Spring naar bijdragen

Christus als fundament


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van het zelfbevredigings topic is er een discussie onstaan over Christus als fundament. Hier zou ik graag nog even verder over discussieren dus vandaar een nieuw topic.

1 kor 3

Dus wij zijn medewerkers van God en u bent zijn akker.

U bent een bouwwerk van God. 10 Overeenkomstig de taak die God mij uit genade heeft opgelegd, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, en anderen bouwen daarop voort. Laat ieder erop letten hoe hij bouwt, 11 want niemand kan een ander fundament leggen dan er al ligt – Jezus Christus zelf. 12 Of er op dat fundament nu verder wordt gebouwd met goud, zilver en edelstenen of met hout, hooi en stro, 13 van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. 14 Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. 15 Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen.

16 Weet u niet dat u een tempel van God bent en dat de Geest van God in uw midden woont? 17 Indien iemand Gods tempel vernietigt, zal God hem vernietigen, want Gods tempel is heilig – en die tempel bent u zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 16:58:28 schreef Hj het volgende:

Het fundament dat hier bedoeld wordt is in mijn ogen niet Jezus Christus zelf maar de 10 geboden zoals in de bijbel beschreven, vandaar uit lees ik de bijbel.

Toch gek dat Jezus dat niet voldoende achtte voor de jongeling die vroeg wat hij moest doen om het eeuwige leven te verwerven.

Mat. 19

16 En zie, iemand kwam tot Hem en zeide: Meester, wat voor goed moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven? 17 Hij zeide tot hem: Wat vraagt gij Mij naar het goede? Eén is de Goede. Maar indien gij het leven wilt binnengaan, onderhoud de geboden. 18 Hij zeide tot Hem: Welke? Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doodslaan, gij zult niet echtbreken, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven, 19 eer uw vader en uw moeder, en gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 20 De jongeling zeide tot Hem: Dat alles heb ik in acht genomen; waarin schiet ik nog te kort? 21 Jezus zeide tot hem: Indien gij volmaakt wilt zijn, ga heen, verkoop uw bezit en geef het aan de armen, en gij zult een schat in de hemelen hebben, en kom hier, volg Mij. 22 Toen de jongeling [dit] woord hoorde, ging hij bedroefd heen, want hij bezat vele goederen.

Jezus vroeg hem te sterven aan zichzelf, te sterven aan zijn eigen behoeften.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 16:58:28 schreef Hj het volgende:

Het fundament dat hier bedoeld wordt is in mijn ogen niet Jezus Christus zelf maar de 10 geboden zoals in de bijbel beschreven, vandaar uit lees ik de bijbel.

Hallo.... Vers 11?

11 want niemand kan een ander fundament leggen dan er al ligt – Jezus Christus zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 17:09:35 schreef Princess. het volgende:

Jup klopt, maar toch zal God je door het vuur heen reden, want alleen het geloof kanje redden. Als jij tot bekering ben gekomen op het eind van je leven ook al heb je niks goedgedaan, wordt je toch door het vuur heen gered.

Hoe verklaar jij dan de volgende woorden van Jezus:

21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid. Mat. 7

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 16:59:15 schreef Princess. het volgende:

Ok en kan jij bijbels onderbouwen waar in de bijbel staat dat de 10 geboden als fundament gelden?

Geen idee, maar dat is mijn basis, op dezelfde manier als jij een houvast vindt in de bijbel.

Samengevoegde post 18-2-2007 9:02:20:

Quote:

Op zaterdag 17 februari 2007 17:05:11 schreef Iggi het volgende:

[...]

Toch gek dat Jezus dat niet voldoende achtte voor de jongeling die vroeg wat hij moest doen om het eeuwige leven te verwerven.

wat achtte Jezus dan wel als voldoende en gelde dat alleen voor die jongeling en voor ouderen niet etc.. etc...

Samengevoegde post 18-2-2007 9:04:51:

Quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 17:09:35 schreef Princess. het volgende:

Jup klopt, maar toch zal God je door het vuur heen reden, want alleen het geloof kanje redden. Als jij tot bekering ben gekomen op het eind van je leven ook al heb je niks goedgedaan, wordt je toch door het vuur heen gered.

Iggi zegt hierboven dat het voor de jongeling niet genoeg is om gered te worden als hij zich aan de 10 geboden houdt. Jij zegt dat je alleen maar even 1 minuut voor je sterft tot bekering moet komen.

Volgens Iggi moeten we dus heel veel doen volgens jou alleen de laatste minuut van ons leven.

Samengevoegde post 18-2-2007 9:06:27:

Quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 17:10:19 schreef Aimé het volgende:

Is vers 11 niet duidelijk genoeg?

(1 Korinthiërs 3:11) . . . Want geen mens kan een ander fundament leggen dan wat gelegd is, namelijk Jezus Christus.

Iedereen heeft dus een stevig fundament of hij zij nou wil of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 18 februari 2007 09:00:27 schreef Hj het volgende:

[...]Geen idee, maar dat is mijn basis, op dezelfde manier als jij een houvast vindt in de bijbel.

Ik vermoed dat er minder tegenstelling is, dan ieder in dit topic doet schijnen. De 10 geboden worden door Jezus niet afgeschaft, wel geactualiseerd en in een tamelijk radicaal nieuw perspectief geplaatst, namelijk in Zijn perpsectief. Ik gok er op, jou een beetje kennende (heel klein beetje widegrin.gif ), dat jouw omgang met de 10 geboden in dat perspectief staat.

Quote:
[...]wat achtte Jezus dan wel als voldoende en gelde dat alleen voor die jongeling en voor ouderen niet etc.. etc...

Jezus vraagt de jongeling alles wat hij bezit te verkopen en aan de armen te schenken, en Hem te volgen. Uit het verhaal van de jongeling zou je kunnen afleiden dat voor de eeuwigheid nodig is:

- de Wet vervullen (in Joodse betekenis, dus "streven naar", en niet in de Nederlands-christelijke betekenis "volledig en foutloos naleven")

- Je aardse bezit achter je laten (wellicht te zien als "je overschotten"?) en aan de armen geven

- Jezus volgen.

Maar persoonlijk zou ik niet al te veel afgaan op één verhaal, één Bijbelcitaat. Er zijn geen controverses te bedenken binnen het Christendom, waarbij niet alle standpunten vallen op te leuken met een Bijbelcitaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Het fundament is CHristus Jezus oftewel Jezus Leer

wat was het essentiele wat jezus kwam prediken?

HET KONINGRIJK VAN GOD;

Wat zei hij hierover?

1 DAT HIJ DE DEUR WAS(JOHANNES10:1)

2 WIE DE SLEUTEL ZOU GAAN KRIJGEN VAN DE DEUR( matheus16)

3 Dit evangelie zal moeten gepredikt worden( galaten1)

1) JEZUS CHRISTUS LEER IS DE DEUR NAAR HET KONINGRIJK

2) HANDELINGEN2:38 & HANDELINGEN10:44-48 & HANDELINGEN19:1-6 & TITUS 3:5

3) EVANGELIE VAN GODS KONINGRIJK IS ENIGE GELDIGE BOODSCHAP

stappen;

1 accepteren

2 dopen in water in Naam van JEZUS CHRISTUS

3 Ontvangen van de Geest, en als bewijs hiervan Spreken in Tongen/ Vreemde Talen/ ''Hoort zijn Geluid''(johannes3:8)

als je deze stappen niet hebt ondernomen zul je niet meegaan als Jezus Christus terugkomt, want de HEILIGE GEEST is hetgene die OPWEKT en LEVEND MAAKT

En als je denkt dat veel ''christenen'' dan fout zitten; klopt inderdaad ze zitten fout!, MAAR DIT IS GOED NIEUWS WANT JE KAN NOG VERANDEREN VOORDAT HET TE LAAT IS AMEN

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 19 februari 2007 13:05:17 schreef simpelsolomon het volgende:

MAAR DIT IS GOED NIEUWS WANT JE KAN NOG VERANDEREN VOORDAT HET TE LAAT IS AMEN

Geweldig he, daar heb ik wel intresse in. Vertel me is waar ik dat kan laten doen. Heb je misschien een site van het desbetreffende genootschap waar ik mij kan laten redden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 19 februari 2007 13:17:31 schreef simpelsolomon het volgende:

Onze Genootshap maakt u niet zalig, wel de leer die naar de godzaligheid is!,

Dank voor de link. Ik heb al eens eerder het genoegen gehad om met iemand van deze gemeente via dit forum te spreken.

Maar wat versta je precies onder het spreken in tongen? Dat moet toch voor alle mensen verstaanbaar zijn, zelfs voor zij die een andere taal spreken. Een soort van universele taal dus die iedereen begrijpt. Ik bedoel van dat gebrabel wat velen onder spreken in tongen verstaan kan ik niets verstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

1korinthe14:2

het is niet bedoeld om het te verstaan het is tussen jouw en de SCHEPPER

Samengevoegde post 19-2-2007 13:31:23:

romeinen8:26-27, bedoeld voor opbouwing van je geloof, en om de will van God in je leven te laten werken heel simpel maar meest controversiele!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 18 februari 2007 09:00:27 schreef Hj het volgende:

wat achtte Jezus dan wel als voldoende en gelde dat alleen voor die jongeling en voor ouderen niet etc.. etc...

Het was misschien flauw maar min of meer misbruikte ik deze tekst om hem tegenover Princess opmerking te zetten dat alleen geloof voldoende zou zijn. Het punt is dat je zoveel teksten kan pakken te tegenover elkaar zetten, visies bouwen etc. dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

En idd dat overkomt mij nogal eens, het blijkt dat ik persoonlijk een 'Uitlegger' nodig ben.

Quote:
Iggi zegt hierboven dat het voor de jongeling niet genoeg is om gered te worden als hij zich aan de 10 geboden houdt. Jij zegt dat je alleen maar even 1 minuut voor je sterft tot bekering moet komen.

Ik vroeg hoe Princess deze tekst verklaarde zonder nog iets te zeggen over de inhoud. knipoog_dicht.gif

Quote:
Volgens Iggi moeten we dus heel veel doen volgens jou alleen de laatste minuut van ons leven.

Iggi had daar nog niet zoveel over gezegt, jij legt er iets in. knipoog_dicht.gif

Maar je hebt wel gelijk hoor, daar niet van. Ik kan bijv. ook zeggen dat ik getrouwd ben, een relatie heb, tenminste dat geloof ik. Maar met dat geloven alleen kom ik niet zo heel ver. Geloven en doen, onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar misschien bedoel jij wel hetzelfde in het kader van het 'onderhouden van de 10-geboden'. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 19 februari 2007 13:05:17 schreef simpelsolomon het volgende:

Het fundament is CHristus Jezus oftewel Jezus Leer

wat was het essentiele wat jezus kwam prediken?

HET KONINGRIJK VAN GOD;

Wat zei hij hierover?

1 DAT HIJ DE DEUR WAS(JOHANNES10:1)

2 WIE DE SLEUTEL ZOU GAAN KRIJGEN VAN DE DEUR( matheus16)

3 Dit evangelie zal moeten gepredikt worden( galaten1)

1) JEZUS CHRISTUS LEER IS DE DEUR NAAR HET KONINGRIJK

2) HANDELINGEN2:38 & HANDELINGEN10:44-48 & HANDELINGEN19:1-6 & TITUS 3:5

3) EVANGELIE VAN GODS KONINGRIJK IS ENIGE GELDIGE BOODSCHAP

stappen;

1 accepteren

2 dopen in water in Naam van JEZUS CHRISTUS

3 Ontvangen van de Geest, en als bewijs hiervan Spreken in Tongen/ Vreemde Talen/ ''Hoort zijn Geluid''(johannes3:8)

als je deze stappen niet hebt ondernomen zul je niet meegaan als Jezus Christus terugkomt, want de HEILIGE GEEST is hetgene die OPWEKT en LEVEND MAAKT

En als je denkt dat veel ''christenen'' dan fout zitten; klopt inderdaad ze zitten fout!, MAAR DIT IS GOED NIEUWS WANT JE KAN NOG VERANDEREN VOORDAT HET TE LAAT IS AMEN

Iets minder hoofdletters graag, misschien nemen mensen je dan serieuzer. Het is maar een tip.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 19 februari 2007 13:11:10 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Geweldig he, daar heb ik wel intresse in. Vertel me is waar ik dat kan laten doen. Heb je misschien een site van het desbetreffende genootschap waar ik mij kan laten redden?

En ik heb nog goed nieuws voor je: je kan je daar laten dopen, zonder dat het overdoop is. Ze dopen niet trinitair smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:28:31 schreef diakio het volgende:

[...]En ik heb nog goed nieuws voor je: je kan je daar laten dopen, zonder dat het overdoop is. Ze dopen niet trinitair
smile.gif

Dan heeft het voor mij totaal geen inhoud. Als ik nog een keer gedoopt moet worden moet het wel trinitair zijn. Met minder dan een sacrament neem ik geen genoegen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:20:30 schreef Thijs het volgende:

[...]

Iets minder hoofdletters graag, misschien nemen mensen je dan serieuzer. Het is maar een tip.

Iets minder komen vertellen dat christenen er niks van begrepen hebben, en iets minder een onbijbelse doop propageren, kan ook ENORM HELPEN (sorry, ik wilde ook ff met HOOFDLETTERS JA)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 19 februari 2007 13:17:31 schreef simpelsolomon het volgende:

Onze Genootshap maakt u niet zalig, wel de leer die naar de godzaligheid is!,

Daarmee stel je dus dat je genootschap de weg naar godzaligheid is. Waarom geen doop in de Naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zinsanalyse, beste Michiel widegrin.gif

"Onze Genootshap maakt u niet zalig, wel de leer die naar de godzaligheid is!,"

dus

(Onze Genootshap) (maakt) (u niet zalig), (wel de leer die naar de godzaligheid is!),

Hij zegt het zelf al, zijn genootschap maakt de leer die naar de godzaligheid is. Hij zegt niet voor niets dat christenen dwalen. Hoewel hij Jezus er bij haalt, is het zo onchristelijk als de pest. Let wel: volgens zijn eigen woorden, niemand nu boos op mij worden he, ik lees gewoon wat hij schrijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid