Spring naar bijdragen

De paradijsproblematiek


Aanbevolen berichten

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 16:11:28 schreef Light Jr. het volgende:

Het lastigste probleem is voor mij dat mijn vrienden en familie vrijwel allemaal niet gelovig zijn. Lekker paradijs, zit ik daar straks in mijn uppie. Hoe kan ik het dan ooit als paradijs ervaren?

God is Rechtvaardig. Hij zal weten welke mensen hem hebben geaccepteerd, en welke Hem hebben afgewezen. Wie niet voor Jezus is, is tegen Hem. Wie in Hem, de Enige Weg, geen verlossing heeft gevonden, is zeer terecht een zondaar die niet van Jezus wil weten. Dus zal Jezus ook Zijn gezicht van hen afkeren. Er is nog hoop voor je familie, zolang God ze de kans geeft. Zodra hun laatste kansen voorbij zijn, zal God weten wat hun harten waard zijn, en zal Hij een rechtvaardig oordeel vellen, waarin de volgelingen van God de hemel tot woonplaats krijgen, en de vijanden van God, de eeuwige hel. Voor sommigen zal er misschien nog het vagevuur zijn.

Je moet weten dat God rechtvaardig is en dat geen van Zijn beslissingen te betreuren zijn. Betreur je zijn keuzes, dan ken je zijn Liefde nog niet. Ieder in de hemel zal echter God's Liefde kennen en gelukkig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Nienke" schreef het volgende:

God is er

God is er nu ook, toch zou ik erg eenzaam zijn zonder vrienden en familie.

Quote:
"lina" schreef het volgende:

Je moet weten dat God rechtvaardig is en dat geen van Zijn beslissingen te betreuren zijn.

Als een rechtvaardig, maar zwaar oordeel wordt geveld over iemand waar je heel veel om geeft is dat nog altijd heel erg.

Quote:
"lina" schreef het volgende:

Zodra hun laatste kansen voorbij zijn, zal God weten wat hun harten waard zijn, en zal Hij een rechtvaardig oordeel vellen, waarin de volgelingen van God de hemel tot woonplaats krijgen, en de vijanden van God, de eeuwige hel.

Je maakt het ook niet veel prettiger op zeg. Ik geloof niet in een hel omdat ik geloof in Gods liefde, al kan jouw definitie van een hel verschillen van die van mij. Mijn vrienden zijn mijn vrienden omdat het goede mensen zijn. Alleen zijn het goede mensen die niet geloven.

Overigens klink je in deze laatste post heel anders dan ik gewend ben, ik kan het moeilijk rijmen wat je eerdere berichten.

Quote:
"lina" schreef het volgende:

Ieder in de hemel zal echter God's Liefde kennen en gelukkig zijn.

Gelukkig zijn terwijl iedereen waar je om gaf geroosterd wordt aan het spit oid? Right.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 16:44:28 schreef Light Jr. het volgende:

[...]

God is er nu ook, toch zou ik erg eenzaam zijn zonder vrienden en familie.

[...]

Als een rechtvaardig, maar zwaar oordeel wordt geveld over iemand waar je heel veel om geeft is dat nog altijd heel erg.

[...]

Je maakt het ook niet veel prettiger op zeg. Ik geloof niet in een hel omdat ik geloof in Gods liefde, al kan jouw definitie van een hel verschillen van die van mij. Mijn vrienden zijn mijn vrienden omdat het goede mensen zijn. Alleen zijn het goede mensen die niet geloven.

Overigens klink je in deze laatste post heel anders dan ik gewend ben, ik kan het moeilijk rijmen wat je eerdere berichten.

[...]

Gelukkig zijn terwijl iedereen waar je om gaf geroosterd wordt aan het spit oid? Right.

De grootste last is gewoon onwetendheid. Jij denkt misschien dat sommige mensen goed zijn, terwijl ze slecht zijn, en dat sommige mensen slecht zijn, terwijl ze goed zijn. Maar alleen God kent ze door en door. Je hoeft niet bang te zijn dat God goede mensen naar de hel stuurt. Wie goed is zal uiteindelijk God erkennen en verlossing vinden in Jezus. En ook jij zal, áls je ooit in de hemel komt, begrijpen dat God geen fout heeft gemaakt. Je zult alleen tussen goede mensen zijn. Nu lijkt het oneerlijk, maar dat komt alleen door je beperkt menselijk perspectief.

(overigens, als ik iets anders ga schrijven krijg ik kritiek aan mijn hoofd.. dit is een christelijk forum, je moet het christelijke gedachtegoed behouden.. dus sorry voor de tijdelijke ontwenning)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"lina" schreef het volgende:

De grootste last is gewoon onwetendheid. Jij denkt misschien dat sommige mensen goed zijn, terwijl ze slecht zijn, en dat sommige mensen slecht zijn, terwijl ze goed zijn.

Ignorance is bless...

Voor mij is een goed mens zeker niet 1 op 1 te vertalen met een gelovig mens. Als iemand goed leeft zonder gelovig te zijn, zonder het eeuwig leven te willen verdienen of uit angst voor de hel oid, dan vid ik dat misschien nog meer bijzonder...

Als mijn idee van goed anders is dan dat van God, dan krijg ik een probleem, maar ik neem aan dat God de mens zo heeft geschapen dat zijn gevoel voor goed en kwaad toch enigszins compatible is.

Quote:
"lina" schreef het volgende:

Maar alleen God kent ze door en door. Je hoeft niet bang te zijn dat God goede mensen naar de hel stuurt. Wie goed is zal uiteindelijk God erkennen en verlossing vinden in Jezus. En ook jij zal, áls je ooit in de hemel komt, begrijpen dat God geen fout heeft gemaakt. Je zult alleen tussen goede mensen zijn. Nu lijkt het oneerlijk, maar dat komt alleen door je beperkt menselijk perspectief.

Alleen tussen goede mensen, ongetwijfeld, maar goede gelovige en ongelovige mensen?

Quote:
"lina" schreef het volgende:

(overigens, als ik iets anders ga schrijven krijg ik kritiek aan mijn hoofd.. dit is een christelijk forum, je moet het christelijke gedachtegoed behouden.. dus sorry voor de tijdelijke ontwenning)

Hmm beetje jammer toch, zou zelf het liefste zien dat je eerlijk en open voor je eigen geloof uitkomt. Maar goed, niet iedereen deelt mijn sympathie voor andersgelovigen, dat weet ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 17:13:31 schreef Light Jr. het volgende:

[...]

Ignorance is bless...

Voor mij is een goed mens zeker niet 1 op 1 te vertalen met een gelovig mens. Als iemand goed leeft zonder gelovig te zijn, zonder het eeuwig leven te willen verdienen of uit angst voor de hel oid, dan vid ik dat misschien nog meer bijzonder...

Als mijn idee van goed anders is dan dat van God, dan krijg ik een probleem, maar ik neem aan dat God de mens zo heeft geschapen dat zijn gevoel voor goed en kwaad toch enigszins compatible is.

[...]

Alleen tussen goede mensen, ongetwijfeld, maar goede gelovige en ongelovige mensen?

[...]

Hmm beetje jammer toch, zou zelf het liefste zien dat je eerlijk en open voor je eigen geloof uitkomt. Maar goed, niet iedereen deelt mijn sympathie voor andersgelovigen, dat weet ik.

Je kunt naar het 'Een visie op de redding' topic in het Bijbel forum voor mijn mening over dit. En je kunt bij de boeken van de auteur die ik je al zo vaak genoemd heb (het spijt me) voor mijn persoonlijk geloof over hemel en hel. Mijn officieel geloof is RK, dus laat ik daarmee hier omgaan knipoog_dicht.gif

Het is een goede vraag of er een verschil is tussen gelovig (zoals het hoort) en werkelijk goed. Dat is niet het topic voor hier, we proberen immers grip te krijgen op hoe die hemel er uit zou moeten zien. Laten we in dit topic dan even het beste aannemen, en stellen dat echt geloof van een mens iemand goed maakt, en dat goede mensen het ware geloof in hun harten hebben geschreven, zelfs al herkennen ze niet God en Jezus bij naam. Laten we ervan uitgaan dat ze de namen 'God' en 'Jezus' niet kunnen linken aan de goedheid waarin ze (onbewust) geloven, en dat dat geloof uiteindelijk voor de verlossing zal zorgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De duivel is niet de slang in genesis...

Over Seks: Als iedereen één is met God, is iedereen één met elkaar. Is dat niet juist het toppunt van seks? Hoeft niet eens een seksuele daad bij te komen kijken.

Over afwijzing van niet-christenen: Als je leeft volgens de Boodschap van liefde en mededogen, maar niet gelooft dat Jezus de Enig Geboren Zoon Gods is, of de Messias, maakt je dat een slecht mens? Nee, natuurlijk niet. Jezus hielp ook de Heidenen, en vroeg daar niets, zelfs geen geloof, voor terug. Ik denk niet dat Jezus zo'n tunnelvisie zou hebben. Je bent een goed mens, of niet. Immers; wie zijn Naaste Lief heeft als Zichzelf is een Volgeling Gods. Ook al ziet deze zichzelf niet zo. Zowel in het NT gezegd als in de Koran.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 15:24:58 schreef Lopting het volgende:

De duivel is niet de slang in genesis...

Over Seks: Als iedereen één is met God, is iedereen één met elkaar. Is dat niet juist het toppunt van seks? Hoeft niet eens een seksuele daad bij te komen kijken.

Over afwijzing van niet-christenen: Als je leeft volgens de Boodschap van liefde en mededogen, maar niet gelooft dat Jezus de Enig Geboren Zoon Gods is, of de Messias, maakt je dat een slecht mens? Nee, natuurlijk niet. Jezus hielp ook de Heidenen, en vroeg daar niets, zelfs geen geloof, voor terug. Ik denk niet dat Jezus zo'n tunnelvisie zou hebben. Je bent een goed mens, of niet. Immers; wie zijn Naaste Lief heeft als Zichzelf is een Volgeling Gods. Ook al ziet deze zichzelf niet zo. Zowel in het NT gezegd als in de Koran.

En, al veel puur goede mensen ontmoet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 16:20:35 schreef anastasia het volgende:

Ik denk dat elke nudist zich verheugt op de terugkeer van de paradijselijke staat
widegrin.gif
Wellicht moeten christenen die geloven dat het einde nabij is daar alvast mee gaan oefenen
puh2.gif

Ik vind de sauna best paradijselijk widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 16:27:59 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Als kenner van het Aristotelisme (en het in dit opzicht op voortbouwende Thomisme) zou je hier toch het antwoord op moeten weten...

vegetatieve, dierlijke, en menselijke ziel... ja, maar! Aristoteles had ook al de plank misgeslagen met zijn antropomorfe natuurwetenschap bloos.gif

Je kunt de ziel zelfs consequent wegdenken, als je dat wilt. Mechanistische en materiele wereldbeelden houden goed stand momenteel...

Maar dat is niet wat ik bedoel. Ons lichaam werkt heel goed met behulp van bacterien en andere wezentjes. Als lichamen weer tot leven worden gewekt, maar zonder de ondersteunende biologische voorwaarden, vraag ik me af hoe dat allemaal moet functioneren. Bovendien zijn dieren en planten vrij gewild in het paradijs. Meeste voorstellingen van het Paradijs zijn inclusief planten en dieren... zelfs de zon schijnt er! bloos.gif

Ik denk dat we hieruit moeten afleiden dat het níet een lichamelijk Paradijs wordt? Dus de soort van geestelijke tijdloze High versie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 16:11:28 schreef Light Jr. het volgende:

Het lastigste probleem is voor mij dat mijn vrienden en familie vrijwel allemaal niet gelovig zijn. Lekker paradijs, zit ik daar straks in mijn uppie. Hoe kan ik het dan ooit als paradijs ervaren?

Wat trouwens een aardig Protestantse gedachtegang is... knipoog_dicht.gif In Katholiek perspectief is het goed mogelijk dat je heel wat 'ongelovigen' terug zult vinden in de hemel en aardig wat Christenen in de hel.

Samengevoegde post 19-1-2007 16:50:23:

Quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 16:37:38 schreef lina het volgende:

vegetatieve, dierlijke, en menselijke ziel... ja, maar! Aristoteles had ook al de plank misgeslagen met zijn antropomorfe natuurwetenschap
bloos.gif

Yup, en op andere vlakken zat hij uiteindelijk ook fout, maar hierin niet he? rofl.gif

Quote:
Je kunt de ziel zelfs consequent wegdenken, als je dat wilt. Mechanistische en materiele wereldbeelden houden goed stand momenteel...

Mwah. die hebben hun langste tijd ook al weer gehad hoor, tenzij je de (neo-)gnostiek ook tot een vorm van materialisme wilt rekenen, wat goed mogelijk is trouwens..

Quote:
Maar dat is niet wat ik bedoel. Ons lichaam werkt heel goed met behulp van bacterien en andere wezentjes. Als lichamen weer tot leven worden gewekt, maar zonder de ondersteunende biologische voorwaarden, vraag ik me af hoe dat allemaal moet functioneren. Bovendien zijn dieren en planten vrij gewild in het paradijs. Meeste voorstellingen van het Paradijs zijn inclusief planten en dieren... zelfs de zon schijnt er!
bloos.gif

Ik heb geen flauw idee. rofl.gif

Quote:
Ik denk dat we hieruit moeten afleiden dat het níet een lichamelijk Paradijs wordt? Dus de soort van geestelijke tijdloze High versie?

Mwah, dat denk ik ook niet, wellicht worden het gewoon andere substanties.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 16:44:02 schreef Pius_XII het volgende:

Samengevoegde post 19-1-2007 16:50:23:

[...]Yup, en op andere vlakken zat hij uiteindelijk ook fout, maar hierin niet he?
rofl.gif

Dat wéet ik niet! Misschien zijn we allemaal slechts ideeen in de geest van God, zoals Berkeley het stelt. Het zou kúnnen, iig noparty.gif

Quote:
[...]Mwah. die hebben hun langste tijd ook al weer gehad hoor, tenzij je de (neo-)gnostiek ook tot een vorm van materialisme wilt rekenen, wat goed mogelijk is trouwens..

Ik ben niet op de hoogte van de gnostiek. Ik zal eerder te denken aan personen zoals Dennett. Gewoon een materialistische natuuropvatting.

Quote:
[...]Ik heb geen flauw idee.
rofl.gif
[...]

Mwah, dat denk ik ook niet, wellicht worden het gewoon andere substanties.

Alcohol! *kuch* sorry, wishful thinking...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 16:57:03 schreef lina het volgende:

[...]

Dat wéet ik niet! Misschien zijn we allemaal slechts ideeen in de geest van God, zoals Berkeley het stelt. Het zou kúnnen, iig
noparty.gif

'There's no end to plausible story-telling' widegrin.gif

Quote:
Ik ben niet op de hoogte van de gnostiek. Ik zal eerder te denken aan personen zoals Dennett. Gewoon een materialistische natuuropvatting.

En juist die variant boet aan belang in. Ken je 'Twilight of atheism' van Alistair mcGrath?

Quote:
Alcohol! *kuch* sorry, wishful thinking...

beerchug.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 17:14:32 schreef Pius_XII het volgende:

En juist die variant boet aan belang in. Ken je 'Twilight of atheism' van Alistair mcGrath?[...]

nope, maar ik zie al denk ik welke kant het opgaat smile.gif klinkt interessant, bedankt voor de verwijzing

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid