Spring naar bijdragen

Bidden met kerken


Aanbevolen berichten

De afgelopen week gingen we in het dorp bidden met verschillende kerken. Eergisteren ben ik naar de hervormde kerk geweest en gisteren kwamen de refo's, de hervormden bij ons (evangelisch). Jammer alleen dat er geen katholieken waren. (Trouwens wel vreemd, want bij ons op het dorp hebben de katholieken samen met de gereformeerden dienst).

Het was ongekend mooi! Ik kreeg echt om de haverklap kippenvel. Ik was gewoon stil en Gods Geest raakte me al voor het gebed aan. Onze voorganger zei dat het bij ons de gewoonte was om te staan bij het aanbidden, dus we gingen allemaal staan. Het was gewoon echt een feest en ik moet toegeven dat ik dacht dat hervormden en gereformeerden geen opwekkingsliedjes kenden puh2.gif maar ik geloof dat we nog nooit zo'n herrie hebben gemaakt.

Vervolgens gingen we voor alles bidden. Het was zo passioneel, ik kreeg er de kriebels van. Uiteindelijk bad een oude vrouw uit de hervormde kerk een psalm. Ik werd er even stil van.

In ieder geval: er was echt eenheid. En het werd duidelijk dat we met zijn allen van plan waren om Jezus in dit dorp te laten zien.

smile.gif Super.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een goed initiatief! Volgens mij zouden we als christenen meer moeten kijken naar de dingen die ons wel samen binden en elkaar proberen te steunen in de gebeden, in plaats van ons druk te maken dat onze visie niet door de ander begrepen of onderschreven wordt. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 13 januari 2007 13:22:06 schreef aj het volgende:

Vet hor!
smile.gif

Was dat niet in het kader van "De week van gebed" van de Evangelische Alliantie?

Ja, volgens mij wel. 'De Koning komt' was het thema.

Vorig jaar deed onze kerk niet officieel mee, daarvoor moest je worden uitgenodigd. Dit jaar is het voor het eerst dat er een soort van uitwisseling is. Mensen uit de gereformeerde kerk komen wel eens bij ons langs en ik ga wel eens met een groepje jongeren naar de gereformeerde. De Jeugd-Alpha cursussen, die weer door de hervormde kerk worden gestart, worden bezocht door mensen uit de gereformeerde en evangelische kerk. Dit jaar is er echt een soort van groei naar elkaar toe geweest en dat werd deze week echt zichtbaar.

En ik denk dat de gebedswandelingen er iets mee te maken hebben. Mensen uit verschillende kerken maken wel eens wandelingen door het dorp om voor van alles te bidden en als je elkaar dan tegenkomt, zie je dat je hetzelfde verlangen deelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 14:00:15 schreef Harm-Jan het volgende:

Zoiets zou in Rijssen nou nóóit gebeuren
widegrin.gif

Als iedereen dat blijft zeggen wel ja. In Linschoten leek het me ook niet zo makkelijk hoor. Je hoeft maar over kinderdoop te beginnen en kerken kunnen elkaar in de haren vliegen. Maar het kan dus wél.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Boskoop is er met nieuwjaar altijd een gezamelijke dienst van 7 kerkelijke gemeenten. Het kan dus gewoon. Hoewel ik denk dat er wel problemen om de hoek zouden komen kijken als het om intensievere samenwerking zou gaan. Af en toe en dienst gaat nog wel, een gebedsgroep gaat nog wel, diaconaal werk gaat nog wel, maar als het om een structurele samenwerking gaat dan is het allemaal moeilijk, moeilijk. Want dan hebben alle gemeenteleden ermee te maken en niet alle gemeenteleden zijn even oecumenisch ingesteld.

Soms denk ik dat er binnen 1 gemeente meer verschillen kunnen zijn dan tussen 2 gemeenten onderling. Tenminste, zo ervaar ik dat wel een beetje. Het ligt er ook maar aan in hoeverre je zelf fan bent van kerkmuuroverstijgende dingen. Die mensen heb je in de PKN, in de evangelische gemeenten, in de gergem en in de RKK. Maar in elk van die gemeenten heb je ook mensen die het totaal niet zien zitten, en vaak maken die (letterlijk) de dienst uit omdat men o zo voorzichtig is om elkaar niet voor het hoofd te stoten.

Desondanks is het prachtig om van die 'succesverhalen' te horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Als iedereen dat blijft zeggen wel ja. In Linschoten leek het me ook niet zo makkelijk hoor.

Om alleen even van jou beschrijving uit te gaan:

- Aanbidden (Mensen uit de Gergem, Gergem in Ned, Oud Gergem en het gros van de HHK/PKN-GB vinden dat maar een eng gebeuren, laat staan staande en al helemaal als je handen ook nog eens de lucht in moeten).

- Opwekking (Als je weer een kerkenoorlog wilt in Rijssen moet je dat proberen ja).

Daarnaast zijn er genoeg Gergem in Nedders die niet onder één dak willen verkeren met Gergemmers, dat geldt ook voor HHK'ers richting PKN-GB'ers. Als je een gemeenschappelijke dienst wilt doen moet je consessies maken en dat wil men niet. Ik denk dat het genoeg zegt als de JV van de Gergem (mijn JeugdVereniging dus) van de kerkenraad wordt verboden om een uitnodiging van een PKN-conferentie voor te lezen op de JV.

Dan heb je natuurlijk nog een groepje Baptisten, Evangelischen, Gereformeerden, Vrijzinnigen en de mensen van de Rooms-Katholieke Parochie en de Syrisch-Orthodoxe Kerk. Ik kan je op een bordje geven, zoiets gebeurd niet in Rijssen. Hooguit de Baptisten, Evangelische, Gereformeerden en wat Hervormden die ook samenwerken in de jeugdkerk hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 14:27:43 schreef Hester het volgende:

In Boskoop is er met nieuwjaar altijd een gezamelijke dienst van 7 kerkelijke gemeenten. Het
kan
dus gewoon. Hoewel ik denk dat er wel problemen om de hoek zouden komen kijken als het om intensievere samenwerking zou gaan. Af en toe en dienst gaat nog wel, een gebedsgroep gaat nog wel, diaconaal werk gaat nog wel, maar als het om een structurele samenwerking gaat dan is het allemaal moeilijk, moeilijk. Want dan hebben alle gemeenteleden ermee te maken en niet alle gemeenteleden zijn even oecumenisch ingesteld.

Soms denk ik dat er binnen 1 gemeente meer verschillen kunnen zijn dan tussen 2 gemeenten onderling. Tenminste, zo ervaar ik dat wel een beetje. Het ligt er ook maar aan in hoeverre je zelf fan bent van kerkmuuroverstijgende dingen. Die mensen heb je in de PKN, in de evangelische gemeenten, in de gergem en in de RKK. Maar in elk van die gemeenten heb je ook mensen die het totaal niet zien zitten, en vaak maken die (letterlijk) de dienst uit omdat men o zo voorzichtig is om elkaar niet voor het hoofd te stoten.

Desondanks is het prachtig om van die 'succesverhalen' te horen.

Ja, dat is inderdaad zo. Het is een kwestie van wat je belangrijker vind. Ik kan bijvoorbeeld allerlei dingen roepen over profeteren en genezen etc, waar een hoop hervormden en refo's het niet mee eens zullen zijn.

Maar uiteindelijk is de reden dat ik die dingen zo belangrijk vind dat er mensen door gered zullen worden. En als het om de ongelovigen gaat, dan zijn ruzieende kerken wel het laatste waar zij iets aan hebben.

Maar samenwerking is lastig, dat zeker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is eigenlijk niet zo vreemd, dat de RKK niet meedoet met zo'n dienst. Voor de PC kerken is een kerkdienst een kerkdienst. Voor de RKK zit er véél meer aan vast. Er zijn vele soorten kerkdiensten, en de dienst die het meest wordt gevolgd, bezocht, meebeleefd, is de H. Mis. In die vorm van eredienst wordt volgens de Leer van de Kerk brood en wijn veranderd in het Waarlijk Lichaam en Bloed van onze Heer Jesus Christus. Om dan aan de maaltijd deel te mogen nemen moet je lid zijn van de RKK, hoewel er uitzonderingen zijn zoals de Orthodoxe Kerken. Ook zijn er veel katholieken, die uit zichzelf niet deelnemen. Ik ben bijvoorbeeld gescheiden, dus in die staat kan ik niet deelnemen aan de H. Communie. Dat doet pijn, hels veel pijn, maar het kan en mag niet anders. Door te kiezen voor de RKK kies ik ook voor deze - en andere - pijnlijke consequenties.

Ik ga zelf wel vaker naar PC diensten, maar daar zal ik dan ook nooit deelnemen aan het avondmaal. Maar ik geloof zeer zeker in de oecumene. Alleen... ik vul het ultramontaans in. Voor mij is de ware oecumene, dat alle gelovigen terugkeren naar de Moederkerk. Dat is hele-lange-termijndenken, en tot die tijd gaan we stapje voor stapje. Tussen de Luthersen en de RKK is al veel bereikt, en de PKN heeft al veel delen uit de RKK liturgie geïntegreerd. De RKK van de andere kant heeft een bloeiende charismatische vernieuwing, wat zij weer geleerd heeft van de Amerikaanse Pinksterbeweging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 14 januari 2007 12:14:06 schreef de vegaloog het volgende:

Het is eigenlijk niet zo vreemd, dat de RKK niet meedoet met zo'n dienst. Voor de PC kerken is een kerkdienst een kerkdienst. Voor de RKK zit er véél meer aan vast.

Daar heb je gelijk in, maar ik denk dat er geen bezwaar is voor rooms-katholieken om deel te nemen aan een oecumenische gebedsviering. Zo lang er maar geen sprake is van een "gezamenlijke avondmaalsviering" of welk etiket men daarop plakt, want dat is voor een rooms-katholiek de facto uitgesloten (of zou dat althans moeten zijn). Maar zelfs hier in mijn woonplaats Kevelaer, toch een katholiek bolwerk bij uitstek, vinden gezamenlijke oecumenische bijbelgesprekken en gebedsvieringen plaats.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid