Spring naar bijdragen

De deutero-canonieke boeken


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

En over de deuterocanonieken van het NT zegt New Advent:

"Zoals het OT heeft ook het NT z'n deuterocanonieke boeken en gedeeltes van boeken. Hun canoniciteit is op enig moment in de geschiedenis discutabel geweest. Het gaat om de gehele boeken; Hebreëen, Jacobus, 2 Petrus, 2 en 3 Johannes, Judas en de Apocalyps, in totaal 7 boeken. Voor wat betreft de betwiste passages, gaat het om 3 stuks; Marcus 16:9-20, Lucas 22:43-44 en Johannes 7:53 tot 8:11. Sinds het Concilie van Trente is het voor katholieken echter niet toegestaan om deze passages in twijfel te trekken"

Zeer vrije vertaling van mijn hand. widegrin.gif

bron

Samengevoegde post 22-1-2007 22:24:50:

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 22:16:30 schreef K. het volgende:

Ehm... dit gaat alleen maar over de canon van het Oude Testament...
verbaasd.gif

Ja, het ging mij om het woord deuterocanoniek, de betekenis ervan. Dat vind je in de tweede alinea.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn geen twee, maar iets van dertig canons in gebruik, bij verschillende christelijke stromingen. (driewerf hoera voor Sola Scriptura party.gifparty.gifparty.gif )

In Nederland zijn met name de canon van de SV, zeg maar de Lutherse canon, en de katholieke canon bekend. Aan beide canons zit veel raars, met als hoogtepunt ter gereformeerde zijde het gegeven dat men de boeken van de Masoreten, naar de canon van de Rabbijnen, in de volgorde van de Septuagint gebruikt. Aan katholieke zijde is dat het gegeven dat men de canon en de volgorde van de Septuagint gebruikt, maare de boeken van de Masoreten (canoniek) of de Septuagint (deuterocanoniek).

De term deuterocanoniek heeft niets te maken met onze protestantse broeders, maar met het ontbreken van de canonieke grondtekst. Wij erkennen namelijk de canon van de LXX wel als canoniek, maar de tekst niet. Daarvoore gebruiken we de Masoretentekst, maar die hebben we niet voor alle boeken. Vandaar.

Overigens, deutero betekent niet zo iets als pseudo, of tweederangs. Je komt de term ook tegen bij het boek Jesaja, dat vermoedelijk door een drietal auteurs is geschreven: proto-Jesaja, Jesaja en deutero-Jesaja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 23:42:38 schreef diakio het volgende:

De term deuterocanoniek heeft niets te maken met onze protestantse broeders, maar met het ontbreken van de canonieke grondtekst.

Als ik het goed begrijp, ziet de New Advent dat dan anders. Want deze uitleg verklaart dan niet het bestaan van NT deuterocanonieken. smile.gif

Samengevoegde post 23-1-2007 0:06:38:

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 23:59:54 schreef Iriacynthe het volgende:

Wel wel, weer iets bijgeleerd. Ter gelegenheid vraag ik wel eens één of andere professor de oren van het hoofd over al die dingen.
widegrin.gif

Doen! yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgend semester heb ik een vak dat helemaal gaat over het oude testament, daar leren we vast wel één en ander over die canonvorming enzovoort.

Ok, eigenlijk had ik vorig jaar OOK een vak over het oude testament waarin ik geleerd heb over die canonvorming enzovoort maar eum, het zit ver. Hoe ik daarop ooit een 17 gehaald heb is me nog steeds een raadsel. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 00:08:38 schreef Iriacynthe het volgende:

Volgend semester heb ik een vak dat helemaal gaat over het oude testament, daar leren we vast wel één en ander over die canonvorming enzovoort.

Ok, eigenlijk had ik vorig jaar OOK een vak over het oude testament waarin ik geleerd heb over die canonvorming enzovoort maar eum, het zit ver. Hoe ik daarop ooit een 17 gehaald heb is me nog steeds een raadsel.
widegrin.gif

Ik vind dat één van de meest interessante thema's. Waar ik nou wel eens het definitiefe antwoord op zou willen weten is dit; Wanneer was nou de definitieve sluiting van het Joodse canon:

- was dat vér vóór Christus?

- was dat op het 'concilie' van Jamnia?

- of pas vér daarna in de 2e of 3e eeuw?

Ik denk zelf optie 3, maar Protestanten zweren minstens bij 2 en liever nog bij 1. Als 3 zou worden aangetoond, zou dat toch wel een zwaarwegend puntje zijn t.o.v. het Protestantisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 23:42:38 schreef diakio het volgende:

De term deuterocanoniek heeft niets te maken met onze protestantse broeders, maar met het ontbreken van de canonieke grondtekst. Wij erkennen namelijk de canon van de LXX wel als canoniek, maar de tekst niet. Daarvoore gebruiken we de Masoretentekst, maar die hebben we niet voor alle boeken. Vandaar.

Niet helemaal correct. Van Jezus Sirach hebben we wel een Hebreeuwse tekst gevonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 00:16:45 schreef K. het volgende:

[...]

Niet helemaal correct. Van Jezus Sirach hebben we wel een Hebreeuwse tekst gevonden.

Maar welke tekst wordt als "grondtekst" gebruikt voor vertalingen?

Samengevoegde post 23-1-2007 0:23:50:

(terzijde, hou je niet in hoor, ik weet hier heel weinig van, en hoor graag iedere weerlegging van wat ik beweer)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, 17 op 20, ook al was het onder vrij bizarre omstandigheden op dat moment. puh2.gif

Ik dacht toch wel dat de joodse canon voor Christus afgesloten was, maar het wat en wanneer en hoe weet ik er ook niet meer van. Ik zoek het eens voor je op als ik niet zo lui ben. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 00:15:46 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Ik vind dat één van de meest interessante thema's. Waar ik nou wel eens het definitiefe antwoord op zou willen weten is dit; Wanneer was nou de definitieve sluiting van het Joodse canon:

- was dat vér vóór Christus?

- was dat op het 'concilie' van Jamnia?

- of pas vér daarna in de 2e of 3e eeuw?

Ik denk zelf optie 3, maar Protestanten zweren minstens bij 2 en liever nog bij 1. Als 3 zou worden aangetoond, zou dat toch wel een zwaarwegend puntje zijn t.o.v. het Protestantisme.

Antwoord 2.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 00:27:41 schreef Iriacynthe het volgende:

Ik dacht toch wel dat de joodse canon voor Christus afgesloten was, maar het wat en wanneer en hoe weet ik er ook niet meer van.

Het is een beetje dé hamvraag he? puh2.gif De Joden & Protestanten beweren van wel, wij niet.

Quote:
Ik zoek het eens voor je op als ik niet zo lui ben.
puh2.gif

Graag! Hou ik je aan! puh2.gif

Samengevoegde post 23-1-2007 0:32:13:

Quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 00:28:25 schreef K. het volgende:

Antwoord 2.

Daar zijn ook bezwaren tegen. (omdat ik weet dat je het interessant vind, maar mijn typ energie wat weg is, heb ik het linkje in je profiel gedumpt. knipoog_dicht.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 12:04:49 schreef de vegaloog het volgende:

Arme ik... Ik dacht, dat ik alles wel wist.
widegrin.gif
Maar nu zie ik rare woordjes staan als "Masoreten". Dat heb ik vroeger op de KTUA niet geleerd... Wie heeft voor mij een goede boektip? Graag in het Nederlands of Duits.

Pius gaat nog boos op me worden, maar een uitstekend boek, zeker voor vegalogen, is op dit punt:

Jonathan Kirsch

Ook in het Nederlands te krijgen, via Markplaats met name

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid