Spring naar bijdragen

Zangoefeningen??


Aanbevolen berichten

Niet zomaar wat doen. Als je gezond en goed (hoog) wilt leren zingen dan moet je echt les nemen. Anders breng je je stem misschien meer schade toe dan dat het iets oplevert.

Als je heel graag iets wilt doen: neurieen op mmm, nnn of ng (als in: wang) een dan zachtjes het luchtalarm* nadoen.

*een soort sirene die je weleens op maandag hoort

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Niet zomaar wat doen. Als je gezond en goed (hoog) wilt leren zingen dan moet je echt les nemen. Anders breng je je stem misschien meer schade toe dan dat het iets oplevert.

Als je heel graag iets wilt doen: neurieen op
mmm, nnn of ng (als in: wang)
een dan
zachtjes
het luchtalarm* nadoen.

*een soort sirene die je weleens op maandag hoort

Zomaar wat doen, dat doe ik niet. Mijn moeder heeft op zangles gezeten en de oefeningen ken ik opzich wel, maar niet goed waarvoor ze dienen zegmaar.

Dan zul je misschien denken "vraag het dan aan je moeder". Maar om de een of andere reden durf/wil ik neit zingen voor mijn ouders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

Hester, kan je ook wat vertellen over het verschil tussen uhm.. je gewone stem en je kopstem?

Veel zangers hebben de ervaring dat hun stem uit twee delen lijkt te bestaan: borststem en kopstem. Dit is niet echt zo, maar er zitten grofweg twee registers op je stem. Als je laag en stevig zingt, zing je meestal in borststem. Wat er feitelijk gebeurt is dat je stembanden in de volle lengte en breedte tegen elkaar trillen. Hoe hoger je zingt, hoe meer inspanning dat kost. Dat heeft tot gevolg dat je boven een bepaalde hoogte gaat krijsen, je stem ineens stopt of "overslaat" naar de kopstem. Het fysieke verschil met in borststem zingen is dat je stembanden maar gedeeltelijk tegen elkaar trillen en het geluid wat dunner klinkt. Met je kopstem kun je hoger zingen maar omdat die vaak niet getraind is, klinken veel mensen hees boven een bepaalde hoogte.

Quote:
Moet je bijvoorbeeld proberen om zoveel mogelijk de kopstem te vermijden als je hoog zingt?

Of je de kopstem moet gebruiken of juist vermijden, hangt helemaal af van de stijl van de muziek die je zingt. Bij klassieke muziek komt kopstemgebruik heel veel voor, terwijl rockzangers er vaak niets van moeten weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Gast Anon_phpbb

Nou dat laatste stukje ben ik het niet mee eens. ik vind dat kopstem eigenlijk helemaal niet uit maakt welke muziekstijl.

Ik speel zelf in een band en de zanger zingt heel vaak in kopstem om een andere reden dan alleen hoog zingen.

Met kopstem kan je meer een kraakstem opzetten die bij mijn muziek past. als je via je gewone stem zing is het vaak zuiverder.

Zo kan je dat ook horen als je naar Sweet Child O' Mine van guns n roses luister.

Hij zingt het merendeel van het nummer in kopstem.

En dat hebben heel erg veel zangers van rockmuziek gedaan in de vroegere tijd. jaren 70 - 95 ongeveer.

sowieso is guns n roses mijn zangvoorbeeld en ik kan op zon zelfde manier zingen, maar dat is niet mogelijk met mijn gewone stem, voor niemand behalve sommige vrouwen.

Ik wil er ook bij toevoegen dat ik nooit zangles gehad heb. het is wel jezelf aan te leren en ik zal dit erover zeggen.

als je hees word of je stem kwijt raakt door lang te zingen doe je het fout en na meer zingen word je stem ook beter uiteindelijk.

Het overslaan valt tegen te gaan door je limieten te leren kennen.

als je die limieten weet kan je altijd steeds weer proberen om die grens toch weer te overschrijden om beter te worden en meer tonen te halen.

De enige zangoefening die ik ooit gebruik is van een hele lage toon naar een hele hoge toon te gaan in ongeveer 15 seconde tijd haal ik dan mijn limiet. Als je dit doe merk je ook waar je overgang van kopstem naar gewone stem zit.

en met instrumenten is hetzelfde. ik heb mezelf ook gitaar leren spelen en zo hebben ook zon beetje 1/4e van de grootste gitaristen ooit dat gedaan. en ik moet zelf zeggen dat ik dit heel goed kan. beter dan de meeste mensen die les gehad hebben.

Ondanks dit alles wat ik erover te zeggen heb is het nooit onverstandig om les te nemen.

Het is altijd makkelijker (en waarschijnlijk ook beter) om het van iemand te leren, dan wanneer je het zelf leer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid