Spring naar bijdragen

Eens behouden, altijd behouden?


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Daar zijn nogal eens mensen voor uit de kerk gezet en men noemt dat een 'Ketterij'. Jezus Christus is alleen gestorven voor de gelovigen. Als jij niet geloofd is Christus niet voor jou gestorven.

Dat mag jij natuurlijk zo geloven maar dat is niet wat het evangelie leert. En als dat als ketterij gezien wordt dan zal ik het maar als een positief gegeven interpreteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 163
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Je kunt natuurlijk gewoon het tegendeel aantonen, i.p.v. de eindeloze 'danse de zorba' met Bijbelverzen, waarbij de verzen die een ander steevast worden afgedaan als 'verdraaing' of 'uit de context getrokken'. Als je daaruit wilt geraken, dan is het goed om je eens op de context zelf te focussen. Dus blijft mijn vraag:

[...]

Je bedoeld dat jij het er niet mee eens bent en dus is het een verdraaiing en niet in context. Echter heb ik je een aantal bijbelteksten aangeleverd waar je steenvast niet op ingaat. Ga nou eens in op de teksten en geef dan eens inhoudelijk aan waar ik het mis heb, dan kunnen we een discussie houden.

Laat ik eenvoudig beginnen met een aantal vragen:

1) Geloof jij dat al jou zonden zijn vergeven door het offer van Christus (verleden, heden en toekomst)?

2) Geloof jij dat als wedergeboren Christen jou zonden je weer van God kunnen scheidde?

Gr,

Dave


Samegevoegd:

Quote:

[...]Daar zijn nogal eens mensen voor uit de kerk gezet en men noemt dat een 'Ketterij'. Jezus Christus is alleen gestorven voor de gelovigen. Als jij niet geloofd is Christus niet voor jou gestorven.

De bijbel zegt anders heel wat anders:

Rom 5:

6 Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven.

en

8 Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is voor IEDEREEN gestorven!

Maar......

Quote:
zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eengeboren Zoon heeft gegeven: opdat allen die in Hem geloven, niet verloren zouden gaan, maar het eeuwige leven zouden hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je bedoeld dat jij het er niet mee eens bent en dus is het een verdraaiing en niet in context. Echter heb ik je een aantal bijbelteksten aangeleverd waar je steenvast niet op ingaat. Ga nou eens in op de teksten en geef dan eens inhoudelijk aan waar ik het mis heb, dan kunnen we een discussie houden.

Ga nou gewoon eens in op de vraag, je probeert er weer onderuit te komen. Er zijn al katholieken mét Bijbelverzen en al geweest, ik heb je versceidene linkjes aangeleverd, en jouw steevaste antwoord is dat ze uit hun context zijn getrokken (zonder dat aan te tonen overigens, behalve dan -hoe plat- door een ander Bijbelvers aan te voeren). Dus, dat hele station sla ik over, je kan nog altijd reageren op de teksten van KennethB hier in dit zelfde topic, wat je ook niet hebt gedaan.

Mijn vraag blijft dus staan:

Quote:

@Dave, je blijft er om heen draaien, dus ik vraag het nog maar eens, van jouw these, nl. ééns gered, altijd gered, vinden we geen enkel spoor terug bij de vroege Christenen, ook niet als ketterij trouwens voor zover ik weet. Hoe verklaar je dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus is voor IEDEREEN gestorven!

Maar......[...]

Daar is geen MAAR aan beste HenkG...

ook niet de tekst die je gaf.

Die tekst is gesproken en geschreven voor de hoop die het inzich draagt.

Voor een ieder die zich verloren waant.

Je kan een dergelijke tekst niet omdraaien, en zo geweld aandoen, door te impliceren dat er staat;

"Want zo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn eengeboren Zoon heeft gegeven: opdat een ieder die niet in hem gelooft verloren gaat, en geen eeuwig leven heeft."

Daarnaast slaat het verloren gaan op onze indentivicatie met het vlees, waardoor de dood grip op ons lijkt te hebben. Dat is leven in de leugen.

[Spaar uw schatten niet in de wereld waar mot en roest en dieven zijn]

maar de waarheid maakt vrij want,

Wie wij zijn in Christus is eeuwig leven.

Dat is de blijde boodschap, het goede nieuws.

wij gaan niet verloren.

Wij zijn zonen van de allerhoogste Zelf in Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan ruk je de tekst wel uit de context van de Bijbel, want er zijn namelijk plekken in de Bijbel die dat wel duidelijk aangeven.

Quote:
Joh 17

12 Zolang Ik bij hen was, bewaarde Ik ze in uw naam, die Gij Mij hebt gegeven; Ik heb gewaakt over hen, en niemand van hen ging verloren dan de zoon van verderf; opdat de Schrift zou worden vervuld.

Quote:
1 Tim 5

15 Feitelijk zijn enkelen reeds achter Satan verloren gelopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dan ruk je de tekst wel uit de context van de Bijbel, want er zijn namelijk plekken in de Bijbel die dat wel duidelijk aangeven.

[...][...]

ja maar wat betekend verloren gaan voor jou dan?

Ik bedoel dit;

als ik denk dat ik een lichaam ben, dan ga ik verloren nietwaar?

Mijn lichaam is aan verval onderhevig.

maar wie ik ben in christus is eeuwig leven.

Als ik niet weet wie ik werkelijk ben, dan waan ik mij van god gescheiden en ga ik verloren zolang ik meen DAT te zijn dat aan dood onderhevig is.

Maar door geloof in christus [ Christus in jezus / Christus in mij ] weet ik mij verlost van de dood.

Dat is wie ik ben in Christus.

met Hem ben ik gekruizigt en opgestaan.

In hem heb ik vrede met God.

Uit hem ben ik geboren, want geen ding is geworden zonder hem.

Dat is een eeuwig feit soeverein gegeven door God.

In waarheid ben ik met Christus geborgen in God.

Hij is namelijk een redder van Allen, in het bijzonder van de gelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat mag jij natuurlijk zo geloven maar dat is niet wat het evangelie leert. En als
dat
als ketterij gezien wordt dan zal ik het maar als een positief gegeven interpreteren.

Kortom om het even wat plastisch voor te stellen. Christus stort zijn bloed voor alle mensen, maar niet al dat bloed wordt opgebruikt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou precies zoals ik het zeg. Gods Zoon, Jezus stierf voor de zonden, maar als Hij stierf voor de zonden van alle mensen en niet alle mensen zalig zouden worden dan is er dus 'over' het verzoenende offer was dan veel te groot en eigenlijk ook mislukt omdat het voor alle mensen was maar niet alle mensen er gebruik van zullen maken.

Lees Johannes 10 bijvoorbeeld eens, de Goede Herder is Jezus Christus, de schapen in zijn stal zijn de gelovigen en buiten de stal zijn er nog schapen die nog niet bij zijn kudde horen, maar deze zullen zeker toegebracht worden.

26 Maar gijlieden gelooft niet; want gij zijt niet van Mijn schapen, gelijk Ik u gezegd heb.

27 Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij.Dat duidt naar mijn idee toch duidelijk op dat er schapen zijn, buiten de kudde (dus uitverkorenen die nog niet tot geloof zijn gekomen) zijn, buiten de kudde zijn er schapen en bokken, de bokken zullen echter (om eigen schuld!) niet toegebracht worden (zie Openbaringen over de bokken en de schapen).

In het zelfde hoofdstuk van het evangelie naar beschrijving van Johannes staat 11 Ik ben de goede Herder; de goede herder stelt zijn leven voor de schapen.. De Goede Herder stelt zijn leven voor de schapen.. de bokken worden daar niet genoemd.

Stierf Hij dus voor iedereen (schapen én bokken) of stierf Hij alleen voor de schapen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Stierf Hij dus voor iedereen (schapen én bokken) of stierf Hij alleen voor de schapen?

Ik zie niet in waarom je de mensen moet verdelen in twee kampen. God is een redder van allen en heeft de wereld met zichzelf verzoent in Christus.

ik denk eerder dat in een ieder bokken en schapen gescheiden worden. Want wat wezenlijk in mij is, is wezenlijk in eeuwigheid. En wat niet wezenlijk in mij is, is nooit wezenlijk geweest.

In de vergelijking van Christus als herder is er echter geen spraken van bokken.

je kan niet twee symbolieken uit twee verschillen de vergelijkingen door elkaar halen, ander krijg je een hele vreemde constructie van de werkelijkheid.

Verder geloof ik dat er in de tijd mensen ontslapen en mensen blijven dromen. Toch schijnt de eeuwige liefde van de vader op mij en ben ik geborgen in zijn veilige armen of ik slaap of niet. DAT is de waarheid en Gods gerechtigheid en mijn redding uit de leugen.

Want God heeft een ieder lief met een eeuwige liefde.

wat denk je, dat als het drogbeeld waar zou zijn dat mensen voor eeuwig verloren gaan..., Zal vader dan eeuwig kunnen treuren?

Verloren gaan heeft voor mijn begrip enkel betrekking op het verloren gaan van het ik die zichzelf niet kent in Christus, maar dit Zelf [ in christus ] ontkent door zichzelf buiten god te projecteren wat onmogelijk is.

Of anders.

Die niet beseft wie hij werkelijk is.

dat is leven in duisternis , leven in de leugen.

in die illusie ga je [ of beter.. wat je denkt te zijn ] verloren.

Nu is de blijde boodschap dat wij eeuwig leven hebben in het simpele geloof dat wij in Christus zijn en christus in ons.

Wij hebben eeuwig leven in Christus, en door geloof worden wij bevrijd uit de slavernij van de leugen dat wij gescheiden zouden zijn van God. Nu

ontslapen wij zodat christus over ons kan schijnen

Dat is de waarheid die vrij maakt uit die leugen.

Geloof is dus niet een werk der wet waaraan voldaan moet worden, maar geloof is bevrijding om niet.

Als je niet gelooft [ in de bijbelse zin] zul je inderdaad nog lijden en de ervaring hebben verloren te gaan.

maar dat is voor mij slechts een illusie in tijd. Aangezien Allen zullen belijden dat christus is heer.

Want hoe zal God dan Alles in Allen kunnen zijn als sommige nog buiten gesloten worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus stierf voor iedereen, anders waren mijn moeder en ik en nog velen anderen nooit tot geloof gekomen. God kiest geen mensen uit waarvoor hij wel of niet sterft, beste Raido. Iedereen is gelijk en dat zal altijd zo blijven.

Dat vind ik een slechte argumentatie, want je kan dan net zo goed beweren dat jij en je moeder uitverkozen waren. Dat past prima in de Calvinistische theologie.

Dát er uitverkiezing bestaat, is overigens ook een katholiek dogma (de fide). Je kunt dat terugvinden in de volgende Bijbelverzen:

Rom. 8:29 Wie hij al van tevoren heeft uitgekozen, heeft hij er ook van tevoren toe bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters.

Mat. 25:34 Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is.

Joh. 10:22-30 In Jeruzalem werd het feest van de Tempelwijding gevierd; het was winter. 23 Jezus liep in de tempel, in de zuilengang van Salomo. 24 Daar kwamen de Joden om hem heen staan, en ze vroegen hem: ‘Hoe lang houdt u ons nog in het onzekere? Als u de messias bent, zeg het ons dan ronduit.’ 25 Jezus antwoordde: ‘Dat heb ik u al gezegd, maar u gelooft het niet. Wat ik namens mijn Vader doe getuigt over mij, 26 maar u wilt me niet geloven, omdat u niet bij mijn schapen hoort. 27 Mijn schapen luisteren naar mijn stem, ik ken ze en zij volgen mij. 28 Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader mij gegeven heeft gaat alles te boven, niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven, 30 en de Vader en ik zijn één.’

Hand. 13:48 Toen de heidenen dit hoorden, verheugden ze zich en spraken ze vol lof over het woord van de Heer, en allen die voor het eeuwige leven bestemd waren aanvaardden het geloof.

Ef. 1:4-6 In Christus immers heeft God, voordat de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor hem heilig en zuiver te zijn, 5 en hij heeft ons naar zijn wil en verlangen voorbestemd om in Jezus Christus zijn kinderen te worden, 6 tot eer van de grootheid van Gods genade, ons geschonken in zijn geliefde Zoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Boompje, het is Jezus Zelf die toch duidelijk de twee kampen tegenover elkaar zet. Heeft Hij daar dan ook over een illusie gesproken?

Quote:
Mattheüs 24

32 En alle volkeren zullen vóór Hem worden vergaderd: maar Hij zal ze van elkander scheiden, zoals een herder scheiding maakt tussen schapen en bokken.

33 En de schapen zal Hij aan zijn rechterhand plaatsen, de bokken aan zijn linkerhand.

34 Dan zal de Koning zeggen tot hen, die aan zijn rechterhand staan: Komt, gezegenden van mijn Vader; neemt bezit van het rijk, dat voor u is bereid van de grondvesting der wereld af.

35 Want Ik was hongerig, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik was dorstig, en gij hebt Mij te drinken gegeven. Ik was vreemdeling, en gij naamt Mij op.

36 Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; ziek, en gij hebt Mij bezocht: in de gevangenis, en gij zijt Mij komen bezoeken.

37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: Heer, wanneer zagen we U hongerig, en spijsden we U: of dorstig, en gaven we U te drinken?

38 Wanneer zagen we U als vreemdeling, en namen U op; of naakt, en hebben we U gekleed?

39 Of wanneer zagen we U ziek of in de gevangenis, en zijn we tot U gekomen?

40 Dan zal de Koning hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: Wat gij voor één van mijn geringste broeders gedaan hebt, dat hebt gij voor Mij gedaan.

41 Maar dan zal Hij zeggen tot hen, die aan de linkerhand staan: Gaat weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat bereid is voor den duivel en zijn engelen.

42 Want Ik was hongerig, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; dorstig, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven.

43 Ik was vreemdeling, en gij naamt Mij niet op; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; ziek en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht.

44 Dan zullen ook zij antwoorden: Heer, wanneer zagen we U hongerig of dorstig, vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hielpen we U niet?

45 Dan zal Hij hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u; wat gij niet hebt gedaan voor één van deze geringsten, dat hebt gij ook voor Mij niet gedaan.

46 Dan zullen zij gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Boompje, het is Jezus Zelf die toch duidelijk de twee kampen tegenover elkaar zet. Heeft Hij daar dan ook over een illusie gesproken?

[...]

Deze tekst is een deel van drieopeenvolgende vergelijkingen.

Ik neem deze splitsing niet letterlijk en zeker niet zo zwart/wit, net zoals ik niet letterlijk neem dat wij mensen letterlijk oliemeisjes zijn met of zonder reserve olie waar bovenstaande tekst een verlengde van is.

Verder vraag ik me sterk af of Jezus een dergelijke tekst ooit letterlijk zo bedoelt zou hebben, of überhaupt zo gezegd heeft en geen latere toevoeging in geslopen is, aangezien het getuigt van een onbarmhartige liefdeloze houding.

In overdrachtelijke zin kan ik hier nog wel wat mee, maar wanneer je dit letterlijk neemt vorm je een angstgeloof waarin je jezelf moet bewijzen om te mogen zijn, wat voor mij in tegenspraak is met essentiële hoop en heerlijkheid van het evangelie zelf.

Want stel nu dat je dit letterlijk neemt, en u en uw mogelijke vrouw/kinderen en of geliefden worden gescheiden als, bok en schaap. De een krijgt een eeuwige straf en u mag dan zogenaamd heerlijk eeuwig leven.

Zal dat eeuwige leven dan niet erg bitter zijn?

Hoe kan in dat beeld , God Alles in Alles zijn ?

Nee, als dit drogbeeld letterlijk waar zou zijn, dan zie ik daar geen enkel heil in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als jij niet geloofd is Christus niet voor jou gestorven.

Laat ik maar eens gewoon open gaan vragen....

Hoe zit het dan met die argeloze arme geisoleerde stakkers ergens in de oerwouden van Brazilie, die nog nooit van enig andere religie dan hun eigen afgoderij hebben gehoort??

Waar gaan die mensen heen als het laatste oordeel wordt gegeven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Laat ik maar eens gewoon open gaan vragen....

Hoe zit het dan met die argeloze arme geisoleerde stakkers ergens in de oerwouden van Brazilie, die nog nooit van enig andere religie dan hun eigen afgoderij hebben gehoort??

Waar gaan die mensen heen als het laatste oordeel wordt gegeven?

Je wordt geoordeeld naar wat je weet, en niet naar wat je niet weet.

Daarnaast hebben de meste mensen in de oerwoude wel een besef van een God van licht. Maar dat was lang lang geleden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lees Johannes 10 bijvoorbeeld eens, de Goede Herder is Jezus Christus, de schapen in zijn stal zijn de gelovigen en buiten de stal zijn er nog schapen die nog niet bij zijn kudde horen, maar deze zullen zeker toegebracht worden.

Maar God heeft die buitenstaande schapen een eigen wil gegeven opdat ze zelf een keuze kunnen maken. Stel dat ze de waarde ervan op dat moment nog niet inzien?

"maar ze zullen ZEKER toegebracht worden"..

Dit is een mooie belofte!

Houdt dus voor mij in, dat ze HOE DAN OOK tot het koningkrijk van God zullen mogen toetreden.

En DAT kan alleen maar, indien er dus géén eeuwige verdoemenis is.

Maar ik weet dat ook jij de verzen kent, waar weer toch het tegendeel wordt beschreven. Hoe kan een simpel mens dan de zin en onzin van die Bijbel scheiden op eigen kracht; opdat hij zelf die keus kan maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als oerwoudbewoner kun je je dan dus beter maar heel snel uit de voeten maken, als er voor het eerst zo'n zendeling langs mocht komen. Stel je voor....

Ja ernstig hoor smile.gif mensen die het leven komen brengen knipoog_dicht.gif en dan ook het leven in zijn volheid...

brrrr als ik jou was zou ik ook bang worden flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Boompje, het is Jezus Zelf die toch duidelijk de twee kampen tegenover elkaar zet. Heeft Hij daar dan ook over een illusie gesproken?

[...]

Over dat kudde schapen verhaal in je posting:

Ik kan me moeilijk voorstellen, dat het de Christus was, die zoiets zou zeggen; maar dat terzijde.

Mischien kunnen we bij al die opsommingen nu allen even constateren; dat de Christus het hier bij het scheiden van die schapen en bokken NIET heeft gehad over het geloof in een godheid, maar dat hij het puur heeft hoe je je te gedragen hebt als mens naar je naaste toe! Dat is voor mij de essentie van het christendom.

Kunnen we dat even onthouden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Over dat kudde schapen verhaal in je posting:

Ik kan me moeilijk voorstellen, dat het de Christus was, die zoiets zou zeggen; maar dat terzijde.

Mischien kunnen we bij al die opsommingen nu allen even constateren; dat de Christus het hier bij het scheiden van die schapen en bokken NIET heeft gehad over het geloof in een godheid, maar dat hij het puur heeft hoe je je te gedragen hebt als mens naar je naaste toe! Dat is voor mij de essentie van het christendom.

Kunnen we dat even onthouden?

Ja hoor, maar kan je dan ook onthouden dat je je niet op je goede daden kunt beroepen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou Dave, dan hoor ik graag jouw uitleg van Romeinen 11 welke ik nu al meerdere malen geciteerd heb.

Hoi K,

Ik zet even de tekst nogmaals neer in een wat andere vertaling (SV) en wil je eerst eens wat vragen stellen als dat mag smile.gif

Quote:
17 En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden,

1) Wie zijn de 'enige der takken' hier die afgebroken zijn?

2) Wat betekent afgebroken en ingeent volgens jou?

Quote:
18 Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u.

3) In de bijbel staat roemen gelijk aan zelfrechtvaardiging en de wet, waar gaat dit roemen over?

Quote:
19 Gij zult dan zeggen: De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeent worden.

20 Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees.

4)Wat is hier het geloof en ongeloof?

Quote:
21 Want is het, dat God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, zie toe, dat Hij ook mogelijk u niet spare.

22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God; de strengheid wel over degenen, die gevallen zijn, maar de goedertierenheid over u, indien gij in de goedertierenheid blijft; anderszins zult ook gij afgehouwen worden.

5) Waarom heeft God de natuurlijke takken niet gespaard en hoe kunnen wij nu exact afgehouwen worden?

Quote:
23 Maar ook zij, indien zij in het ongeloof niet blijven, zullen ingeent worden; want God is machtig om dezelve weder in te enten.

6) Gaat dit over wedergeboorte of bekering? Johannes de Doper bekeerde mensen voordat Jezus aan het kruis gestorven was, deze mensen waren nog niet gered.

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid