje uit.

Nu moet je weten dat m'n zus speciaal onderwijs nodig had, maar werd geweigerd omdat we een tv hadden. En op tv werd gevloekt, dus dat kon niet. Nouja, veemd vonden we het wel, maar principes zijn principes.

Later wordt die directeur onze buren, en idd, die komen dus bij ons op visite, en lenen we van hun dvd's en zij van ons.

Bij ons is de regel, vloek erin, dvd eruit. (Dit wil niet zeggen dat we perfect zijn, om misverstanden te voorkomen knipoog_dicht.gif)

We hebben alle geleende films uit gezet omdat daar in gevloekt werd.

Als je daar geen moeite hebt, als reformatorisch persoon, maakt mij niet uit. Maar weiger dan niet iemand van je school, en dus een gezin in moeilijkheden brengt..

Maar helaas geldt dit ook voor mijn familie die reformatorisch gezindt zijn.

En om ontopic te blijven: Vrienden van m'n ouders, die erg anti metal zijn, en reformatorisch gezindt, kijken zulk soort films regelmatig, en als je vraagt wat ze ervan vindt, dan leest ze erover heen. Maar wel chr. metal afkeuren omdat het niet christelijk klinkt.

En dan heb ik het nog niet over m'n vader... mondhouden.gifcrysmile.gif

En daar walg ik het meest van...

En het zijn misschien de kinderen, of pubers, maar het geeft toch een slecht beeld weer van de hele familie.

En het maakt mij niet uit of je een film wel of niet uitzet na een vloek of wat dan ook, het gaat mij om het tegenstrijdige.

Ik zet ook lang niet altijd een film uit na een vloek, en accepteer dat ook van andere mensen, zolang zij dat ook van andere mensen accepteren.

Of dit goed of fout is is wat anders.. (Leuk discussievoer?)

Quote:
P.S. Het Ichtus is een christelijke school op reformatorische grondslag, niet op gereformeerde grondslag. Dat is net een tikkie anders. Het gros van de 'REFO's wat daar zit zijn überhaupt iets vrijer, anders werden ze wel naar Amersfoort (Lodensteyn) gestuurd, een uitzondering daargelaten. Op het Ichtus zitten bosjes Vrijgemaakten, die niet tot 'REFO' behoren bijvoorbeeld, op een echte Refoschool kom je dan niet eens binnen.

Wat ben jij heerlijk op de hoogte widegrin.gif Hoe wist je dit? Van enen van Reenen? engel.gif

Maar goed, op het Ichthus college werd het totaal niet gewaardeerd als je vloekte. En dat zou je dan ook zeker merken. En ja, als je dan met zo'n film komt aanzetten..

Overigens zijn hier de meningen sterk verdeeld hoe chriselijk het Ichthus is puh2.gif Voor mijn woonplaats heel erg christelijk. Maar idd, de "zwaardere" mensen gaan vaker naar het Lodesteyn toe idd smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid