Spring naar bijdragen

Geloof en discriminatie


Aanbevolen berichten

Barneveldse school weigert moslima in kantine

Uitgegeven: 5 maart 2007 12:37

Laatst gewijzigd: 5 maart 2007 12:37

AMSTERDAM - Het Groen van Prinsterercollege in Barneveld weigert een moslima in de kantine te laten werken. De vrouw is op dit moment op de school in dienst als schoonmaakster en had gesolliciteerd naar de baan, maar volgens directeur Kees Heek past het niet bij de identiteit van de protestants-christelijke school als zij in de kantine zou werken.

De vrouw is teleurgesteld en heeft een klacht ingediend bij de Commissie Gelijke Behandeling.

Het schoonmaken vindt aan het begin van de avond plaats, wanneer bijna alle leerlingen naar huis zijn. Als kantinejuf zou de vrouw echter tijdens en tussen de lesuren werken en daardoor veel contact met leerlingen hebben. Dat is volgens Heek de reden dat een moslima op zijn school wel mag schoonmaken, maar niet in de kantine mag werken.

Coulant

De school vraagt altijd naar protestants-christelijk personeel. "Het personeel is drager van de identiteit", zegt Heek. Omdat het hier een schoonmaakbaan betrof, was de directie in dit geval coulant, maar volgens Heek had de school de moslima achteraf gezien beter niet kunnen aannemen. De school zegt bereid te zijn de vrouw te helpen bij het vinden van nieuw werk. Ook kan zij gewoon als schoonmaakster blijven werken.

Het Groen van Prinsterercollege is een vmbo met elfhonderd leerlingen. De school heeft een 'open toelatingsbeleid', maar vraagt ouders van leerlingen wel de christelijke grondslag te respecteren. Drie procent van de leerlingen is moslim.

Heel Nederland praat over moslims en dit soort dingen halen maar met moeite het nieuws. Discriminatie uit geloofsovertuiging is blijkbaar in sommige kringen een groot goed. Ik vrees dat de tegenstelling snel zullen groeien als hier niet hard tegen wordt opgetreden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Die school heeft het begrip 'christelijk' niet helemaal begrepen, vrees ik.

Gevoelsmatig zou ik dat ook zeggen, maar er zitten best moeilijkheden aan. Zoals ik eerder heb gezegd, waar ligt precies de grens, mag die school straks ook geen atheistische Godsdienstleraar weigeren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar laat ik het eens heel zwartwit stellen, is zo'n school dan volgens jou ook verplicht om bijvoorbeld een atheistische Godsdientleraar aan te stellen?(ze bestaan hoor.
puh2.gif
)

Daar heb je een punt, bij een leraar kan ik me nog een klein beetje voorstellen dat een christelijke school problemen zou hebben met een islamitische docent zeker als het een Godsdienstleraar betreft. Al denk ik dat als een islamitisch leraar op een respectvolle manier godsdienstonderwijs kan geven dit geen enkel probleem hoeft te zijn. Ik denk dat het uiteindelijk ten goede zal komen aan de discussie en diepgang van het onderwijs.

Quote:
Ik denk dat dit qua wetgeving net een gevalletje wal-schip is.

Ik hoop van niet want het gaat om een 'kantine medewerkster' en die hebben helemaal niets van doen met onderwijs of voorlichting oid.. in mijn ogen is dit gewoon discriminatie op grond van iemands persoonlijke overtuiging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het een beetje overdreven om deze vrouw niet gewoon in de kantine te laten werken. Als het nou onderwijsgevend personeel was dan had ik er iets meer van gesnapt.

Maar aan de andere kant staat het organisaties vrij om aan te nemen (of te weigeren) wie ze willen. Of leven we tegenwoordig al in z'n samenleving waar gedwongen wordt wie je aan moet nemen?

Die hele Commissie Gelijke Behandeling mogen ze van mij ook wel gelijk opdoeken. Echt iets bijdragen doen ze niet aan de samenleving, en daarnaast mogen ze enkel adviseren. Moet daar nou zoveel belastingsgeld heengaan?

En als je weet dat ze je niet willen hebben, waarom dan alsnog proberen via de Commissie Gelijke Behandeling. Heb je dan zo weinig eer?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Maar aan de andere kant staat het organisaties vrij om aan te nemen (of te weigeren) wie ze willen. Of leven we tegenwoordig al in z'n samenleving waar gedwongen wordt wie je aan moet nemen?

Als het om een zwaar gesubsidieerd onderdeel van onze samenleving gaat vind ik dat deze organisaties conform de wet geen mensen mogen weigeren vanwege hun geloofsovertuiging voor functies waarbij die overtuiging er niet toe doet.

Quote:
En als je weet dat ze je niet willen hebben, waarom dan alsnog proberen via de Commissie Gelijke Behandeling. Heb je dan zo weinig eer?

Of zoveel eergevoel dat je niet accepteert dat je geweigerd wordt voor een kantine baantje vanwege je geloofsachtergrond flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, ik snap de school wel hoor!! Als je een christelijke uitstraling wilt houden kun je beter mensen aannemen die zelf oo een christelijke uitstraling hebben. Je kan erover discussieren of de dame in kwestie een 'niet-christelijke' uitwerking op de kinderen zal hebben, maar dat lijkt me overbodig...

Volgens de wetgeving mag er niet gediscrimineerd worden en wordt hier dus de wet overtreden. Ik, als christen, vind daarintegen dat de moslima geen kantinewerk zou moeten doen ter wille van het imago van de school.

Ik ken de school verder niet, maar misschien is de school wel alleen christelijk van uiterlijk en is de christelijke moraal verder ver te zoeken. Dan zou het weer onzin zijn om de moslima de kantine te weigeren...

Zoals je ziet, kan ik (met mijn bepertke kijk op de zaak) niet echt een eenduidig antwoord geven... Grappig... ;-)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tsja, ik snap de school wel hoor!! Als je een christelijke uitstraling wilt houden kun je beter mensen aannemen die zelf oo een christelijke uitstraling hebben. Je kan erover discussieren of de dame in kwestie een 'niet-christelijke' uitwerking op de kinderen zal hebben, maar dat lijkt me overbodig...

Ze gaat me de koran staan zwaaien dat het enige ware geloof het islamitisch geloof is?

Quote:
Volgens de wetgeving mag er niet gediscrimineerd worden en wordt hier dus de wet overtreden. Ik, als christen, vind daarintegen dat de moslima geen kantinewerk zou moeten doen ter wille van het imago van de school.

Leg eens uit? Wat veranderd er aan het imago van de school als er een islamitische kantine-medewerker rondloopt?

Quote:
Ik ken de school verder niet, maar misschien is de school wel alleen christelijk van uiterlijk en is de christelijke moraal verder ver te zoeken. Dan zou het weer onzin zijn om de moslima de kantine te weigeren...

Ik ken de school wel en reken maar dat ze Christelijk zijn tot op het bot. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is wel een hele grote dooddoener: Volgens de wet mag er niet gediscrimineerd worden..... (niets ten nadele van jou Deedee want wat je zegt is wel correct) Waarom discrimineerd de sterke arm der wet (politie) dan wel openlijk bij het aannemen van nieuwe mensen? (allochtonen hebben voorrang en zullen dus altijd verkozen worden boven autochtonen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet discrimineren betekent dat je mensen niet anders behandelt dan anderen, op grond van irrelevante groepskenmerken. Voor de politie is allochtoon-zijn een relevant kenmerk, aangezien men streeft naar blauw-op-straat-dat-herkend-wordt-door-het-geteisem-op-straat. Je zou kunnen zeggen dat de politie aldus erkent dat veel van dat geteisem allochtoon is knipoog_dicht.gif

Een kantinejuf moet appels en melk verkopen (ja, ik ben oud widegrin.gif), en daar maakt het geen ene donder uit welk geloof ze aanhangt. Sterker, een leraar godsdienst moet godsdienstles geven, wat hij persoonlijk gelooft is irrelevant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ikzelf zou het als kind nogal verwarrend hebben gevonden om een islamitische mevrouw op mijn christelijke school te hebben. Ik ben dan wel redelijk beschermd opgegroeid, maar ik vind dat we onze kinderen ook zo lang mogelijk ´puur´ moeten houden.

"Gij geheel anders", geldt dat dan alleen voor een individu of mag dat ook voor een hele gemeenschap tellen? Zoals een school?

Het lijkt mij geweldig om een christelijke school te hebben die nog tot op het bot christelijk is...

Die zou eigenlijk niet eens op islamitische wijze gereinigd moeten worden... puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me voorstellen dat ze op die school liever een protestansts-christelijke kantinejuf zouden hebben. Maar als ze niemand anders zouden hebben voor die baan zouden ze haar net zo goed aan kunnen nemen. Als drie procent van de leerlingen al moslim is dan zit er dus gemiddeld in bijna elke klas een moslim. Van een kantinejuf zullen ze minder te vrezen hebben dan die medeleerlingen waarschijnlijk. Tegen een kantinejuf zeg je 'een cola' en dan zegt zij 'een euro alsjeblieft' terwijl je met klasgenoten hele gesprekken kan hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gisteren op BNR een interview met de directeur en zijn motivatie tot dit besluit. In dit interview vertelde hij onder meer, dat hoe raar het ook klinkt er ook geloofstechnische vragen worden gesteld aan het daar aanwezige personeel en de schoolleiding vind het belangrijk om daar ook op een adequate manier op te reageren. Verder stelde hij ook dat de concierge's meer lijken door te stromen naar een klas ondersteunende taak, wat ook bijdroeg aan deze actie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ikzelf zou het als kind nogal verwarrend hebben gevonden om een islamitische mevrouw op mijn christelijke school te hebben. Ik ben dan wel redelijk beschermd opgegroeid, maar ik vind dat we onze kinderen ook zo lang mogelijk ´puur´ moeten houden.

Verwarrend omdat er een vrouw in de kantine staat? Of kun je tegenwoordig al aan het uiterlijk van iemand zien of hij/zij moslim is (dan heb ik het dus niet over hoofddoekjes oid)

Als je al in de war raakt van een niet Christelijk persoon op school, hoe moet dat dan wel niet in de grote boze buitenwereld? Ben je al weer bijgekomen dat nog maar een heel klein percentage van de Nederlanders écht in God en Jezus gelooft? Als je hier al van in de war zou raken ben je denk ik echt té beschermd opgevoed verbaasd.gif

Ik snap niet waarom de school zo moeilijk doet zelfs al zouden ze het recht hebben om mensen te weigeren omdat ze een ander geloof hebben. Schenkt een Christen de koffie soms anders in? Of zijn ze bang dat deze mevrouw de jeugd probeert te bekeren, dat zal toch wel meevallen lijkt me?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens de schoolleiding zou de moslima prima in staat zijn een toezichthoudende functie in de kantine te vervullen, maar kan ze niet worden aangenomen vanwege haar islamitische achtergrond. Heek: „Als er een leerlinge in de hoek zit en zegt bang te zijn om te sterven, verwacht ik van onze medewerkers dat die vanuit het christelijke geloof haar de weg wijzen.â€

Edit: (bron: http://www.reformatorischdagblad.nl/artikel/1291679/Klacht+bij +CGB+over+pc-school+Barneveld.html)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch grappig om te zien hoe de vrouw in kwestie intussen van schoonmaakster is doorgegroeid naar kantinejuf, concierge en zelfs klas-assistente.

Frappant ook dat mensen die schoonmaken blijkbaar ook al bepalend zijn voor het imago van een school.

Christelijke verdraagzaamheid zijn we intussen vergeten. Nee, we moeten scholen 'puur' houden zonder dat ze 'op islamitische wijze' worden 'gereinigd'....

Heel soms kan ik me heel goed voorstellen dat niet-christenen vinden dat christenen maar rare, intolerante mensen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens de schoolleiding zou de moslima prima in staat zijn een toezichthoudende functie in de kantine te vervullen, maar kan ze niet worden aangenomen vanwege haar islamitische achtergrond. Heek: ?Als er een leerlinge in de hoek zit en zegt bang te zijn om te sterven, verwacht ik van onze medewerkers dat die vanuit het christelijke geloof haar de weg wijzen.?

rofl.gifrofl.gif

Heeft er iemand op deze school gezeten? Dus je zegt wat tegen een kantine juf en dan krijg je vervolgens een heel moreel l-verhaal dat volledig christelijk onderbouwt is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Verwarrend omdat er een vrouw in de kantine staat? Of kun je tegenwoordig al aan het uiterlijk van iemand zien of hij/zij moslim is (dan heb ik het dus niet over hoofddoekjes oid)

In geval van moslima's die ook volgens hun religie leven, heeft de mevrouw wèl een hooddoekje op.

Quote:
Als je al in de war raakt van een niet Christelijk persoon op school, hoe moet dat dan wel niet in de grote boze buitenwereld? Ben je al weer bijgekomen dat nog maar een heel klein percentage van de Nederlanders écht in God en Jezus gelooft? Als je hier al van in de war zou raken ben je denk ik echt té beschermd opgevoed
verbaasd.gif

Gelukkig ben ik niet echt tè beschermd opgegroeid. Van mij had het nog wel wat beschermder gemogen. En bijkomen van het percentage Nederlanders dat ècht in God en Jezus gelooft zal ik denk ik nooooit...

Ik vind moslims eng!! Maar dat beeld heb ik misschien juist wel door mijn beschermde opvoeding. Jammergenoeg kan ik geen knopje omzetten in mijn hoofd en hen als neutrale aardbewoners zien... Maar dat is niet meer echt on topic...

Waar liggen de grenzen dan voor diegenen die het er niet mee eens zijn dat de dame in kwestie een andere baan moet zoeken? Mag een spiritist of een heks ook gewoon in de kantine werken? Denk je nu echt dat dat geen enkele uitwerking zal hebben?

Hoe christelijker iets is, hoe meer we ervoor moeten waken dat dat ook zo blijft. Satan zit niet stil en zal proberen te infiltreren. Ik suggereer hier echt niet mee dat de moslima meteen een terrorist is ofzo... Ik wil alleen zeggen dat juist de meest heilige dingen doelwit zijn. Daar baseerde ik mijn mening op. Daarom ook mijn vraag hoe 'christelijk' de school is. (ik heb op een 'christelijke school' gezeten waar een leraar te beschaamd was om te bidden voor de dag begon en op deze 'christelijke school' heb ik meer godsdienstles gehad in Griekse mythologie dan iets anders)

Quote:

Ik snap niet waarom de school zo moeilijk doet zelfs al zouden ze het recht hebben om mensen te weigeren omdat ze een ander geloof hebben. Schenkt een Christen de koffie soms anders in? Of zijn ze bang dat deze mevrouw de jeugd probeert te bekeren, dat zal toch wel meevallen lijkt me?

De mevrouw in kwestie zal haar werk prima doen en ik denk ook niet dat ze de jeugd probeert te bekeren. Mijn dochter gaat naar een peuterspeelzaal waar de hulpleidster een moslima is. Ik hoop dat mijn dochter hierdoor een andere kijk op andersgelovigen zal krijgen dan ik... Soms schrik ik een beetje van mijn achterdocht. In dit topic word ik ook weer met de neus op de feiten gedrukt. Ik zie weer eens beren op de weg die er niet zijn... Of toch...?

Waarom ben ik bang voor moslims...? (maarja, dat is een ander topic)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alle semi-grappige reacties ten spijt: ik denk zelf dat artikel 23 (.6) van de grondwet steeds meer in het gedrang komt door de secularisatie en ontzuiling van de maatschapij.

50 jaar geleden zou een protestant er niet eens over nadenken te soliciteren op een katholieke school.

Om weer even op het bericht van de TS terug te komen: De school beroept zicht ten onrechte op artikel 23 en handelt strijdig met artikel 1.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Artikel 23.3 lijkt me in dit geval ook vrij relevant
smile.gif

Nee! nooo.gif

Ik citeer

Quote:
Artikel 23.3 van de grondwet:
Het
openbaar onderwijs
wordt, met eerbiediging van ieders godsdienst of levensovertuiging, bij de wet geregeld.

Het gaat in artikel 23 sub 3 over OPENBAAR onderwijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid