Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:
Mattheus 25: 14-30

14 Of het zal zijn als met een man die op reis ging, zijn dienaren bij zich riep en het geld dat hij bezat aan hen in beheer gaf. 15 Aan de een gaf hij vijf talent, aan een ander twee, en aan nog een ander één, ieder naar wat hij aankon. Toen vertrok hij. Meteen 16 ging de man die vijf talent ontvangen had op weg om er handel mee te drijven, en zo verdiende hij er vijf talent bij. 17 Op dezelfde wijze verdiende de man die er twee had gekregen er twee bij. 18 Degene die één talent ontvangen had, besloot het geld van zijn heer te verstoppen: hij begroef het.

19 Na lange tijd keerde de heer van die dienaren terug en vroeg hun rekenschap. 20 Degene die vijf talent ontvangen had, kwam naar hem toe en overhandigde hem nog vijf talent erbij met de woorden: “Heer, u hebt mij vijf talent in beheer gegeven, alstublieft, ik heb er vijf talent bij verdiend.†21 Zijn heer zei tegen hem: “Voortreffelijk, je bent een goede en betrouwbare dienaar. Omdat je betrouwbaar bent gebleken in het beheer van een klein bedrag, zal ik je over veel meer aanstellen. Wees welkom bij het feestmaal van je heer.†22 Ook degene die twee talent ontvangen had, kwam naar hem toe en zei: “Heer, u hebt mij twee talent in beheer gegeven, alstublieft, ik heb er twee talent bij verdiend.†23 Zijn heer zei tegen hem: “Voortreffelijk, je bent een goede en betrouwbare dienaar. Omdat je betrouwbaar was in het beheer van een klein bedrag, zal ik je over veel meer aanstellen. Wees welkom bij het feestmaal van je heer.†24 Nu kwam ook degene die één talent ontvangen had naar hem toe, hij zei: “Heer, ik wist van u dat u streng bent, dat u maait waar u niet hebt gezaaid en oogst waar u niet hebt geplant, 25 en uit angst besloot ik uw talent te begraven; alstublieft, hier hebt u het terug.†26 Zijn heer antwoordde hem: “Je bent een slechte, laffe dienaar. Je wist dus dat ik maai waar ik niet heb gezaaid en oogst waar ik niet heb geplant? 27 Had mijn geld dan bij de bank in bewaring gegeven, dan zou ik bij terugkomst mijn kapitaal met rente hebben terugontvangen. 28 Pak hem dat talent maar af en geef het aan degene die er tien heeft. 29 Want wie heeft zal nog meer krijgen, en wel in overvloed, maar wie niets heeft, hem zal zelfs wat hij heeft nog worden ontnomen. 30 En die nutteloze dienaar, gooi die eruit, in de uiterste duisternis, waar men jammert en knarsetandt.â€

Ieder mens heeft talenten. Stel dat je ze niet gebruikt, omdat je ze niet kent, of zelf te onzeker bent of welke reden dan ook, wat moet je dan doen?

Hoe kom je er achter wat je talenten zijn?

Wat moet je doen als je zelf je talenten kent, en je ze in wilt zetten, maar als anderen ze niet zien, en je de kans ontnemen je in te zetten?

"zomaar" drie vragen die mij bezig houden...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zekerheid van God vragen smile.gif en ervoor bidden wat jou talenten zijn.. Ik denk dat het bij jou je inteligentie is zoals ik net las knipoog_dicht.gif

en als God je talenten heeft gegeven mag je ze gewoon gebruiken... als andere ze niet zien???

Maakt dat wat uit? je leeft toch voor de eer van God.. Niet voor je eigen eer? Als God wilt dat je ze gebruikt, zal Hij je ook zeker de kans geven ze in te zetten op de juiste momente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De talenten vertegenwoordigen de opdracht om discipelen van Christus te maken. Aan deze opdracht is de zeer bevoorrechte gelegenheid verbonden om als gezanten voor Christus, de Koning, op te treden, om het Koninkrijk ten overstaan van alle natiën van de wereld te vertegenwoordigen. — Efeziërs 6:19, 20; 2 Korinthiërs 5:20.

De les voor allen die belijden volgelingen van Christus te zijn uit deze illustratie is de volgende:

Indien zij de lof en beloning van hun hemelse Meester willen ontvangen moeten zij voor de toename van zijn bezittingen werken door een volledig aandeel aan het predikingswerk te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat God aan ons allen talenten geeft. Het is aan ons om die te gebruiken.

Ik wilde even ingaan op je vragen. Hier is mijn visie erop.

Hoe kom je er achter wat je talenten zijn?

Ik geloof dat je er vanzelf achterkomt wat je talenten zijn. Alles op z'n eigen plaats en tijd. Je kunt er niet achterkomen in één dag. Ik ook denk niet dat je ernaar op zoek moet gaan. Als je dat doet, forceer je je eigen talenten. Ik denk dat je ze tegenkomt in het dagelijkse leven.

Bijvoorbeeld:

Bij ons in de kerk zijn er veel kinderen. Ik merkte heel erg dat veel van die kinderen naar mij toetrokken en ik heel goed met ze om kan gaan. Ik zie dit als een gave van God. Deze gave zet ik in door zondagsschoolleiding te zijn en leiding van de kinderclub.

Ieder mens heeft talenten. Stel dat je ze niet gebruikt, omdat je ze niet kent, of zelf te onzeker bent of welke reden dan ook, wat moet je dan doen?

Volgens de teksten die Aimé ook al aanhaalt, is het belangrijk om je gaven en talenten toch te gebruiken. Een gave is een gift, een gift van God aan jou. Hij heeft je deze gegeven zodat je het kunt gebruiken. In de vergelijking was de derde knecht ook bang. Hij was bang zijn talent te verliezen, dus begroef hij het. Hij gebruikte het niet, maar verborg het. Zijn heer was daar uiterst ontevreden mee en nam hem zijn gave af.

Kortom, laat angst je niet tegenhouden.

Wat moet je doen als je zelf je talenten kent, en je ze in wilt zetten, maar als anderen ze niet zien, en je de kans ontnemen je in te zetten?

Als jij je wilt inzetten met de talenten die je hebt, zoek dan naar een mogelijkheid hiervoor. Stop niet met zoeken als het tegenzit, maar zoek verder. Misschien wel op plekken waar je het helemaal niet verwacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat je niet gered wordt o.i.d als je je talenten niet gebruikt. Als het al dan een zonde zou zijn dan kan die immers vergeven worden.

Maar ik denk niet dat je zo snel niet zult gebruiken, want volgens mij zijn 't vaak ook dingen die je leuk vindt. smile.gif Ik denk dat je er idd vaak 'per ongeluk' achter komt. Je doet iets wat je leuk vindt en je blijkt daar erg goed in te zijn. smile.gif

Als andere je kansen ontnemen is dat wel lastig, maar ik denk dat een belangrijk aspect van talenten is dat er niemand is die ze allemaal heeft. clown.gif

Je hebt elkaar nodig om wat te bereiken.

Ik kan bijvoorbeeld goed programmeren en ik probeer me voor God in te zetten door bv hier op Credible bughunter te zijn. Maar nu is het zo dat ik niet zo precies ben.

Daarom zitten er vaak kleine foutjes en slordigheidjes in als ik iets programmeer. Michiel daarentegen is er ontzettend goed in om die dingen te zien, dus hij checkt altijd eerst ff wat ik gemaakt heb voordat ik het installeer. Ik kan me niet herinneren dat het voor is gekomen dat ik niks meer hoefde te verbeteren knipoog_dicht.gif

Het mooie daarvan vind ik dat Michiel en ik afzonderlijk niet zo ver zouden komen, maar samen kunnen we toffe dingen doen! smile.gif

Ik kan me voorstellen dat je het jammer vind als anderen je talenten niet zien. Erkenning enzo is inderdaad altijd wel fijn. Zo is het nu eenmaal in de hedendaagse maatschappij. Iemand die een talent heeft dat ie goed kan leren op school krijgt complimentjes van iedereen maar iemand die een talent heeft zich te bekommeren om oudereren ofzo krijgt zoiets zelden denk ik.

Dat is inderdaad jammer..

Wat denk je dat jouw talenten zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 21 januari 2007 20:49:50 schreef Samantha_vdV het volgende:

Ieder mens heeft talenten. Stel dat je ze niet gebruikt, omdat je ze niet kent, of zelf te onzeker bent of welke reden dan ook, wat moet je dan doen?

Wat je níet moet doen is; je talenten begraven. Als je je enneagramtype kent, weet je al een deel van je talent. Verder kun je proberen de volgende vraag te beantwoorden; op welk gebied krijg je altijd complimenten van andere mensen?

Quote:

Hoe kom je er achter wat je talenten zijn?

Daar zijn vele testen voor. Andere talenten ontdek je pas later. Ik ben nu in mijn vijfde decennium aangekomen, en ik ontdek nu pas, dat ik talenten heb om therapeut te worden. Maar... misschien moest ik die eerste veertig jaar door, om te worden wie/wat ik nu ben.. Misschien is de voering nu zover doorgesleten, dat het verstopte talent nu pas zichtbaar is...

Quote:

Wat moet je doen als je zelf je talenten kent, en je ze in wilt zetten, maar als anderen ze niet zien, en je de kans ontnemen je in te zetten?

Euh... het stof van je voeten schudden en weggaan, omdat zij de boodschap niet aan willen nemen. Ik ben vorig jaar vertrokken van een school, waar men niet wilde weten hoe intelligent, slim, belezen, visionair en zo ik ben. (Geen opschepperij trouwens; zo werd ik door enkele collegae omschreven toen ik eenmaal wegging...) En nu? Nu werk ik aan een school, waar ik word geraadpleegd, omdat ik die dingen ben die ik wilde uiten, en waarvoor ik nú pas de kans krijg.

Quote:

"zomaar" drie vragen die mij bezig houden...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 14:10:28 schreef aj het volgende:

Wat denk je dat jouw talenten zijn?

Uhm... Ik ben gastvrij, betrokken, kan goed luisteren.

Ik kan makkelijk leren, analyseren van bijvoorbeeld problemen tussen mensen en het onder woorden brengen.

Ik kan de systeembeheerderstaal van mijn man vertalen naar "computertaal voor dummies" voor mijn moeder puh2.gif

Maar ja, wat kan je daar mee?

Ik wil er gewoon kunnen zijn voor mensen, iets voor ze betekenen.

Oh ja, dan heb ik ook nog als hobby computers bouwen en installeren, en vroeger heb ik ooit in basic (ja zo oud ben ik) een beetje geprogrammeerd. Maar dat was echt maar een heel klein beetje big-smile.gif

Het probleem is niet zozeer dat ik helemaal niets doe, maar dat ik denk dat ik meer kan, maar dat dan weer niet durf. Faalangst. Vreselijk!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 16:29:25 schreef Samantha_vdV het volgende:

Uhm... Ik ben gastvrij, betrokken, kan goed luisteren.

Ik kan makkelijk leren, analyseren van bijvoorbeeld problemen tussen mensen en het onder woorden brengen.

Ik kan de systeembeheerderstaal van mijn man vertalen naar "computertaal voor dummies" voor mijn moeder
puh2.gif

Maar ja, wat kan je daar mee?

Bijvoorbeeld les gaan geven? Er zijn genoeg minder begaafde computergebruikers, die gráág in de avonduren les willen hebben van jou.

Quote:
Ik wil er gewoon kunnen zijn voor mensen, iets voor ze betekenen.

Dat kost tijd... Maar dat kun je oefenen, hier op credible. Wist je, dat er nog bughunters gezocht worden voor deze site? (Kleine tip. Ik bemoei me gewoon nergens mee...)

Quote:
Oh ja, dan heb ik ook nog als hobby computers bouwen en installeren, en vroeger heb ik ooit in basic (ja zo oud ben ik) een beetje geprogrammeerd. Maar dat was echt maar een heel klein beetje
big-smile.gif

Wát, zó oud?! Heb jij als kind nog met stenen speelgoed gespeeld, of hadden jullie al bronzen poppenwagens? rofl.gif

Quote:
Het probleem is niet zozeer dat ik helemaal niets doe, maar dat ik denk dat ik meer kan, maar dat dan weer niet durf. Faalangst. Vreselijk!

Aaach... probleem duidelijk; jij bent hoogbegaafd, nooit onderkend, en dus... faalangstig geworden, omdat jij eigelijk alleen op sociaal gebied steeds mislukte. Niet door je eigen toedoen, maar door het lagere niveau van al die anderen. Komt me bekend voor, en met mij vele anderen. (Maar dat had je al door, toch?) En nu? Zorg dat je succes krijgt. Ieder compliment breekt weer een klein stukje af van die muur van falen, die om jou heen staat. Ga die dingen doen, waar je goed in bent, en praat, praat, praat met anderen. Laat iedereen weten wat je wilt, ga veel lezen, en wees nieuwsgierig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 19:37:01 schreef de vegaloog het volgende:

Dat kost tijd... Maar dat kun je oefenen, hier op credible. Wist je, dat er nog bughunters gezocht worden voor deze site? (Kleine tip. Ik bemoei me gewoon nergens mee...)

Ja ik weet het van de bughunters ;-)

Alleen de enige 2 kwaliteiten die ik heb zijn dat ik enthousiast ben over credible en me ervoor wil inzetten, en dat ik (na de verhuizing) genoeg tijd heb voor de werkzaamheden ;-)

Alleen de dingen die ik moet kunnen heb ik me nog nooit in verdiept engel.gif

Quote:
Wát, zó oud?! Heb jij als kind nog met stenen speelgoed gespeeld, of hadden jullie al bronzen poppenwagens?

Nee joh, brons? Nee sorry, echt alleen nog maar steen, maar of je het speelgoed kan noemen? rofl.gif

Ik geloof dat ik het een beetje snap van de talenten.

Het zijn vaak de dingen die je leuk vindt om te doen. Dan zal ik me ook maar eens meer verdiepen in die dingen, want tot nu toe deed ik dat niet, omdat ik me er de tijd niet voor gunde.

Tnx all voor de reacties!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid