Spring naar bijdragen

Gehoorzaamheid en geloven


Aanbevolen berichten

{persoonlijke visie alert, het navolgende zijn geen onweerlegbare feiten, maar geven uitsluitend en alleen mijn niet te verdedigen overtuiging weer!}

Waarom hecht ik persoonlijk zoveel waarde aan dit credo? Niet alleen omdat dit ultra korte credo voor mij mijn hele geloof bevat, maar wel mede daarom.

Ik ben opgevoed tot een kritische denker, ik heb er echt ingepeperd gekregen om bij iedere bewering, iedere stellingname, altijd mezelf de vraag te stellen "is dat wel zo?". Dat lijkt een goede aanpak, maar het is alleen maar een eerste stap. Het is, heb ik ondervonden, noodzakelijk om de volgende stap te zetten. Eenmaal geconstateerd hebbende dat het katholieke geloof de enige, onaanvechtbare waarheid is, is het voor mij een nog lang niet gestreden strijd, om gehoorzaam te geloven. Gehoorzaam zijn aan gedragsregels is zo moeilijk nog niet, maar gehoorzaam geloven is ontstellend moeilijk gebleken.

Ik studeer op de leer van de heilige moederkerk, en ontdek iedere keer weer zaken waarvan ik moet denken dat je wel compleet dement moet zijn, en lijdende aan spontante hersenverweking alsmede aan opzettelijke blindheid voor de werkelijkheid, om zelfs maar serieus te overwegen dat wat de Kerk leert enige zinnige betekenis kan hebben.

Bijvoorbeeld: na relatief grondige studie van de evolutietheorie, geloven dat God de mens geschapen heeft nooo.gif

Homosexualiteit, in zichzelf, waar niemand kwaad mee wordt gedaan, is "ongeordend" mondhouden.gif

Anticoncpetie, euthanasie, abortus en zwangerschapsonderbreking zelfs door spiraal of morning-afterpil, zijn uitingen van een doodscultus rofl.gif

De paus, dat oude mannetje, is onfeilbaar??? Hilarisch gewoon.

En ga zo maar door, ad infinitum. Katholiek zijn, en toch stug volhouden dat je redelijk bij zinnen bent, is voor ieder weldenkend mens toch zeker een onmogelijkheid?

Ja.

Dat wil zeggen, voor wie valt voor die ene, bij de duivel zo favoriete zonde. En er is maar één tegengif: gehoorzaamheid, naar Christus' voorbeeld.

En dáárom ben ik zo weg van het credo van Cornelis van Wijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 64
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hartelijk dank voor deze context. Ik begrijp er absoluut meer van en vind de gedachte erachter erg mooi. De diepere betekenis van deze geloofsbelijdenis leert mij persoonlijk ook wat. Hoogmoed is een gevaar dat overal loert, ik ben blij dat ik er via deze geloofsbelijdenis nog eens op gewezen ben dat ik daar alert op moet zijn.

De onlosmakelijke verbondenheid van deze belijdenis met het geloof in God door middel van kerk of schrift is datgene wat meerwaarde geeft aan dit credo. De context is in dat opzicht ook zeer bepalend. Want, mijn excuses voor de vergelijking, op het eerste gezicht legde ik een connectie met 'befehl ist befehl'. De verantwoordelijkheid ergens anders neerleggen. Nu blijkt echter dat het een hele andere betekenis krijgt, een eigen keuze voor het geloof in Christus (en in jouw en zijn geval de Rooms Katholieke Kerk) en de aanvaarding van en gehoorzaamheid aan God en Zijn koninkrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 00:05:03 schreef wateengedoe2 het volgende:

[...]

Die staat in de beginpost en ook in Diakio's sig. Ja, en hij is extreem kort; deze post alleen als is zo'n 4x zo lang.

GenW, misschien kun je de geloofsbelijdenis zelf ff vetgedrukt maken voor de duidelijkheid?

Nergens gevonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 00:27:56 schreef GenW het volgende:

Hartelijk dank voor deze context. Ik begrijp er absoluut meer van en vind de gedachte erachter erg mooi. De diepere betekenis van deze geloofsbelijdenis leert mij persoonlijk ook wat. Hoogmoed is een gevaar dat overal loert, ik ben blij dat ik er via deze geloofsbelijdenis nog eens op gewezen ben dat ik daar alert op moet zijn.

De onlosmakelijke verbondenheid van deze belijdenis met het geloof in God door middel van kerk of schrift is datgene wat meerwaarde geeft aan dit credo. De context is in dat opzicht ook zeer bepalend. Want, mijn excuses voor de vergelijking, op het eerste gezicht legde ik een connectie met 'befehl ist befehl'.

Er is geen enkel excuus nodig. In tegendeel, ik vind het een voor de hand liggende connectie, en als ik die wat heb kunnen wegnemen ben ik daar alleen maar blij om. Maar geloof me, er zijn ook errug veel katholieken die precies dezelfde connectie leggen. Gehoorzaamheid is wat ondergewaardeerd geraakt tegenwoordig smile.gif

Quote:
De verantwoordelijkheid ergens anders neerleggen. Nu blijkt echter dat het een hele andere betekenis krijgt, een eigen keuze voor het geloof in Christus (en in jouw en zijn geval de Rooms Katholieke Kerk) en de aanvaarding van en gehoorzaamheid aan God en Zijn koninkrijk.

yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 00:57:30 schreef Mr. Emilio het volgende:

Leuk geprobeerd... Ik snap er echt niets van... En ik doe toch echt mijn best. Mischien toch meer iets voor ingeweidden?

Nee, lijkt me niet. En serieus, ik snap niet wat je wil weten, anders dan wat er al staat. Die link was een plagerijtje, maar echt, ik vertel je graag alles wat jij wil weten & ik weet. Maar mij is serieus onhelder wat je wil weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 01:04:43 schreef Mr. Emilio het volgende:

For starters:

wie waren de 19 martelaren van Gorkum?

De 19 martelaren waarover ik schreef in het stukje context.

Quote:

Wis was Lumey van der Marck?

Aanvoerder van de geuzen te Gorcum, eindverantwoordelijk voor de moord op de 19 martelaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geheel gehoorzaam aan diakio (puh2.gif) wil ik ook nog wel wat delen over deze geloofsbelijdenis (die overigens óók in diakio's sig staat, kan toch niet missen! smile.gif)

Nu een goeie 2 jaar geleden ben ik tot geloof gekomen, door een plotselinge en heftige godservaring. Het christendom en al helemaal het katholicisme waren toen echter een ver-van-mijn-bed-show. Ik heb wel een katholieke achtergrond, maar was altijd naam-katholiek. En toen ik tot geloof kwam, kwam ik eerst in de newage- en gnostiek-hoek terecht. Via de vrij-katholieke kerk (ja, solly, diakio puh2.gif) en vele discussies op dit en een ander christelijk forum groeide ik echter in een klein jaar tijd naar het katholicisme, en het orthodoxe christendom in het algemeen.

Diakio speelde daarin ook een grote rol. Ik had op een gegeven moment intensief emailcontact met hem, en sprak constant mijn twijfels uit over allerlei dingen uit de RKK. Ik geloofde inmiddels in de Eucharistie en ik geloof tegen die tijd ook al, dat Jezus Christus God en mens was en voor onze zonden aan het kruis was gestorven. Maar de Mariale dogma's, geen vrouwelijk priesterschap, onfeilbaarheid van de paus enz. (of deze het precies waren, weet ik niet meer) 'deden' het niet zo goed bij mij. M.n. het ware-kerkdenken schoot bij mij gigantisch in het verkeerde keelgat. Alles kort en wel: het kwam erop neer, dat ik dacht dat diakio mij het geloof in die zaken probeerde op te dringen. Ik heb hem daarbij ‘nogal’ beledigd in datgene waar juist dit topic over gaat: het gehoorzame geloof (datgene waar ik toen geen barst van snapte). En van het één kwam het ander: we kregen slaande cyberruzie en hebben een tijd geen contact via de email meer gehad (het leek er ook op dat het een definitieve breuk was).

Na enkele maanden kwam heel voorzichtig toch het emailcontact met diakio weer op gang en ik las die oude mail door, waar het op spaak was gelopen. Ineens bezag ik die hele mail compleet anders; ik snapte nu wél wat hij bedoelde met dat gehoorzame geloven. Niet stom als een koe in een kudde maar wat achterna lopen. Maar ervan uitgaan, dat God Zijn Kerk leidt en dat je (dus) daarop feilloos kunt en moet vertrouwen. En ik zag ook gelijk waarom mijn mail zo kwetsend was geweest naar diakio toe (ik heb ‘m net ook weer gelezen en zat echt met mijn tenen krom te kijken naar die postmoderne en vooral: veroordelende taal). Toen dat kwartje was gevallen, was ik dus eindelijk écht katholiek gelovend. Tussendoor heb ik nog een fikse geloofscrisis doorgemaakt, die gelukkig maar enkele maanden duurde, en waaruit ik sterker tevoorschijn ben gekomen. En nu twijfel ik nog heel vaak, maar mijn gehoorzaamheid helpt me daar steeds doorheen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een bijzondere en heel erg mooie geloofsbelijdenis. Tegelijkertijd ook misschien haast nog wel een moeilijker geloofsbelijdenis om achter te staan dan alle andere. Het maakt jezelf namelijk klein. Aan de ander kant is het volgens mij ook een geruststelling: je hóeft niet alles zelf te bedenken en uit te vinden, je moet het jezelf eigen maken. Juist deze geloofsbelijdenis maakt van de Katholieke kerk volgens mij een eenheid en verklaart de verscheidenheid in de protestantse kerken.

Mooie posts overigens WEG2 en Diakio!! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 01:07:15 schreef diakio het volgende:

[...]De 19 martelaren waarover ik schreef in het stukje context.

[...]Aanvoerder van de geuzen te Gorcum, eindverantwoordelijk voor de moord op de 19 martelaren.

En wat is hun invloed op het katholieke denken? (of is dat te algemeen?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Weg2, zo mooi om te lezen (ben ontroerd) Aan de zij-lijn een piepklein glimpje opgevangen van het hele gebeuren. Ook jou woorden van het 'komt nooit meer goed', je onmacht gezien. Meer hoef ik denk ik niet te zeggen. Geweldig om te zien hoe jullie elkaar weer hebben teruggevonden.

En gehoorzaam geloven.. ohhh wat heb ik nog veel te leren....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 08:46:09 schreef Mr. Emilio het volgende:

[...]

En wat is hun invloed op het katholieke denken? (of is dat te algemeen?)

Mwah, dat is moeilijk te zeggen. Het waren geen kerkleraren, geen grote theologen, maar gewone lokale geestelijken. Ze hebben, voorzover ik weet, geen teksten nagelaten die een grote impact hadden op ons geloof. Maar als voorbeelden van gehoorzaam geloof, en in hun voorbeeld in de strijd tegen de slagers, folteraars en verkrachters, de vijanden van de Kerk, zijn ze van serieuze betekenis geweest. Zoals alle martelaren, maar de 19 van Gorcum hebben voor Nederlandse katholieken het evidente voordeel dat het eenvoudig is je er mee te identificeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

GenW, ff een voorstel: zou het topic 'Gehoorzaam geloven' mogen gaan heten (en dan ook met de beginpost lichtelijk aangepast), zodat het wat algemener is dan nu? E.e.a. is ook i.o.m. diakio (zie mijn en zijn profiel), maar jij bent de topicstarter en hebt dus het laatste woord smile.gif Als je het wilt, zou je het dan aan de crew willen vragen?

Quote:

Op zaterdag 20 januari 2007 07:26:23 schreef aegron het volgende:

Juist deze geloofsbelijdenis maakt van de Katholieke kerk volgens mij een eenheid en verklaart de verscheidenheid in de protestantse kerken.

thumbsup.gif

Vannacht heb ik nog liggen lezen (tot half vijf bloos.gifmuur.gif)in een boekje over deze 19 martelaren, nl. "De Martelaren van Gorcum" door C.J. van Blijswijk, uitgeverij Colomba. Daarin staat over Cornelis van Wijck het volgende:

De lekebroeder Cornelis van Wijck (bij Duurstede) zal bij zijn dood tussen de achttien en vierentwintig jaar oud zijn geweest. Over zijn afkomst en familienaam is niets bekend. De geschiedschrijvers noemen hem een simpele mens. Geloften schijnt hij niet te hebben afgelegd. Hij droeg wel het Franciscaner habijt. Waarschijnlijk zal hij in het Gorcumse convent het gehoorzame knechtje zijn geweest van de vaderlijke broeder-econoom Pieter van Assche. Blijkens een over hem overgeleverde anekdote moet hij voordien in het minderbroedersklooster van 's-Hertogenbosch hebben verbleven. De gardiaan van dat klooster stuurde hem eens voor een boodschap naar het ordeklooster in Utrecht. Zonder verdere opdracht af te wachten ging hij meteen op pad. In Utrecht aangekomen wist hij niets anders mede te delen dan: "De gardiaan heeft mij gestuurd". Geroerd door zoveel eenvoud moest de overste hem toch terugsturen om zijn boodschap te halen. Toen zijn belagers hem tot afval trachtten te bewegen, beleed hij trouwhartig: "Ik geloof alles wat de gardiaan gelooft, want de gardiaan gelooft wat de H. Kerk gelooft". Deze woorden betekenden zijn doodvonnis.

(p.36)

Diakio, ff terzijde: waarom wilde je deze geloofsbelijdenis juist in het Latijn hebben? De H. Cornelis heeft het i.i.g. zeker niet in het Latijn gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan de openingstitel niet bewerken, dus bij deze het verzoek aan iemand die daar wel toe in staat is om dat te doen. De openingspost doe ik zelf wel.

Samengevoegde post 20-1-2007 18:52:46:

Quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 07:26:23 schreef aegron het volgende:

Het is een bijzondere en heel erg mooie geloofsbelijdenis. Tegelijkertijd ook misschien haast nog wel een moeilijker geloofsbelijdenis om achter te staan dan alle andere. Het maakt jezelf namelijk klein. Aan de ander kant is het volgens mij ook een geruststelling: je hóeft niet alles zelf te bedenken en uit te vinden, je moet het jezelf eigen maken. Juist deze geloofsbelijdenis maakt van de Katholieke kerk volgens mij een eenheid en verklaart de verscheidenheid in de protestantse kerken.

Ik denk inderdaad dat er lijn loopt tussen gehoorzaamheid en de eenheid van de Rooms Katholieke Kerk en de diversiteit aan protestantse kerkgenootschappen. Het is echter niet zo dat een protestant minder geneigd is tot gehoorzaamheid. Echter ligt de gehoorzaamheid ergens anders. Waar een Rooms Katholiek aan Rome trouw is, heeft de gehoorzaamheid van een protestant meer betrekking op de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid