Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:
Op maandag 15 januari 2007 18:23:32 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Ja, maar dat schreef je niet he?

Vooruit, doel je dan op de laatste zin van dit stukje?

Quote:
(jep, ik geloof niet in een ware religie/doctrine onder de zon, het spijt me....op zijn minst mochten de religies (of personen) ophouden te geloven de volledige waarheid en kennis te bezitten, en anderen af te wijzen als 'ketterij' of 'dwaalleer')

Ik geloof erin dat het een gezond standpunt zou zijn voor personen en religies, om hun standpunt van het bezitten van de volledige waarheid, wanneer ze dat standpunt hebben, op te geven. En daarmee bedoelde ik dat een religie zich als geheel juist acht (het geheel aan overtuigingen), en een andere religie of stroming, omdat het andere leringen er op na houdt, afwijst als onwaar (ik denk dat 'ketterij' en 'dwaalleer' erop zouden duiden dat het onwaar is… als dat niet zo is, dan zijn ‘ketterij’ en ‘dwaalleer’ een relatief begrip die je ergens op kunt plakken, afhankelijk van welke religie je uitgaat… ik geloof echter niet dat religies relatieve waarheden en kennis zoeken…).

Dus, als je het nog even duidelijk zou kunnen maken welke opmerking nu eigenlijk een onhoudbare overtuiging is (waar je de eerste keer op doelde), en waarom het onhoudbaar is, dan klaart dat aardig wat op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil dit even onder de aandacht brengen, net zoals ook de oproep van mijn collega:

Quote:
Op maandag 15 januari 2007 18:38:34 schreef Hester het volgende:

Ik zie dat ik zelf ook off topic ben blijven doorpraten, (sorry) maar wil toch vragen: BOT?
smile.gif

Dit topic gaat specifiek over roeping, niet over Gnostiek vs. Christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

de roeping mensen af te helpen van een Godsbeeld met hemel, hel, verdoemenis, het Kwaad, de Duivel, de Wil van God die specifieke regels, rituelen, gewoonten en overtuigingen voorschrijft, die geweld kan rechtvaardigen en goedkeuren, en die alleen interesse heeft voor een beperkt aantal mensen, die een speciale roeping hebben voor het Ware Geloof, terwijl de rest maar stil moet zitten en luisteren....

(jep, ik geloof niet in een ware religie/doctrine onder de zon, het spijt me....op zijn minst mochten de religies (of personen) ophouden te geloven de volledige waarheid en kennis te bezitten, en anderen af te wijzen als 'ketterij' of 'dwaalleer')

Quote:
Tot de laatste letter mee eens...

Ah, dus je roeping is om tegen de FAQ in te gaan? Goed dat ik het weet, kan ik daar rekening mee houden... flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 15 januari 2007 21:39:37 schreef Michiel het volgende:

[...][...]Ah, dus je roeping is om tegen de FAQ in te gaan? Goed dat ik het weet, kan ik daar rekening mee houden...
flower.gif

ah, noemde ik het Christelijke Godsbeeld? Ik denk het niet. En ten tweede, dat is niet híer mijn roeping, omdat ik dan tegen de FAQ in ga en een verbanning riskeer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 15 januari 2007 21:47:30 schreef lina het volgende:

[...]

ah, noemde ik het Christelijke Godsbeeld? Ik denk het niet. En ten tweede, dat is niet híer mijn roeping, omdat ik dan tegen de FAQ in ga en een verbanning riskeer.

Kan je uitleggen waarin het christelijke Godsbeeld volgens jou dan precies niet voldoet aan de kenmerken van het Godsbeeld dat jij geroepen bent te bestrijden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 15 januari 2007 18:47:38 schreef lina het volgende:

Vooruit, doel je dan op de laatste zin van dit stukje?

Nee, de eerste. Het gaat er bij mij niet in dat jij een zodanige neutraliteit kan betrachten naar je eigen geloof en kijk op de wereld. Er moet hoe dan ook een waarheid zijn buiten ons, dat betekent dat er per definitie ook een ware filosofie/doctrine/geloof is. Dat wij dat als mensen niet in z'n geheel kennen is dan nog weer wat anders, maar per definitie zit de één er dichter bij dan de ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat roepingen op allerlei nivo's bestaan. Zo leert de bijbel dat wij als christenen allemaal geroepen zijn.

'Aan de gemeente van God in Korinte, geheiligd door Christus Jezus, aan hen die zijn geroepen om zijn heiligen te zijn, en aan allen die de naam van onze Heer Jezus Christus aanroepen, waar dan ook, bij hen en bij ons.' (1 Korinthe 1)

Daarnaast zie je dat mensen ook geroepen worden tot een bepaalde taak, zoals bijvoorbeeld Paulus geroepen werd tot apostel.

'Van Paulus, dienaar van Christus Jezus, geroepen tot apostel en uitgekozen om het evangelie van God te verkondigen' (Romeinen 1)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch maar even reageren, anders is het zo onbeleefd. smile.gif

Quote:
Op maandag 15 januari 2007 18:43:39 schreef Light Jr. het volgende:

Van Religioustolerance:

Heel neutraal.

Quote:
Punt 1 en 2 spreken me zeer aan, dat zie je bij de meeste christelijke stromingen nauwelijks terug imo.

Ze kloppen alleen niet, juist de Katharen zochten al een eeuw lang ruzie met de katholieken, o.a. door te stellen dat katholieken duivelsaanbiders waren, natuurlijk kon dat niet gebeuren zonder dat de plaatselijke clerus daar aanleiding toe gaf, maar die tolerantie was dus maar erg beperkt. Ook dat over vrouwen waag ik te betwijfelen, omdat de verschillende gnostische stromingen over het algemeen aardig vrouwvijandig waren, van de Katharen weet ik het niet, maar het zou prima in het verlengde passen met wat we wél van ze weten. Vrouwen werden namelijk geassocieerd met het materiële in de meeste gnostische stromingen, en men was nogal materie-vijandig

Quote:
De geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars (belangrijke kanttekenening!), bovendien waren vele geschiedschrijvers destijds sowieso Rooms-Katholiek. Het lijkt me dan ook niet onwaarschijnlijk dat er het een en ander aan gekleurde informatie naar buiten is gekomen.

Geschiedschrijving is per definitie gekleurd, al moet ik zeggen dat de éne bron zich wat professioneler opstelt dan de ander. Wat dat betreft heeft Religious tolerance ook wel boter aan hun vingers.

Quote:
Dit ondersteunt wat ik al zei...

Dat viel te verwachten he? knipoog_dicht.gif

Quote:
Wat je zegt over zelfmoorden e.d. Pius, is pure speculatie.

Nope, gefundeerde speculatie. Het enige document wat we van de Katharen hebben ligt ook precies in de lijn van die speculatie. Het staat ook niet op zichzelf he? Kijk maar naar de Orde van de Zonnetempel, een moderne variant op de Katharen. En nog los van de 'endura'; als de Kathaarse leer zich verder had verspreid en meer aanhangers had gekregen, dan had dat wel eens een massaal uitsterven tot gevolg kunnen hebben, de perfecti plantten zich immers niet voort.

Verdere uitweidingen over de Albigenzen kunnen in een nieuw topic. flower.gif

TNO

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid