Spring naar bijdragen

verschillende kerken?


Aanbevolen berichten

hallo

Ik ben nieuw op dit forum, over dit onderwerp zullen onbetwijfeld al wat topics zijn, maar ik kon niet helemaal vinden wat ik zocht.

Ik ben niet gelovig maar ben me aan het oriënteren op het christelijke geloof. Ik volg een studenten alpha cursus en ben de bijbel nu aan het lezen. Ik ben ook eens het internet op gegaan om te zoeken naar verschillende kerken in mijn buurt. Maar er zijn er zoveel. Wat betekenen die namen allemaal? En wat is het verschil tussen al die kerken en christelijke gemeenten? Kan iemand het me een beetje uitleggen?

Alvast bedankt,

groetjes doortje

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van harte welkom op het forum.

Je vraag is erg lastig maar toch zal ik hem proberen te beantwoorden.

Je kunt de vele christelijke kerken in Nederland grofweg indelen in 3 groepen.

De eerste groep is de rooms katholieke kerk dit is 1 kerk en gelijk ook de grootste in Nederland en de wereld.

De tweede groep zijn een heleboel verschillende protestantse kerken die ontstaan zijn na een afscheiding van de katholieke kerk ergens in 1500/1600.

En de derde groep zijn de evangelische gemeenschappen die vooral de laatste eeuw zijn ontstaan.

Sommige zeggen dat er maar twee groepen zijn namelijk de katholieke kerk en de protestantse waaronder de evangelische dan ook vallen.

Tussen deze groepen bestaan grote verschillen, maar ook vele overeenkomsten. Ik weet verder eigenlijk niet zo goed wat je precies wil weten, dus als je dat iets duidelijke zou kunnen maken kunnen we daar op reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 04 februari 2007 21:08:47 schreef Tom het volgende:

De derde grote groep zijn de orthodoxen. Het orthodoxe christendom heeft voornamelijk aanhangers in de Slavisch en Arabische wereld en orthodoxe kerken in het Westen worden daarom ook voornamelijk bezocht door allochtonen.

Voor een meisje die een kerk zoekt in Nederland misschien wel volledig, maar niet erg relevant knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

wouw, die info wist ik nog niet, dank jullie wel alvast. Ik bedoelde eigen lijk meer, mischien kan iemand die bij ene bepaalde kerk behoord uitleggen wat die kerk inhoud. Bijvoorbeeld wat is de rooms katholieke kerk, gereformeerde gemeente, gereformeerde kerk, vrijgemaakt gereformeerd, evangelische gemeenten, hervormde gemeente, baptisten, pinkstergemeenten enz enz. Dat kan ik namelijk nergens vinden op hun websites.

groetjes doortje

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 04 februari 2007 21:13:27 schreef Eru Iluvatar het volgende:

[...]

Voor een meisje die een kerk zoekt in Nederland misschien wel volledig, maar niet erg relevant
knipoog_dicht.gif

Wellicht. Toch zijn er genoeg autochtone mensen die zich aangetrokken voelen tot de orthodoxe spiritualiteit en schoonheid van de Goddelijke Liturgie. Het is zeker de moeite van het proberen waard. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 04 februari 2007 21:08:47 schreef Tom het volgende:

De derde grote groep zijn de orthodoxen. Het orthodoxe christendom heeft voornamelijk aanhangers in de Slavisch en Arabische wereld en orthodoxe kerken in het Westen worden daarom ook voornamelijk bezocht door allochtonen.

Vandaar mijn toevoeging in Nederland. sjoerule.gif

Maar wel goed om te vermelden.

In het jaar 1054 scheurde de katholieke kerk in 2 delen door verschillende omstandigheden. De twee delen zijn de westers katholieke kerk (rooms katholieke kerk) en de oosters katholieke kerk (oosters orthodoxe kerken). Het positieve is dat de laatste tientallen jaren steeds meer toenadering is gekomen met als uiteindelijke doel weer een te worden.

Voor Nederlanders niet zo heel intressant, maar op wereld niveau des te belangrijker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 04 februari 2007 21:21:05 schreef Tom het volgende:

[...]Wellicht. Toch zijn er genoeg autochtone mensen die zich aangetrokken voelen tot de orthodoxe spiritualiteit en schoonheid van de Goddelijke Liturgie. Het is zeker de moeite van het proberen waard.
knipoog_dicht.gif

Sterker nog, er zijn ook Nederlandse priesters actief in sommige Orthodoxe kerken smile.gif

EDIT: heb hier een link neergezet maar die doet het niet.....google maar eens op Sergi Merks en dan de eerste link..zelf bqn ik ook van plan eens een orthodoxe Mis te bezoeken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 04 februari 2007 21:41:03 schreef Thijs het volgende:

[...]

Sterker nog, er zijn ook Nederlandse priesters actief in sommige Orthodoxe kerken
smile.gif

Misschien interresant om te lezen:

Pasha 2005.html

Je hebt ook katholieke priesters met een speciale opleiding in Byzantijnse liturgie. Die priesters zijn gerechtigd om de Byzantijnse liturgie te vieren en voor te gaan in Oosters-katholieke kerken. Uiteindelijk ligt het katholicisme en de orthodoxie niet zo heel ver uit elkaar.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 04 februari 2007 21:45:19 schreef Tom het volgende:

[...]Je hebt ook katholieke priesters met een speciale opleiding in Byzantijnse liturgie. Die priesters zijn gerechtigd om de Byzantijnse liturgie te vieren en voor te gaan in Oosters-katholieke kerken. Uiteindelijk ligt het katholicisme en de orthodoxie niet zo heel ver uit elkaar.
smile.gif

Als ik het goed begrepen heb, ziet een oosters-katholieke en een oosters-orthodoxe mis er hetzelfde uit,en verschillen de kerken qua leer ook niet heel erg, alleen de oosters-katholieken hebben zich onder het gezag van Rome geschaard. Maronieten zijn geloof ik ook oosters-katholieken toch? Het oosterse christendom interreseert me heel erg....ik ga zeker eens zo'n Mis bezoeken...heb ook familie die Orthodox gedoopt is

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 04 februari 2007 20:49:03 schreef Doortje1982 het volgende:

hallo

Ik ben nieuw op dit forum, over dit onderwerp zullen onbetwijfeld al wat topics zijn, maar ik kon niet helemaal vinden wat ik zocht.

Ik ben niet gelovig maar ben me aan het oriënteren op het christelijke geloof. Ik volg een studenten alpha cursus en ben de bijbel nu aan het lezen. Ik ben ook eens het internet op gegaan om te zoeken naar verschillende kerken in mijn buurt. Maar er zijn er zoveel. Wat betekenen die namen allemaal? En wat is het verschil tussen al die kerken en christelijke gemeenten? Kan iemand het me een beetje uitleggen?

Alvast bedankt,

groetjes doortje

De katholieke Kerk is gesticht door Jezus Christus, de God-mens, en wordt bestuurd door de opvolgers van de Apostelen, met als als hoofdbestuurder de 265e opvolger van Petrus, de hoofdapostel, de Paus. Meer als de helft van alle Christenen zijn katholiek, als je daarbij de Orthodoxe Kerken telt, die qua geloof extreem dicht tegen de katholieke Kerk aanstaat, dan valt er ongeveer tweederde van alle Christenen onder. De katholieke Leer steunt op de Traditio, hier uit voortgekomen zijn o.a. de Bijbel, het magisterium (het leergezag), de dogma's en de Apostolische successie. (het zijn niet de beste linkjes, in het Engels kun je veel meer vinden).

Tijdens de Reformatie waren bepaalde Christenen het niet eens met het katholiek leergezag. Belangrijkste oorzaak daarvoor was volgens hun leiders Luther en later Calvijn de vrije wil, het Pausschap en het vagevuur. Zij vonden dat er teveel zaken als zijnde bijgeloof in de leer waren geslopen, en wilde de Traditio zuiveren van allerlei stellingen die men niet in de Bijbel meende terug te vinden. Dit beginsel noemt men Sola scriptura. De Christenen die behoren tot de Reformatie maken ongeveer éénderde deel uit van alle Christenen, ze zijn verdeeld over ongeveer 30.000 denominaties. Grofweg kan je deze opdelen in twee stromingen: de kerken die direct zijn voortgekomen uit de Reformatie zoals bijvoorbeeld de Gereformeerden en Lutheranen, en de kerken/gemeenschappen die zijn voortgekomen uit de onvrede die omstreeks 1800-1900 heerste binnen het Protestantisme, nl. de Evangelischen.

Dit lijkt me wel een zeer globaal overzicht. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 04 februari 2007 21:57:30 schreef Thorgrem het volgende:

Wellicht kunnen we verder spreken over de oosters orthodoxe kerken spreken in een topic dat daarvoor aangemaakt moet worden. Het is namelijk een zeer zeer intressant onderwerp waar topics mee te vullen zijn, en daardoor hier dus een beetje ongepast.
flower.gif

bloos.gif je hebt gelijk...zal het desbetreffende topic even opzoeken

heb het topic gevonden, maar de latste post dateert van december 2005...weet niet of ik er goed aan doe om er in te posten, of dat er een ander topic aan gemaakt moet worden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 04 februari 2007 22:09:06 schreef Thijs het volgende:

[...]

bloos.gif
je hebt gelijk...zal het desbetreffende topic even opzoeken

heb het topic gevonden, maar de latste post dateert van december 2005...weet niet of ik er goed aan doe om er in te posten, of dat er een ander topic aan gemaakt moet worden

Wat mij betreft mag het allebei. knipoog_dicht.gif

Als je een nieuw topic opent is het dan denk ik wel handig om in de beginpost even te linken naar het vorige topic. Heb je sowieso wat extra info achter de hand en kan ik het oude topic makkelijker sluiten.

Hier verder natuurlijk weer BOT. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

wouw wat goed die algemene info over die kerken. Is weer een stuk duidelijker. Maar om een stukje in te zoemen, waar staan die kerken of gemeentes dan koncreet voor? (ik ben een leek op dit gebied, ben nog nooit in een kerk geweest) Maar stel je voor dat ik er naar eentje toe wil wat zijn dan de verschillende richtingen en waar geloven die dan precies in? wat is het verschil concreet? Welke zijn zwaar en welke zijn licht? Waarom kiest de ene voor dit en de andere voor dat? waarom hebben jullie voor een bepaalde kerk gekozen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 04 februari 2007 22:38:15 schreef Doortje1982 het volgende:

wouw wat goed die algemene info over die kerken. Is weer een stuk duidelijker. Maar om een stukje in te zoemen, waar staan die kerken of gemeentes dan koncreet voor? (ik ben een leek op dit gebied, ben nog nooit in een kerk geweest)

Je beseft dat dit wel een metavraag is? widegrin.gif

Quote:
Maar stel je voor dat ik er naar eentje toe wil wat zijn dan de verschillende richtingen en waar geloven die dan precies in?

Klik maar eens op de verschillende linkjes die in mijn verhaal zaten. smile.gif

Quote:
wat is het verschil concreet?

Ook dat zijn er nogal wat.

Quote:
Welke zijn zwaar en welke zijn licht?

Dat is vooral afhankelijk van wat je zelf als zwaar en licht beschouwd he? widegrin.gif

Quote:
Waarom kiest de ene voor dit en de andere voor dat?

Omdat ze denken dat het éne waar is, en het andere niet. knipoog_dicht.gif

Quote:
waarom hebben jullie voor een bepaalde kerk gekozen?

Ik ben katholiek omdat het katholiek geloofssysteem intern consistent is en volgens mij het meest overeenkomt met de waarheid, in andere Christelijke systemen zitten wat mij betreft teveel gaten/onverklaarbaarheden/tegenspraken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap dat het een grote vraag is, maar voor een leek, zijn al die verschillende kerken best verwarrend. Ik heb de linkjes inderdaat bekeken, dat heeft me wel een stukje verder geholpen. Maar ik hoop toch dat er nog meer mensen reageren die me uitleg willen geven tot welke kerk/gemeente ze behoren en waarom.

Wat bedoel je met intern consistent? Kun je wat verder uitleggen welke gaten/onverklaarbaarheden en tegenspraken er voor jou zijn in het christelijke systeem? Ik snap dat het je eigen mening is, maar dat geeft niet.

alvast bedankt

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 05 februari 2007 15:04:22 schreef Doortje1982 het volgende:

Ik snap dat het een grote vraag is, maar voor een leek, zijn al die verschillende kerken best verwarrend.

Dat klopt. Als ik je een zoekstrategie mag aanraden; zoek eerst uit wat je van de katholieke Kerk vind, volgens de katholieken zelf, (waaronder ik dus he? knipoog_dicht.gif )is dit de Kerk die Jezus heeft gesticht en is ze Zijn mystieke bruid. Je zult ook zien dat élke andere kerk/gemeenschap zich op de één of andere wijze tegen haar afzet, of vanuit een reactie op haar is ontstaan. Eigenlijk is de katholieke wereld een universum in zich, er is geen organisatie ter wereld die zo groot en divers is en tegelijkertijd zo één. Er zijn meer katholieken dan alle andere Christenen bij elkaar. Op zich is dat in ieder geval een factor om rekening mee te houden.

Quote:
Wat bedoel je met intern consistent? Kun je wat verder uitleggen welke gaten/onverklaarbaarheden en tegenspraken er voor jou zijn in het christelijke systeem? Ik snap dat het je eigen mening is, maar dat geeft niet.

alvast bedankt

Ik denk dan bijvoorbeeld aan de rol van de Bijbel. Zowel de kerken die rechtstreeks uit de Reformatie voortkwamen als de Evangelischen kennen de Sola scripturaleer, dit houdt in dat men zich alléén op de de Bijbel baseert. Ironisch genoeg staat dit nergens in de Bijbel. De eerste groep Protestanten zal dit ook gewoon toegeven. Het is ook nog eens zo dat men in alle getuigenissen die bewaard zijn gebleven na de tijd van het NT, nergens dit principe terug kan vinden. Daar komt nog bij dat het ontstaan van de Bijbel zelf prima begrepen kan worden vanuit het katholieke Traditio-principe, je kunt deze verklaring geloven of niet, maar ze is in ieder geval sluitend. Protestanten hebben hier toch een probleem, en ze hebben er ook geen eenduidige verklaring voor.

Iets anders is dat Jezus ons nogal dringend aanraadt om Zijn wil te doen, maar hoe kan je ooit Zijn wil doen als men binnen het Protestantisme zoveel verschillende ideeen heeft over wat Zijn wil nu eigenlijk is? De Protestanten zijn verdeeld over 30000 verschillende groepen/denominaties/gemeenschappen die het over het algemeen diep met elkaar oneens zijn over wat Jezus' leer was op de meest fundamentele punten. Dat levert voor mij toch een geloofsprobleem op, want hoe kan het dat een Almachtige God, die ons vraagt om aan Zijn wil te gehoorzamen, niet eens in staat is om die leer ongeschonden te bewaren, of in ieder geval duidelijk te maken?

Dan is er nog de kwestie van de samenstelling van de Bijbel. Je zal in de eigenlijke boeken van de Bijbel nergens een inhoudsopgave vinden. Hoe weten we dan zeker of er geen verkeerde boeken in de Bijbel zitten? Of dat er niet een paar zijn uitgehaald? Ook hier heeft het katholicisme een verklaring voor; de samenstelling van de Bijbel is het gevolg van een conciliebesluit, voorgezeten door de Paus. Ook dit kan je geloven of niet, maar het past weer geheel binnen het katholiek systeem.

In de Protestantse kerken die rechtstreeks uit de Reformatie komen, kent men nog wel een theologisch systeem, het meest coherente systeem in mijn ogen kennen de Gereformeerden. Maar een keuze voor het Protestantisme staat of valt eigenlijk geheel met dat je het eens bent met de Reformatorici of niet.

De Evangelischen kennen daarentegen niet echt een theologisch systeem, zij beroepen zich rechtstreeks op de Bijbel, of liever gezegd hun eigen interpretaties daarvan. Dit brengt automatisch een stuk subjecitiveit met zich mee en uit zich vaak op twee manieren; fundamentalisme, het verabsoluteren van het eigen gelijk en dus het beoordelen van anderen en de realiteit van de wereld aan het eigen gelijk. Het kan ook doorslaan naar de andere kant, nl. relativisme, waardoor je bij jezelf gaat denken; er zijn zoveel verschillen, zoveel tegenspraken onder de Christenen, ik neem het allemaal wel met een korrel zout en ga mijn eigen gang. Daarmee doe je wat mij betreft eigenlijk ook een uitspraak over God, want zo groot is God dus kennelijk niet.

Dit was natuurlijk puur mijn eigen visie. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid