Spring naar bijdragen

Waarom al die hokjes in de kerken


Aanbevolen berichten

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:37:44 schreef BaasRay het volgende:

Ik vraag me af mensen ,,,

waarom zijn er zoveel verschillende kerken ...

oftwel, de een zit in een rooms-katholieke kerk, de ander in een vrijgemaakte refomatische kerk .. zo heb je er nog duizenden

waarom al die hokjes .. we zijn toch allemaal het lichaam van christus

waarom word er in de ene kerk wat anders gesproken als in de andere ...

er is toch maar 1 God , 1 Jezus , 1 Heilige geest.

waarom word er dan toch heel andere dingen gezeged over bepaalde onderwerpen ??

ik ben zeer benieuwd naar julliie mening

Dit is toch wel een specifiek-Protestantse mening hoor. Het Protestantisme maakt slechts éénderde uit van alle Christenen, en is verdeelt over 30000 stromingen die diep theologisch zijn verdeelt.(ja, dit heb ik gewoon geknipt en geplakt van eerder widegrin.gif ) Tweederde van de Christenen staan echter qua geloof extreem dicht bij elkaar en zijn verdeelt over twee stromingen, nou vooruit 2,1 stromingen. Dus die verdeeldheid valt wel mee. smile.gif

Samengevoegde post 22-2-2007 0:12:43:

Quote:
Op donderdag 22 februari 2007 00:10:34 schreef Nynthe het volgende:

Zojuist ontworpen door jou
smile.gif
Ik zou er maar snel een naam aan geven
rofl.gif

Het John Nelson Darby hokje? Met ook dezelfde Darby-nadelen? devil.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 22 februari 2007 00:11:43 schreef Pius_XII het volgende:

Het John Nelson Darby hokje? Met ook dezelfde Darby-nadelen?
devil.gif

Hmmz... Dan toch weer jammer dat een zojuist ontworpen hokje meteen weer nadelen heeft blijkbaar nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 22 februari 2007 00:14:28 schreef Nynthe het volgende:

Hmmz... Dan toch weer jammer dat een zojuist ontworpen hokje meteen weer nadelen heeft blijkbaar
nosmile.gif

Darby is een lichtend voorbeeld van wat er gebeurt als je de gedachtegang "laten-we-niet-al-te-moeilijk-doen over-de-leer-we-zijn-toch-allemaal-Christenen" in praktijk gaat brengen. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 22 februari 2007 00:17:12 schreef Pius_XII het volgende:

Darby is een lichtend voorbeeld van wat er gebeurt als je de gedachtegang "laten-we-niet-al-te-moeilijk-doen over-de-leer-we-zijn-toch-allemaal-Christenen" in praktijk gaat brengen.
flower.gif

Gooi mij dan maar meteen weer uit je hokje, ik doe namelijk wel moeilijk over de leer big-smile.gif

* hoppa, het zojuist ontstane hokje is weer leeg *

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 22 februari 2007 00:26:52 schreef Nynthe het volgende:

Gooi mij dan maar meteen weer uit je hokje, ik doe namelijk wel moeilijk over de leer
big-smile.gif

* hoppa, het zojuist ontstane hokje is weer leeg *

Zo, dat is weer eentje minder. party.gif Overigens bestaat er ook een theologische katholieke variant van (min of meer dan he?), we spreken gewoon KKK 818 na en zeggen dat al die andere Christenen stiekem een beetje katholiek zijn zonder het te weten. clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 22 februari 2007 00:11:43 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Dit is toch wel een specifiek-Protestantse mening hoor. Het Protestantisme maakt slechts éénderde uit van alle Christenen, en is verdeelt over 30000 stromingen die diep theologisch zijn verdeelt.(ja, dit heb ik gewoon geknipt en geplakt van eerder
widegrin.gif
) Tweederde van de Christenen staan echter qua geloof extreem dicht bij elkaar en zijn verdeelt over twee stromingen, nou vooruit 2,1 stromingen. Dus die verdeeldheid valt wel mee.
smile.gif

Dat er 1 groep groter is dan de rest wil toch niet zeggen dat het met de verdeeldheid wel meevalt? Ik zie dat in elk geval niet zo. Bovendien, ook over kerkmuren heen kan er eenheid en zijn en ook binnen kerkmuren kan er verdeeldheid zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 22 februari 2007 00:32:18 schreef Hester het volgende:

Dat er 1 groep groter is dan de rest wil toch niet zeggen dat het met de verdeeldheid wel meevalt?

Het zal ook wel met een bepaald wereldbeeld te maken hebben, ik zie een organische, holistische Kerk, waar alles op elkaar lijkt afgestemd.

Quote:
Ik zie dat in elk geval niet zo. Bovendien, ook over kerkmuren heen kan er eenheid en zijn en ook binnen kerkmuren kan er verdeeldheid zijn.

Ja, maar wat is de aard van die verdeeldheid? Bij ons is dat voor het overgrote deel een kwestie van menselijke ijdelheden of kleine theologische details. Bij de Protestanten kunnen echter ook de goedwillenden per definitie nooit een einde maken aan de verdeeldheid, omdat er geen toetsingskader is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan de ene kant, ja we zijn 1 lichaam, en ik hoop dat alle kerken het belangrijkste hetzelfde hebben, het geloof in God, Jezus en de Heilige Geest en de bijbel als grondslag!

Aan de andere kant, er zijn zoveel verschillende 'categorien'. Zoveel verschillende stromingen. Mensen hebben het over eenheid, maar er is zoveel verschillendheid. Ookal is 1 groep groter dan de ander, dat neemt niet weg dat er zoveel verschillen zijn.

Verder dat hokjes plaatsen: dat is echt mens eigen! Het is als iemand jou in een hokje plaatst misschien heel irritant, maar elk mens doet het. Als je iets ziet ga je het een plaats geven, je kijkt via je eigen referentie kader en gaat dingen plaatsen, je gaan kleine deeltjes herkennen en daar vestig je een oordeel aan. Stukje bij beetje ga je steeds meer een beeld vormen.

Informatie opslaan is niet erg, maar vooroordelen vind ik des te vervelend. Zo'n opmerking van typisch gereformeerd, evangelische hebben het maar weer makkelijk, of katholiek dit, daar heb ik echt een hekel aan. Je geeft mensen niet eens een eerlijke kans om te laten zien wie ze zijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:37:44 schreef BaasRay het volgende:

Ik vraag me af mensen ,,,

waarom zijn er zoveel verschillende kerken ...

Ik ken er maar één.

Quote:
oftwel, de een zit in een rooms-katholieke kerk, de ander in een vrijgemaakte refomatische kerk .. zo heb je er nog duizenden

Nee hoor, er is er echt maar 1 smile.gif

In protestantse hoek hoor ik veelal van het bestaan van één "Ware Kerk" die als een soort virtuele deken over al die ontelbare gemeenschapjes valt. Ik snap dat beeld nooit zo goed, als ik het goed begrijp behoren alle Christenen die exact dat geloven wat de spreker zegt tot de Ware Kerk, maar dan heb je net zoveel Ware Kerken als sprekers, en overigens, hoe het kan dat mensen die iets anders geloven toch lid zijn van diezelfde ene Ware Kerk van mensen die allemaal hetzelfde geloven, is mij een raadsel. Maar goed, ik ben dan ook geen protestant, dus ik zal allerlei wezenlijke zaken over het hoofd zien. Punt blijft dat ik nog geen protestant ben tegengekomen die beweert dat Jezus meer dan één Kerk heeft gevestigd.

Aan de kant van orthodoxen en katholieken is het al helemaal eenvoudig: die erkennen niet alleen maar één Kerk, maar weten ook waar die te vinden is. En waar niet. Voor orthodoxen is de Kerk grofweg de patriarchaten van Moskou, Constantinopel, Kiev, Rome, etc. Voor katholieken is het in ieder geval de katholieke Kerk, en voor de wildere tiepjes ook nog de Orthodoxe Kerken. En de rest hoort er gewoon NIET bij. Dus vanuit "ons" perspectief is er helemaal geen verdeeldheid, op één deling na: die tussen Rome en Constantinopel/Moskou. Die 30.000 geloofsgemeenschappen vol zeer gewaardeerde broeders en zusters in Christus, beschouwen we niet als kerken. Niks hokjes dus, maar wel veel mensen buiten het ene schaapshok.

Quote:
waarom al die hokjes .. we zijn toch allemaal het lichaam van christus

Sorry, maar nee. Dat is wel zo in de protestantse theologie rond "de Ware Kerk", maar daar zijn dus op het niveau van de Ware Kerk geen hokjes. En in de orthodoxie/catholica gelden de broeders en zusters uit de reformatie niet als deel van het Lichaam van Christus, dat immers de Kerk is.

Quote:
waarom word er in de ene kerk wat anders gesproken als in de andere ...

Dat is het aardige, maar dat is inderdaad wat imho wat rammelt aan die "Ware Kerk"-theologie. In de orthodoxie en de catholica is hier geen sprake van. Daar is sprake van één leer, één geloof, één bidden, één liturgie.

Quote:
er is toch maar 1 God , 1 Jezus , 1 Heilige geest.

waarom word er dan toch heel andere dingen gezeged over bepaalde onderwerpen ??

ik ben zeer benieuwd naar julliie mening

Nou ja, wat ik zeg:

- Ook in de protestantse theologie is er helemaal geen sprake van meerdere kerken, maar van één Ware Kerk;

- De Ware Kerk-theologie is wel wat moeilijk te verenigen met afwijkingen in leer, maar ik schat in dat een protestant met voldoende kennis van zaken dat wel weet uit te leggen;

- In de orthodoxie en de catholica is er een complete eenheid in de Kerk. Er is variatie in vormen en spiritualiteit, maar niet in leer, sacramenten, bidden of liturgie.

Kortom, ik zie die hokjes niet. Niet binnen de Kerk tenminste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je het over de Ware Kerk heb, ontkom je er eigenlijk niet aan om een onderscheid te maken tussen het instituut kerk en de Kerk op geestelijk vlak. Ik denk dat er wat dat betreft een verschil is tussen katholieken en protestanten, maar dat heeft Diakio al uiteengezet. Ik zal op basis van mijn Protestante achtergrond antwoorden. knipoog_dicht.gif

Quote:
Romeinen 12

3 Met een beroep op de genade die mij geschonken is, zeg ik u allen dat u zichzelf niet hoger moet aanslaan dan u kunt verantwoorden, maar verstandig over uzelf moet denken. Denk overeenkomstig het geloof, dat is de maatstaf die God u heeft gegeven. 4 Zoals ons ene lichaam vele delen heeft en die delen niet allemaal dezelfde functie hebben, 5 zo zijn we samen één lichaam in Christus en zijn we, ieder apart, elkaars lichaamsdelen.

De Ware Kerk is geen gebouw, geen koud steen, maar een levend lichaam: het Lichaam van Christus waarvan de gelovigen levende leden zijn en verbonden zijn door Zijn bloed. Een lichaamsdeel dat afgesneden is van de bloedbaan, waardoor zuurstof en voedingsstoffen doorgegeven worden, sterft immers af. Wanneer ben je levend? Als je gelooft. Als je wat gelooft? Als je vaste vertrouwen Jezus Christus is, als je je huis bouwt op het fundament van God Woord. Denk voor het beeld aan de gelijkenis van de man die zijn huis bouwde op een rots.

Iemand met een levend geloof, die het Woord van God hoort en ernaar handelt, is een lid van het Lichaam, de Ware Kerk. Wat ons wezenlijk bindt is niet de mate waarin wij het eens zijn, maar het geloof in het verlossingswerk, het bloed van Jezus Christus. Onze blik moet gericht zijn op Hem, niet op onszelf. Elkaar moeten we bekijken in hemels perspectief, als geloofsgenoten. Wie erkent dat hij zichzelf op niets en niemand anders kan beroepen dan op Jezus Christus, wordt klein en bescheiden, acht de ander uitnemender dan zichzelf. Wie dat kan zeggen, wie belijdt: 'niet ik, maar Jezus Christus is Heer' die mag leven door Zijn bloed en weet dat dat voor anderen ook geldt.

Quote:
Filippenzen 2

1 Nu u door Christus zozeer bemoedigd wordt en liefdevol getroost, nu er onder u zo'n grote verbondenheid met de Geest is, zo veel ontferming en medelijden, 2 maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest. 3 Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan uzelf. 4 Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander. 5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. 6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. 8 En als mens verschenen, heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood - de dood aan het kruis. 9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: 'Jezus Christus is Heer,' tot eer van God, de Vader.

Nu kun je zeggen 'ja maar elke kerk leert weer wat anders!'. Ja, er zijn verschillen. Maar dat zijn menselijke onvolmaaktheden, aardse uitingsvormen. Wat ons bindt is het geloof in de Ene. Waar mensen samen God erkennen en eren, daar is de Ware Kerk. Waar Jezus Christus centraal staat, is er vaste grond. Waar twee of drie mensen in Zijn naam samen zijn en bidden, is Hij in hun midden. Zolang we hier blijven worstelen met verschillen, is onze eenheid niet volmaakt. Maar die momenten dat we herkenning vinden, zien we een sprankje Licht door de wolken heen en worden we bemoedigd: Hij komt terug en sticht dan Zijn volmaakte Koninkrijk!

Quote:
Openbaring 5

1 Toen zag ik dit: degene die op de troon zat had in zijn rechterhand een boekrol die aan beide kanten beschreven was en met zeven zegels was verzegeld. 2 Ik zag een machtige engel die met luide stem uitriep: ‘Wie komt het toe de zegels te verbreken en de boekrol te openen?’ 3 Maar er was niemand in de hemel of op aarde of onder de aarde die de boekrol kon openen en inzien. 4 Het deed me veel verdriet dat blijkbaar niemand het verdiende om de boekrol te openen en hem in te zien. 5 Toen zei een van de oudsten tegen mij: 'Wees niet verdrietig. Want de leeuw uit de stam Juda, de telg van David, heeft de overwinning behaald, en daarom mag hij de boekrol met de zeven zegels openen.' 6 Midden voor de troon, tussen de vier wezens en de oudsten, zag ik een lam staan. Het zag eruit alsof het geslacht was en het had zeven horens en zeven ogen; dat zijn de zeven geesten van God die over de hele wereld zijn uitgestuurd. 7 Het lam ging naar degene die op de troon zat en ontving de boekrol uit zijn rechterhand. 8 Op hetzelfde moment wierpen de vier wezens en de vierentwintig oudsten zich voor het lam neer. Ieder van hen had een lier en een gouden schaal vol wierook; dat zijn de gebeden van de heiligen. 9 En ze zetten een nieuw lied in:

'U verdient het om de boekrol te ontvangen en zijn zegels te verbreken. Want u bent geslacht en met uw bloed hebt u voor God mensen gekocht (5:9) mensen gekocht 'uit alle landen en volken, van elke stam en taal. 10 U hebt voor onze God uit hen een koninkrijk gevormd en hen tot priesters gemaakt. Zij zullen als koningen heersen op aarde.'

11 Daarna hoorde ik het geluid van een groot aantal engelen rondom de troon, de wezens en de oudsten; het waren er oneindig veel, tienduizend maal tienduizenden, duizend maal duizenden. 12 Met luide stem riepen ze: 'Het lam dat geslacht is, komt alle macht, rijkdom en wijsheid toe, en alle kracht, eer, lof en dank.' 13 Elk schepsel in de hemel, op aarde, onder de aarde en in de zee, alles en iedereen hoorde ik zeggen: 'Aan hem die op de troon zit en aan het lam komen de dank, de eer, de lof en de macht toe, tot in eeuwigheid.' 14 De vier wezens antwoordden: 'Amen,' en de oudsten wierpen zich in aanbidding neer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid