Spring naar bijdragen

Profielen Kiezen


Aanbevolen berichten

Er is al wel een topic over profielen, maar dat is al bijna 2 jaar oud en gaat meer over wat je er van vindt.

Ik wil graag weten of er mensen zijn die dit jaar, net als ik, een profiel moeten kiezen.

Ik zit nu in het 3e jaar Vwo. Ik kies denk ik E&M (Economie & Maatschappij)

Als 2e moderne vreemde taal kies ik duits en met Profielkeuzevakken kies ik M&O. In het vrije deel kies ik BSM (Beweging, Sport, Maatschappij) en daarnaast nog aardrijkskunde, denk ik.

Denken jullie dat dit een goeie keuze is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb Cultuur en Maatschappij gekozen, toen ben ik naar een andere school gegaan, waar je het zelf mocht samenstellen. Dat is trouwens wel handig, want aardrijkskunde moest ik om een of andere reden kiezen op mijn oude school, terwijl ik nu filosofie daarvoor in de plaats heb mogen kiezen. Ik denk dat je de oude indeling van alfa-vakken, beta-vakken en gamma-vakken nog best kan gebruiken om te kijken wat je het beste ligt. Bij mij werkt alles behalve de b-kant. knipoog_dicht.gif

Als je al een beetje weet wat je later wilt doen, is het natuurlijk handig om daar rekening mee te houden met je vakkenkeuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit ook in 3VWO, maar bij ons is het nu veranderd. Ik hoef nu nog geen profiel te kiezen, alleen nog maar een stroom. Maatschappij-stroom of Natuur-stroom. In de vierde hoef ik pas een profiel te kiezen voor klas 5 en 6. Ik ga nu voor de Maatschappij-stroom kiezen, en dan Cultuur&Maatschappij als profiel. Ik wil namelijk kunstgeschiedenis gaan studeren big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb vorig jaar ook een profiel moeten kiezen. Het was best een moeilijke keuze. Het is belangrijk dat je iets kiest wat je ook echt aankan. Anders loop je toch wel vast aan het begin van het jaar, en is het moeilijk om nog van vakken of profiel te veranderen. Doe wat je denkt dat bij je past.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja ik heb ooit voor N&G gekozen... Ik kwam hier op uit door de rest weg te strepen. Ik heb een hekel aan economie, wilde toch niets met techniek of een specifiek beta vak. En gezien ik a muzikaal ben en absoluut niet kan tekenen viel C&M ook af. Dus bleef N&G over. Daarbij had ik als keuzevakken scheikunde 2 en aardrijkskunde....

Maar goed uiteindelijk doe ik GPW en daarvoor is het profiel N&G helemaal niet relevant...

Wat houdt BSM in trouwens? Nog nooit van gehoord... Nieuw vak ofzo...?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik had het handig

je hebt

profiel a: c&M

profiel b: E&M

profiel c: N&G

profiel d: N&T

mogelijke combinaties

profiel a met extra klassieke taal

profiel a en b

profiel a en profiel c en d

en profiel b met c en d

ik heb het laatste gekozen, en dat is best moeilijk, volgend jaar ga ik waarschijnlijk door met E&M, maar ik ben bang dat mijn resultaten te slecht zijn om "uberhaubt een profiel te mogen doen nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had in de 4e gekozen voor C&M met LO2. Pretpakket knipoog_dicht.gif

Ik had voor Duits en Handenarbeid gekozen (ipv Frans en Muziek) Het was prima te doen, ik kwam toen op die keuze omdat de rest afviel. Ik ben niet goed in exacte vakken of in economie. Een beetje tekenen en sporten en talen kon ik wel, dus ik heb mn diploma ook gewoon netjes gehaald knipoog_dicht.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb vorig jaar moeten kiezen, heb voor E&M met latijn en M&O gekozen, eerst ook nog bio, maar dat heb ik laten vallenpuh2.gif het was voor mij ook een soort afstrepen, exacte vakken kan ik niet zo goed, en muziek en beeldende vorming die ik zou moeten kiezen als ik C&M deed, bevielen niet echt bij mij, vooral omdat ik qua muziek het meeste wel weet, of kan, en dan is het niet leuk om 2 uur per week niks te doenpuh2.gif dus toen werd het E&Msmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 13:11:44 schreef Alibaba het volgende:

Wat houdt BSM in trouwens? Nog nooit van gehoord... Nieuw vak ofzo...?

Ja, 't is nieuw.

Beweging, sport en maatschappij

Eigenlijk 3 uurtjes extra gym erbij, maar daar van 1 les theorie en de andere lessen leer je dingen organiseren... Toernooien, spellen, etc. Ook moet je zelf lessen voorbereiden voor de onderbouw..

Lijkt me wel vet big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Als je een beetje redelijk bent in natuurkunde/scheikunde/bio dan is ng of nt een goede keuze.

Met die opleidingen ben je welkom op bijna alle vervolgopleidingen, terwijl met em en zeker met cm een groot aantal keuzemogelijkheden afvallen.

weet je al welke beroepsrichting je uitwilt, dan kies je de richting die daar bij past.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je het echt niet goed weet, of maar een beetje, kun je altijd een profiel kiezen waarbij je dan daarnaast een vak neemt uit een heel ander profiel. Tja ik omschrijf het vaag, maar zal het even toelichten. Ik wilde richting zorg, dacht ik. Logische keuze zou N&G zijn. Ik ben slecht in wiskunde. Scheikunde en natuurkunde is helemaal een ramp.

Daarom heb ik uiteindelijk voor E&M gekozen, waarbij ik wiskunde A1,2 had (kon ik net aan). Geen natuur en scheikunde, maar daarnaast kon ik wel biologie kiezen, zodat ik toch dat stukje richting zorg had. Je kunt een heleboel spelen met profielen en vakken daarnaast. yes.gif

ps: en geschiedenis is het beste vak big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar ik kan je wel zeggen... Met een N-profiel kun je alle opleidingen doen, dus bijvoorbeeld ook Frans of kunstgeschiedenis die zelf in C&M horen. Maar als je C&M hebt gedaan, kun je bijvoorbeeld geen arts worden of zo, iig niet zo makkelijk. Dat vind ik zoooooo stom!

Voor zover ik weet is er geen enkele opleiding waarvoor het CM-profiel of een van de vakken uit dat profiel verplicht is. CM is dus een nogal onzinnig profiel. Het enige wat je leert is op VWO-niveau denken... en de rest van wat je hebt geleerd mag je vergeten nosmile.gif

Bij NG is dat trouwens ook wel. Ik gebruik bijna niets meer van de middelbare-schoolkennis. Doemdenkerij? Mwaaa, valt wel mee puh2.gif Profielenkiezers in ieder geval veel succes gewenst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je het echt niet goed weet, of maar een beetje, kun je altijd een profiel kiezen waarbij je dan daarnaast een vak neemt uit een heel ander profiel. Tja ik omschrijf het vaag, maar zal het even toelichten. Ik wilde richting zorg, dacht ik. Logische keuze zou N&G zijn. Ik ben slecht in wiskunde. Scheikunde en natuurkunde is helemaal een ramp.

Daarom heb ik uiteindelijk voor E&M gekozen, waarbij ik wiskunde A1,2 had (kon ik net aan). Geen natuur en scheikunde, maar daarnaast kon ik wel biologie kiezen, zodat ik toch dat stukje richting zorg had. Je kunt een heleboel spelen met profielen en vakken daarnaast.
yes.gif

ps: en geschiedenis is het beste vak
big-smile.gif

Ben je uiteindelijk ook een zorg-studie gaan doen?

Een vriendin van me wil namelijk verloskunde gaan studeren, maar omdat ze niet goed is in natuurkunde en wiskunde doet ze CM met bio1,2. Op de voorlichting van verloskunde bleek dat ze daar eigenlijk ook nog scheikunde 1(,2) bij had moeten doen om toegelaten te worden. Gelukkig kan ze dat met een zomerstudie oplossen.

Wat ik bedoel, die profielen zijn niet zo maar een paar vakken die op elkaar lijken of met elkaar te maken hebben, voor de 'logische' vervolgopleiding moet je ook vaak een combinatie van die vakken hebben.

Ikzelf doe trouwens NT met bio 1,2 en Latijn en Grieks. Ik ben een hele erge bètafreak, vandaar NT, en ik wil graag geneeskunde gaan studeren. Daar had ik bio 1,2 bij nodig.

En Latijn en Grieks zijn gewoon leuke talen. Bovendien gaat je analytisch vermogen met sprongen vooruit, wat zéker bij exacte vakken ook een rol speelt. Ik zeg wel eens dat Latijn net wiskunde is puh2.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

zit er iemand op het erasmus in den haag?

er waren bij ons studenten komen praten die daar een jaar les zijn gaan volgen en ze zeiden dat de school er alles aan doet de leerlingen naar hun zin te maken, niet zoals bij onspuh2.gif (belgie)

en dat er veel standjes zijn enzo en overal van die clubs/scholierenorganisaties of studentenverenigingen waar je je bij kan aansluiten. Bij ons zie je dat niet. En ze zeiden ook dat de examens er wel heel makkelijk zijn t.o.v bij ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid