Spring naar bijdragen

Eens behouden, altijd behouden?


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Dat klinkt alsof jij de officier van justitie bent als het Laatste oordeel wordt gegeven. Realiseer je dat?

Quote:

[...]

Leg eens uit?

Ja ik ben ook wel benieuwd naar je uitleg, want de ovj klaagd mensen aan... Volgens mij is dat meer de taak van de duivel smile.gif daarnaast zijn de papieren waarin we werden aangeklaagd vernietigd, want deze zijn door God zelf aan het kruis genageld flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 163
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Hoi K,

Ik zet even de tekst nogmaals neer in een wat andere vertaling (SV) en wil je eerst eens wat vragen stellen als dat mag
smile.gif

Vragen stellen mag, de SV niet. widegrin.gif

Quote:
1) Wie zijn de 'enige der takken' hier die afgebroken zijn?

De takken die afgebroken zijn, zijn de Israelieten die Jezus de Messias, die de vervulling van Gods beloften is, verwerpen.

Quote:
2) Wat betekent afgebroken en ingeent volgens jou?

Omdat zij de Messias verwerpen die Gods beloften vervuld, plaatsen zij zich buiten het verbondsvolk. De heidenen die niet tot het volk van God behoren, mogen er deel van uit maken doordat met de komst van de Messias een breekpunt in het eschaton is gekomen waarin ook de heidenen deel mogen hebben aan Gods beloften, hetgeen ook al door de profeten voorzegd is.

Quote:
3) In de bijbel staat roemen gelijk aan zelfrechtvaardiging en de wet, waar gaat dit roemen over?

Paulus waarschuwt de heidenen zich niet te verheffen tegenover de Joden omdat ook zij hun plaats te danken hebben aan Gods genade. Deze genade is gegeven in zijn beloften, en Paulus herinnert zijn lezers er dan ook aan dat de heidenen geplant zijn op deze wortel van genadige uitverkiezing. Zij hebben daarom geen reden tot roemen op eigen verdiensten of iets dergelijks, en dienen dan Gods oude verbondsvolk niet te verachten. Ze danken immers hun plaats aan dit verbond.

Quote:
4)Wat is hier het geloof en ongeloof?

Het verbond van God was zijn genadige uitverkiezing van Israel. In de Messias mogen nu ook de heidenen deel hebben aan het verbond, zij het niet door etniciteit, werken, etcera, maar slechts geloof in Jezus de Messias vormt hiervoor het criterium.

Quote:
5) Waarom heeft God de natuurlijke takken niet gespaard en hoe kunnen wij nu exact afgehouwen worden?

Paulus schrijft in Rom. 10 dat zijn volksgenoten ijver hebben, maar dat hun ijver tevergeefs is omdat zij ijveren voor de wet, maar de beloofde Messias verwerpen. Jezus heeft Gods beloften vervuld in het nieuwe verbond en wie hem erkent als Heer en zich aan hem onderwerpt, onderwerpt zich aan God heerschappij. Wie zich aan de Messias ontrekt of hem verwerpt zal verworpen worden. Zoals Jezus zelf ook al waarschuwt in de evangelien dat hij zal verloochenen die hem verloochent hebben.

Quote:
6) Gaat dit over wedergeboorte of bekering? Johannes de Doper bekeerde mensen voordat Jezus aan het kruis gestorven was, deze mensen waren nog niet gered.

Dit gaat over de plaats van de Israelieten in Gods verbondsvolk. En Paulus schrijft dus dat wanneer Israel tot geloof zal komen ook zij weer geplant zullen worden op Gods beloften. En hij er is zelfs van overtuigd dat dit ook zal gebeuren:

Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht. Dit is mijn verbond met hen, wanneer ik hun zonden wegneem.’ Ze zijn Gods vijanden geworden opdat het evangelie aan u kon worden verkondigd, maar God blijft hen liefhebben omdat hij de aartsvaders heeft uitgekozen. De genade die God schenkt neemt hij nooit terug, wanneer hij iemand roept maakt hij dat niet ongedaan. Zoals u God eens ongehoorzaam was, maar door hun ongehoorzaamheid Gods barmhartigheid hebt ondervonden, zo zijn zij nu ongehoorzaam om door de barmhartigheid die u ondervonden hebt, ook zelf barmhartigheid te ondervinden. Rom. 11

Uiteindelijk vormen allen tezamen Gods uitverkoren volk, welke in zijn beloften mogen delen. Dat volk bestaat uit alle oprechte gelovigen zonder onderscheidt, welke Jezus belijden als Messias en Heer.

U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte. Gal. 3

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Leg eens uit?

Door Princess. op dinsdag 20-03-2007 18:36:51

Ja hoor, maar kan je dan ook onthouden dat je je niet op je goede daden kunt beroepen

Door Princess. op dinsdag 20-03-2007 18:36:51

Hier werd door Princess een voorwaarde gestelt. Terwijl het toch God zelf is, die de voorwaarden aan zou moeten leveren. Ik heb nog nooit gehoort of gelezen, dat je goede daden niet zouden meewegen in een eventuele beoordeling als ziel om ooit in een prettigere sfeer te mogen toeven dan de Aarde. De oude Egyptenaren hadden dit in hun religie heel mooi verbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmz smile.gif Dat staat in de bijbel

ef:

8 Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God 9 en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan.

Daarnaast krijg je een beloning naar je daden, maar je kan je er dus niet op voor laten staan. smile.gif

Dus ik zie nog steeds het verband met mij en de ovj niet smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

[...]

Ja ik ben ook wel benieuwd naar je uitleg, want de ovj klaagd mensen aan... Volgens mij is dat meer de taak van de duivel
smile.gif
daarnaast zijn de papieren waarin we werden aangeklaagd vernietigd, want deze zijn door God zelf aan het kruis genageld
flower.gif

Ik weet niet of ik het ooit aan jouw heb geschreven, maar in mijn "gnosis" (laat ik het maar even zo noemen...) belast de mens zichzelf en blijft deze dat doen ook na de kruisiging van de Christus. Het is wel zo, dat de Christus het kwaad aan banden heeft gelegd, waardoor deze minder in staat is om vanuit de hellesferen de mensheid kan belagen en heeft Hij ons weer een blanco strafblad gegeven. Maar wat we allemaal daarna nog uitspoken, daar moet je wel degelijk verantwoording voor afleggen; anders dan weten we toch immers allemaal al lang van tevoren wat de afloop is van het Eindoordeel; omdat de Christus immers in de geijkte optiek al voor onze zonden is gestorven?

Heeft hij ons daarmee een vrijkaartje gegeven voor het Paradijs? Nee toch? Ik lees veel standaard opmerkingen over de betekenis van de kruisiging, maar hebben jullie daar wel eens over nagedacht? Dat je dus het eindoordeel niet hoeft te vrezen? nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik weet niet of ik het ooit aan jouw heb geschreven, maar in mijn "gnosis" (laat ik het maar even zo noemen...) belast de mens zichzelf en blijft deze dat doen ook na de kruisiging van de Christus. Het is wel zo, dat de Christus het kwaad aan banden heeft gelegd,

Volgens mij heeft christus het kwaad openlijk te kijk gezet flower.gif De duivel ontroond en ook nog eens de macht over alles boven en onder de aarde. Niks aan banden gelegt.. verslagen en over ze getriomfeerd.

Halleluja smile.gif?

Quote:
waardoor deze minder in staat is om vanuit de hellesferen de mensheid kan belagen en heeft Hij ons weer een blanco strafblad gegeven.

Volgens mij wijk je van de bijbel af verbaasd.gif Hij heeft mij het leven in overvloed gegeven in alle vrijheid.. niks nieuw strafblad.

Quote:
Maar wat we allemaal daarna nog uitspoken, daar moet je wel degelijk verantwoording voor afleggen; anders dan weten we toch immers allemaal al lang van tevoren wat de afloop is van het Eindoordeel; omdat de Christus immers in de geijkte optiek al voor onze zonden is gestorven?

Ja? einde is toch ook al bekend.. vraag is aan jou of je het aan wil nemen ja of nee.

Quote:
Heeft hij ons daarmee een vrijkaartje gegeven voor het Paradijs? Nee toch?

Als je in Hem geloofd zal je behouden worden.. je zal gered worden door het vuur heen. En het is allemala genade.. Ik zelf kan niks doen.. Door mijn geloof ben ik gered.. maar onthoud wel.. een geloof zonder daden is een dood geloof.

Quote:
Ik lees veel standaard opmerkingen over de betekenis van de kruisiging, maar hebben jullie daar wel eens over nagedacht? Dat je dus het eindoordeel niet hoeft te vrezen?
nosmile.gif

Ik ben christen?? Ja tuurlijk denk ik daar over nabig-smile.gif alleen al de kracht van het kruis, zijn genade .. de overwinning.. Door het kruis ben ik vrij en kan ik met een openhart God naderen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmz
smile.gif
Dat staat in de bijbel

ef:

8 Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God 9 en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan.

Daarnaast krijg je een beloning naar je daden, maar je kan je er dus niet op voor laten staan.
smile.gif

Dus ik zie nog steeds het verband met mij en de ovj niet
smile.gif

Dat komt; omdat je op het eerste oog een losse opmerking maakte. Daarna plaatste je het in een beter perspectief door je quotering uit de Bijbel. Daar maakt men vaak zijn of haar punten op dit log sterker mee.

Maar het heeft ook echter een nadeel. Het is namelijk zo, dat je met andere quotes uit de Bijbel soms ook hetzelfde standpunt kunt tegenspreken (en dat kan voor een buitenstaander vooral heel verwarrend zijn).....of op zijn minst wat kunt laten verzachten of relativeren. Mijn stijl is het om vanuit mijn eigen geweten, mijn ervaringen en mijn gevoel iets op het weblog te zetten. Zonder het Boek zou je eigenlijk als gelovig Christen ook jezelf moeten kunnen motiveren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat komt; omdat je op het eerste oog een losse opmerking maakte. Daarna plaatste je het in een beter perspectief door je quotering uit de Bijbel. Daar maakt men vaak zijn of haar punten op dit log sterker mee.

Ach ik kan ook telkens bijbelteksten quoten, maar dan krijg ik weer de opmerking of ik niet wat creatiever ben.. ik zeg hetzelfde alleen zonder bijbel verwijzing, maar die zal ik er volgende keer wel onder zetten flower.gif

Quote:
Maar het heeft ook echter een nadeel. Het is namelijk zo, dat je met andere quotes uit de Bijbel soms ook hetzelfde standpunt kunt tegenspreken (en dat kan voor een buitenstaander vooral heel verwarrend zijn).....

Voglens mij valt het wel mee hoor, met wat bijbel kennis en dan ook nog in zijn context gebruiken.

Quote:
of op zijn minst wat kunt laten verzachten of relativeren. Mijn stijl is het om vanuit mijn eigen geweten, mijn ervaringen en mijn gevoel iets op het weblog te zetten. Zonder het Boek zou je eigenlijk als gelovig Christen ook jezelf moeten kunnen motiveren.

Tsjah Gods woord is zoveel meer betrouwbaarder dan mijn eigen gevoel... waarom zou ik me als christen moeten beroepen op mijn gevoel? Ik snap dat Hij me niet voor niks gevoel gegeven heeft, maar je moet het gewoon toetsen aan zijn woord.. Hij zegt niet voor niks... mediteer op mijn woord en je zal als een boom zijn geplant aan goed water...

Uit welke bron haal jij je water? Er is namelijk maar 1 bron die leven heeft, maar 1 bron die je echt kan verfrissen, maar 1 bron die zuiver water geeft... Wat kies jij als je kan kiezen tussen leven en dood.. tussen zegen en vloek?

Psalm 1

John 4

Deut 30:19

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je in Hem geloofd zal je behouden worden.. je zal gered worden door het vuur heen. En het is allemala genade.. Ik zelf kan niks doen.. Door mijn geloof ben ik gered..

Ik voel; dat ik op veel gebieden muurvast met je kom te zitten en jij met mij, dat moeten we nu dus maar even voor lief nemen en accepteren van elkaar. Als we allemaal als geest het hiernamaals zullen betreden dan sta ik nu al te popelen om een afspraakje met je te maken om er nóg eens over te praten....

Als enige argument tegen het bovenstaande stukje; wil ik je nog het verhaal van de barmhartige Samaritaan voorhouden. De essentie daarvan was, dat zelfs de zogenaamde gelovige notabelen in staat zijn om je te laten barsten, maar dat de dikste ongelovige atheisten zich als een waar christen zich kunnen gedragen.

Voor wie zal het koningkrijk Gods dan zijn voorbestemd?

Moet je perse, ook geloven in het Woord, of is het tóch niet het allerbelangrijkste dat je je ernaar gedraagd??

Het verhaal en de clou van dat verhaal vind ik 1 van de mooiste verhalen uit die Bijbel; omdat daar ook hoop vanuitgaat voor mensen die totaal niet (willen) geloven.

Gevoel....

Je jou "het Woord" of wel Woord dan ook wat toevallig je levensweg kruist moeten toetsen aan je gevoel. Jij draait het precies om...gevoel toetsen aan het woord. Dus je krijgt een gevoel en dan pak je de Bijbel of je probeert je te inbeelden, of dat gevoel van je wel rein is? Dan ben je voortdurend bezig daarmee denk ik....want gevoelend die krijg je bijna elke seconde van de dag over je heen....lijkt me zeer vermoeiend.

Ik wens je verder een prettige avond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik voel; dat ik op veel gebieden muurvast met je kom te zitten en jij met mij, dat moeten we nu dus maar even voor lief nemen en accepteren van elkaar. Als we allemaal als geest het hiernamaals zullen betreden dan sta ik nu al te popelen om een afspraakje met je te maken om er nóg eens over te praten....

Volgens mij gaat dat niet zo makkelijk.

Zie Luc 16

Waarom denk je dat je muurvast komt te zitten. Mijn Papa wil je juist ruimte geven als je vastzit

Quote:

[...]

Als enige argument tegen het bovenstaande stukje; wil ik je nog het verhaal van de barmhartige Samaritaan voorhouden. De essentie daarvan was, dat zelfs de zogenaamde gelovige notabelen in staat zijn om je te laten barsten, maar dat de dikste ongelovige atheisten zich als een waar christen zich kunnen gedragen.

Jup, maar er is geen andere naam dan de naam van Jezus waar je je op kan beroepen.. Ik kan nog zo slecht zijn.. toch zal Hij me redden als ik voor Hem kies. en dan bedoel ik niet alleen in woorden, maar met mijn hele hart, ziel en met al mijn kracht voor Hem kies.

Quote:

[...]

Voor wie zal het koningkrijk Gods dan zijn voorbestemd?

Moet je perse, ook geloven in het Woord, of is het tóch niet het allerbelangrijkste dat je je ernaar gedraagd??

smile.gif das wel zo handig

Lees Johannes 1.. het woord was bij God en het woord was God.

Als je in het woord van Jezus blijft, zal je zijn dicipel zijn.. je zult de waarheid kennen en de waarheid zal je vrijmaken

John 8:31

En in zijn woord blijven betekend natuurlijk je ernaar gedragen flower.gif

Quote:

[...]

Het verhaal en de clou van dat verhaal vind ik 1 van de mooiste verhalen uit die Bijbel; omdat daar ook hoop vanuitgaat voor mensen die totaal niet (willen) geloven.

Gevoel....

Je jou "het Woord" of wel Woord dan ook wat toevallig je levensweg kruist moeten toetsen aan je gevoel. Jij draait het precies om...gevoel toetsen aan het woord. Dus je krijgt een gevoel en dan pak je de Bijbel of je probeert je te inbeelden, of dat gevoel van je wel rein is? Dan ben je voortdurend bezig daarmee denk ik....want gevoelend die krijg je bijna elke seconde van de dag over je heen....lijkt me zeer vermoeiend.

Ik wens je verder een prettige avond.

Jup smile.gif mediteren op zijn woord, valt reuze mee qua vermoeidheid.. het maakt je daarintegen juist sterk.. Je weet waar je staat en wat je kan.

Ik wens jou veel zegen en wijsheid toe.

Daarnaast nog 1 vraag puh2.gif Ga je mijn vragen nog beantwoorden die ik geteld heb in het andere topic?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarnaast nog 1 vraag Ga je mijn vragen nog beantwoorden die ik geteld heb in het andere topic?

Nee Prinses; hier scheiden onze wegen; je mag best een andere weg kiezen hoor, als jij zegt dat jij je gedragen zal zoals de Samaritaan, dan kom je er wel en ik kom er ook heus wel, maakt niet uit of ik soms nog flink struikel.

Ik ben nogal allergisch ook Bijbelquotes, die me om de oren vliegen en me dan toch heel weinig zeggen, terwijl de wijsheid, die je zó uit een vergelijking van Christus kunt halen honderden keren meer zeggen over de essentie van het geloof dan het officiele Woord.

Daarom gebruikte de Christus het ook tegenover de dogmatiek van de Schriftgeleerden en Farizeeers; in gesprekken met deze rigide en in bijbelse dogmatiek denkende mensen kwam Hij met de beste verhalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarnaast nog 1 vraag Ga je mijn vragen nog beantwoorden die ik geteld heb in het andere topic?

Nee Prinses; hier scheiden onze wegen;

Apart.. Je komt op een christelijk forum.. Je verteld je verhaal... een christen stelt je een paar vragen.. en je weigerd antwoord te geven hamer.gif Apart.. Apart..

Kan je geen antwoord geven of is de waarheid gewoon te confronterend?

Quote:
je mag best een andere weg kiezen hoor, als jij zegt dat jij je gedragen zal zoals de Samaritaan, dan kom je er wel en ik kom er ook heus wel, maakt niet uit of ik soms nog flink struikel.

Ik wil me gedragen zoals Jezus dat aan mij vraagt smile.gif, daarnaast blijft het een feit dat er maar 1 weg is.. Dus als je een andere weg bewandeld.. kan het nog wel eens lastig worden.

Quote:
Ik ben nogal allergisch ook Bijbelquotes, die me om de oren vliegen en me dan toch heel weinig zeggen

Tsjah dan kan je allergie nog wel eens opspelen op een christelijk forum smile.gifknipoog_dicht.gif

Quote:
, terwijl de wijsheid, die je zó uit een vergelijking van Christus kunt halen honderden keren meer zeggen over de essentie van het geloof dan het officiele Woord.

Hmz komende vergelijkingen niet uit het officiele woord dan>??? je verteld me wat nieuws.. vertel vertel

Quote:
Daarom gebruikte de Christus het ook tegenover de dogmatiek van de Schriftgeleerden en Farizeeers; in gesprekken met deze rigide en in bijbelse dogmatiek denkende mensen kwam Hij met de beste verhalen.

Tsjah het ergste van de schrifgeleerde was dat ze de geschriften nog de kracht van God kende

Daarnaast legde ze mensen de wet op (waar Jezus ons van vrijgekocht heeft) terwijl ze zich er zelf niet aan hielde

Ze ziften de muggen uit hun drank, maar slikte een kameel weg...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi K,

Bedankt voor je antwoorden smile.gif

Quote:

[...]

Vragen stellen mag, de SV niet.
widegrin.gif

rofl.gif

Quote:
De takken die afgebroken zijn, zijn de Israelieten die Jezus de Messias, die de vervulling van Gods beloften is, verwerpen.

Ok, maar dat zijn dus Joden die nog helemaal niet wedergeboren zijn maar onder het oude verbond leven. De vraag is nu dus ook of afbreken gelijk staat aan een wedergeboren christen die weer verloren kan gaan?

Quote:
Omdat zij de Messias verwerpen die Gods beloften vervuld, plaatsen zij zich buiten het verbondsvolk. De heidenen die niet tot het volk van God behoren, mogen er deel van uit maken doordat met de komst van de Messias een breekpunt in het eschaton is gekomen waarin ook de heidenen deel mogen hebben aan Gods beloften, hetgeen ook al door de profeten voorzegd is.

Eens

Quote:
Paulus waarschuwt de heidenen zich niet te verheffen tegenover de Joden omdat ook zij hun plaats te danken hebben aan Gods genade. Deze genade is gegeven in zijn beloften, en Paulus herinnert zijn lezers er dan ook aan dat de heidenen geplant zijn op deze wortel van genadige uitverkiezing. Zij hebben daarom geen reden tot roemen op eigen verdiensten of iets dergelijks, en dienen dan Gods oude verbondsvolk niet te verachten. Ze danken immers hun plaats aan dit verbond.

Inderdaad, maar als dit op basis van genade is waar je eigen verdiensten dus niet de maatstaf zijn, dan is het knap dat je door je eigen verdiensten dit weer kan verspelen (even van uitgaan dat je een oprechte gelovige bent).

Quote:
Paulus schrijft in Rom. 10 dat zijn volksgenoten ijver hebben, maar dat hun ijver tevergeefs is omdat zij ijveren voor de wet, maar de beloofde Messias verwerpen.

Nog erger, zijn denken dat door de wet te houden ze rechtvaardig kunnen worden maar de wet maakt alleen maar duidelijk dat de mensen zondig zijn.

Quote:
Jezus heeft Gods beloften vervuld in het nieuwe verbond en wie hem erkent als Heer en zich aan hem onderwerpt, onderwerpt zich aan God heerschappij. Wie zich aan de Messias ontrekt of hem verwerpt zal verworpen worden. Zoals Jezus zelf ook al waarschuwt in de evangelien dat hij zal verloochenen die hem verloochent hebben.

Dat is feitelijk je bekering wat je hier weergeeft. Maar wat is dan de wedergeboorte en kan je als wedergeboren christen dan ook afgehakt worden? Als de bijbel ons leert dat je oude mens gestorven is en je een nieuwe schepping bent, hoe kan je dan weer je oude mens worden?

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ok, maar dat zijn dus Joden die nog helemaal niet wedergeboren zijn maar onder het oude verbond leven. De vraag is nu dus ook of afbreken gelijk staat aan een wedergeboren christen die weer verloren kan gaan?

Klopt, een van Gods beloften was de uitstorting van de heilige Geest. Deze belofte is voor allen die Jezus als de Messias en Heer erkennen.

Dat is waarvoor Paulus de gelovigen waarschuwt in vers 22; door het geloof worden we verbonden met Gods beloften, door ongeloof afgekapt.

Quote:
Inderdaad, maar als dit op basis van genade is waar je eigen verdiensten dus niet de maatstaf zijn, dan is het knap dat je door je eigen verdiensten dit weer kan verspelen (even van uitgaan dat je een oprechte gelovige bent).

De voorwaarde om deel te krijgen aan het verbond en Gods beloften is geloof.

Quote:
Nog erger, zijn denken dat door de wet te houden ze rechtvaardig kunnen worden maar de wet maakt alleen maar duidelijk dat de mensen zondig zijn.

Joden houden de wet niet om hun "behoud" te verdienen, toen niet en nu niet. Hun werken der wet zijn het antwoord op Gods genadige uitverkiezing van Israel waardoor ze het verbond eerbiedigen.

Quote:
Dat is feitelijk je bekering wat je hier weergeeft. Maar wat is dan de wedergeboorte en kan je als wedergeboren christen dan ook afgehakt worden?

Dat is waar Paulus de gelovigen voor waarschuwt volgens mij dus... ja.

Quote:
Als de bijbel ons leert dat je oude mens gestorven is en je een nieuwe schepping bent, hoe kan je dan weer je oude mens worden?

Groet,

Dave

Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ Maar wanneer u elkaar aanvliegt, pas dan maar op dat u niet door elkaar wordt verslonden. Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft. Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst. Laten we elkaar niet uit eigenwaan de voet dwarszetten en elkaar geen kwaad hart toedragen. Gal. 5

De strijd tussen het oude en het nieuwe is nog volop gaande. Het is misschien een heel fijn idee dat als je eenmaal in je leven "ja" hebt gezegd tegen Jezus je voor altijd veilig bent, maar volgens mij is dat niet wat de Schrift ons leert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid